[INFO] Welke stal/weiland moet ik kiezen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Amrod
Berichten: 13
Geregistreerd: 07-10-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-23 11:52

Marigo schreef:
Wat is de reden dat je op stal 1 niet helemaal op je plek zit? Die klinkt wel heel fijn. Stuk duurder alleen.
Hoe is het ruwvoerbeleid verder op stal 3? Krijgen ze op paddock hooi? En zo ja, hoeveel?
Krijgen deze paarden al verpakt hooi? Zo niet, dan zou ik ze daar even op laten wennen, want voordroog kan bij sommige paarden echt serieuze darm klachten geven in de vorm van mestwater.

Op stal 1 is een groepje meiden die echt vrij akelig doen. En ook vermoed ik dat de hengst die ik rij niet tot weinig buitenkant. Ook wordt er voer gejat(maar dat is nu geen probleem meer gezien ik de voertonnen mee naar huis genomen heb)
En ze hebben plek voor ruim 60/70 paarden geloof ik.
Het is inderdaad een stuk duurder maar je krijgt er ook veel voor terug (25% korting op behandeling bij 1 specifieke fysiotherapeut, veel en zeer goede beveiliging, hele mooie ruime zadelkasten etc.
Wel staan er maar 15 andere pony's waarvan maar 1 C-pony en 1 B-pony de rest grote D's en E's. Dus het is wel duimen dat hij met de andere 2 kleine pony's om kan gaan. Hij kan een behoorlijke kreng zijn namelijk. Voor mijn rijpaard ben ik nket bang zij past zich makkelijk aan.

Op stal 3 is in theorie voordroog onbeperkt alleen is het de bedoeling dat je zelf alles klaar legt wat opgehangen moet worden enzo. 'S ochtends worden die hooinetten opgehangen en als ze leeg zijn worden ze niet bijgevuld. Ook staan ze niet ik groepen buiten mits je dit afspreekt met andere eigenaren. Dan zetten ze ze wel samen buiten.

Ze krijgen thuis in de zomer voordroog voor erbij en in de winter ook Duits kruidenhooi. Dus ze zijn beide gewend

Marigo
Berichten: 1045
Geregistreerd: 12-10-20
Woonplaats: Gelderland

Re: [INFO] Welke stal/weiland moet ik kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-23 13:32

Vervelend dat er nare sfeer heerst op stal 1 door een paar mensen. Lastige keuze, stal 3 ligt dan meer voor de hand. Ivm de kleinschaligheid wel extra belangrijk dat de onderlinge verhoudingen goed liggen. Succes met de keuze!

Temeraire

Berichten: 3531
Geregistreerd: 27-06-04
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-23 13:37

Stal 2 zou ik in ieder geval niet doen, te ver fietsen en te weinig buiten.
Als het financieel kan lijkt stal 1 me wel het beste, oa vanwege de instructie zoals je zelf aangeeft.
Vervelend van het nare clubje. Maar dat kan je op stal 3 ook treffen. En het kan ook weer veranderen, mensen die verhuizen of stoppen etc. Als je hen een beetje uit de weg kan gaan dan zou ik dat doen.
Maar als je hierdoor telkens met een naar gevoel op stal loopt dan is dat het niet waard en is stal 3 misschien beter.

Iris82

Berichten: 39849
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-23 17:04

Ietwat late reactie maar ik zou toch overwegen om voor stal 3 te kiezen. Een vervelende stalcultuur kan zo vreselijk veel verpesten. Dan kan alles nog zo mooi en perfect zijn, maar als je gewoon helemaal geen zin meer hebt om er naar toe te gaan dan breekt dat alles af.

