[INFO] Welke stal/weiland moet ik kiezen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Duijfje

Berichten: 1990
Geregistreerd: 20-06-10
Woonplaats: Noord-holland

Re: [Centraal] Welke stal moet ik kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 13:07

Ik twijfel omdat mijn paard op deze stal om de haverklap een blessure heeft... Hij staat in een kudde van 20-25
In de winter op de paddock vind hij niks.. Als ik hem dan nog voor een paar uur buiten wil zetten gaat hij in de staak...

Willekes
Berichten: 957
Geregistreerd: 06-11-01
Woonplaats: Wijk bij Duurstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 14:13

Ik snap niet dat je een dergelijk alternatief überhaupt zou overwegen, ook al heb je een brokkenpiloot. Kan je niet iets vinden met een tussen oplossing. Van overdag in de winter naar buiten naar 1 uur en dan in de zomer paar uur weide, mega bedrag voor stalling en zelf nog buiten zetten. Wie is hier nu ''gek''? Daarbij vrees ik dat als je paard langer op stal staat, die misschien juist gekker zal gaan doen omdat hij weinig buiten komt, meer OPGEKROPTE energie heeft en zich dan nog meer blesseert. Jij wilde advies: stal 2 is voor mij niet eens de overweging waard! Jij komt een uurtje of 2 per dag, je paard staat er 24/7. Daarnaast elke dag voor dat bedrag zelf je paard binnen/buiten zetten, belachelijk! ;(

Duijfje

Berichten: 1990
Geregistreerd: 20-06-10
Woonplaats: Noord-holland

Re: [Centraal] Welke stal moet ik kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 18:07

@Willekes,

Wat een manier om te reageren zeg..

De 2e stal is een tussen manier.

De 3e stal in de buurt is een stal waar ze max 30 minuten buiten komen per dag. En nee dat wil ik niet, want die keuze staat hier ook NIET bij.

Ik zou dit overwegen omdat mijn paard constant blessures heeft ( Dus ook pijn) Daarbij komt dus dat het paar het NIET leuk vind buiten in de winter. Dat merk je aan zijn humeur en aan hoe hij eruit ziet. En ja hij krijgt genoeg aandacht en genoeg eten.

Om nou mij als "Gek" te bestempelen terwijl ik alleen een mening vraag omdat ik het niet meer weet vind ik te ver gaan. Energie heeft hij wel ALS hij goed in zijn vel zit.

Verder zijn die bedragen bij ons in de buurt normaal. Er is nog een stal waar het begint met 470, om maar op te houden wat je daarvoor krijgt. Dus ook voor DAT bedrag kan ik niks aan doen.

Volgende keer misschien een iets andere toon is wel aardig, een mening kan ook op een andere manier gegeven worden.

Nikass

Berichten: 16704
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 22:39

Misschien overbodige vraag, is er niet nog een ander alternatief?
Ik ziu niet naar stal 2 gaan, denk ook niet dat je e daar het blessure probleem met je paard oplost.
Lastig voor je! Van deze twee lijkt mij toch je huidige stal beter maar je zou iets moeten kunnen vinden wat kleinschaliger is.

Duijfje

Berichten: 1990
Geregistreerd: 20-06-10
Woonplaats: Noord-holland

Re: [Centraal] Welke stal moet ik kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 22:50

@Nikass

Niet echt nee..

Er zijn 3 stallen in de buurt en 1 nog verder.

stal 1:
5 minuten rijden
Maar..
Daar staan ze 23 uur binnen en misschien een uurtje buiten in de paddock. Zo stond hij ook op zijn vorige stal (vorige eigenaar) Dit vind ik zelf geen optie
plus dat de stal begint vanaf 470 en daar nog alles bij komt..

stal 2 is de stal waar ik nu sta
10min ongeveer
zomer = 7.00 tot 16;00 weide. Het kan de hele dag maar dit kan mijn paard niet aan.
Hij mag eigenlijk niet op gras staan.
Winter: 7;00 tot 1700 of later paddock.

stal 3 is de stal waartussen ik twijfel
15 min
In de zomer komt hij wel buiten alleen in de winter niet veel.

De andere stal, stal 4 is nog verder
30 min of meer
Hier komen ze wel buiten maar heb niet verder ernaar gekeken omdat deze te ver is.

