Het zoveelste stallingstopic..

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Het zoveelste stallingstopic..

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 22:37

Hopelijk zijn er nog mensen die een mening willen geven en mogelijk op die manier helpen beslissen :Y)

Mijn situatie:
- 2 pony's waarvan 1 met zomereczeem en 1 blinde pony
- ben zelf geen echte ruiter, meer bezig vanaf de grond (horse agility, wil wel richting dressuurmatig werk) en bosruiter. Ga ook aan de slag met 1 pony voor de koets maar moet hierin nog lessen krijgen etc.

Ik heb verschillende opties, met elk uiteraard hun eigen voor- en nadelen. Beslis dan maar eens :+

Stal 1
- afstand: 20 minuten rijden (vrij rustige weg)
- prijs: € 250 per pony (volpension)
- ontworming wordt door hen gedaan en ook bijgehouden welk paard wat wanneer gehad heeft enzo
- inentingen is ieder voor zich

Voordelen:
- er wordt werkelijk voor alles gezorgd: voeren, mesten, buiten zetten, binnen zetten. Ik hoef me nergens iets van aan te trekken en enkel met mijn pony's bezig te zijn.
- een eigen paddock met schuilstalletje en hooibak waar ze in principe van 's morgens tot 's avonds op mogen lopen
- 3 of 4 (ben de tel kwijtgeraakt :') ) poets/wasplaatsen met warm & koud water en solarium
- overdekte piste (denk 20x40 maar misschien ook wel 20x60)
- aparte, grote longeerpiste (niet overdekt)
- verlichting
- bos ligt letterlijk om de hoek en sluit meteen aan op het ruiterroutenetwerk (300+ km ruiter- en menpaden).
- terrein & stallen worden 's avonds afgesloten, ze wonen op het terrein.

Nadelen:
- de prijs :+
- 's nachts op stal
- vooral dressuurruiters, pas ik daar wel tussen?

Stal 2
- afstand: 20/25 minuten rijden (drukke weg)
- prijs: € 100 (halfpension) of € 220 (volpension)
- halfpension = 's morgens en 's avonds voeren en ze willen de pony's ook 's morgens buiten zetten (weide moet ik bijhuren, is € 50 per maand extra). (Ruw)voer moet je zelf aankopen (kan wel via de stal).
- volpension = hetzelfde maar dan wordt er ook gemest (en binnen gezet) en moet je zelf geen (ruw)voer kopen.
- ontworming is 2x per jaar door hen, je mag zelf wel nog extra ontwormen
- inentingen kan allemaal tegelijk

Voordelen:
- goedkoper (zeker het halfpension)
- 1 binnenpiste, 1 buitenpiste, 1 enorme springpiste en er komt ook nog een aparte longeerpiste
- altijd iemand aanwezig (dus ook wonend op het terrein)
- paarden worden goed in de gaten gehouden (vandaag ging er iemand een paardje longeren en deze liep kreupel, is de staleigenaar meteen gaan kijken wat & hoe en paardje terug op stal)
- eigen weitje (als ik dat betaal, wat ik natuurlijk ga doen)
- allerlei ruiters en mensen (ik zou niet raar bekeken worden met mijn grondwerk volgens de eigenaar)

Nadelen:
- groot, echt een manège
- halfpension betekent nog een gedeelte zelf verzorgen & mesten -> de volpensionstallen vond ik maar niks (is een aparte gang)
- 's nachts op stal
- er zou bos zijn, maar ik verwacht er weinig van (is ook een stukje rijden voor je in het bos bent), geen ruiterroutes in ieder geval

Stal 3
- afstand: 10 minuten rijden (rustige weg)
- prijs: € 110 (kale huur) - € 250 (volpension)
- ontworming & inentingen is volledig je eigen ding

Voordelen:
- pony's hebben elk hun eigen weide met schuilstal (dus 24/7 buiten)
- je doet & voert wat je wil
- buitenpiste 40x40 (met verlichting)
- aparte longeerbak (met verlichting)
- midden in het bos, aansluitend op het ruiterroutenetwerk
- weinig muggen en dazen en ander spul

