Gelijk in de kudde?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

kellaxy

Gelijk in de kudde?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-13 22:50

Morgen gaan we mijn paardje halen! Nou zit ik te twijfelen om haar woensdag al in het land te "gooien" bij de nieuwe kudde of te wachten tot ze een paar dagen gewend is? Ik zal er de komende dagen vrijwel de hele dag zijn maar ik dacht er zelf aan om haar uit te trailer een uurtje op stal te doen, daarna gewoon lekker verkennen op het terrein etc. En dan woensdag middag een paar uurtjes in de kudde te doen en dan blijf ik er wel bij. Wat is jullie mening hier over?

friesiszwart

Re: Gelijk in de kudde?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 09:18

Ik zou je paard er zeker niet in een keer bij zetten. Zelfs mijn eigen paarden die langer dan een paar weken uit de groep weggeweest zijn (voor het beleren) zet ik niet direct in de groep. Eerst een dag in het perceel / paddock naast de vaste groep waarin het paard eerder gestaan heeft. Zou het teveel risico vinden. Het verkennen zoals je aangeeft is niets mis mee.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 13:12

Ik zou het doen zoals je van plan bent: eerste dag even op stal en een beetje rondwandelen op het terrein
2e dag in de kudde. Ik zou wel even van te voren informeren welke ervaringen zij hebben met de kudde, maar is het een stabiele kudde dan moet het geen probleem zijn.

kellaxy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-13 13:14

Ja precies. Het is een stabiele kudde. Er staat momenteel ook nog een nieuw paard wat nog een beetje buiten de groep valt. Merries en ruinen staan apart. Dankjewel voor jullie reacties!

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 13:17

Ik zou hem er wel gewoon meteen ingooien. Paarden zijn het liefst onder mekaar. Ik wilde mijn nieuwe shetruintje toen ook apart houden, maar meneer was onrustig alleen in de wei en ging gelijk door de draad naar de anderen toe. Rust was snel terug gekeerd en hij werd snel geaccepteerd.

Maar je moet doen waar jij je fijn bij voelt natuurlijk.

Anouk_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 13:22

Ik vind het goed klinken zoals je het zelf beschrijfd in het begin :)

Jinte

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 13:24

Mijn pony heeft de 1e dag apart gestaan ivm wormenkuur, alleen ze wou heel graag bij de kudde dus de volgende dag mocht ze mee met de kudde. Ging goed, ze was meteen in bescherming genomen door 1 paard en staat nu 3 weken later erbij alsof het nooit anders is geweest. Dat was overigens na een paar dagen al zo.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 13:27

Mijn merrie kwam 3 jaar geleden.
De dag dat ze kwam in de paddock geweest met een andere merrie uit de kudde.
Volgende dag mee in de kudde op het land (4 paarden :+ )
Mijn merrie is dominant en heeft een paar dagen nodig gehad en vanaf toen was zij de baas.

bumblebijtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 14:12

even kijken hoe ze is met een andere anders zou ik haar gewoon bij de groep gooien ze moen toch onderling uitmaken wie waar komt. we blijven kijken regelmatig moet geen bloedbad worden natuurlijk.

succes morgen op je spannende dag

ydnew

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 14:19

Onze ervaring is meteen in de groep, wel hebben ze een hele grote weide zodat de nieuwe op een afstandje kan toe kijken en weg kan als hij/zij dit wil (vaak gaat dit zo) wel zorgen wij ervoor dat de andere paarden ijzerloos zijn!!

Bij een vriend van ons komt ook regelmatig een ander paard, zijn weide is een heel stuk kleiner en daar zien we toch wel problemen omdat ze meteen dicht op elkaar staan en niet echt een eigen plekje kunnen opzoeken. Hij laat ze nu inmiddels eerst op een afstandje en op stal aan elkaar wennen.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 14:22

Het ligt aan het paard of ik ze gelijk erbij zet.Een paard wat altijd alleen staat is niet sociaal en dan gaat het onherroepelijk fout in de kudde.Sociale paarden gaan gelijk in de kudde,ik blijf dan wel zeker een uur kijken hoe ze reageren en het is altijd goed gegaan met sociale paarden.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 16:23

Liefst eerst even de nieuwe naast de kudde zetten zodat van beide kanten de opwinding een beetje gezakt is.

Wil je een nieuwe toch direct erbij doen dan alleen als alle betrokken paarden sociale kuddedieren zijn en de wei flink aan de maat is zodat de nieuwe zichzelf even apart kan zetten ;)

kellaxy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-13 18:10

Het was vandaag jongens! Geisha is ontzettend sociaal en heb haar dus wel bij de kudde gezet. Geen van de paarden had het door tot dat geisha dichter bij kwam. Af en toe werd er even achter haar aan gerend maar het ging super verder! Ze is in trek bij de ruinen hihi. Eerst had ik haar op stal gezet, naast haar buurman waar ze het leuk mee kon vinden. Toen hij uit stal werd gehaald werd ze spontaan hengstig en voelde ze zich alleen (bijna alle paarden stonden buiten) toen ze daarna weer een paard zag werd ze weer rustiger.

Bedankt allemaal!

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 14:40

Leuk zeg, ik zit nu met hetzelfde eigenlijk. Komen jouw ruinen goed overeen met elkaar? Hier is de ruin leider van de kudde en nu zou ik graag een 2de ruin erbij zetten.
Onze merries zijn vrij dominant en slaan snel naar elkaar, ik durf het dus niet goed aan.
Hij staat nu apart met een rustige merrie, hij is heel speels en gaat er vrolijk op af wat niet altijd geapprecieerd wordt. :(

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 17:50

Wennen moet ze toch wel, dus beter gelijk naar buiten om de rest te leren kennen vind ik. Fijn dat het zo goed ging.