EliseXJoelle

Berichten: 2340
Geregistreerd: 13-11-07
Woonplaats: Sliedrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 22:56

Ik wil ook graag mijn dilemma hier eens droppen en kijken wat bokkers zouden kiezen. Zelf kom ik er nog niet uit |(

Stal 2 heb ik mij 2 jaar terug op de wachtlijst laten zetten, hier is dus weinig verloop! We zijn inmiddels bijna bovenaan.
Stal 1 zijn we een halfjaartje terug heen verhuisd omdat mijn achtertuin niet groot genoeg is voor 2 paarden -O- maar hebben we het dus best naar ons zin. Stal 2 kijk ik eigenlijk al 2 jaar naar uit en op papier onze bijna ideale stal

- 2 paarden
- mooi weer ruiter :+
- recreatief wedstrijd ruiter



Stal 1:
- 24/7 buiten, kleine schuiltent geen bodembedekking.
- onbeperkt arm hoor (gedorst/graszaad hooi)
- kudde max 15 paarden (nu 10), groot oppervlak.
- alleen verharding rondom de 2 hooiruiven.
- zelf mesten, onderling regelen
- 2 buitenbakken, snel nat/plassen/gladde hoek
- bos om de hoek
- fijne sfeer
- 45min vanaf huis (wel tanken in België)
- +/- €300,- exl. Enten/mestonderzoek/ontworming


Stal 2:
- 24/7 buiten, met 2 grote schuilstallen gevuld met stro.
- onbeperkt hooi (verpakt/onverpakt)
- grote kudde +/- 40, groot oppervlak.
- ruim voldoende verharding
- 3 buitenbanen, 2 binnen banen
- bos op ongeveer 4km
- sfeer voelde met kijken en meegaan met iemand oke.
- 30min vanaf huis
- +/- €335 incl enten/ontworming.

Celebi
Berichten: 3654
Geregistreerd: 04-11-20

Re: [INFO] Welke stal/weiland moet ik kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 23:29

@EliseXJoelle beide opties zouden voor mij niet ideaal klinken, de ene vanwege geen goede droge ligplek bij slecht weer en graszaadhooi waar ik niet zo'n fan voor ben. Die tweede vanwege een kudde met 40 paarden. Wow, dat zijn er nogal wat. Maar verder heeft nummer 2 alleen maar voordelen volgens mij. Dichterbij, goede schuilmogelijkheden, hele goede faciliteiten. Alleen verder weg van het bos.. Ik zou zeker voor de tweede gaan, qua comfort voor jezelf, maar ook voor je paard. Mits de kudde stabiel en rustig is en er voldoende plek is om elkaar te ontlopen, rustig te kunnen eten en te schuilen. Als dat door onrust of te krappe ruimtes niet gaat zou dat echt zonde zijn.

EliseXJoelle

Berichten: 2340
Geregistreerd: 13-11-07
Woonplaats: Sliedrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 23:52

Celebi schreef:
@EliseXJoelle beide opties zouden voor mij niet ideaal klinken, de ene vanwege geen goede droge ligplek bij slecht weer en graszaadhooi waar ik niet zo'n fan voor ben. Die tweede vanwege een kudde met 40 paarden. Wow, dat zijn er nogal wat. Maar verder heeft nummer 2 alleen maar voordelen volgens mij. Dichterbij, goede schuilmogelijkheden, hele goede faciliteiten. Alleen verder weg van het bos.. Ik zou zeker voor de tweede gaan, qua comfort voor jezelf, maar ook voor je paard. Mits de kudde stabiel en rustig is en er voldoende plek is om elkaar te ontlopen, rustig te kunnen eten en te schuilen. Als dat door onrust of te krappe ruimtes niet gaat zou dat echt zonde zijn.


Dankjewel! 40 is inderdaad veel, zeker in de winter omdat ze dan zelf kiezen meer vooraan te staan.
Echter heeft de kudde een ruimte van bijna 3 hectare, als de graslanden gesloten zijn. Zolang het kan is er altijd ook 1 hectare grasland open. Nu met de erge regen natuurlijk niet.
De ruimte is zeker niet krap, gelukkig. Met 4 of 5 voerruiven.
De 2 schuilstallen zijn open. De kleinste aan 2 kanten en iets van 20 bij 15/20 de grote gok ik iets van 12 bij 30/35 en over de gehele lengte open.