Nikass

Berichten: 16704
Geregistreerd: 27-04-11

Re: [Centraal] Welke stal moet ik kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 22:54

Dan toch blijven waar je staat, zou mijn keus zijn. Zijn ze niet bereid een stukje kudde af te splitsen?
Echt balen dat je maar zo weinig mogelijkheden hebt!

Duijfje

Berichten: 1990
Geregistreerd: 20-06-10
Woonplaats: Noord-holland

Re: [Centraal] Welke stal moet ik kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 23:04

Nee helaas niet.. er zijn verschillende groepen op deze stal
Loopstal kudde gemengd
loopstal kudde ruinen
Loopstal kudde oudjes
stal Merrie kudde
stal ruinen kudde

in totaal staan er 130 paarden.. ik denk niet dat hij bereid is om dit te doen. Voor geblesseerde paarden doet hij dit wel, in de zomer. Maar op voorbehoud niet. Zeker niet in de winter, er zijn namelijk geen prive paddocks.. helaas.

Ja baal flink. Ik heb het op zich naar mijn zin op deze stal. Het vervelende is dat in de bijna 2 jaar dat ik mijn paard heb niks kwa rijden echt heb kunnen opbouwen vanwege constante blessures.In allerlei verschillende vormen.. Overigens word de band ernaast zelf wel heel sterk, dat heb ik wel gemerkt. Voor hem het naarst natuurlijk, maar hierom hou je lijkt mij geen paard. ( Ik steun hem overigens door dik en dun)

Nikass

Berichten: 16704
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 13:01

Maar die blessures ontstaan echt door de grote kudde?

Duijfje

Berichten: 1990
Geregistreerd: 20-06-10
Woonplaats: Noord-holland

Re: [Centraal] Welke stal moet ik kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 13:13

Ja, in onze kudde zitten namelijk wel een paar draken....

Nikass

Berichten: 16704
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 22:11

als de stal echt een gevaar betekent voor je paard dan begrijp ik dat je weg wilt. Je zit niet elke keer op verwondingen te wachten. jammer dat het niet bespreekbaar is om de kudde wat op te splitsen.
Heb je een advertentie gezet op bokt, of op marktplaats? Misschien zijn er toch nog kleine stalletjes in jouw regio, die je niet kent, en die beter geschikt zijn voor je paard.
Succes met je beslissing, lastig voor je!

horselover02
Berichten: 13
Geregistreerd: 30-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 10:53

Pivanti schreef:
Ik heb ook een dilemma!

M'n paard staat nu op de volgende stal:
- 9-18u op wei (winter 9-16.30u) in groep van 6 paarden.
- stal 3x3
- Bij stal helemaal geen faciliteiten, maar accommodatie met binnen en buitenbak aan de overkant (25 euro per maand, excl. 5 euro per les voor afhuren bak)
- eigen keuze strooisel / brok / hooi of kuil
- 25 kilometer / 25 a 30 minuten rijden auto
- 100 meter naar veluwe (bos)
- geen schaduw in weiland
- prijs 120 euro kale huur

Nu ben ik vandaag bij een andere stal wezen kijken:
- Stal met weiland eraan vast. Staldeur kan altijd open zodat ze zelf kan kiezen waar ze staat. (alleen bij strenge vorst deur wel dicht) Dus heel veel buiten
- nadeel is dat ze alleen komt te staan dan. Wel paarden ernaast, maar niet in haar stukje.
- stal 3,5 x 4 meter
- eigen keuze strooisel / brok
- Buitenbak met redelijk goede bodem
- bos op 500 meter afstand (montferland bos, is wat kleiner dan veluwe maar kun je prima rijden).
- 20 kilometer / 20 min rijden met auto
- prijs 150 euro incl. ruwvoer
- mogelijkheid voor shetlander erbij te zetten a 25 euro per maand Maar hier ben ik geen voorstander van. Shet kopen is geen probleem, maar kost naast 25 euro per maand, ook weer hoefsmid, enten, ontwormen, risico veearts kosten. Dan zou ik iemand moeten vinden die stalling zoekt voor shet oid. Of shet in bruikleen waarbij stalkosten voor mij zijn, maar rest van de kosten voor eigenaar.

