Knotten maken

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

sellesob

Knotten maken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-13 19:09

Heehoi!

Ik heb 28 september een clinic en daarbij moet je ook knotten maken, ik maakte wel eens knotten maar die stonden dan zo recht omhoog sommige doen het ook met naalden draad dat vind ik er zelf heel mooi uitzien, ik heb op youtube gekeken hoe ze dat doen. Nu is mijn vraag hoe maken jullie mooie knotten ? die makkelijk te maken zijn graag tips :))

Questquedit

Re: Knotten maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 19:15

Staan er op YouTube geen goede filmpjes?

Lienepien3

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 20:34

ik volg want bij mij precies het zelfde

Zeepsop

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 20:37

ik gebruik naald en draad (heb het geleerd van stalgenootje) en dan veel oefenen :)

NoekAa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 22:25

Sinds kort doe ik het met naald en draad omdat paardlief knotten die alleen met elastiek vaststaan er lekker uitschud zo vlak voor de proef :P :')

Ik doe het als volgt:

Verdeel de manen in plukken van gelijke breedte, ik heb graag grote knotten dus ik hou de maat van 1,5 kam aan en dan heb ik bij mijn paardenbeest 7 knotten op de manenkam. Deze zet je tijdelijk vast met een elastiekje, zorg dat de scheidingen mooi recht zijn.

Vervolgens ga je de plukken vlechten, goed naar beneden vlechten. Wanneer je met elastiekjes vastzet, de vlecht vanaf het begin goed strak doen, wanneer je draad gebruikt, de eerste halen niet te strak... De onderkant van je vlecht zet je vast met een elastiekje, als het kan vouw je hiermee gelijk het overblijvende plukje dubbel. Als je paard pluishaar heeft een extra elastiekje pakken om het overgebleven plukje dubbel te vouwen en vast te zetten (aan de achterkant van de vlecht). Als je alle vlechten hebt gemaakt kun je gaan knotten.

Met elastiek doe je het als volgt.

vouw het vlechtje naar binnen toe dubbel, dan nog een keer dubbel (afhankelijk van de lengte van de manen) en zet het knotje vast met een elastiekje. Zo dicht mogelijk tegen de manenkam vastzetten.

Met naald en draad gaat het zo:

Steek de naald door de achterkant van het vlechtje, net boven het elastiekje. Steek hem vervolgens weer terug naar achteren onder het elastiekje. Je naald zit nu weer richting paard. Steek de naald in het midden van de aanzet van je vlecht door de manen, dicht tegen de manenkam. De vlecht klapt nu dubbel. Wanneer nodig vouw je met je hand het vlechtje nog een keer dubbel. Vervolgens zet je het knotje vast door je naald een aantal keer door het knotje te steken totdat ie goed vast zit. Je hoeft geen knoop te leggen want t pektouw schuift niet. Overgebleven touwtje knip je af.

Het knotten valt of staat met de verdeling van de manen en het vlechten, als je ongelijke plukken gebruikt en los vlecht kun je nooit nette knotten maken. Het opvouwen is de kunst niet :P

JenW

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 22:55

NoekAa_ schreef:
Sinds kort doe ik het met naald en draad omdat paardlief knotten die alleen met elastiek vaststaan er lekker uitschud zo vlak voor de proef :P :')

Ik doe het als volgt:

Verdeel de manen in plukken van gelijke breedte, ik heb graag grote knotten dus ik hou de maat van 1,5 kam aan en dan heb ik bij mijn paardenbeest 7 knotten op de manenkam. Deze zet je tijdelijk vast met een elastiekje, zorg dat de scheidingen mooi recht zijn.

Vervolgens ga je de plukken vlechten, goed naar beneden vlechten. Wanneer je met elastiekjes vastzet, de vlecht vanaf het begin goed strak doen, wanneer je draad gebruikt, de eerste halen niet te strak... De onderkant van je vlecht zet je vast met een elastiekje, als het kan vouw je hiermee gelijk het overblijvende plukje dubbel. Als je paard pluishaar heeft een extra elastiekje pakken om het overgebleven plukje dubbel te vouwen en vast te zetten (aan de achterkant van de vlecht). Als je alle vlechten hebt gemaakt kun je gaan knotten.