De kudde is stabiel en er zijn 3 max 4 momenten per jaar dat er paarden ingeschaard worden. (Tussen okt en april geen nieuwe paarden)

Celebi
Berichten: 3654
Geregistreerd: 04-11-20

Re: [INFO] Welke stal/weiland moet ik kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-23 00:01

Klinkt goed! Dan zou ik zeker de gok durven nemen om te verhuizen als er een plekje voor je vrij komt. :D

EliseXJoelle

Berichten: 2340
Geregistreerd: 13-11-07
Woonplaats: Sliedrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-23 00:03

Celebi schreef:
Klinkt goed! Dan zou ik zeker de gok durven nemen om te verhuizen als er een plekje voor je vrij komt. :D


Dankje! Ben heel benieuwd wanneer ze contact opnemen, na 2 jaar wachtlijst voelt het nog apart om er dan bijna doorheen te zijn :+

Gini
Berichten: 17907
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: [INFO] Welke stal/weiland moet ik kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-23 11:17

Ik vind 2 schuilstallen op een kudde van 40 paarden wel heel erg weinig. Voor de rest klinkt stal 2 heel erg goed, maar jee, 40 paarden, dat is echt wel veel om bij elkaar te hebben. Hoeveel voerplekken zijn er?

DuoPenotti

Berichten: 29507
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-23 11:34

Nooit dat ik mijn paard met 40 andere op 3 hectare zou zetten.
Ik heb hier zelf 3 hectare en heb er in de zomer eens 7 op gehad en in de winter 5. Maar dan heeft het al veel te lijden. En dat op droge grond.

En die schuilstallen zijn groot. Maar weer niet voor 40 paarden.

Maar die 1e zonder schuilstal is ook niks.

Rainer
Berichten: 638
Geregistreerd: 13-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-23 17:09

Niet helemaal on topic, maar er zijn hier vast mensen die er over mee kunnen praten.

Mijn paard stond voorheen in een klein groepje van totaal 3-5 paarden, allemaal ruinen. 24/7 buiten.

Half augustus heb ik hem verhuisd naar een grote pensionstal. Ook 24/7 buiten maar in een kudde met wel 30 paarden ongeveer. Het leek heel goed te gaan. Hij was super sociaal en had al heel snel zijn plek in de groep gevonden. Hij kan altijd eten, speelt regelmatig, en is elke dag super goor van liggen/rollen. Toch heb ik nu sinds een paar weken gewoon echt het gevoel dat het niet goed gaat met hem. We gaan echt continue van het ene probleem naar het andere. Hij heeft een paar dagen met koorts gestaan, voor het eerst in zijn leven aan 3 benen mok, eet soms zijn krachtvoer slecht, onder het zadel doet hij altijd zijn best maar vooral met longeren valt op dat hij echt niet vooruit te branden is, lelijke doffe vacht, soms wat prut bij zijn ogen, mest op en aan mestwater, nu staat hij weer met een dik been en zijn hoeven hebben ook moeite met veel op betonplaten staan. Voor zijn hoeven heeft hij een paar weken op schoenen gestaan, dat gaat nu redelijk maar vrees dat we er nog niet zijn.

Bloedonderzoek (algemeen bloedbeeld + PPID) is al gedaan en allemaal goed. Heeft voor de zekerheid een psylliumkuur gehad

Iedereen om me heen op stal zegt geef het tijd. Wennen kan wel een jaar duren en hij ligt prima in de groep. Maar ik ben elke dag gewoon verdrietig als ik hem zie en heb heel sterk het gevoel dat het aan de plek ligt. Ook al kan ik niet zeggen wat het dan precies veroorzaakt.

Wat zijn jullie ervaringen? Is het echt te gehaast om nu al te concluderen dat deze plek het gewoon niet is? Ik wil hem ook niet overhaast weer verhuizen, vooral omdat er gewoon geen perfecte plek is in de omgeving.

Celebi
Berichten: 3654
Geregistreerd: 04-11-20

Re: [INFO] Welke stal/weiland moet ik kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-23 18:54

Is je paard recent ontwormt? Wat voor ruwvoer staat hij nu op? Is dat heel anders dan voor de verhuizing?

Elisabeth32
Berichten: 93
Geregistreerd: 21-06-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-23 19:07

Rainer schreef:
Niet helemaal on topic, maar er zijn hier vast mensen die er over mee kunnen praten.

Mijn paard stond voorheen in een klein groepje van totaal 3-5 paarden, allemaal ruinen. 24/7 buiten.