Mijn paard staat graag buiten. Bij huidige stal staat ze toch 16 uur op stal. Maar wel in een groep en fijne binnenbak erbij.
Stal waar ik vandaag was, is mooi groot en ze kan altijd buiten staan als ze wilt. Alleen buitenbak. Maar grootste minpunt vind ik nog dat ze alleen staat dan.

Dilemma dus!! Misschien hebben anderen nog andere verhelderende inzichten / meningen?


Ik zou de andere stal nemen, en zou het echt niet mogelijk zijn eenmaatje voor bij de wei te regelen?

GET_HACKED
Berichten: 26
Geregistreerd: 12-08-12
Woonplaats: The Moon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 10:52

moonshine88 schreef:
Ik doe ook even mee in centrale topic.

Ik heb één paard, KWPN, rij momenteel M1 dressuur en begin weer beetje met springen na lange stop. Verder ben ik traindende voor TREC en endurence en doe mee in kennismakingsklasses.

Stal Nu:
8 km verderop
Buitenbak 20 x 60 m
Longeercirkel
Grote weide
Geen onderhoud aan bodems etc.
Geen verlichting buitenbaan
All in voor €195,00
Goede mensen, doen alles voor de paardjes maar beloven gouden bergen soms en krijg dalen (buitenverlichting en bakonderhoud)

Andere stal:
3 minuten lopen van mijn huis
Binnenbak en buitenbak 20 x 40 m
Paddocks (ben op zoek naar weitje in de buurt)
Bodem word onderhouden
All in voor € 215,00
Ken de mensen niet maar hebben verstand van paarden en zitten hun hele leven er al in.

Wat zou jij doen?

ik zelf zou stal 2 doen, ik weet beetje late reactie haha (: maar wat heb je gedaan?

Aranel
Berichten: 20200
Geregistreerd: 09-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 11:09

Ik ga per 1 januari ook verhuizen met paardjelief naar een andere stal :)
Voor mezelf lever ik wat luxe in (daaag binnenbak ^) ) maar ik denk dat mijn paard het super zal vinden!

Nu sta ik op deze stal;
- binnenbak 20x40
- buitenbak 20x60
- ruime opzadelplaats
- overdag weidegang van +- juni tm begin november
- overige maanden 2 a 3 uur in de paddock met andere paarden
- veel ruwvoer
- all in
- niet open op zondag en voor 11 uur 's morgens
- 275 euro pm

En ik ga hier naartoe;
- gedraineerde buitenbak 20x40
- ruime paddock waar hij minstens de halve dag in staat
- 24/7 weidegang van april tm november, als het vriest komen ze ook in de wei
- autovrij paadje achter het huis langs waar je na amper 5 minuten in het bos zit _/-\o_
- stapmolen
- zelf mesten + brok kopen, voeren wordt gedaan
- stal van 4 bij 3, tegenover de koeien :Y)
- 365 dagen per jaar open
- 200 euro pm

Zoals ik al zei, voor mezelf minder luxe, maar financieel moest ik gewoon deze keuze maken en ik denk dat mijn paard het heerlijk zal vinden om veel buiten te staan :)

bellehorses

Berichten: 2024
Geregistreerd: 23-09-09
Woonplaats: Fryslan

Re: [Centraal] Welke stal moet ik kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 19:57

Klinkt goed Aranel, hopelijk hebben jullie daar snel je draai gevonden. Het bos op 5 minuten is ook ideaal :D

Chezshir77
Berichten: 2607
Geregistreerd: 22-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 16:41

sandrabmg schreef:
ik sta nu op een pensionstal, doe het zelf voor € 350 p.m. waar ook een rijvereniging in huist die 90% van de tijd de accomodatie gebruik waar ik dus geen gebruik van kan maken op die momenten.
( beperkt gebruik accomodatie, zelf in en uit weide halen, geen weide gang in winter, 2 kleine zandpaddocks, 75 stallen, 1 buitenbak, 1 binnenbak, zelf mesten)

ik wil naar een stal die iets verder ligt van mijn huis ( 15/20 minuutjes rijden) met alleen maar pluspunten.
( geen rijvereniging die accomodatie gebruikt, kleinschalig, 2 buitenbakken, 1 binnenbak, weidegang ook in winter, stal met buitenluik, 3 grote paddock's, ze worden binnen en buiten gezet, ze worden gemest, 5 x per dag eten)
De afstand is slechts het enige minpunt.
Wie o wie kan mij adviseren?



