Mijn weiland is echt heel treurig door de zomer gekomen en ik zou het nog wel graag een beetje willen oppeppen voor de winter begint. Maar ik ben niet gewend zo laat in het jaar nog mest te strooien dus ben benieuwd wat jullie ervaringen ermee zijn. Heeft het zin om begin september nog mest te strooien?
De eigenaar van mijn gehuurde weide heeft het me ook aangeraden,maar ik wil wel nog 1 maal hooien. Niet dat het treurig is,maar hij zegt dat ik er dan volgend jaar meer plezier van ga hebben,ik denk dat ik het gewoon ga strooien als het weer veel begint te regenen na het hooien.
Voor de paarden he,en voor als ik volgend jaar nog een keer wil hooien .
Ibbel
Geplaatst: 28-08-13 08:13
Je mag tot eind augustus (drijf)mest uitrijden (en half september op niet-zandgronden). Die data zijn niet voor niets zo gekozen. Na half september wordt organische mest (drijfmest of ruige mest) niet meer opgenomen door het gewas en komt het dus in het grondwater terecht. Dus nu mesten kan nog en komt de planten nog ten goede, later mest strooien is slecht voor het milieu en voor je portemonnee, want je doet het voor niets.
Kunstmest kun je nog ietsje later strooien, tot eind september/begin oktober, als het een beetje een warm najaar is, want dat komt sneller vrij. Let dan wel op dat je paarden dat ook nog voor de winter/eerste vorst opeten, anders krijg je ontzettend uitgewinterd gras en kale plekken.
Voor jaarrond bemesten van arme grond (en als je eigenlijk te weinig grond hebt en dus het maximale er uit wilt halen) kun je het best in maart/april beginnen met (drijf)mest, dan in juni (slow release) kunstmest, begin/half augustus de mestput nog een keer leeg, en dan zo nodig eind september nog een keer kunstmest. Daarna kun je nog zo nodig kalk strooien in oktober/november en in januari/februari.
Ik doe zelf alleen drijfmest in april en slow release kunstmest in juni/juli (of nog later als het een droge zomer is), en dan kom ik prima uit. Bekalken doe ik met mijn kunstmest (Perlka) - dat zit daar bij in. Normaal geef je nooit kalk tegelijkertijd met kunstmest, want dan ontleedt je kunstmest en vliegt je stikstof als gas de lucht in, en daar heb je ook niets aan.
Ik heb begin augustus nog kunstmest gestrooid en de wei is daar echt van opgeknapt. Moet wel zeggen dat ik begin dit voorjaar de wei helemaal op zijn kop heb gehad en overnieuw is ingezaaid. Toen het gras vrij snel daarna hoog stond (na 2 maanden kniehoogte) heb ik er een koppel schapen op gezet en die hebben het kort gevreten en lekker aangelopen. Toen weer een periode van rust, nu lopen de paarden er aan het einde van de middag op en het gaat prima. Ik kon ook niet eerder kunstmest strooien eerst vanwege de schapen, toen vanwege de droogte. De ene helft van de wei heb ik toen gesproeid toen ik kunstmest had gestrooid omdat de regen weer uit bleef en de 2e helft van de wei heeft wel gewoon regen gehad direct na het strooien.
Lynn_Nikita
Geplaatst: 28-08-13 08:22
ik heb zaterdag nog pavo slow release kunstmest ( had nu liever normale gehad maar heb iemand gevraagd om die mee te nemen en aangezien ik normaal deze heb hebben ze deze meegegeven) gestrooid, benieuwd wat er nog van gaat groeien. Grasland is vorig jaar opnieuw ingezaaid en stelt nog vrij weinig voor helaas
Almighty
Geplaatst: 28-08-13 08:37
We hebben vorig jaar laat ingezaaid en dachten dat komt niet goed. Dus eerst goed op laten komen. En paarden pas 3 weken op de weide nu. Eerst een keer gemaaid na dat het was uitgebloeid. Gras laten liggen op het veld zodat het nieuwe zaadjes gaf. En toen nog een keer mesten enz tussendoor. En nu een veld vol gras wat ze niet op gegeten krijgen. We gaan dus dit weekend de paarden er afhalen omdat ze ook te dik worden en dan maaien en vast nog wat strijden tegen onkruid enz. Zodat we volgend jaar nog een mooier veld hebben en dan wil ik aan strook begrazing doen. Nu had ik ze heel het veld gegeven omdat het zn kort seizoen met gras voor ze was.
joyce B
een kleine stikstofgift in augustus/september na de laatste maaibeurt schijnt te helpen tegen kroonroest op het (raai?)gras. Dat is het (gevlekt) geel/bruin verkleuren.
besita
Geplaatst: 29-08-13 09:21
kan nu nog zou eind september /oktober nog een keer kalk opgooien daar gaat je weiland echt op voorruit
anneliesdj
Geplaatst door de TopicStarter: 29-08-13 22:42
Oh fijn, kalk kan zowieso laat in het jaar nog wel en is beter om dat niet tegelijk te doen is me altijd geleerd.
Alleen jammer dat het de komende week maar een halve druppel gaat regenen.
Ik weet niet of jullie bekend zijn met deze site, wellicht heeft iemand er wat aan? Ik heb zelf het idee dat al die grafiekjes elkaar wat tegenspreken hier en daar, maar ik heb dan ook geen verstand van kunstmest strooien. Als ik het goed begrijp moet ik woensdag gaan strooien dus daar ga ik maar op wachten.
Strooien als er wat regen aan zit te komen. Je grasmat gaat sterker de winter in en je hebt in het voorjaar eerder gras. Ik ga deze week ook nog strooien. Paarden komen er net af anders moet ik tot juni wachten voor er weer wat staat. Als het een warm vochtig najaar is en het wordt al te lang (zie ik na deze droogte niet gebeuren) laat ik er 2 weken schapen op lopen.