Een eigen paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jannuh

Een eigen paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-13 17:30

Beste Bokkers,

Ik ben inmiddels begonnen met aftellen. Nog 2 jaar en een paar maanden dan koop ik een paard. Dan pas? Ja, ik volg momenteel een HBO opleiding en denk dus dat het beter is dat ik even wacht. Echter kost deze opleiding mij totaal geen moeite en heb ik zeeën van tijd over. Als iemand mij vraagt wat mijn hartje begeerd, dan is het wel een paard! Ik rij inmiddels bijna 18 jaar, heb al eerder een paard gehad, die ik vanwege tijdgebrek weg heb moeten doen. Waarom is het nu dan toch een probleem vraag ik me af. Het geld zit me in de weg denk ik. Ja, dat denk ik, want zeker weten doe ik het niet. Je kunt nooit zeker weten wat je kwijt bent aan het onderhoud. Daarom wil ik aan jullie vragen: Zijn er Bokkers die een paard, bijbaan en hbo opleiding combineren? Hoe doen jullie dat? Hebben jullie financiele hulp (van ouders?), of doen jullie het allemaal zelf?
:) Alvast bedankt voor jullie antwoorden!

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 17:45

Ja ik heb destijds een paard gekocht , terwijl ik nog op het hbO zat en een bij aan had. Ik werkte ongeveer 30 uur per week op een melkveebedrijf, dan maak je de meeste tijden voor en na school. Meestal maar een half dagdeel school en dan andere dagdeel paard. Geen hulp van ouders, alles altijd zelf betaald. Ti's te doen, maar achteraf had ik misschien beter wat langer kunnen wachten.

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 17:51

Ik meld me... Ik had hetzelfde als jij. Altijd bij mezelf gedacht 'kan niet, ik wacht tot na mijn opleiding') maar ik heb nu nog 2 jaar te gaan en sinds een kleine 2 weken heb ik nu toch echt mijn eigen paard in de wei staan :D Net als jij heb ik naast mijn opleiding véééél tijd over en ik heb altijd veel gewerkt en daardoor een flinke buffer. Dat in combinatie met het feit dat ik een goedkope stalling heb en zuinig leef heeft de doorslag toen gegeven. Het is even afwachten hoe ik het straks ga doen als school er weer bij komt, maar ook nu het nog vakantie is en ik 45 uur per week werk gaat het prima. Na een lange dag is het af en toe wel 'nog helemaal naar stal' (paard staat 10 km verderop) maar als ik er ben is het weer een en al ontspanning, ik heb er nog geen moment spijt van gehad en mijn merrie is het liefste paard ter wereld dat enorm haar best voor me doet (wat klinkt dit penny zeg) en kort gezegd zeg ik dus eigenlijk gewoon 'DOEN' :P Het risico dat er wat gebeurt heb je altijd, je kunt wel altijd alles laten 'want stel je voor dat...' maar daar word je uiteindelijk ook niet gelukkiger van. Ik heb mijn paard niet verzekerd en dank de hemel dat er geen grof geweld aan te pas is gekomen bij de introductie in de kudde.

Ik zou zeggen, zorg ervoor dat je het goed plant. Als je een lange dag school hebt en daarna nog gaat werken heb je natuurlijk geen tijd meer voor je paard, plan je je werk de volgende dag dan heb je tijd zat. Ik kan mijn werk in principe zelf indelen en da's een héél groot voordeel in deze. En zoek eventueel een bijrijdster als dat beter uitkomt. Dan heb je niet de druk om altijd naar stal te gaan (kan wel natuurlijk, het is geen straf) en heb je wat lucht, want rust is ook belangrijk!

Jannuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-13 17:57

Ja, ik denk ook niet dat ik het nu al ga doen. Of iemand moet een goud voorstel hebben, maar dat zie ik zo snel niet gebeuren. Ik heb naast mijn opeiding wel tijd, maar 45 uur werken gaat voor mij echt niet in een week van 7 dagen meer passen. Maar ik blijf er over dromen, want dat is toch wel erg leuk! :)

Anoniem

Re: Een eigen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 17:59

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 17:59

Ik werk die 45 uur per week niet naast school he, dat doe ik alleen nu het vakantie is. Tijdens schooltijd zit ik meestal rond de 20 uur.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 18:00

Bij specifieke vragen mag je me ook pb. Ik heb moment erg zware studie in combi paard, dat ik zelf betaal en verzorg.

xxpaaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 18:22

voor paard moet je tijd maken. Mijn ouders betalen allen de stal en voer maar als nieuwe dekje of zadel of iets wil moet zelf kopen. Ik moet ook tijd maken voor me paard en mijn lukt wel. Zelfs met school kan ik het combineren. Zo lang je het maar wilt.