Half augustus heb ik hem verhuisd naar een grote pensionstal. Ook 24/7 buiten maar in een kudde met wel 30 paarden ongeveer. Het leek heel goed te gaan. Hij was super sociaal en had al heel snel zijn plek in de groep gevonden. Hij kan altijd eten, speelt regelmatig, en is elke dag super goor van liggen/rollen. Toch heb ik nu sinds een paar weken gewoon echt het gevoel dat het niet goed gaat met hem. We gaan echt continue van het ene probleem naar het andere. Hij heeft een paar dagen met koorts gestaan, voor het eerst in zijn leven aan 3 benen mok, eet soms zijn krachtvoer slecht, onder het zadel doet hij altijd zijn best maar vooral met longeren valt op dat hij echt niet vooruit te branden is, lelijke doffe vacht, soms wat prut bij zijn ogen, mest op en aan mestwater, nu staat hij weer met een dik been en zijn hoeven hebben ook moeite met veel op betonplaten staan. Voor zijn hoeven heeft hij een paar weken op schoenen gestaan, dat gaat nu redelijk maar vrees dat we er nog niet zijn.

Bloedonderzoek (algemeen bloedbeeld + PPID) is al gedaan en allemaal goed. Heeft voor de zekerheid een psylliumkuur gehad

Iedereen om me heen op stal zegt geef het tijd. Wennen kan wel een jaar duren en hij ligt prima in de groep. Maar ik ben elke dag gewoon verdrietig als ik hem zie en heb heel sterk het gevoel dat het aan de plek ligt. Ook al kan ik niet zeggen wat het dan precies veroorzaakt.

Wat zijn jullie ervaringen? Is het echt te gehaast om nu al te concluderen dat deze plek het gewoon niet is? Ik wil hem ook niet overhaast weer verhuizen, vooral omdat er gewoon geen perfecte plek is in de omgeving.


Het weer deze winter is ook wel erg extreem met zoveel regen. Vooral voor de 24/7 buiten paardjes. Mijn paard had voor het eerst ook last van zijn hoeven. Ik zou nog niet te snel gaan verhuizen. Ik denk dat het al wel op kan knappen als het wat droger wordt.

Wesseltje

Berichten: 2183
Geregistreerd: 17-09-06

Re: [INFO] Welke stal/weiland moet ik kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-23 19:54

Als jouw gevoel zo sterk is, zou ik daar naar luisteren. Jij kent je paard, ik heb ook al eens de keuze gemaakt te verhuizen omdat mijn paard er niet op zijn plek was. Nooit spijt van gehad.

Gini
Berichten: 17907
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: [INFO] Welke stal/weiland moet ik kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-23 20:18

Ik vind grote kuddes maar niets. Dus ik persoonlijk zou al niet verhuisd zijn naar de stal waar je nu staat.
Maar nu je er staat, zou ik niet op stel en sprong verhuizen, want de winter heeft niet mijn voorkeur om een andere stal uit te kiezen. Voor nu zou ik kijken waar ik in het management verbeteringen kan aanbrengen dat zijn weerstand niet meer zo laag is. Eens goed kijken naar wat die aan voeding binnen krijgt zou daarin een eerste stap zijn.
Uiteraard kan je wel al beginnen rondkijken naar stallen die beter zouden passen, zodat je wel snel weet waarnaartoe moesten jouw inspanningen toch geen zoden aan de dijk zetten.

Marigo
Berichten: 1045
Geregistreerd: 12-10-20
Woonplaats: Gelderland

Re: [INFO] Welke stal/weiland moet ik kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-23 08:11

