Sinds kort doe ik het met naald en draad omdat paardlief knotten die alleen met elastiek vaststaan er lekker uitschud zo vlak voor de proef
Ik doe het als volgt:
Verdeel de manen in plukken van gelijke breedte, ik heb graag grote knotten dus ik hou de maat van 1,5 kam aan en dan heb ik bij mijn paardenbeest 7 knotten op de manenkam. Deze zet je tijdelijk vast met een elastiekje, zorg dat de scheidingen mooi recht zijn.
Vervolgens ga je de plukken vlechten, goed naar beneden vlechten. Wanneer je met elastiekjes vastzet, de vlecht vanaf het begin goed strak doen, wanneer je draad gebruikt, de eerste halen niet te strak... De onderkant van je vlecht zet je vast met een elastiekje, als het kan vouw je hiermee gelijk het overblijvende plukje dubbel. Als je paard pluishaar heeft een extra elastiekje pakken om het overgebleven plukje dubbel te vouwen en vast te zetten (aan de achterkant van de vlecht). Als je alle vlechten hebt gemaakt kun je gaan knotten.
Met elastiek doe je het als volgt.
vouw het vlechtje naar binnen toe dubbel, dan nog een keer dubbel (afhankelijk van de lengte van de manen) en zet het knotje vast met een elastiekje. Zo dicht mogelijk tegen de manenkam vastzetten.
Met naald en draad gaat het zo:
Steek de naald door de achterkant van het vlechtje, net boven het elastiekje. Steek hem vervolgens weer terug naar achteren onder het elastiekje. Je naald zit nu weer richting paard. Steek de naald in het midden van de aanzet van je vlecht door de manen, dicht tegen de manenkam. De vlecht klapt nu dubbel. Wanneer nodig vouw je met je hand het vlechtje nog een keer dubbel.
je kan ook wanneer je het dubbelvouwen niet mooi vind, met je hand de vlecht oprollen en daarna het touw wat aantrekken Vervolgens zet je het knotje vast door je naald een aantal keer door het knotje te steken totdat ie goed vast zit. Je hoeft geen knoop te leggen want t pektouw schuift niet. Overgebleven touwtje knip je af.
Het knotten valt of staat met de verdeling van de manen en het vlechten, als je ongelijke plukken gebruikt en los vlecht kun je nooit nette knotten maken. Het opvouwen is de kunst niet