Hopeloze staart :(

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Knhschick

Hopeloze staart :(

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-13 01:11

Hoi ,
Mijn (verzorg)paard is een nogal lui paardje van 19 jaar oud , ze is zo lui dat ze niet eens haar staart optilt met poepen dus elke keer als ik bij hem ben heeft hij weer een enorm vieze staart ! Ik weet niet hoe ik dit moet onderhouden , zijn staart hoort blond te zijn maar is eigenlijk altijd zwart en het oogt heel onverzorgt. Mijn vorige paard kon zijn staart ook altijd zo vies maken maar dat was nog gemakelijk te onderhouden en het zag er gewoon verzorgt uit ... Maar dit is zo VIES!! Hebben jullie een idee hoe ik dit schoon kan houden (behalve staartzak)
Alvast bedankt!!! :D x

Kaatastrof

Re: Hopeloze staart :(

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 01:21

Eens goed wassen en invlechten werkt hier toch voor een tijdje. Zorg wel dat er met dit weer een 'toef' haar over blijft, zodat ze goed de vliegen kunnen weg jagen :)

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 01:33

Heeft ze een erg dikke staart toevallig? :) Staart niet optillen lijkt me niet uit luiheid te komen, eerder niet kunnen, verlamming of zware staart.

Tips heb ik verder niet, als het vies word is de enige optie wassen, maarja regelmatig de staart wassen is ook weer niet echt geweldig.

KnoLLyBoLLy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 13:42

Met Droogshampoo,dan hoef je geen water te gebruiken en dat is erg makkelijk in de winter! :)

Knhschick

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-13 14:55

Daphne__ schreef:
Heeft ze een erg dikke staart toevallig? :) Staart niet optillen lijkt me niet uit luiheid te komen, eerder niet kunnen, verlamming of zware staart.

Tips heb ik verder niet, als het vies word is de enige optie wassen, maarja regelmatig de staart wassen is ook weer niet echt geweldig.

Ja hij heeft een heeeeeele dikke staart (haflinger)

Knhschick

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-13 14:56

KnoLLyBoLLy schreef:
Met Droogshampoo,dan hoef je geen water te gebruiken en dat is erg makkelijk in de winter! :)

Ook te koop bij de action ofzo ?

dito

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 14:57

onze haf heeft dat ook met name aan de achterkant is het altijd vies zelfs uur na het wassen, het helpt als je de achterste haren in een vlecht mee neemt naar de voorkant van de staart dan zit het minder in de weg.

ik was het altijd met zilvershampoo even in laten trekken en uitspoelen
Laatst bijgewerkt door dito op 31-08-13 14:58, in het totaal 1 keer bewerkt

TCFotografie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 14:58

hmm misschien te zware staart? Zou iig niet te vaak wassen lijkt me niet goed..
En je hebt natuurlijk altijd vieze paarden :j

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 14:59

Inderdaad dat heeft niks met luiheid te maken maar met de dikte van de staart. Wassen en vlechten. :) Toen ik een schimmel had deed ik zijn manen en staart zowat dagelijks wassen, dat kan geen kwaad.

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 15:01

De opmerking van Dito pas ik ook toe ik vlecht de staart in kleine vlechten (formaat gewone staart in vlecht) en maak telkens een vlecht door de achterste haren naar voren te halen < vlechten < elastiekje < terug opnieuw van voor af aan. Bij mijn tinker met zware staart (dikke staart ook- waarvan altijd wel wat plukken vol hangen door het gewicht bij opheffen helpt dit enorm :j .

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 15:02

Mag er een stuk van de staart af? Mijn draver had een lange én dikke staart, die was wat onverzorgd tot ik hem knipte tot boven de sprong (is ondertussen weer zo'n 20 cm gegroeid), staart is kort veel mooier te houden.
Shire heeft een vreselijke staart, net als wat tinkers die ik ken, maar men, wat een gewicht is dat ook. Ik zelf zou het grotendeels met een effileerschaar uitdunnen, vooral achter.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 15:06

KimD schreef:
Inderdaad dat heeft niks met luiheid te maken maar met de dikte van de staart. Wassen en vlechten. :) Toen ik een schimmel had deed ik zijn manen en staart zowat dagelijks wassen, dat kan geen kwaad.