Als je onderbuikgevoel niet klopt, dan is dat een vervelende emotie om elke keer te hebben als je op stal bent. Ik begrijp wel dat je dan twijfelt of dit de plek voor jullie is. Ik herken het ook wel. Toch is dit niet altijd een goede aanleiding om te verhuizen. Wat anderen zeggen: wat kun je eerst zelf nog doen om de situatie te verbeteren? Plus, dit najaar/winter is echt onwijs ruig voor de 24/7 paarden. Die van mij ook. Haflinger met dikke vacht, maar meneer staat toch echt met een 200 grams deken met hals. En is zelfs daaronder soms te koud. Ook afgevallen. Vorig jaar trok die veel beter. Neem je het weer, nieuwe kudde met veel paarden en ander ruwvoer = verminderde weerstand. Als ie het leuk heeft met vriendjes, voldoende eten krijgt van goede kwaliteit. Dan is er geen acute nood lijkt me? Je zou het dan even kunnen doorzetten.
Een wijze paardenvriendin van wie ik veel geleerd heb zei eens: je moet elk seizoen 3x hebben meegemaakt met je paard op een plek voordat je er echt iets zinnigs over kunt zeggen. Dit geldt ook voor het hechten in de kudde/groep.
We (en ik ook) hebben dat geduld vaak niet ;)
Heeft ie een deken op? Daar zou je eens mee kunnen beginnen om m even wat extra te ondersteunen/ontlasten als ie kwakkelt.
Lelijke vacht is in mijn ervaring toch vaak te koppelen met parasieten/wormen.
Ik wens je succes en wijsheid toe! Beterschap voor je knapperd

Rainer
Berichten: 638
Geregistreerd: 13-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-23 11:02

Bedankt voor de reacties. Het helpt toch met iets relativeren. Ik ga in januari ook een maand op vakantie wat het ook allemaal wat lastiger en spannender maakt natuurlijk. Aan de andere kant vind ik het toch ook wel heftig om te zeggen dat het 3 jaar duurt om je paard te laten wennen… Mijn paard was super fit, liep op Z niveau en was onwijs fanatiek. Nu staat hij al weken stil en is niet vooruit de branden. Het voelt ook een beetje alsof je rustig naar een soort aftakeling zit te kijken. Ga je dat dan jaren doen om dan alsnog dezelfde conclusie te gaan trekken? Op deze manier is het ook geen leuke hobby. Maar ik snap ook zeker wat jullie zeggen hoor, ik zit ook hoog in mijn emotie nu hierover.

Hij is vorige maand nog ontwormt met equest pramox. Staat nu al onder 300g en stond met de kou onder 500g. Hij heeft het inderdaad snel koud. Ze krijgen voordroog, maar dat krijgt hij al jaren en nooit problemen mee gehad. Op het oog van prima kwaliteit. Verder qua krachtvoer en vitaminen/mineralen onveranderd op de nieuwe stal, dus daar valt weinig winst te behalen.

DuoPenotti

Berichten: 29507
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: [INFO] Welke stal/weiland moet ik kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-23 11:08

Ik ga dus niet met de voorgangers mee om het aan te kijken.
Dof in haren en sloom worden.....

Een groep van 30...ja leuk op 15 hectare.
Maar ze worden vlot op 1,5-3 hectare gezet. Als het dat al haalt.
En dan kan hij voor het eerste oog meekomen, maar is dat echt zo?
Moet hij altijd op zijn hoede zijn? Hij eet misschien dan wel, maar is toch altijd bezig met wie komt er in mijn buurt?
Hoe is het met schuilen? Kan hij dat voldoende, of bezetten altijd dezelfde paarden die stallen.
Dat kost bergen energie. Dan word hij misschien wel niet in elkaar getrapt, maar echte rust?

Dat ze moeten wennen, jazeker.
Maar zo enorm in conditie inleveren?
Ook al is het een slecht seizoen , daar moet een paard toch tegen kunnen.
In de natuur kunnen ze dat ook hebben. Dus laat staan met genoeg voer, genoeg droge plekken en zelfs dekens.

Paardenfann4
Berichten: 1342
Geregistreerd: 15-08-17
Woonplaats: Overijssel

Re: [INFO] Welke stal/weiland moet ik kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-23 11:16

Ik zou dit ook niet aankijken, het lijkt er op dat hij zijn rust niet goed kan vinden in zo'n grote groep paarden. Daar holt de weerstand van achteruit, plus wat DP hier boven schrijft, de oppervlakte is veel te klein voor zoveel paarden. Wij hebben hier maximaal 4 op een hectare gehad en dat vond ik in de winter nog best lastig. Dus ik zou zeker kijken voor iets anders, minder massaal en waar hij wellicht in de nachten droog op stal kan staan.