Nou ik zeg, DOEN! Je huidige stal lijkt me helemaal niks eigenlijk. Maar is de prijs ook beter op de 2e? Want vind voor wat je krijgt, je wel een megabedrag moet neerleggen nu zeg!

Chezshir77
Berichten: 2607
Geregistreerd: 22-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 16:42

Essxan schreef:
Ik zit ook met een dilemma.

Stal waar hij nu staat gaat hij zowiezo weg.

Stal waar hij naartoe zou kunnen is 24/7 buiten met een schuilafdak, onbeperkt hooi, binnen 10 minuten in het bos, buitenbak is een stukje afgezet in de wei, dus je rijdt altijd op gras en is denk ik 15 bij 30 groot. Met de auto ben ik er met 5 minuten. Kosten 140 euro per maand.

Stal 2 is ook een 5 minuten rijden, paarden staan zomers op de wei in de winter op witzand en altijd s'nachts op stal. Mesten en wei schoonhouden moet je zelf doen. Paarden krijgen 4x daags hooi en krachtvoer. Verlichte buitenbak 20 40 aanwezig evenals een longeercirkel. Het is 3 km naar het bos. Kosten 175 per maand.

Stal 3 is een 10 minuten met de auto. Paarden staan dagelijks op de wei. Bij erg slecht weer halve dagen. Alles wordt er gedaan. Krijgen hooi en krachtvoer. Buitenbak 20 40 met verlichting kantine en ook redelijk bij het bos kosten 175 per maand.


Ik ging absoluut naar stal 1! Mijn ideale plek is dat zeg! Goud waard! Helaas hier nergens te vinden |(

Chezshir77
Berichten: 2607
Geregistreerd: 22-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 16:45

Duijfje schreef:
Wat zouden jullie doen als je een brokkenpiloot had

Op een stal blijven:
- ongeveer 10 minuten.
- binnenbak
- buitenbak
- weidegang zomer + (eventueel stal, voor mij een must met ene brokkenpiloot...)
- paddock winter + stal (in de avond)
- 2 longeerbakken
- Uitrijd mogelijkheden duin
- Winter €365 incl, zomer €450 incl
voordeel, alleen pension klanten.

Of gaan naar een stal:
- ongeveer 15 - 20 minuten
- meerdere binnenbakken (2)
- Meerdere buitenbakken (3)
- Kleine paddocks in de winter voor max 1 uur ( + Stal)
- Weidegang in de zomer voor paar uur, paard alleen = paard zelf buitenzetten (+Stal)
- solarium (moet je voor betalen)
- meerdere Wasplaatsen, warm + koud water.
- overdekte longeerbak
- Overdekte stapmolen
- Uitrijd mogelijkheden bos
nadeel is alleen dat dit ook een manege is.

prijs hangt af van de grote stal + plaats, varieert van 335 naar 380


Ik zou geen van beiden kiezen en op zoek gaan naar een 3e.... vind de prijzen BELACHELIJK trouwens. En warom bij die ene nog duurder in de zomer dan in de winter? Was dat voor raars? OVeral is het juist andersom!

Duijfje

Berichten: 1990
Geregistreerd: 20-06-10
Woonplaats: Noord-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 16:53

Brendaaaa schreef:
Duijfje schreef:
Wat zouden jullie doen als je een brokkenpiloot had

Op een stal blijven:
- ongeveer 10 minuten.
- binnenbak
- buitenbak
- weidegang zomer + (eventueel stal, voor mij een must met ene brokkenpiloot...)
- paddock winter + stal (in de avond)
- 2 longeerbakken
- Uitrijd mogelijkheden duin
- Winter €365 incl, zomer €450 incl
voordeel, alleen pension klanten.

Of gaan naar een stal:
- ongeveer 15 - 20 minuten
- meerdere binnenbakken (2)
- Meerdere buitenbakken (3)
- Kleine paddocks in de winter voor max 1 uur ( + Stal)
- Weidegang in de zomer voor paar uur, paard alleen = paard zelf buitenzetten (+Stal)
- solarium (moet je voor betalen)
- meerdere Wasplaatsen, warm + koud water.
- overdekte longeerbak
- Overdekte stapmolen
- Uitrijd mogelijkheden bos
nadeel is alleen dat dit ook een manege is.

prijs hangt af van de grote stal + plaats, varieert van 335 naar 380


Ik zou geen van beiden kiezen en op zoek gaan naar een 3e.... vind de prijzen BELACHELIJK trouwens. En warom bij die ene nog duurder in de zomer dan in de winter? Was dat voor raars? OVeral is het juist andersom!


