Eigen paard op een manege stallen(als half lespaard?)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

eigen paard op manege stallen als half lespaard

wel doen, omdat...
1 (5%)
niet doen, omdat...
19 (95%)

Totaal aantal stemmen: 20

Nala

Eigen paard op een manege stallen(als half lespaard?)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-13 21:36

Hallo!
Ik las laatst een advertentie van een persoon die zijn of haar paard zou willen stallen op een manege, als half lespaard, en daarmee de stallingskosten zou willen beperken.
Dit leek mij ook wel wat, nou is het niet zo dat ik de stallingskosten zo'n probleem vind, maar de liefde van een jong kind voor een paard, dat gevoel lijkt mij nou echt iets bijzonders voor een paard om ook mee te mogen maken.

Een voordeel wat ik mij kan bedenken is dat het paard meer aandacht krijgt.
Het grote nadeel is dat het paard misschien niet gereden word zoals jij het zou willen.

Wat vinden jullie? (En graag argumenten voor/tegen)

Yom

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 21:38

nou als ik zie hoe sommige (en het zullen er vast meer zijn) kinderen rijden wil ik die echt niet op onze pony hebben.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 21:38

Ik zou het absoluut niet willen dat jan en alleman op mijn paard gezet wordt. Lijkt me helemaal niks!

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 21:39

Als je dit doet zet haar dan op een manege waar prima les word gegeven. Anders loop je tegen veel problemen aan als er regelmatig mensen op de rug zitten te botsen.

belle_boef

momopaws schreef:
Hallo!
maar de liefde van een jong kind voor een paard, dat gevoel lijkt mij nou echt iets bijzonders voor een paard om ook mee te mogen maken.

Wat vinden jullie? (En graag argumenten voor/tegen)

Dit zal je paard een worst wezen.

Je moet het vooral doen omdat jij er baat bij hebt en je paard ook.

maiateck

aan de ene kant zou ik het doen het scheelt je tijd en kosten, je paard krijgt lekker veel aandacht en mensen om zich heen.
Aan de andere kant zou ik het niet doen omdat kinderen tegenwoordig zonder pardon hun zweep gebruiken of onterecht slaan,
je paard kan daardoor erg verpest worden.

fjordowner18

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 21:40

het licht eraan hoeveel dagen en wat je zelf met je paard wil doen.
als je zelf actief ben in de wedstrijd sport, zou ik het niet doen, maar als je recreatief bezig bent zou ik het probleem niet zien, word hij alleen maar braaf van :P

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 21:40

Dat zou ik echt nooit doen. :n
Van allerlei manegeruiters, onervaren misschien, er op.
Mijn arme merrie :(:)

Voordeel, meer aandacht??
Paard hoeft geen meer aandacht maar gaat liever in de wei met z'n vrienden.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 21:41

Ik zou het wel doen, op voorwaarde dat de instructrice/instructeur ook adequaat les geeft en de kinderen/volwassen al een dusdanige onafhankelijke zit hebben ontwikkeld dat mijn pony er zo min mogelijk hinder van kan ondervinden.

Maar goed, ik ben nu al vrij makkelijk om anderen op mijn pony te laten rijden :) alleen zit daar geen financieel voordeel aan vast.
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 29-08-13 21:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-13 21:42

Ja dat klopt dan ook weer, en daar kan ik me ook helemaal in vinden. Ik heb op dit moment ook nog geen paard maar wil alle opties een beetje bekijken. Ik zou hem/haar dan ook absoluut niet voor een beginnersles opgeven, of alleen als een beginners longeer paardje(aan de longe met een goede leraar zou er niks mis mogen gaan).
Ik zou dan bijv. 2 dagen in de les lopen, 1 dag rust en 4 dagen zelf. Dit leek mij wel een mooie combi

Traiectum

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 21:42

Ik heb mijn paard voor mezelf, niet voor een ander, en hij krijgt van mij al genoeg liefde en aandacht. Een verzorgster zou ik nog overwegen als ik ooit te weinig tijd voor hem zou hebben, maar no way dat ik mijn paard door een manege zou laten gebruiken. De meeste (jonge) kinderen hebben misschien wel een heleboel liefde voor een paard, maar ook een enorme berg onkunde.

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 21:44

fjordowner18 schreef:
het licht eraan hoeveel dagen en wat je zelf met je paard wil doen.
als je zelf actief ben in de wedstrijd sport, zou ik het niet doen, maar als je recreatief bezig bent zou ik het probleem niet zien, word hij alleen maar braaf van :P

Of juist niet, doorgewinterde manegepaarden kennen alle trucjes en dan wordt er van een braaf paard straks opeens een afgestompte trapzak gemaakt.'

