Paard wordt steeds vocaler

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Koper

Paard wordt steeds vocaler

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-13 21:14

Het laatste driekwart jaar ongeveer valt mij aan mijn paard (ruin, 14 jaar) op dat hij steeds vocaler wordt. In de eerste paar jaar dat ik hem had maakte hij hooguit een keer of 2 per jaar geluid maar hij gaat nu steeds meer met z'n stem doen. Naar vriendjes hinniken en naar z'n voer, maar ook naar mij. Dat laatste begon eind vorig jaar met alleen het bewegen van z'n neusvleugels, daarna werden het murmeltjes en tegenwoordig doet hij steeds vaker "hmmhmm" naar zijn mens. Onze relatie is de afgelopen anderhalf jaar ook wel drastisch verbeterd.

Maar dat kan niet de enige reden zijn, anders zou hij toch alleen naar MIJ meer hinniken? Het is niet echt een kletser maar voor zijn doen "zegt" hij steeds meer. Kan dat door de leeftijd komen (ouder en wijzer worden)? Of een andere voor de hand liggende oorzaak die ik blijkbaar over het hoofd zie?

Ook zonder stemgeluid is hij meer dan expressief :D Ik vraag me alleen af waar al dat ge"praat" nu ineens vandaan komt.

manumol

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 21:18

Ik ga je volgen.......Mijn merrie van 18 doet dat dus ook.....heb haar nu 4 jaar. Maar ze gaat steeds meer "praten" met me. ;)

NatasjavE

Re: Paard wordt steeds vocaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 21:22

Mischien heeft ie gemerkt dat alle "subtiele" aanwijzingen niet werken bij je en gebruikt ie nu z'n stem maar. :D

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-13 21:25

NatasjavE schreef:
Mischien heeft ie gemerkt dat alle "subtiele" aanwijzingen niet werken bij je en gebruikt ie nu z'n stem maar. :D

Hij heeft juist gemerkt dat niet-vocale aanwijzingen tegenwoordig steeds beter door mij worden opgepikt :D

Manumol, zou dat 't misschien zijn? Ik heb mijn paard nu 4,5 jaar. Ongeveer even lang als jij dus.

manumol

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 21:28

Citaat:
Manumol, zou dat 't misschien zijn? Ik heb mijn paard nu 4,5 jaar. Ongeveer even lang als jij dus.

hahahaha nou misschien wel......... de magische 4 jaar :+

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 21:29

Hmmm hoe lang heb ik Bella...jaha 4 jaar jaar nu...
Ze is inderdaad begonnen met zachtjes hinneken.....bijna onhoorbaar.

Nooit zo opgelet bij andere paarden moet ik zeggen...

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-13 21:33

Hij is pas mijn eerste paard dus ik heb geen referentiepunten na hoeveel tijd andere paarden naar mensen gaan hinniken. Zal es in het rond vragen :)

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 21:38

Oh,...nee ik heb die van mij 5 jaar.

VdBA

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 21:39

Ik heb mijn paard nu een jaar en 2 maand... We hebben in het begin héél erg aan vertrouwen gewerkt. Zij hinnikt naar mij als ik op stal aankom en doet dit ongeveer van toen ik haar een vijftal maanden had. Ik begroet haar van in het begin ook steeds duidelijk met 'hé....(naam/koosnaam)' als ik binnenkom waarop zij dus een "antwoord" geeft.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 16:04

Haha lief he? Mijn eerste paard had dat ook erg. Die kon echt murmelen en knorren. En als ik riep hinnikte hij terug. Was echt heel schattig.

Muppett

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 16:32

Wat grappig, mijn (fulltime) verzorgmerrie van 12 hinnikt sinds deze zomer ook veel meer naar mij. Roepen om voer, roepen om bevrijding uit haar box, roepen op de poetsplek of ik wat sneller wil komen :+ roepen in het land als ik haar kom halen, heerlijk! Ik verzorg haar nu iets van 4,5 jaar :D

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 16:39

Ik heb ook van die kletskoppen :D
Maar ook mijn varkens en katten geven "antwoord" of erger nog ... beginnen uit zichzelf :=

Denk dat het er voornamelijk mee te maken heeft dat je zelf ook veel tegen je dieren praat.

Paarden onderling murmelen ook heel wat af trouwens en de varkens houden ook hele gesprekken waar duidelijk uit op te maken is of ze het wel of niet eens zijn !

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 16:41

Mijn paard praatte ook steeds meer tegen mij. Hij heeft gewoon door dat hij daardoor extra aandacht krijgt :=

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-13 16:42

Ik denk dat het ook wel per individu uitmaakt eigenlijk. Mijn paard is niet zo spraakzaam (tot voor kort dus) Mijn kater wel. Andere kat weer veel minder. De kater heeft oosters bloed, hij kan het niet helpen dat het een prater is.

De laatste tijd ben ik minder gaan praten tegen het paard. En hij meer :P

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 16:50

Ik heb het ook met mijn merrie :j
Eerste pak hem beet 6/7 jaar werkelijk nog nooit horen hinniken, hooguit zacht murmeltje af en toe.
Nou..... Tegenwoordig weet ik prima hoe haar hinnik gaat ( ik wil naar de wei!! Eten!, aandacht!! etc etc) maar blijft ze ook nog steeds tegen alles en iedereen murmelen. Staat ze hier echt om bekend.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 16:51

Wij hebben hier ook zo'n kletskous staan.. vooral met voeren blijft die maar kletsen, vooral als je terugpraat.. mijn merrie heeft het zelf niet zo.. die brult gewoon heel hard :+

ZoeyDercks

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 16:57

Die van mij doet dat ook.

Sinds ik hem rij (ongeveer 6 maanden nu) begon hij al met hinniken als hij me aan zag komen fietsen en kwam hij meteen naar het hek stappen.

Ondertussen komt hij luidkeels op me afgegaloppeerd als ik naar de wei toe loop haha. Mafkees.

Hij is dan ook heel blij om me te zien altijd :), en doet het alleen naar mij geloof ik.

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 16:58

NatasjavE schreef:

Het paardenfluisteren werkte niet, dus dan maar schreeuwen _O-

Bambolina

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 16:59

Ligt er misschien ook een beetje aan hoe jij zelf reageert? Als je enthousiast terug praat ziet ie het misschien wel als een soort beloning/goedkeuring?

Mijn bijrijd gaat het ook langzaam steeds meer doen. In het begin keek ze niet eens op als ik aan kwam. Ik begin haar op 50 meter van t erf af al te roepen ("SJOEKIIIIIIIEEEEEEEEEEEE") en nu staat ze steeds vaker al met haar neus in de lucht en krijg is soms een "huhuhu" terug. Dat komt denk ik ook door mijn eigen blijheid..