Nadelen:
- het ziet er niet goed uit (veel rommel, omheiningen stuk, ... )
- twijfel of paarden wel gevoerd worden wanneer dit moet (en hetzelfde met water)
- weinig opslagruimte voor het opslaan van (ruw)voer
- niet altijd toezicht, woont niemand op het terrein

Stal 4
- Afstand: 10 minuten (rustige weg)
- Prijs: moet nog contact opnemen maar zal in categorie van stal 3 zijn (kale huurprijs)
- ontworming & inentingen volledig je eigen ding

Voordelen:
- paarden kunnen 24/7 buiten met schuilstal
- max. 2 personen dus rustig
- buitenpiste
- zowat letterlijk in het bos (ook aansluitend op het ruiterroutenetwerk)

Nadelen:
- heel afgelegen
- geen toezicht
- geen poetsplaats ofzo binnen, alles is buiten
- veel muggen en dergelijke

Ik denk dat dit de grootste punten zijn ..
Mijn voornaamste zorg is bij de eerste 2 stallen: gaan ze het wel leuk vinden om 's nachts op stal te staan? Ze zijn het niet gewend, maar misschien vinden ze het toch wel fijn. Zeker voor de blinde denk ik, als die weet dat die zijn eigen "hokje" heeft waar niks of niemand aan hem kan ..
Verder is het ook maar de vraag (bij stal 1, 2 & 4) of het gaat om hen samen op de weide te zetten. Ze hebben een tijdje samen gelopen maar heb hen terug uit elkaar moeten halen toen de ene pony volledig blind werd (de andere aanvaardde hem niet meer). Maar misschien loopt dit wel los, zeker als het gewoon overdag is .. Misschien als ze samen naar een nieuwe plaats gaan en dus enkel elkaar (en mij) hebben dat eerdere problemen niet meer zo spelen...
Bij stal 1 staat een hooibak in de weide, bij stal 2 zou voldoende gras zijn (al vond ik dat zelf best meevallen :+ ). Bij stal 3 & 4 doe en voer ik wat ik wil natuurlijk..
Overal is ruimte voor mijn koets & grondwerkspul, bij stal 2 mag ik ook met de koets te piste in (bij stal 1 moet ik dit nog navragen, bij stal 3 is de piste daar niet geschikt voor en stal 4 twijfel ik ook over of die piste wel geschikt is).

Als er nog vragen zijn ofzo, gerust stellen.
En verder ben ik benieuwd naar de reacties want het is best wel moeilijk :=
Alvast bedankt voor degene die alles gelezen hebben :Y) Heb geprobeerd om zo compleet mogelijk te zijn maar dan wordt het wel een heel verhaal natuurlijk :+
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 25-08-13 23:19, in het totaal 1 keer bewerkt

x_Elise

Re: Het zoveelste stallingstopic..

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 22:41

Ik vind het nogal wat.. een blinde pony verhuizen. Ik denk niet dat ik daaraan zou beginnen..
Ik zou voor 1 gaan met je andere pony's maar dat komt denk ik omdat ik op iets vergelijkbaars sta

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 22:46

Dat was inderdaad nog een puntje :j Kan ik het wel maken om hem te verhuizen ..
Maar als je dan bekijkt waar ik sta, en wat er nog mogelijk is ... Vraag me af of de pony daar slechter van gaat worden..

Babsding

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 22:47

Als je al gaat verhuizen, kies ik zelf voor optie 2 in jou geval.
Lekker de kale prijs nemen, zelf ruwvvoer kopen, zo houdt je ook zelf in de hand wat er precies wordt gevoerd. En je portemonnee.
Uit je verhaal maak ik op dat je daar behoefte aan hebt dat je weet hoeveel er gevoerd wordt.
Er is veel toezicht. En je wordt niet 'anders' aangekeken. Ik denk dat jou beide paarden behoefte hebben aan enig toezicht. Dat eigen weitje onderhouden ga je vanzelf met liefde doen, aangezien ze daar de hele dag zijn. Heerlijk lijkt me.
Het enige wat je tegenhoudt is het bos weliswaar. Maar ga er eens rondfietsen, wie weet wat je ontdekt. Alle andere stallen zouden mij, uit je verhaal, niet helemaal aanstaan.
;s Nachts een stal is niet altijd de voorkeur, bij mij ook niet. Maar mijn paard vind het wel fijn! Naja... point taken, haha. Dat weitje kun je altijd nog een draadje tussenzetten, en anders iemand vinden waar beide paarden het leuker mee vinden op de weide, op de manege. Zoiets moet te regelen zijn, toch?
Succes met je keuze!!!
Laatst bijgewerkt door Babsding op 25-08-13 22:51, in het totaal 2 keer bewerkt

LesleyxLinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 22:49

Op wat voor stalling sta je nu? En waarom wil je daar weg?
Ik zou ook voor stal 1 gaan. Deze heeft naar mijn mening toch de belangrijkste voordelen en de minste nadelen.