Met elastiek doe je het als volgt.

vouw het vlechtje naar binnen toe dubbel, dan nog een keer dubbel (afhankelijk van de lengte van de manen) en zet het knotje vast met een elastiekje. Zo dicht mogelijk tegen de manenkam vastzetten.

Met naald en draad gaat het zo:

Steek de naald door de achterkant van het vlechtje, net boven het elastiekje. Steek hem vervolgens weer terug naar achteren onder het elastiekje. Je naald zit nu weer richting paard. Steek de naald in het midden van de aanzet van je vlecht door de manen, dicht tegen de manenkam. De vlecht klapt nu dubbel. Wanneer nodig vouw je met je hand het vlechtje nog een keer dubbel.je kan ook wanneer je het dubbelvouwen niet mooi vind, met je hand de vlecht oprollen en daarna het touw wat aantrekken Vervolgens zet je het knotje vast door je naald een aantal keer door het knotje te steken totdat ie goed vast zit. Je hoeft geen knoop te leggen want t pektouw schuift niet. Overgebleven touwtje knip je af.

Het knotten valt of staat met de verdeling van de manen en het vlechten, als je ongelijke plukken gebruikt en los vlecht kun je nooit nette knotten maken. Het opvouwen is de kunst niet :P

heb het onderstreepte wat aangevuld :)

Enphalu

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 22:56

op youtube staan veel filmpjes over hoe je knotten moet maken met naald en draad :j

ik maak ze zelf ook altijd met naald en draad

sellesob

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-13 10:25

Moet je met naald en draad ook speciaal draad en naald hebben ? Bedankt voor de tips ! :)

Enphalu

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 10:46

Ja, je moet speciale naald en draad hebben :)

horsedancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 10:51

nou ik gebruik nooit naald en draad en ze staan nooit recht mijn knotjes je moet zorgen dat het er niet te veel zijn dat is mooier en je moet er ook voor zorgen dat de vlecht dicht genoeg bij de hals begint en trek er niet te veel aan maar maak wel dat je stevig vlecht! dan doe je er een elastiekje rond en ga je aan de andere kan van je pony staan en rol je het vlechtje naar je toe op dan rol je zo strak mogelijk (doe je pony alleen niet pijn) en dan maak je het vast met een elastiekje desnoods 2 en als je niet blijft staan ouzo kun je van die schuifspeldjes gebruiken! hopelijk ben je er wat mee!

sellesob

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-13 12:35

ik denk dat ik dat met naald en draad maar ga proberen, mag ik vragen waarom dat prrse met speciaal naald en draad moet ?

SimoneDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 12:37

Ik heb ooit eens een filmpje gemaakt van knotten maken met naald en draad :)

sellesob

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-13 12:47

oeh dankje ! @SimoneDV ik snap het ! moet ik nog maar even een keer naar de ej of divoza :D kan ik alvast even oefenen

sellesob

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-13 15:08

ik heb speciaal draad bij de ej gekocht een naaldhadden ze niet maar je kunt toch ook een normale grotenaald doen ?

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 15:13

Ik doe het echt totaal anders :=

Wat voor naald bedoel je? De naalden geschikt om mee te naaien zijn echt veel te dun/klein. Heb het zelf een keer met een naald voor wol geprobeerd, maar dat is ook niet ideaal, veel te kort. Kon die naald iedere keer er uit gaan vissen :')

Gerritt

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 18:14

Ik maak de knotten zelf altijd met een naald en draad, je hebt ze inderdaad die er recht op staan en met elastiekjes zijn vast gemaakt. Persoonlijk vind ik de knotten met naald en draad (als je ze royaal doet) heel sjiek.

De naald voor het knotten maken kost nog geen 2 euro, en is veel groter dan een naald om mee te naaien (ook veel dikke overigens). De gewaxede touw is ook maar 6 euro ofzo en je doet er heel lang mee.

Onwijs handig filmpje;
http://www.youtube.com/watch?v=FOSE7roht2U

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 10:03

je hebt echt zo`n naald nodig een naald om mee te naaien in stof is echt veel te klein en scherp
Ik zoe ook altijd bovenste deel iets losser vlechten, erna wel strak, oprollen en touw aantal keren erdoor halen, Van te voren aantal keren oefenen