genoeg grond voor pony

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

anoniempjuuh

genoeg grond voor pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-13 17:06

Hoi, ik heb om mijn huis 0,2 hectare grond ( 2000 vierkante meter) ik ben echt pony fan en vroeg me af of op dat stukje grond misschien een shetje of een pony kan staan. Heeft iemand een idee hoeveel bijvoorbeeld een C pony nodig heeft ? Xx. Anoniempjuuh

Klimop

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 17:10

Dat is wel genoeg grond voor een pony, maar omdat je een pony niet alleen zet zou er dus een 2e bij moeten ;)

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 17:49

Je topic staat verkeerd, ik zal een mod even tippen zodat die 'm kan verplaatsen.

Ik heb op ong. 2400 m2 2 shetten en een Welsh A staan. In de winter moet er zowiezo hooi gevoerd worden. In de zomer voer ik ook klein beetje hooi bij, omdat de 2 shetten niet op het volle gras van mij mogen.

Maareh, hartstikke leuk, een pony om het huis, (shet, pony, paard, maakt allemaal niets uit, kosten allemaal evenveel qua onderhoud en verzorging en hebben ook allemaal hetzelfde nodig), maar toch niet in z'n eentje neem ik aan?
Een pony/paard alleen houden, zonder soortgenootje (een geit, kip/koe etc. volstaat niet), is erg sneu. het zijn kuddedieren die normaal in groepsverband leven, dus je zou je toekomstige pony er een héel groot plezier mee doen door hem niet sneu in z'n eentje daar neer te zetten.

Bedenk je ook dat niet alleen de aanschaf van de pony geld kost, maar ook de verzorging, het onderhoud en dierenartskosten. Ook al lijkt het goedkoop, een pony aan huis, je hebt er vaak toch echt wel kosten aan en die kunnen heel flink oplopen.

Rivendell

Re: genoeg grond voor pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 18:22

2000 m2 is wel erg klein. Dat is 2,5 keer een rijbak.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 18:28

Rivendell schreef:
2000 m2 is wel erg klein. Dat is 2,5 keer een rijbak.

Voor 2 shetten of 1 niet al te grote pony en een shet zou ik het nog wel aandurven, maar dan in de vorm van een grote paddock + schuilstal en dan wel echt hooi bijvoeren, en dan misschien stukje gras á la 'paddock paradise' zodat je het ook kan afsluiten.

Kleiner zou ik niet voor kiezen.

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 18:56

WPC-->VSW

anoniempjuuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-13 19:06

Dank jullie wel, mijn ouders houden van geitjes dus dat zou nog kunnen

anoniempjuuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-13 19:08

En opzich zou twee shetjes heel leuk zijn, ik ben dol op shetjes :j

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 19:11

Een geit volstaat NIET als maatje voor een pony/paard, ze 'spreken' een andere taal, als het ware. Spelen anders, communiceren anders.
2 pony's dus :)

Sardis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 19:13

anoniempjuuh schreef:

Als je een paard koopt moet je er (vind ik) sowieso voorzorgen dat ie met iig 1 ander paard staat.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 19:15

Afhankelijk van de afmetingen (genoeg breedte om te keren bv) kan je op dat oppervlak een mooi paddocksyteem à la paddock paradise maken. Pony wil je wel veel liever met 2 houden, alleen al omdat ze in hun eentje nog wel eens de hele nacht door kunnen roepen om andere paarden.

Als je de PP buitenom maakt dan kunnen de geiten in het midden (die kunnen op minder oppervlak zonder dat alles tot modder vertrapt wordt). Je zal wel alles met hooi moeten bijvoeren, want gras is er niet genoeg. Pony's en geiten zomaar samen is niet aan te raden, sommige pony's vertonen jachtgedrag. Wil je ze wel bij elkaar blijf er dan bij en observeer het gedrag van beide goed.

Elise_0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 19:22

Ik heb mijn paarden ook tussen onze geiten staan, maar ze kijken niet eens elkaar. Ze staan nu op ongeveer 2000 m2 omdat de grote wei opnieuw is ingezaaid en heel de wei is kaal, het groeit ook niet meer aan door oa de droogte. Wij voeren ze dus ook bij tot ze weer de grote wei op kunnen. De paarden jagen onze ganzen zelfs op omdat ze het leuk vinden. Een geit als maatje zou ik daarom dus ook niet doen.

anoniempjuuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-13 20:05

Oke geitjes zijn dus geen goed idee bedankt. Ik kan beter een pony
En een shet nemen dan kunnen ze inderdaad comuniceren en voelen
Ze zich dan ook minder eenzaam. Maar wat ook nog een oplossing zou kunnen
Zijn is dat onze buren tegen over ons ook paarden hebben ik zou
Ook kunnen vragen of de pony daar een paar dagen in de week kan staan
Of is een shetje er bij kopen nogsteeds een beter oplossing ?

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 20:09

Ik vind een extra pony wel fijner, een eigen maatje voor dag en nacht.

Gucci_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 20:11

Dat moet makkelijk kunnen. Ik heb een paard en een c-pony staan op nog net geen 2000 vierkante meter. Vorig jaar was het paard er nog niet en stond de c-pony met een shetlander, ze moesten er zelfs tegenaan eten, zoveel gras stond er. Maar hangt er ook vanaf hoe snel het gras groeit.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 20:11

Dieren elke keer uit elkaar halen geeft onrust en onduidelijkheid over de rangorde en dat levert nog wel eens wondjes of blessures op. Liever 2 dieren die voltijd een kudde kunnen vormen. Paar uurtjes weg ivm rijden, etc. is geen probleem, lange(re) termijn wel en zeker zo op en af.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 23:06

anoniempjuuh schreef:

dat wordt je dus juist afgeraden.

Kan jij ook 'gezellig praten' en communiceren met een kip, koe, varken, of zelfs paard? Dus zonder andere mensen om je heen?

tamary schreef:
Dieren elke keer uit elkaar halen geeft onrust en onduidelijkheid over de rangorde en dat levert nog wel eens wondjes of blessures op. Liever 2 dieren die voltijd een kudde kunnen vormen. Paar uurtjes weg ivm rijden, etc. is geen probleem, lange(re) termijn wel en zeker zo op en af.

Ga ik in mee.

óf je koopt er een pony bij (waar er 1 staat kunnen er vaak echt wel 2 staan, er voor zorgen moet je toch al), of je vraagt iemand om zijn pony (tegen betaling?) bij de jouwe te zetten. Maar dan ook echt samen, dus idd niet paar dagen wel, paar dagen niet, en/of steeds uit elkaar halen. Dat geeft een hoop onrust en daar is jou pony nog steeds niet mee geholpen, die heeft gewoon een soortgenootje nodig.

anoniempjuuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-13 19:22

Oke bedankt iedereen, ik heb hier veel aan

Tima1512

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 20:42

Dat is wel genoeg