Afrastering volledig dichtmaken. Tips?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jemawi

Afrastering volledig dichtmaken. Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-13 12:19

Aan de paddock waar mijn paarden staan, grenst een stuk (vette) weide.
Tussen de paddock en de weide staat een afrastering van stevig schriklint.
Eén van mijn pony's is in de laatste weken regelmatig 's nachts ontsnapt, zich tegoed gedaan aan het vette gras en staat nu tegen bevangenheid aan.

Ik heb de stroomvoorziening verbeterd en een extra lint ertussen gezet (3 linten onder elkaar) maar nu is hij van de week er weer tussen uit gepiept. Een echte Houdini dus.

Met een momenteel -tijdelijke- oplossing gaat het tot dusver goed, maar ik wil het absoluut niet weer hebben omdat het anders helemaal mis gaat.
Iemand ideeën wat ik het beste kan gebruiken voor het volledig afdichten van de afrastering? Het gaat om een stuk van ongeveer 40 meter en een niet al te dure oplossing zou welkom zijn.
Tevens moet het zo weer af te breken zijn. Ik sta op een pensionstalling en zal het moeten afbreken als ik ooit vertrek.

pmarena

Re: Afrastering volledig dichtmaken. Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 13:02

Hoe gaat het dier er nu doorheen? Loopt 'ie alles gewoonweg stuk of gaat 'ie er toch tussendoor?

In het laatste geval is het gewoon een kwestie van de boel verstevigen in de vorm van een hardere klap stroom erop / meer draadjes boven elkaar / palen dichter op elkaar zetten zodat de draden weinig speling hebben.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 13:03

Schapengaas? Als je het iets van de grond af houd kun je daar ook stroom op zetten.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 13:07

Ik zou ook schapengaas adviseren, echter daar kun je geen stroom op zetten, via de krammen in de palen vloeit de stroom immers weg ;)

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 13:25

Op ebay kun je schapengaas bestellen waar je wel stroom op kunt zetten, zitten andere bevestigingen aan. Weet niet precies hoe het zit, heb het toen voorbij zien komen.

Maar vaak voldoet gewoon schapengaas met 2 draadjes ervoor ook prima!

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 13:28

Inderdaad kun je schapengaas wel zo bevestigen dat er stroom op kan. :j

helena299

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 13:30

Neon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 13:40

Let met schapengaas erop dat je paardje niet met zijn hoeven in het gaas blijft hangen

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 13:43

Echt waar :o ?
Daar had ik nog nooit van gehoord, ken wel die netten, maar dat zijn van die slappe vaatdoeken ...

Weer wat geleerd dan :D

(Heeft er iemand een linkje voor me ? )

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 13:47

Gewoon schapengaas kun je bijvoorbeeld ook vastzetten met isolatoren. :) Je hoeft er geen krammen voor te gebruiken.

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 13:48

Misschien bedoel ik die ook wel hoor :+ Ik heb het toen snel gezien.

Maar het lijkt me dat normaal gaas ook met de juiste ogen goed te bevestigen is om stroom op te zetten.

CelestinaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 13:51

Wij hebben schapen netten hangen, gaat prima mits voldoende stroom.
En de gaatjes zijn klein genoeg zodat er geen hoefjes doorheen passen.
Bijkomend voordeel: makkelijk te bevestigen dus ook weer makkelijk weg te halen mocht je gaan verhuizen.
Dit hangt wel in combinatie met gewoon lint, dus eerst het lint en daarachter het net zodat ze de kop er niet onderdoor kunnen steken
Laatst bijgewerkt door CelestinaH op 30-08-13 14:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Votti

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 13:58

Schapengaas kann een goede oplossing zijn, mits ze die niet kapot lopen.. En als het goed gaat kun je eventueel weer terug naar het gewone schriklint. Je kunt misschien de weide ernaast ook (laten) maaien zodat er minder "verleiding" is voor je paard om door de omheining te breken?

Jemawi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-13 14:23

Neon schreef:
Let met schapengaas erop dat je paardje niet met zijn hoeven in het gaas blijft hangen

Daar ben ik inderdaad bang voor.

