Even een vraagje mbt bakbodems..

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Humphry

Even een vraagje mbt bakbodems..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-13 21:59

( Mocht het hier niet goed staan, excuus! )

Wij willen bij ons nieuwe huis een buitenbak aan gaan leggen.
( ja, ik weet dat je hier eerst vergunningen en dergelijke voor moet hebben )

Ik ben mij aan het verdiepen in bakbodems.

Zand met tapijtsnippers vindt ik echt geen potje en veelal alsnog te zwaar, alleen zand vindt ik gauw te mul worden
( diepe kuilen )...
Als je een bak aan zou leggen, en je legt er simpelweg niet zn dikke laag zand in, dan zou je zeggen dat ze er ook niet zo ver in
weg kunnen zakken of werkt dit niet zo?

De hogere dressuursport, daar zie je altijd zulke strakke bodems liggen, krijg het idee dat daar dan echt maar 5 cm zand ligt.

:o

Weet iemand hoe ze zulke strakke bodems aanleggen?

Alle tips en info mbt andere bodems zijn ook welkom!

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 23:50

Wij hebben in onze rijbakken (hebben er 2) houtsnippers van Megatop. Zeer tevreden over. We wilden geen tapijt oid omdat je bodem dan als verontreinigd wordt gezien. Bovendien moet je met dergelijke bodem nog steeds veel sproeien, iets dat ik niet wil (kost veel te veel tijd, water en stroom). Bij de houtsnippers (let op dit is dus geen schors of versnipperde takken, maar uitgehard hout, gemaakt van gesnipperde pallets) hoef ik nooit te sproeien. Of het nu heel droog is, heel nat, bij vorst of harde wind, ik heb altijd een goede bodem. En we gebruiken het voor dressuur, springen en mennen.

En we rijden bij het mennen in de hogere dressuur. :D

xalm

Re: Even een vraagje mbt bakbodems..

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 23:52

Agterbergbodem en eb-en vloed bodem hoor ik veel goeds over. Heb er geen verstand van, vind beide fijn rijden. Lopen aardig wat topics over volgens mij met vergelijkingen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 23:53

ik lees even mee, ben erg benieuwd in hoe ze zulke prachtbodems aanleggen...

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 23:54

Bij die dressuurbodem liggen er allemaal lagen onder. Laag drainage en erboven puin (hier lavapuin) en erboven een laag(je) zand. Dat is wel meer dan een 5 centimeter. Ik heb er wel wat extra zand op laten gooien. Mooie strakke bodem had ik, maar als ik er een keer naast lag gaf het allemaal weinig mee.

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 23:57

xalm schreef:
Agterbergbodem en eb-en vloed bodem hoor ik veel goeds over. Heb er geen verstand van, vind beide fijn rijden. Lopen aardig wat topics over volgens mij met vergelijkingen.

Agterberg is wel veel sproeien ;) Hadden er zelf 1 bij mijn verzorgpaardje...

Eb-en vloed op de pensionstal waar ik eerst stond... Vind ik persoonlijk fijner... Agterberg was soms nog te droog, waardoor alles overal over heel de tuin ligt ;)) je moet er voor echt veel sproeien..

Allebei kost alleen onderhoud en moet eens in de zo veel tijd weer goedgelegd worden, daar moet je wel rekening mee houden want het kan anders een soort van "dichtslibben"...

En het is niet zo heel goedkoop...

Sowieso ook een beetje afhankelijk waar je woont (wat voor ondergrond je hebt) wat handig is... Sta je bijvoorbeeld aan een bosrand, dan is de grond een stuk sneller droog lijkt het wel... (zandgrond).

LLisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 10:28

Houtsnippers lijken mij ook heerlijk!
Waar ik rij hebben ze een stukje land afgezet tot bak, drama in de winter dus. Gelukkig binnenbak vlakbij :)

fardoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 11:49

Er is een website, mijn paardenbak, daar kun je alle voors en tegens van de verschillende bakbodems vinden. Er wordt nu ook veel reclame gemaakt voor kokos, dit wordt ook door het zand vermengd en is milieu vriendelijker dan de tapijtsnippers.

liberia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 11:52

Wij hebben rivierzand met daaroverheen tuft. Super bak, altijd goed te rijden en hoeven nooit te sproeien.

moonshine88

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 08:25

Misschien is ´Rijbodem´ wat voor je. (ik mag geen link plaatsen denk ik maar google het even.

Zei renoveren rijbodems met en zonder vlokken of leggen voor niet al te veel geld een zeer nette bodem.

eldie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 09:07

Belangrijk bij het aanleggen van een buitenbak is de ondergrond. Deze moet waterdoorlatend zijn, is deze dat niet dan zal er drainage aangelegd moeten worden. Belangrijk is dus dat je eerst kijkt waaruit de ondergrond bestaat (veen, geel zand, zwarte grond, leem?). Belangrijk is dat je bij het aanleggen van een bak de juiste zand soort kiest: een fijne korrel geeft een dichtere bak dan een grove korrel (mul). Een laag van 5 cm is veel te weinig, als de ondergrond niet goed is, trappen ze heel snel de ondergrond en het zand door elkaar, heb je er nog niets aan. Je moet je goed orienteren, want het is zonde als je te weinig uitgeeft en een bak krijgt waar je niets aan hebt, maar ook zonde als je teveel uitgeeft.
Vraag een loonwerker in de buurt of die regelmatig paardenbakken aanlegt en laat deze eens vrijblijvend komen kijken. Deze kan jou wel adviseren.

rejov

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 22:38

Ook wij zaten met dit probleem toen wij hier een bak wilden aanleggen. Had al heel veel stallen en uiteraard buitenbakken gezien en in gereden, vond bij heel veel bakken de bodem te zwaar! Daarom hebben wij ervoor gekozen om de bodem niet om te ploegen zoals velen doen. Wij hebben het stuk afgezet (20 bij 40m) de paarden erop laten lopen zodat het gras goed kort was en daarop hebben wij zand gedaan (7cm). De bak hebben wij nu 7 jaar intensief in gebruik is absoluut niet zwaar en de bodem super strak!! Het gras komt er ook niet doorheen.

