Zadelkasten: hout of metaal? Hoe groot?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Zadelkasten: hout of metaal? Hoe groot?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 14:25

Sta op het punt om zelf een zadelkast aan te schaffen, alleen heb ik hier totaal geen ervaring in en dus ook geen idee wat nu het beste is om te doen :+ Heb ondertussen rondgekeken en een lijstje gemaakt met (nieuwe) kasten en hun maten en prijzen. Maar verder zou ik het echt niet weten...

Is een metalen kast beter? Of kan een houten kast ook?
Waar moet je op letten?
Hoe groot met de kast zijn? Er moet zeker 1 zadel en een (pony)mentuig in kunnen.. dus ik dacht zelf richting de 180cm hoog met 2 zadelsteunen. Maar misschien kan 150 cm ook wel? Kan het niet goed inschatten ... En hoe diep? Kan 60 cm gewoon? Of gaat dat krap worden en is 65 of 75 beter?

Ik heb werkelijk geen idee ... Wat voor kast hebben jullie en wat zit er allemaal in?

Daenerys

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 14:58

Ik heb twee houten zadelkasten, beide zijn ongeveer 190x65x80m. In de een bewaar ik mijn zadel, dekjes, hoofdstellen, beenbeschermers, halsters, laarzen, cap, en poetskisten, in de ander zwepen, longeerspul, dekens, reservesingels/-halsters/-touwen en nog een poetskist met dingen die ik niet vaak gebruik. Langs mijn kasten staan nog twee voertonnen.

Op zich heb ik best veel ruimte voor mijn spullen, maar ik vind het nog vrij krap :=

amies100

Re: Zadelkasten: hout of metaal? Hoe groot?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 15:07

Ik heb zelf 2 ijzeren kasten, makkelijk schoon te maken maar ik merk wel dat het vrij vochtig is in beide kasten ook al zitten er luchtroosters in.
De vochtvreter zit elke keer snel vol....

Phrono

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 15:08

Ik heb een metalen zadelkast van zo rond de 1,25 hoog, gok ik. Zit een zadelsteun in en een plankje bovenin. Mijn ervaring is dat zulke kasten niet groot genoeg zijn voor al je spullen. (En ik heb niet eens veel spul) Mijn zadel (western) en hoofdstel passen er net in en boven op het plankje liggen nog wat verzorgingsproducten en grondwerkspullen.. Dekje en singel liggen over het zadel. Onder mijn zadel staat het voer in een tonnetje. Ik heb nog een box naast mijn kast staan met een zweetdeken, caps, voerbak en het halster bewaar ik ook buiten mijn kast.

Wil je alles kwijt zou ik dus inderdaad aan 1,80 denken, en 75 qua diepte is ook wel erg fijn..

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 15:09

Ik heb een standaard metalen zadelkast van rond de 150 -160 hoog.
Met 2 zadelsteunen er in, een schapje bovenin om wat spulletjes op te leggen.
Op de grond staat de poetskist en nog wat spulletjes.
Bovenop het kastje ligt een grote tas met alle schone dekjes.
Maar aan dit kastje heb ik niet genoeg, het tuig neemt al zoveel plaats in.

Dus ik heb een laag houten kastje erbij waar alle andere spullen in liggen.
(zo'n oud bruin kastje, bij de kringloop gekocht)
Vooral spullen die je niet elke dag gebruikt.
Laatst bijgewerkt door mika11 op 04-09-13 15:20, in het totaal 1 keer bewerkt

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 15:13

Ik zou voor metaal gaan, zodat ongedierte niet in je kast kan komen.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 15:18

ik heb twee weken terug een "zadelkast" bij de kringloop kocht (voor 30 euro, haha!). Het was een computerkast. Hij is 80 cm breed en 55 cm diep. De hoogte is ongeveer 1.50 cm.
Het zadel past er prima in (zadelsteun aan de linker binnenzijde van de kast gemonteerd. Verder zit er een schap in (liggen mijn 5 dekjes op) en genoeg vakken voor laarzen(kunnen gewoon rechtop staan), twee poetskoffers, mandje met verzorgingsspullen en nog een krat met spullen. Hoofdstel en caps hangen aan de binnenzijde van de deurtjes, halster , zweep en bodyprotector hangen aan de buitenkant aan haakjes.
Ook heb ik er een slotje op gemonteerd dus hij kan op slot!

Ik ben er erg blij mee. Zo groot lijkt de kast niet maar er kan toch superveel in!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 22:04

Dank jullie voor de reacties.
Ik heb inderdaad ook het idee dat als het zadel en mijn mentuig erin zit dat de kast vol is :=

Het meeste zou ik dan hebben aan een steigerhouten kast, 180x72x80 (80 is diepte), met 2 stevige zadelsteunen. Ook prijstechnisch gezien is die dan het meest interessante. Als ik dat neerzet naast een 75-kast (dus 180x75x75), wel metaal, dan is die zo'n € 100 duurder ...