Bedankt voor het meedenken! Het schapengaas wat op stroom kan, ken ik. Volgens mij ligt dat zelfs nog wel ergens op stal.
Zal eens vragen hoe dat zit.

Ik nu 3 linten ondermekaar (of boven, het is maar hoe je het ziet :D) er waren eerst 2, maar dat was dus niet afdoende.
Er zit 1 lint op 1,10, 1 op 80 cm en 1 op 40 cm.
Hoe ie eruit gaat.... geen idee, omdat het lint niet kapot is lijkt erop dat ie er ergens onderdoor schuift.
Springen hebben we aan gedacht, maar gezien hij nu moeilijk loopt kan ik dat wegstrepen.

@Votti: ik kan het vragen, maar denk niet dat dat gaat gebeuren. Tevens staat mijn paard er vaak op (moet bij eten ivm leeftijd) en een ander paard van een stalgenootje ook.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 17:09

Drie linten zijn ook niet voldoende als je palen te ver uit elkaar staan of je misschien zelfs prikpaaltjes hebt?

Dan kunnen de linten zo'n eind omhoog en omlaag dat ze er gewoon tussendoor stappen :P

Hier hadden we een Shet die overal doorheen ging. Vaste palen om de 3 - 4 meter en schrikdraad op 30-60-90-120 cm en nergens last meer van :)

schrikdraad

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 17:29

Wat hier helpt is de onderste draad op 10/ 15 centimeter. Dat kunnen ze niet omhoog tillen zonder de neus te gebruiken. En heb je goede stroom doen ze dat maar 1 keer.
Schapen gaas zou ik nooit doen dat heeft een te grote ruit, dan in je beter gewoon gaas nemen.
Maar dat moet je wel straks spannen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 09:35

Misschien een strook schaduw/winddoek spannen tussen de palen (aan de achterkant) en aan de voorkant gewoon het stroomlint houden. Dit doek kun je goed spannen door het met latten vast te schroeven aan de bestaande omheining.

justdiesel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 09:42

Ik zou geen schapengaas adviseren tenzij er inderdaad stroom op staat.
Die houdini van mij stampt het schapengaas gewoon plat en is dan alsnog weg.

Misschien kan je ergens dranghekken lenen en die extra beveiligen zodat ze niet om vallen.
Veel succes er mee, valt niet mee he om een houdini te hebben..... ;)

Jemawi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-13 14:07

pmarena schreef:
Drie linten zijn ook niet voldoende als je palen te ver uit elkaar staan of je misschien zelfs prikpaaltjes hebt?

Dan kunnen de linten zo'n eind omhoog en omlaag dat ze er gewoon tussendoor stappen :P

Hier hadden we een Shet die overal doorheen ging. Vaste palen om de 3 - 4 meter en schrikdraad op 30-60-90-120 cm en nergens last meer van :)

Ik ga hier eerst mee aan de slag. De (vaste, hout) palen staan inderdaad op 8 meter. Ik zou van die lange prikpalen ertussen kunnen doen en het lint extra strak spannen. Met 200m lint en wat extra palen ben ik verreweg het goedkoopste uit.
Het onderste lint dan iets lager.

Overigens heb ik gistermiddag met de eigenaar van stal alle stroom gemeten. Het maffe is dat het overal redelijk tot goed is, behalve het laatste stuk richting mijn schuilstal. Dacht dat ik het verbeterd had (alles wat er tegenaan zat vrijgemaakt etc) maar heeft dus helemaal geen zin gehad. We gaan daar nu ook mee aan de slag.

Bedankt iedereen :)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 09:51

Als je er prikpaaltjes voor moet kopen dan kun je beter meteen voor "echte" palen gaan hoor :)

Hier had ik ook eerst prikpaaltjes er tussen gezet om de afstanden van paal tot paal te verkleinen.
Toen bleef de Shet een poosje binnen de draadjes... maar dat duurde ook maar even totdat ze door had dat ze nog steeds onder de draden door kon, maar gewoon iets harder moest tillen voordat het prikpaaltje uit de grond los kwam :P