Winter weide

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Samblabla

Winter weide

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-13 16:08

Hey,

Ik heb een klein weitje voor mijn merrie kunnen regelen naast mijn huis omdat ze anders maar 2 uur buiten komt.
Maar nu ben ik benieuwd at ik in de winter moet doen.. Ze is best dik en ze krijgt geen deken op. Ze heeft nu al een flinke donsvacht. Maar moet ik haar extra bijvoeren? Het plan is haar 10 uur per dag de wei in te doen en dan afentoe te laten overnachten. Waar moet ik op letten? Ze gaat dan snachts gewoon op stal omdat ik na de winterperiode haar weer op de zomer weide zet bij mij op stal.

Ze krijgt nu 3 keer een shopper tas vol hooi, 3 kleine handjes brok en 1x per dag een voerschep met compact gras.
En afentoe een klein emmertje zemelen met wat fruit of wortels erin.

Alvast bedankt. :)

Mukkietje

Re: Winter weide

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 16:26

hallo, ik zou gewoon flink hooi bijvoeren, want dat gras verandert natuurlijk snel in modder. daarbij is in de winter het gras ook niet altijd even goed voor ze, vooral niet als het fructaan gehalte hoog is. geen deken op is geen probleem, ze maakt toch een wintervacht aan. Verder zou ik er ook voor zorgen dat ze likstenen heeft. Wortels e.d. is altijd lekker voor de afwisseling, ik heb zelf een tinker en een shet. Dus die krijgen geen brokken bijgevoerd want die worden al dik van lucht haha. maar ze krijgen wel flink hooi, dus hun buikjes zijn lekker rond. Ook doe ik altijd een zandkuurtje, omdat ze in de winter toch wel wat modder binnen krijgen (van het grazen van kort gras). Verder zou het fijn zijn als je nog een stukje beton/tegels in de wei hebt, dat is beter voor de hoeven. :)

Mukkietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 16:31

trouwens, heb je wel een schuilstalletje o.i.d? Want anders is het misschien wel fijn om iets van een deken te hebben i.v.m. rainrot

Samblabla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-13 16:40

Oja vergeten te vertellen, op dat weitje staat een paardenstal. :) ze gaat snachts gewoon haar eigen stal in 600 meter verderop. Daar kan ik tevens ook fijn met der rijden.

Mukkietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 16:47

oh dat is perfect, zeker voor haar hoeven. Ik zou er wel voor zorgen dat ze op stal genoeg hooi krijgt, maar ook overdag op de wei. verder denk ik dat zonder deken wel moet gaan! of het moet overdag echt heel erg gaan vriezen, ze maakt natuurlijk niet een hele dikke wintervacht aan doordat ze s'avonds op stal staat. :)

Merel_Brit

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 11:46

Staat ze dan alleen op die wei of heeft ze ook een vriendje? Want dan is een bigshopper aan hooi niet voldoende en zou ik minimaal een halve baal per dag op de wei bijvoeren, naast voldoende hooi op stal.

Samblabla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-13 11:52

Ze gaat alleen staan want haar weide maatje de baas heeft niet genoeg geld om mee te huren. Een halve baal?!? Weet je wel niet hoe tonnetje rond ze is? :p en ik heb ook niet het geld op de rug groeien helaas. Ik kan haar wel wat meer hooi geven maar een halve baal wordt teveel en te duur. ;)

Nagano

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 11:57

Samblabla schreef:
Ze gaat alleen staan want haar weide maatje de baas heeft niet genoeg geld om mee te huren. Een halve baal?!? Weet je wel niet hoe tonnetje rond ze is? :p en ik heb ook niet het geld op de rug groeien helaas. Ik kan haar wel wat meer hooi geven maar een halve baal wordt teveel en te duur. ;)

weet niet waar jij hooii haalt dan maar een baal kost hier 3 euro maar dus dat is niet zo duur 1,50 per dag dus ongeveer
en in hooi zit niet veel kwa voeding dus dat heeft ze echt nodig hoor
als het om de pony in je profiel gaat heeft ze zelfs meer dan een halve baal nodig per dag in de winter
mijn shet en haflinger krijgen 1 baal per dag in de winter en voer dan ook nog bij

Samblabla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-13 12:01

Ligt eraan hoe groot de baal is he. Ik heb balen met een omtrek van 4 bij 1,5 meter. En die kost me genoeg. :p daarbij staat ze snachts op stal. En krijgt ze daar ook genoeg te eten. ;)

Maar bedankt voor de tip, ze zal wel wat extra hooi krijgen.

_Evanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 12:02

Ts: ze bedoelen een halve kleine baal. Niet zo'n grote die vaak op pensionstallen/maneges worden gebruikt. Daarvan zou ong 2 plakken genoeg zijn. Bij voorkeur in hooinet of verschillende hoopjes verspreid.

Je merkt na een paar dagen wel hoeveel ze eet. Eerste paar x liever wat teveel dan te weinig.

Het is wel aan te raden om iemand te zoeken die zijn of haar paard/pony erbij wil zetten, anders zal je pony er niet heel blij v worden. Genoeg mensen die een winterwei zoeken. En dat scheelt voor jou ook in kosten en werk.

Nagano

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 12:08

Samblabla schreef:
Ligt eraan hoe groot de baal is he. Ik heb balen met een omtrek van 4 bij 1,5 meter. En die kost me genoeg. :p daarbij staat ze snachts op stal. En krijgt ze daar ook genoeg te eten. ;)

Maar bedankt voor de tip, ze zal wel wat extra hooi krijgen.

ik heb het over die kleine balen die kan je er ongeveer 1 per dag doen
die grote is te veel hihi

Mukkietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 12:42

Nagano schreef:
Samblabla schreef:

weet niet waar jij hooii haalt dan maar een baal kost hier 3 euro maar dus dat is niet zo duur 1,50 per dag dus ongeveer
en in hooi zit niet veel kwa voeding dus dat heeft ze echt nodig hoor
als het om de pony in je profiel gaat heeft ze zelfs meer dan een halve baal nodig per dag in de winter
mijn shet en haflinger krijgen 1 baal per dag in de winter en voer dan ook nog bij

Klopt, krijgen die van mij ook. Maar soms eten ze het niet helemaal op. Verder krijgen ze nog geperste hooibrokjes met extra vitamines. Hier is het hooi 5 euro per baal :(, wel top hooi! dus ga niet naar een ander want ben zeer tevreden :)

Samblabla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-13 13:13

Oh haha oke dan ik dacht al. :D
Ik vindt niemand in mijn buurt die het samen wilt doen en sowieso moeten de paarden door mijn tuin want mijn vader heeft een schutting als poort gemaakt. En ik laat geen vreemde mensen bij ons achterom. :) dus het houdt op eigenlijk.

Ik weet heel goed dat paarden samen 'moeten' maar voor mij is dat niet haalbaar, ik probeer alles voor der te doen en probeer alles eruit te halen maar ik ben nu al super blij dat ze ook in de winter buiten komt want normaal kon ze maar 3 uur per dag uit de stal. ;)

Samblabla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-13 19:51

Dit is de winter weide voor deze winter:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Zo zie je dat hij precies naast ons huis ligt, ernaast staat ook nog een fries.

Afbeelding
Mini stal voor eventueel opslag van iets.

Afbeelding
De stal.

Afbeelding
En andere kant van de stal.

nannyrana7

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 19:59

let je wel op dat er geen giftige planten staan en kijkt me verder wel en goede oplossing hij kan dan sávonds wel weer met zijn maatjes staan .

Samblabla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-13 20:05

Alles is daar uitgedroogd of verbrand door de zon, het meeste is ookmgedroogd gras. ;)
Sowieso ga ik ook kijken welke schadelijk zouden kunnen zijn.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 20:18

Hoe groot is dat winterweitje en wat voor bodem heeft het?

Samblabla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-13 20:20

Het heeft een gewone stevige gras bodem zoals de winterwei bij ons op stal ook heeft.
Het weitje is best groot, weet alleen even niet precies hoe groot. Iniedergeval groot genoeg voor haar.

Mukkietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 11:53

Samblabla schreef:
Het heeft een gewone stevige gras bodem zoals de winterwei bij ons op stal ook heeft.
Het weitje is best groot, weet alleen even niet precies hoe groot. Iniedergeval groot genoeg voor haar.

ziet er goed uit, goed van je dat je koste wat kost je paardje lekker buiten wilt hebben staan! En doordat die Fries ernaast staat valt het wel mee dat ze overdag alleen staat! Goed bezig, maar let wel even op met gedroogd Jakobskruiskruid, soms is het gedroogd moeilijk te herkennen en paarden eten het gedroogd gewoon op!

Samblabla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-13 12:28

Oh dankje!
Als het goed is krijgt kyara er een vriendin bij, mijn moeder koopt wss een fries dus staat ze ook niet alleen.
Wat betreft het jacobskruid, de wei controleer ik toch nog even. :)