Wond jeukt, hoe krabben te stoppen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Aser

Wond jeukt, hoe krabben te stoppen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-13 18:30

Mijn paard heeft 2 enorme wonden aan de bovenkant van haar voorbenen. Nu waren de wonden na 7 weken bijna genezen maar nu is ze helaas door de jeuk de wonden gaan open krabben/bijten.

Ik smeer honingzalf/spray van Dermiel en nu ook op advies van de DA vetaderm. Ze draagt een deken en heeft ook al een kap op gehad maar nog steeds lukt het niet om het kapotbijten van haar wonden te stoppen. Met de kap op gaat ze het open krabben.

Ze staat zoveel mogelijk op de wei maar ivm met de vliegen en de open wonden moet ze ook regelmatig op stal

Heeft iemand een idee hoe je het krabben kunt voorkomen?

Miek_G

Re: Wond jeukt, hoe krabben te stoppen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 18:33

Is het echt een wond of een schuurplek, bij een schuurplek zou je evt. vaseline kunnen gebruiken

Aser

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-13 18:36

Het zijn diepe rijt/scheur wonden geweest.

Miek_G

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 19:05

Okey, sorry daar heb ik geen verstand van, maar misschien werkt vaseline hier ook wel op, ik heb geen ervaring met zulke wonden.

Aser

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-13 19:27

Jammer, Uyerzalf smeer ik er soms op als de wonden droog zijn. Heb met uyerzalf/vaseline hele goede resultaten gehad met oude littekens en vind dat ook echt een top product. Maar helaas voor alsnog sluit vaseline de wond teveel af.

Hoop dat iemand dat wonder idee of heksenmiddeltje ;) heeft om mijn paard te laten stoppen met krabben

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 19:58

Je hebt toch van die stokken (een stokkenkraag) voor de hals. Het paard kan dan wel het hoofd naar beneden doen maar niet links en rechts buigen. Dit heb ik ooit in een boek gezien van een ruitershop.
Was voor het slopen van dekens oid.

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 20:01

friesiszwart schreef:
Je hebt toch van die stokken (een stokkenkraag) voor de hals. Het paard kan dan wel het hoofd naar beneden doen maar niet links en rechts buigen. Dit heb ik ooit in een boek gezien van een ruitershop.
Was voor het slopen van dekens oid.

Die werken idd heel goed.
Is wel een beetje zielig voor je paardje, zal ze niet blij van worden, maar tis voor t goede doel ;).

Aser

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-13 20:50

Met littekens op haar benen wordt ze ook beperkt in haar bewegen dus misschien is tijdelijk ongemak van de stokkenkraag wel te doen. Ik kan alleen niet vinden waar je ze kunt kopen, vraag me ook of die dingen er nog wel zijn. Enig idee waar je ze kunt kopen?

Hoop dat er ook nog een middeltje is dat jeukstillend zou moeten werken bv druppel / zalf / huis tuin keuken middel? iets?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 21:54

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 21:57

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 07:31

Groene leem op de wondranden smeren. Is luchtdoorlatend (eventueel wondvocht kan er ook gewoon nog uit) en trekt ook geen vliegen aan. Daarnaast is het mijn ervaring dat paarden minder tot niet aan de wond gaan jeuken.

Aser

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-13 21:29

Een kraag gehaald en aangepast door de langere punten aan de voorkant eraf te halen nu is het voorkant meer een ketting. Dat lijkt me prettiger - Bedankt voor de tip! Het is niet fijn maar het is niet anders; 's nachts mag ze op het land en dan morgen op stal met de kraag voor de vliegen.

en om toch gevoel te hebben dat je alles doet wat je kan; Calendula druppels(wondgenezing) en zonnebloemolie(huid) door het voer, vetaderm zalf erop als ze zonder kap staat en anders honingzalf. Laat ik hopen dat de laatste loodjes het zwaarst zijn en dadelijk alles mooi dicht is en ook mooi genezen is.

Groene leem heb ik ook gebruikt, werkt heel goed maar dat poetste ze bij de wonden aan de voorkant vrijwel meteen af.

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 21:51

Aser schreef:
Groene leem heb ik ook gebruikt, werkt heel goed maar dat poetste ze bij de wonden aan de voorkant vrijwel meteen af.

Het moet idd wel even te tijd krijgen om te drogen, als het eenmaal droog is krijg je het er nl vrij moeilijk weer af. Moet je echt met water enzo aan de gang.

Aser

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-13 21:54

daar had ik nog niet bij stil gestaan.

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 07:11

Die stokkenkraag is pure dierenmishandeling, smeer liever iets tegen de jeuk. Toch vaseline en mss als het goed dicht is met menthol.