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 22:43

eldie schreef:
Belangrijk bij het aanleggen van een buitenbak is de ondergrond. Deze moet waterdoorlatend zijn, is deze dat niet dan zal er drainage aangelegd moeten worden. Belangrijk is dus dat je eerst kijkt waaruit de ondergrond bestaat (veen, geel zand, zwarte grond, leem?). Belangrijk is dat je bij het aanleggen van een bak de juiste zand soort kiest: een fijne korrel geeft een dichtere bak dan een grove korrel (mul). Een laag van 5 cm is veel te weinig, als de ondergrond niet goed is, trappen ze heel snel de ondergrond en het zand door elkaar, heb je er nog niets aan. Je moet je goed orienteren, want het is zonde als je te weinig uitgeeft en een bak krijgt waar je niets aan hebt, maar ook zonde als je teveel uitgeeft.
Vraag een loonwerker in de buurt of die regelmatig paardenbakken aanlegt en laat deze eens vrijblijvend komen kijken. Deze kan jou wel adviseren.

De bodem moet altijd waterdoorlatend zijn anders heeft ook heel drainage geen nut.
Geulen afvullen met drainage zand en goed waterdoorlatende toplaag is van belang, wil je hem goed droog hebben.

Cil_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 09:23

Ik heb van "loonwerkers uit de buurt" die niets van paarden(bakken) weten over het algemeen veel te zware bodems gezien. Ze willen dat de bak droog blijft en bereiken dit door vele vrachtwagens grof zand te storten. Als je in zo'n bak loopt of rijdt dan voelt het als een wandeling in de duinen. Ik denk dat het voor het beantwoorden van de vraag van TS belangrijk is om te weten wat het budget is. Als je veel geld te besteden hebt kan je natuurlijk een Equifond of Achterberg bak laten aanleggen.

Sunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 20:56

wij hebben een eb en vloed bodem, die ligt er inderdaad altijd superstrak bij, maar vergis je niet, de ondergrond is toch al snel een cm of 30 dik..

Humphry

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-13 22:22

Budget is niet belangrijk, wel is het voor prive gebruik dus 'hoever wil je gaan' ..

Ik wil gewoon graag weten wat de opbouw van de bodem is zoals op grandprix niveau en hoger te zien is
Dat lijkt mij zo ontzettend fijn voor de paardenbeentjes!

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 00:19

Als je wat te besteden hebt, zou ik idd bij de bedrijven kijken, die bakken aanleggen.

Ik vind de meeste zandbakken erg naar rijden. Ze zijn snel stoffig, te zwaar of te hard. Ik weet mensen die echt last kregen met de stof naar hun woonhuis/tuin en de buren.

Zwaar zand heb je ook niet zo snel ingereden in je eentje, daar moet je een flinke tijd veel in rijden, voor deze fijn wordt.

Kwaliteit van zand bij elke bodem is belangrijk. Goedkoop zand stoft vreselijk en zitten vaak bergen stenen tussen. Veel mensen laten zomaar zand bezorgen, maar is niet wat jij zoekt en ook niet echt geschikt. Zeker voor de hoger oefeningen, moet je een juite bodem.

Eb en vloed is eigenlijk ideaal.

Flokken vind ik zelf niks, zeker in het begin niet. Na een tijdje wordt het wel iets fijner te rijden, maar zekr in je eentje kost dat tijd.

Houtsnippers is best fijn, maar je moet wel goed opletten dat je de juiste hoeveelheid hebt en het juiste soort. Als je een flinke laag laat storten, moet je in het begin een beetje opletten. Kan glad zijn en controleer goed de hoeven en benen, zit veel rotzooi tussen. Heb er jaren in gereden en is heel fijn na een tijdje.

Achterberg is fijn hoor, maar een flinke investering. Je moet er ook rekening mee houden dat je je bak op de juiste manier sleept. Sproeien kan goedkoper als je een waterpomp kan maken in een sloot ernaast. Niet je sproeier te lang op 1 plek neerzettn, krijg je slechte plekken van.

Alles is verder qua vocht etc afhankelijk van waar je woont en wat je ndergrond is. Er zijn mensen die de grond omkeren en dan een prima zand in de bak hebben. Zorg ook voor goede afzetting dat je het zand/ de grond niet uit de bak loopt.

eldie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 14:33

De bodem hoeft niet altijd waterdoorlatend te zijn, de drainage kun je laten afvoeren naar bijv een sloot langs de buitenbak. Drainage is juist geschikt als de bodem water vast houdt.
Belangrijk is dan hoeveel drainage je gaat gebruiken (om de hoeveel meter), waar laat je het naar afvoeren en doe je de drainage dwars of in de lengte. Allemaal vragen waar een goede loonwerker met ervaring met paardenbakken antwoord op kan geven.