Voque48

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 18:28

Als je geen financiële hulp krijgt van ouders dan zou ik het niet doen. Zelf heb ik mijn paard gekocht toen ik begon aan mijn studie. Het voordeel was dat mijn paard op 10 minuten afstand van school stond waardoor ik altijd wel even tijd kon vrijmaken om bij haar langs te gaan. Verder werkte ik ook af en toe. Het geld dat ik met werken verdiende bestede ik aan huisvestingskosten en benodigdheden voor mezelf. Mijn studiefinanciering ging naar mijn paard en mijn ouders betaalde de studie.

Dit was net te doen. Als je echter geen hulp van ouders krijgt zou ik nog even wachten. Ik heb in elk geval geen spijt van mijn beslissing en ben nog altijd heel bij met mijn paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 22:38

Om financieele reden, tijd en een lichte angst heb ik voor een jonge pony gekozen. Ik heb zelfs nog de keus haar 0f volgend jaar zomer òf over 2 jaar pas uit het land te halen. Dus stel- ik heb volgend jaar moeite met werk krijgen, hoef ik nooit mijn pony te verkopen qua financieën. Met tijd heb ik de ene dag alleen een half uurtje, de andere dag een hele middag dus ook dat is een prima combo met mijn jonkie, en ik heb geen verplichtingen zoals les, voor het donker rijden etc.

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 22:50

Niet om het een of ander, maar een jong paard kan ook ziek worden en dat kost dan ook een hoop geld. Dus nooit hoeven verkopen qua financiën is niet te zeggen, er kan altijd wat gebeuren waardoor je in een lastige positie terechtkomt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 23:52

daarvoor heb ik geld achter de hand en een stel ouders waar ik ten alle tijden van kan lenen. het gaat meer om de vaste kosten, die heb ik tot op zekere hoogte zelf in de hand.

dormy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 23:56

Ik volg een HBO opleiding, heb een bijbaantje, een paard en een vriend die zo'n 360 km verderop woont.

Het is soms wel veel, maar uiteindelijk vind ik het te doen. Ik financier mijn paard bijna volledig zelf, alleen in de stalling wordt ik maandelijks voor een deel ondersteund door mijn ouders.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 00:07

Studie, paard, op mijzelf, bijbaan, zowel mijn zusje als ik doen het. Voordeel is wel dat alle kosten hier een stuk lager liggen als in de randstad. Mijn huur en mijn stalling zijn vrijwel gelijk en ik hoef mijn studie niet aan te spreken om mijn paard te betalen. Daarvoor heb ik de bijbaan.
Verder hebben we de dagen verdeeld met een stalgenoot, dus kan ik op 3 dagen mijn 8uren op het werk wel maken. Daarbuiten houd ik genoeg tijd over voor huiswerk, huishouden en vriendjelief. Plannen in key (als er iets is wat ik niet kan...) en je moet ook ontspanning hebben naast studie en werk toch :)

Maar als ik nog in de randstad zou wonen met de hoge huurkosten en stallingskosten was het onmogelijk.

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 00:58

Ik studeer en heb een paard, echter zou ik het nooit redden zonder hulp van mijn ouders.
Doordat ik elke dag naar mijn paard toe wil, en een hele drukke studie heb, heb ik gewoon nauwelijks tijd over om te werken (ik werk ongeveer 2 uur per week, geef bijles. Meer zit er echt niet in).
Ik heb overdag meestal de hele dag colleges en werkgroepen, tot half 6/6 uur en dan ga ik dus in de avond naar mijn paard. Paard, studie en huis liggen ook nog een eindje uit elkaar dus met reizen en alles ben ik de hele avond kwijt, daarna ben ik bekaf en ga slapen. In het weekend heb ik dan zo'n studieachterstand omdat ik dus 's avonds geen tijd meer heb om te studeren, dat ik het hele weekend kwijt ben om die in te halen, en dus ook ik het weekend geen tijd heb om te werken.
Gelukkig heb ik hele lieve ouders, waardoor ik toch nog een paard kan hebben <3 <3

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 00:58