Ik weet niet goed wat een houten kast gaat doen .. Heb je daar nog onderhoud aan ofzo? Zou wel een houtsoort zijn die niet gaat rotten en dergelijke, maarja, ik ken er dus niks van :+

Edit; zie net reactie op een mailtje wat ik naar die persoon gestuurd had .. Blijkbaar heeft zo'n kast geen extra onderhoud nodig als die gewoon binnen staat, en moest je hem buiten willen zetten dan moet je 1x om de 2 jaar buitenbeits erop doen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 12:26

Verder niemand ervaring met (steiger)houten kasten?
Aangezien ik toch denk in de categorie 180 hoog en rond de 75 diep te zitten is deze kast, nu in de aanbieding, het meest interessante qua prijs (en vind hem er ook mooi uitzien) dus wil ook niet te lang wachten met beslissen... alleen heb ik ergens wat schrik omdat het hout is ... Maar er zullen toch wel meer mensen een houten kast hebben, niet? Niet aarzelen om te reageren :Y) :))

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 12:29

Mag ik vragen waar die aanbieding is? Ik heb er zelf geen, maar heb van meerdere mensen horen zeggen dat de kasten van bijvoorbeeld Ruitersport Het Pakhuis (ook van hout) erg fijn zijn als je ze van tevoren bewerkt met... God, nou ben ik de naam kwijt. Er is in ieder geval een spulletje voor om te zorgen dat ze niet opgegeten worden door het vocht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 12:31

http://www.bokt.nl/markt/ad/177114/stei ... s-verlaagd ;)

Bij deze kast zou verder ook geen onderhoud nodig zijn (tenzij je hem buiten zou zetten) en deze houtsoort zou ook geen vocht opnemen enzo .. Maarja, ervaring heb ik er dus niet mee, dus dat is alleen maar van lezen en "horen zeggen" :+

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 12:37

Huh maar deze voldoet toch niet aan je afmetingen? Of ben ik nu gek? Van het onderhoud van steigerhout weet ik verder niets, maar ik denk dat een vochtvreter o.i.d. sowieso geen kwaad kan :Y)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 12:38

Neen, die kast niet, maar staat in de advertentie dat andere modellen ook mogelijk zijn ;)
Dus dat is even via mail geregeld :+

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 12:40

Oh wacht, ik kijk weer niet goed, sorry :+

Pally

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 12:44

Ik had eerder ook altijd een houten kast, gewoon een oude kledingkast.
Geen problemen mee gehad dat hij van hout was en nooit extra onderhoud gedaan.

jaime_andrea

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 12:44

ik ben van mening dat welke zadelkast je ook neemt,hij is altijd te klein... ;)

( dit is gebasseerd op eigen ervaring...hahahah )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 12:46

Whahaha, dat zal inderdaad wel :j
Ik heb nu 2 kleintjes (van de stal zelf dus die kan ik niet meenemen) maar die zitten ook propvol :+ Nu gaat er wel nog 1 zadel weg gaan dus dat gaat dan wel wat meer ruimte geven, maar dat zal vast en zeker snel weer opgevuld zijn :')

Pally

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 13:07

jaime_andrea schreef:
ik ben van mening dat welke zadelkast je ook neemt,hij is altijd te klein... ;)

( dit is gebasseerd op eigen ervaring...hahahah )

Dat is idd een feit :j

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 16:00

Hier een metalen en houten kast. Ik ben meer tevreden van de metalen, de houten zit altijd vol spinnen :brr:

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 16:12

Mijn kast is 150 breed, 180 hoog en 75 diep.
I love it :D

Het is een kast uit betonplex dus zal ook niet rotten of dergelijke :)

Mijn topic van toen

[VSW] Project 'zadelkast'.

romancehorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 16:18

Als ik jou was zou ik geen houten kast nemen.
De laatste keer dat ik m'n spullen in een houten kast had ,
werd de halve inboedel aangevreten door muizen !!
En die zijn er nou eenmaal op een stal .

Minx2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 16:21

Ik heb 150 breed, 200 hoog en 75 diep. Van hout. Natuurlijk het goedkoopste prut. Ik had betonplex moeten nemen. Ik heb boven een klep en onder de mega deur. Die door het gewicht dus gaat hangen en krom trekt in de hoeken. Als je een gaat maken. Want zelf maken is compleet naar wens en hoeft helemaal niet zo duur te zijn. Neem dan betonplex. Haha. Metaal vind ik ook makkelijk maar die deuken enorm snel. (vind ik tenminste)

Cherdenise

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 16:28

Ik heb een metalen en een houten kast. Beide zijn goed in onderhoud. (heb er nog nooit iets mee gedaan) ;)
Ze zijn alle 2 wel erg groot. Ik kkan in de houten 2 zadels doen en in de metalen eentje maar heb veel opberg ruimte.
Wat er allemaal inzit is teveel om op te noemen maar hoe groter hoe beter :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 21:00

Dank jullie voor de reacties nog.
Ik ga de zaken nog eens moeten herbekijken, heb de kasten op stal nog eens bekeken en dat zijn er allemaal van 60 of 65 cm diep dus dan is het wel zo netjes om dat ook te doen, en niet een kast te hebben die 10 cm dieper is :+

Icrack

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 16:47

En het andere topic wat loopt over zadelkasten, zit daar niet iets bij voor ideeen en zo?
Zelf heb ik een houten kast gemaakt van tuinhout. Je hebt er weinig tot geen onderhoudt aan (net als met steigerhout). Als je zorgt dat je kast goed sluit en dicht is komen daar ook geen muizen in. Hou er rekening mee dat een houten kast altijd zal "werken". Hout krimpt en kan uitzetten bij droog of vochtig weer, ook als deze binnen staat. Iemand met kennis van zaken zal hier met de bouw van de kast ook rekening mee houden.
En verder is het maar net wat je meer aanspreekt, hout of metaal :-)