Zo zijn de prijzen hier in de omgeving helaas.
Een derde is ook rond de 365 ofzo en een vierde rond de 470 alleen stal..
Doordat ze er dan meer werk aan hebben. Zoals uitmesten en buitenzetten...

Chezshir77
Berichten: 2607
Geregistreerd: 22-06-10

Re: [Centraal] Welke stal moet ik kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 17:21

Jeetje zeg, echt gigaaa duur, ik dacht dat het hier in de omgeving al aan de prijs was. De reden waarom ik voor een derde zou gaan zoeken is overigens dat ik optie 2 zowieso te weinig buitengang vind bieden enhet is een manege, dat vind ik ook helemaal niks. Stal 1 zou ik niet willen omdat ik vind dat als je weidegang hebt in de zomer, je prijs naar beneden zou moeten gaan ipv nog meer omhoog.

Duijfje

Berichten: 1990
Geregistreerd: 20-06-10
Woonplaats: Noord-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 19:06

Brendaaaa schreef:
Jeetje zeg, echt gigaaa duur, ik dacht dat het hier in de omgeving al aan de prijs was. De reden waarom ik voor een derde zou gaan zoeken is overigens dat ik optie 2 zowieso te weinig buitengang vind bieden enhet is een manege, dat vind ik ook helemaal niks. Stal 1 zou ik niet willen omdat ik vind dat als je weidegang hebt in de zomer, je prijs naar beneden zou moeten gaan ipv nog meer omhoog.


De prijs gaat alleen omhoog als je je paard in de nacht binnen wilt zetten. Als hij 24:7 buiten staat dan blijft de prijs hetzelfde als in de winter.
Manege vind ik inderdaad zelf ook minder

Chezshir77
Berichten: 2607
Geregistreerd: 22-06-10

Re: [Centraal] Welke stal moet ik kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 19:37

Maar het is toch raar? Bij mijn stal betaal ik in de winter 40 euro meer dan in de zomer! Dat is logisch, want in de winter gebruik ik veel meer hooi en stro dan in de zomer. Leg mij nou eens uit waarom jij dan meer moet betalen in de zomer?

Duijfje

Berichten: 1990
Geregistreerd: 20-06-10
Woonplaats: Noord-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 19:52

Brendaaaa schreef:
Maar het is toch raar? Bij mijn stal betaal ik in de winter 40 euro meer dan in de zomer! Dat is logisch, want in de winter gebruik ik veel meer hooi en stro dan in de zomer. Leg mij nou eens uit waarom jij dan meer moet betalen in de zomer?

Dat had ik net ook verteld maar:
Vanwege dat het meer werk is als je in de zomer je paard binnen wilt hebben.
Vanwege het weer buiten zetten en uitmesten.
Als je niet voor deze optie kiest betaal je hetzelfde als in de winter dus 360-365

Ik vind het zelf ook absurt om 85 euro meer te betalen. Maar heb met mijn paard geen keus

Chezshir77
Berichten: 2607
Geregistreerd: 22-06-10

Re: [Centraal] Welke stal moet ik kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 20:22

Ok, dus ze zetten hem dan voor je binnen, dat had ik er niet uit begrepen.
Maar goed, het blijft een flink bedrag mee idd.

Duijfje

Berichten: 1990
Geregistreerd: 20-06-10
Woonplaats: Noord-holland

Re: [Centraal] Welke stal moet ik kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 20:31

Nee ik moet hem zelf uit het weiland halen... Ze zetten hem alleen de volgende ochtend buiten en mesten de stal uit.

Chezshir77
Berichten: 2607
Geregistreerd: 22-06-10

Re: [Centraal] Welke stal moet ik kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 20:41

Ja, ok buiten zetten. Maar mesten doen ze in de winter ook neem ik aan? Dus je betaald 85 euro per maand puur en alleen extra voor het buiten zetten smorgens?? En hij gebruikt ook nog eens minder stro en hooi dan in de winter? Ze zijn gek daar joh!