Mij niet gezien. Ik wil jan en alleman niet op mijn paard hebben. Daar is ze totaal niet geschikt voor en daarbij zou ik zelf nooit rust hebben dan. Meer aandacht is nergens voor nodig. Ze krijgt aandacht genoeg van mij en verder staat ze lekker in de wei. Die doe ik er echt geen plezier mee als ik haar in manegelessen laat lopen hoor.

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-13 21:46

Een verzorger of bijrijder is ook wel een optie ja, maar dit klinkt misschien gek: Als iemand mijn toekomstige paard rijd, wil ik wel dat er, zeker in het begin, altijd een instructrice of ervaren persoon bij is. Dit omdat ik vaak genoeg paarden helemaal verpest heb zien worden door onwetendheid van manegeruiters. Hier ook weer, ik was, en ben nog steeds een beetje, een manegeruitertje en ben blij dat het mij niet gelukt is mijn bijrijdpaard te verpesten met mijn toenmalige onwetendheid.

puppy1128

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 21:49

Misschien kun je aan de lesgevers/manege eigenaar vragen of ze kijken wie erop gaan? Dus niet zomaar effe op je paard zetten? Dus niet iemand die het liefst keihard schopt, trekt en zweep gebruikt (ja, jammer genoeg bestaan er zulke mensen, die dat alleen maar doen :\), en dat er dus alleen kinderen/volwassenen rijden die toch wat paardvriendelijker zijn?
Weet niet of dat kan, geen ervaring mee :')

Nala

Re: Eigen paard op een manege stallen(als half lespaard?)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-13 21:50

Dat zou misschien wel een idee zijn ja, of alleen in de gevorderden lessen zetten. Ik ben zelf niet echt een wedstrijdruitertje dus als hij/zij dan gewoon beweging krijgt en een lekkere poetsbeurt en een appeltje na het rijden, dan zie ik er het kwaad niet in.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 22:34

Ik niet, no way.
Ik wil niet dat mijn paard verreden wordt, en liefde voor het paard is leuk, maar van de meeste ruiters word ik niet blij........... dus, nee, mij niet gezien.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 22:40

De liefde van een paard gaat toch door de maag :') Althans hier wel. Ik zou die van mij niet snel daartoe lenen als ik zie hoe de gemiddelde manege hier in de omgeving les geeft. De ruitertjes die van die manege komen worden ook allemaal omgeschoolt door mijn pony's (schoppen dan gaan ze aan de ren, trekken aan de teugels dan gaan ze stil staan :') ) Maar als er een echt goede instructeur bij zou zijn dan zie ik het probleem er niet van in. De meeste kids vragen nog niet echt veel en als ze een klein beetje goed zitten dan kan het weinig kwaad. Met goede instructie die zagen etc afstraft zal het wel loslopen met verpesten van het paard.

Ik zou alleen wel kijken hoe lang het paard naar buiten kan. Kan me voorstellen dat hij dan opeens meer binnen moet staan voor de lessen etc?

Cil_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 22:41

Het is me niet helemaal duidelijk wat voor opzet je met het paard en bijrijder in gedachten hebt.
Een manege paard dat met verschillende ruiters in de lessen moet rondsjouwen zou ik niet aanraden. Als je na een proeftijd van minimaal 2 maanden één vaste bijrijder hebt dan zou ik het zeker doen. Dit maakt het financieel lichter en het paard krijgt voldoende aandacht.

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 22:42

Atani

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 22:44

Genoeg manegeruiters die een halve stal zoeken maar er geen goede kunnen vinden. Voor zo'n ruiter is dit dan de ideale oplossing. :) Er zit ook maar één persoon op je paard, dus je kan wat controleren wat er aan de hand is.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 22:47

Zou voor mij niets zijn. Ik zie er geen enkel voordeel aan eigenlijk. Minder kosten eigenlijk ook niet wat je kan ook kiezen voor een minder luxe stal. Maar dat is maar net wat je als eigenaar wil. Zou voor mij niets zijn je bent toch ook gebonden aan dagen/lestijden en dat vind ik niets.

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 22:48

Er zitten zo zijn voor en nadelen aan.
Nadeel vind ik toch echt wel de slijtage aan je eigen spullen en de vele diverse ruiters die er op stappen.
Daar kies je voor, en door verschillende ruiters kunnen ze makkelijker worden.

Maar hoe zie je dat voor je? Dat jij per les betaald word, of zoveel lessen per week op jou paard?

Bralindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 22:52

NOOIT!!

anniekasaur

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 22:52

Ik zou t niet doen, ik heb het een tijdje ervaren, maar ben zo blij dat ze weer uit de lessen is (wel alleen kinderen erop met mijn toestemming) maar toch, ze reageert nu veel beter, 'zet' zich helemaal naar mij, nee, nooit weer!

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 00:59