Van wei naar rijbak...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Van wei naar rijbak...

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 17:47

Ik ben op zoek naar de goedkoopste manieren om van een stuk weiland een paddock/bak te maken. Ik huur het land namelijk en dus zijn dure investeringen geen optie, buiten het feit dat de financieen er niet voor zijn. Buitenrijden is op moment nog geen optie, omdat het 1e stukje best gevaarlijk is, als je op je paard, de pony aan de hand meeneemt. Simpelweg zand storten lijkt me niet echt handig, omdat dan het onkruid/gras er binnen notime weer doorheen groeit, terwijl worteldoek gelijk weer een flinke investering is, weet er iemand wellicht goedkopere oplossingen?

Flevolander

Re: Van wei naar rijbak...

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 17:49

Op wat voor grond zit je? anders zou je wellicht een stuk weiland kunnen laten omkeren door een loonwerker..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 18:40

het is kleigrond...

Flevolander

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 18:42

Mm das flink balen, want dat laat totaal geen water door en als het 1 en al klei is valt er ook weinig om te keren..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 22:31

Dat weet ik dus niet helemaal zeker, want na het maken van gaten voor weide palen met grond boor , komt er uit eindelijk wel van dat geel/bruine zand mee naar boven, maar dan ben je wel minstens een halve meter diep. Hoe lang is een loonwerker gemiddeld bezig denk je? het is toevallig nog precies een stuk van 20 bij 40 meter ook...

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 10:00

Als er zand onder zit dan laten keren inderdaad, en anders gewoon een berg zand er op gooien.
Dat is het goedkoopst. Wanneer er constant paarden in de bak kunnen lopen (en je deze dus meteen als paddock gebruikt) krijg je geen last van onkruid omdat het zand in beweging blijft.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 10:06

Maar, je houdt een laag klei onder je zand en dus als het regenachtiger weer hebt wordt het heel snel een zwembad (want klei laat geen water door) en dus onrijdbaar.. Ik persoonlijk zou op zoek gaan naar iemand in de buurt met een goede bak die je kan huren/lenen voor een aantal keer per week want hier ga je na pakweg oktober geen plezier meer van hebben vermoedelijk toch zeker tot april/mei..

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 10:15

Nah, hier hebben we een pak drainagezand op de klei gegooid en het water loopt nog wonderlijk snel weg hoor :)

Alleen wanneer het echt dagenlang fiks regent dan staan er wat plasjes in hoefafdrukken.

Een ideale bak is het natuurlijk niet, maar daarvoor zou je dan ook (tien)duizenden euro's meer kwijt zijn :)

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 10:21

Ik heb ook een klei grond bak gehad vroeger
Heb hem toen laten omzetten door een loonwerker (20x60)
Hier kwam toen al het gras en onkruid in kluiten boven op te liggen dit was veel werk om eruit te halen en daardoor miste ik heel veel zand
Wij hebben hem toen geloof ik 60 cm laten omzetten en miste toen iets van 10/15cm zand dit heb ik laten aanvullen en aan de randen planken laten plaatsen en de bak zn 10/15 cm hoger (meer zand dus) laten leggen als het omgelegen weiland hierdoor liep het water de bak uit

Maar goedkoop is het niet
Maar met alleen omzetten red je het echt niet omdat je zoveel kluiten eruit moet halen hij is dan heel erg zwaar (ligt er natuurlijk aan hoe diep je hem laat omzetten) dus je ontkomt er eigenlijk niet aan om zand te laten storten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 11:01

Dank jullie wel! Ik ga dus Pmarena haar manier uitproberen, want dan sla ik hopelijk meerdere vliegen in 1 klap; ik verhoog het tegenover de rest, waardoor het water hopelijk weg kan aan zijkanten en zullen ze er idd dagelijks op lopen in de natte/winter periode, zodat de wei rustig groeien kan en er door het gebruik geen onkruid/gras op zand naar boven komt.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 11:03

Zo doen we het hier ook :j

We hebben hier drainagezand erop gegooid en het water loopt daar op zich prima door weg.
Het is alleen (zeker in het begin) erg zwaar om in te rijden maar we hebben dit dan ook vooral als paddock liggen :)

Op 1 stuk hebben we gronddoek gebruikt maar dit beviel totaal niet. Water liep slechter weg en na verloop van tijd kwam het doek omhoog.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 11:09

Dat is helemaal fijn om te weten, van de worteldoek, kost ook weer aardig wat. En uiteindelijk zal het hier ook vooral als paddock worden gebruikt en zou het super zijn als er ook uiteindelijk in te rijden valt...

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 11:13

Het drainagezand ligt er hier in de winter het beste bij, wordt steviger als het nat is.

In het begin is het sowieso erg zwaar maar als het flink belopen wordt en door regen enzo, is het een jaartje later al een heel stuk steviger.

Bij echt bizar veel regen (wanneer elders in weilanden eenden zwemmen :P ) dan kan het wel een soort drijfzand effect krijgen, hebben we afgelopen jaar een paar dagen gehad. Is ook niet echt spannend verder op zo'n bizarre winter.

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 17:51

Ik heb slechte ervaringen met wortel doek na een tijd kruipt het omhoog en het water kan niet goed weg..
Drainagezand had ik eerlijk gezegd nog nooit over gehoord, maar klinkt als iets fijns!

Verder weet ik niet hoe je het mag af zetten?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 18:19

Drainagezand is gewoon heel grof zand dat niet goed in elkaar past waardoor er veel openingen tussen de korrels blijven waardoor het water makkelijk weg kan zakken.

Maar daardoor ligt het dus ook wat losser en zwaarder, dat is het enige nadeel.

Door de grote korrel heb je bovendien geen last van verstuiven door de wind / lopende paarden zoals je dat bij fijn zand wel hebt met stofwolken enzo :=

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 18:20

Klinkt wel goed zeg! Onze bak is nu ook zwaar, of te nat, of bevroren.. Hoe gaat dat in z'n werk hoeveel heb je nodig en waar koop je dit in?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 18:23

Wij hebben het hier van de dichtstbijzijnde zandhandel, kost iets van een tientje of 15 euro per kuub en dan een euro of 60 voor het brengen.

Met een kuub (m3) kan je bvb. een stukje van 2x2 meter ofwel 4 m2 bedekken en dan heb je daar een laag van 25 cm zand op.

Saintelette

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 18:24

Ik weet niet of het werkt hoor, maar kun je niet - als je het toch gaat ophogen - pvc(achtige) buizen onder de grond maken zoals je dit bij boeren hun land ook wel eens ziet? Die komen dan uit in een sloot (zie ik iig heel veel bij ons, zeeklei).. Weet niet precies hoe je dit maakt, maar miss t opzoeken waard?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 19:48

Dat heeft bij mij geen zin; ik huur het land en zijn dit toch weer extra kosten die ik toch al niet over heb om het zo maar te zeggen...