Hoe de hoeven uitkrabben van een jaarling?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

eline10

Hoe de hoeven uitkrabben van een jaarling?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-13 17:15

Hoi Bokkers,

Ten eerste, ik weet niet zeker of dit goed staat, mijn excuses alvast als het verkeerd staat! :o

Ik heb een thuis een jaarling, een shetlander merrie om precies te zijn.
Nu zag ik dat er echt heel veel 'troep' in haar hoefjes zat, dit wilde ik er graag uithalen.
Maar vandaag probeerde ik om haar hoefje op te pakken, maar dit lukt echt niet, ze draait zich helemaal naar mij toe en begint te trappen.
Hoe kan ik dit het beste aanpakken?

Groetjes,
Eline

troi

Re: Hoe de hoeven uitkrabben van een jaarling?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 17:18

Een jong dier moet dit echt leren en dat is verdraaid moeilijke. Als jij zelf dit nog niet een jong dier hebt aangeleerd kun je het best ofwel iemand die wel ervaring heeft om hulp of het laten gaan. Je kunt namelijk best vlug zon dier 'verpesten'. Van een beetje vuil worden de hoeven trouwens niet minder hoor. Ik vraag me wel af hoe ze het aanpakken als de smid komt en het dier kent nog niks.. Maar goed dat is een ander verhaal natuurlijk + dat de smid super veel ervaring heeft.

eline10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-13 17:23

Ja, ik denk dat ik er ook iemand bij ga halen die er wel veel verstand van heeft.
Mijn 13 jarige shet, moeder van de jaarling kende ook nog geen hoefjes optillen en uitkrabben, maar zij leerde dit al binnen 2 weken. Nu snap ik natuurlijk dat een jaarling dit veel moeilijker aanleert omdat ze nog jong is. Inderdaad, ze worden niet minder, maar stel dat er een steentje ofzo in zit, dan is het wel fijn dat deze eruit is.
Ja, het shetveulen van mijn buurvrouw is nu 4 maand oud, kende ook nog geen voetje optillen etc. maar ze is wel gewoon bekapt, en dat ging heel goed zei m'n buurvrouw.

Zwoezie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 17:31

Heb meer dan 2 jaar terug ook een Shetland jaarling gekocht, hevig en koppig beestje ( had ze van de moeder), liet zich niet zomaar doen en kende niets. Halster kende ze ook nog niet, heb de hele weide gezien om het de eerste keer aan te krijgen, maar de aanhouder wint ! En dat is bij alles zo, leer haar eerst al haar voetjes geven... Wanneer dit lukt stilaan beginnen met je hoevenkrabber ( het borsteltje er van) en over de hoef gaan, wanneer dit lukt beginnen met de krabber.

Ondanks mijn koppige merrie, is dit snel gegaan hoor, ze steigerde ook wel, maar ben die hoef blijven vasthouden, op zo een moment mag je gewoon niet loslaten, of ze denken dat ze zo kunnen winnen... Ik moet wel zeggen dat ik dit dus echt dagelijks herhaalde, wanneer de hoefsmid kwam liet ze het zonder problemen toe.

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 17:35

Veel oefenen... proberen.... geduld hebben.... dan steeds verder uitbouwen.
Ik begin als ze niks kennen meestal eerst met benen borstelen en steeds lager en dan verder uitbouwen door het eens vast te pakken en later op te tillen.
Mijn mini kende het ook niet, nu wel maar ze heeft soms nog zon trap moment.
Ik kan haar gewoon vasthouden haha := maar af en toe ben ik bang dat ik een been zou breken als ik vast zou houden :')

eline10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-13 18:17

Bedankt voor de tips!

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 18:19

eline10 schreef:
Ja, ik denk dat ik er ook iemand bij ga halen die er wel veel verstand van heeft.
Mijn 13 jarige shet, moeder van de jaarling kende ook nog geen hoefjes optillen en uitkrabben, maar zij leerde dit al binnen 2 weken. Nu snap ik natuurlijk dat een jaarling dit veel moeilijker aanleert omdat ze nog jong is. Inderdaad, ze worden niet minder, maar stel dat er een steentje ofzo in zit, dan is het wel fijn dat deze eruit is.
Ja, het shetveulen van mijn buurvrouw is nu 4 maand oud, kende ook nog geen voetje optillen etc. maar ze is wel gewoon bekapt, en dat ging heel goed zei m'n buurvrouw.

dit is allerminst waar. jonge paarden zijn informatie sponzen. Begin eerst eens met de benen aanraken en borstelen en vervolgens lichte druk uitoefenen om een voetje op te tillen. belonen als ze een fractie van een seconde van de grond gaan, dit wordt vanzelf langer en makkelijker.

Sowieso is het voor een jonger paard makkelijker omdat ze flexibeler zijn, hoe ouder ze worden hoe meer moeite ze hebben met het balans op drie benen vinden

eline10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-13 18:22

Ja dat klopt! Had ik even niet meer aan gedacht!

kevje06

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 22:36

Veel in handen nemen.
Bij mij geven ze alle zo de voeten, moet niet te lang duren maar zien mensen als normaal en gezellig dus ook voeten is geen punt.