En dat laatste is niet waar. Met wassen haal je de beschermlaag van de huid en de staart en manen. Waardoor sommige paarden steeds meer huidvet gaan produceren.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 15:07

En dat is erg...?

Knhschick

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-13 15:10

dito schreef:
onze haf heeft dat ook met name aan de achterkant is het altijd vies zelfs uur na het wassen, het helpt als je de achterste haren in een vlecht mee neemt naar de voorkant van de staart dan zit het minder in de weg.

ik was het altijd met zilvershampoo even in laten trekken en uitspoelen

Ik snap het niet precies wat moet je metde staart doen ???
Alvast bedankt :D

Knhschick

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-13 15:12

xSlvna schreef:
Mag er een stuk van de staart af? Mijn draver had een lange én dikke staart, die was wat onverzorgd tot ik hem knipte tot boven de sprong (is ondertussen weer zo'n 20 cm gegroeid), staart is kort veel mooier te houden.
Shire heeft een vreselijke staart, net als wat tinkers die ik ken, maar men, wat een gewicht is dat ook. Ik zelf zou het grotendeels met een effileerschaar uitdunnen, vooral achter.

Ja , als het er maar weer verzocht uit ziet , als ik het vastpakt voelt het precies hetzelfde als hooi ...
Het ziet er ook best lelijk uit :(

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 15:16

Als het zo vies is dat het lelijk uit ziet, kun je, vind ik het best de schaar erin zetten. Om ze 365 dagen in het jaar vies of in een vlecht te houden is ook belachelijk, dan liever een stuk korter en dunner dan geen fatsoenlijke staart.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 15:17

xSlvna schreef:
En dat is erg...?

Als je het over mijn antwoord hebt, ja. Zo verstoor je de hele hormoonhuishouding die dit in werk stelt.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 15:17

FriesWytske schreef:
KimD schreef:

En dat laatste is niet waar. Met wassen haal je de beschermlaag van de huid en de staart en manen. Waardoor sommige paarden steeds meer huidvet gaan produceren.

Nooit last van gehad, terwijl hij wekelijks door de wasstraat ging. En zijn staart bijna dagelijks.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 15:29

FriesWytske schreef:
xSlvna schreef:
En dat is erg...?

Als je het over mijn antwoord hebt, ja. Zo verstoor je de hele hormoonhuishouding die dit in werk stelt.

Is dat bij ons hoofd ook niet zo, dat het dan meer vet verstoord, ja toch? Alsnog lijkt het me niet ongezond, pijnlijk of op een andere manier storend.

Knhschick

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-13 17:08

Bij mensen kun je met een uitdunmesje de haren uitdunnen kan dat ook met een paard of is dat lelijk

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 17:31

Mesje weet ik niet, wel een effileerschaar.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 17:36

Het is je verzorgpaard, voordat je overgaat tot uitdunnen of iets dergelijks zou ik dat eens even goed doorspreken met de eigenaar. ;)

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 17:37

Niet iedereen hoeft dat hè.

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 17:38

luiheid? mankeert hem niet gewoon wat? even vragen of je flink de schaar erin mag zetten... en als hij dan nog niet optilt da :)

Aline4

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 17:45

FriesWytske schreef:
xSlvna schreef:
En dat is erg...?

Nog belangrijker: doordat je het huidvet eruit wast, functioneert de vacht niet zoals dat zou moeten en worden ze tot op de huid nat als het regent in plaats van dat het regenwater van de buitenkant van de vacht af loopt.
Ik zou de manen dan ook niet wassen. De staart tot aan de staartwortel lijkt me geen enkel probleem en dan heb je het stuk dat vies wordt mooi te pakken.