Celebi
Berichten: 3654
Geregistreerd: 04-11-20

Re: [INFO] Welke stal/weiland moet ik kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-23 11:24

3 jaar? Nee joh, duurt meestal tot ongeveer 6 maanden om te wennen na een verhuizing.

Maar als je paard zo'n gigantische dip heeft zou ik daar ook wat mee doen. Ik had nog een beetje de verwachting dat je overgegaan was naar heel arm ruwvoer maar dat is met voordroog vaak ook niet het geval (al weet je het nooit tot je daadwerkelijk test). Wormen zal dan ook niet. Misschien zand? Krijgen ze ruwvoer op /boven het zand of op bestrating gevoerd? Als dit soort dingen het allemaal niet zijn dan zou ik inderdaad ook gaan denken aan de kudde. Het enige wat ik gek vind is dat je zegt dat je paard wel ligt, rolt, speelt, etc. Meestal doen ze dat niet als ze niet op hun gemak zijn. Is er een veilige plek om echt goed plat te kunnen slapen voor je paard? Ook nu met deze kou en nattigheid? Echt een goede ruime inloopstal (wellicht meerdere) waar je paard altijd in durft wanneer nodig?

DuoPenotti

Berichten: 29507
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-23 11:45

Citaat:
heel arm ruwvoer maar dat is met voordroog vaak ook niet het geval

Toch tijd dat deze fabel eens verdwijnt :D

Het tijdstip van maaien bepaalt voor een gedeelte wat er uiteindelijk inzit.
Vroeg in het jaar of later met veel stengel, veel bemest of weinig, droge periode enz enz.
Niet hoe je het daarna verpakt. :)

Celebi
Berichten: 3654
Geregistreerd: 04-11-20

Re: [INFO] Welke stal/weiland moet ik kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-23 12:38

Nee klopt, daarom de toevoeging van 'vaak'. Is ook het type gras natuurlijk. Als je paard van rijk spul overgaat op iets heel arms zoals graszaadhooi overgaat is dat een hele aanslag op het lichaam. Heb het zelf meegemaakt. Daar doelde ik meer op. Van voordroog naar voordroog is de overgang - vaak - toch minder heftig. Maar inderdaad, het kan nog steeds..

Je zou nog kunnen kijken wat het met je paard doet als je wat meer gaat bijvoeren.

Marigo
Berichten: 1045
Geregistreerd: 12-10-20
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-23 14:12

Nouja ik zeg ook niet dat je 3 jaar moet wachten nu. Dat was mij ooit eens verteld. En bracht ik in om even verschillende perspectieven te benoemen. Maar na een half jaar verwachten dat je paard helemaal op en top binnen een kudde zijn plek moet hebben gevonden? Dat lukt gewoon niet altijd.
Mijn punt was: is er sprake van acute nood? Dus je paard echt op hoog tempo aftakelen , niet kunnen eten of rusten en in elkaar getrapt worden? Vermageren? Ja dan ga je weg. Maar zoals TS de situatie schetst lijken het kleinere kwakkeldingetjes dan grote problemen. Ze gaf aan dat het paard wel speelt, rolt en ligt. In dat laatste geval zou je het theoretisch best kunnen aankijken. Of dat nu kan: dat weet alleen TS.

Verhuizen is ook niet niks. Zeker niet als ze in groepsverband leven. Het is heel anders als je paard in de nacht op stal staat. Ik heb beide kanten van de medaille meegemaakt. En je kunt dat niet met elkaar vergelijken. Landen in een groepshuisvesting heeft echt veel meer tijd nodig.

@TS, is 24/7 in een groep de meest fijne optie voor jullie? Wellicht ligt het niet aan de plek maar type huisvesting? Verhuizen naar een andere 24/7 kan misschien zelfde problemen geven?
Laatst bijgewerkt door Marigo op 21-12-23 14:17, in het totaal 2 keer bewerkt

Rianne1807
Berichten: 698
Geregistreerd: 15-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-23 14:12

Ik zou dit ook iet aankijken.
Helaas zelf ook al een paar keer moeten verhuizen omdat mn paard het er gewoon niet goed deed.

Niet elk paard doet het goed 24/7 buiten en niet elk paard doet het goed in een grote groep