Kunstmest en zaaien

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

liempje

Kunstmest en zaaien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-13 23:35

Hoi,

Aangezien het allemaal een beetje nieuw voor mij is om alles zelf te doen heb ik alweer een vraag over een paardenwei :o

Ik heb zakken Pavo graszaad besteld en daarnaast ook Pavo kunstmest. Wat moet ik eerst doen of tegelijk? Hoelang mogen de paarden er niet op? Het weiland moet niet helemaal opnieuw ingezaaid worden maar er zijn wat kale plekken en de grasmat in niet echt vol.

Iemand vertelde mij dat ik het graszaad tijdens regen gewoon uit moet strooien en verder niets.... Hoe doen jullie dit?

liempje

Re: Kunstmest en zaaien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-13 06:40

Niemand?

maringe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 07:14

Op de kale plekken, kun je het beste het zand een beetje losharken, dan wat graszaad erover strooien en dan nog een beetje doorharken. De overige weide kun je het graszaad uit strooien en dan de paarden er nog een 14 dagen erop laten, zodat het graszaad vast getrapt wordt, ook wordt het oude gras nog kort gehouden, zodat het nieuwe gras niet verstikt onder het bestaande gras. Als het gras gaat kiemen dan de paarden eraf en laten groeien. Als het 10 tot 15 cm lang is dan kun je het een keer maaien, zodat je een mat krijgt. Je kunt er ook de paarden oplaten, maar dan heb je kans dat ze het lostrekken.
Als het regent is dat niet erg, want ze trappen het wel weer aan en groeit het wel door. Als het droog is dan droogt het gras kapot en heb je al het werk voor niets gedaan.
Kunstmest kun je dan beter strooien als de paarden er af gaan.

Ik heb op deze manier in het voorjaar de helft van mijn weide doorgezaaid en als het wat meer wil gaan regen dan doe ik in september de andere helft.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 08:31

En in iedere geval geen kunstmest samen met graszaad strooien. Dat is vragen om verbrande jonge grasworteltjes. Die kunnen zoveel zout echt niet aan. (Kunstmest is zout). Sowieso is kunstmest strooien iets dat je beter in het voorjaar kunt doen, vooral slow-release kunstmest, wat dan van Pavo wel zal zijn.

liempje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-13 09:05

Super, dit helpt mij al een stuk verder. Bedankt! ;)

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 09:38

zeker zorgen dat het natgehouden wordt en dus niet in een droge periode gaat doen, anders komt er niks uit
idem voor kunstmest

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 10:05

Wij hebben toevallig ook net doorgezaaid en onze boerman om raad gevraagt.

Afhankelijk van je grond ga je eerst kalk strooien en daarna slepen zodat de bodem tussen de graspollen loskomt en evt vrij van mos.
Daarna ga je zaaien en evt walsen en als de 1e sprietjes opkomen ga je pas een mestkorrel strooien.Mest strooien doe je het liefst vlak voordat het gaat regenen (wel op een droge ondergrond) zodat de meststoffen meteen in de grond kunnen trekken.

Alles trouwens uitstrooien op een droge ondergrond zodat er niets plakt en bij voorkeur voordat het gaat regenen of je moet kunnen sproeien.

Iedereen heeft een beetje zo zijn eigen mening daarover maar mijn boerman vind dit de beste methode,hij heeft een redelijk bedrijf en is al wat jaartjes bezig,dus ik vertrouw op zijn ervaring :)

Bij mij gaat het stuk op rust tot volgend jaar mei/juni zodat de wortels goed kunnen groeien maar ik dat dat het minimaal 4 maanden moest zijn.Anders kunnen de wortels niet genoeg grip krijgen.