Edit: Stal 2 is ook een goede optie. Maar aangezien je vooral bosruiter bent denk ik dat het een te groot nadeel is om daar te gaan staan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 22:51

@ Babsding : Dank je :)
De weide moet je op zich niet onderhouden, daar zorgen ze op stal voor (gaan regelmatig met de machines erdoor om het even kort te zeggen, al ben ik wel iemand die van het principe is om elke dag de mest te verwijderen dus dat moet ik even bekijken). De stal moet wel uitgemest worden natuurlijk en dus moet ik toch elke dag gaan (wat in stal 1 bv. niet is). Alhoewel er in geval van nood wel iemand te vinden moet zijn natuurlijk op zo'n stal ;)

@ LesleyxLinn : zal je even een pb sturen over die eerste vragen, hoeft niet zo nodig open en bloot op internet van mij ;)

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 22:53

Waarom wil je verhuizen ?

Ik zou het zelf niet aandurven met een blind paard .... :n

mingming

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 22:54

Ik zou gaan voor stal 1. Stal 3 en 4 spreken mij niet aan, omdat er geen toezicht is, en omdat het bij 3 nogal rommelig is e.d.. En bij 2, ik weet niet of een blind paard tegen zoveel drukte zal kunnen? Ik weet er zelf natuurlijk niet veel van, maar het lijkt me nogal eng, want dan hoort je heelveel enzo, maar je ziet er niks van? Zowiezo zou ik niet op zo'n drukke stal willen staan :).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 23:00

Dat weet ik inderdaad ook niet mingming .. En ik ben zelf ook niet zo'n persoon die van drukte houdt .. Dus dat houdt mij op die stal wel tegen :j Alhoewel het voor de rest er wel super lijkt te zijn (buiten dat bos dan :+ ).

EDIT: nog een VOORDEEL van stal 1 vergeten:
ze hebben daar een grote wasmachine waar je voor € 7.5 die machine mag volsteken en dan wordt het gewassen. Degene met paarden met zomereczeem zullen wel weten waarom dat een voordeel is :Y) (en natuurlijk voor dekjes enzo is dat ook altijd fijn).

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 23:21

Stal 1 lijkt me ideaal. Stal 2 kom je met extra betalen voor het weitje en je hooi inkopen nirt veel goedkoper uit en je mist er de prachtige uitrijmogelijkheden. Ik zou me niet zo heel druk maken over het verhuizen van een blind paard, paarden doen heel veel met hun andere, goed ontwikkelde zintuigen. Als de plek betrr is dan waar je nu staat komt het helemaal goed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 00:03

Dank je :)
Persoonlijk neig ik ook naar stal 1 maar het is best een smak geld per maand := en dat houdt me ergens ook wel weer tegen. Maar de goedkopere plaatsen hebben enorme nadelen en stal 2 zit er zo'n beetje tussenin..

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 11:02

Bij stal 1 noem je de prijs een nadeel. Ik vind 250 een heel nette prijs voor volpension. Maar ik snap wel dat het voor twee "simpele" pony's (als ik het zo even mag noemen, zonder beledigend te zijn) best wel duur is. En daarbij noem je het feit dat alles voor je geregeld wordt en je je nergens iets van aan moet trekken een voordeel, terwijl dat in mijn ogen juist een nadeel is. Hoe meer ik zelf mag regelen en bepalen (stalstrooisel, voer, weidegang) hoe liever ik het heb. Wat dus voor- en nadelen zijn in een stalling is zo persoonsgebonden. Wat ikzelf zou doen is een lijstje maken, los van de bestaande stallen, waar je naar op zoek bent. Wat je absolute eisen zijn. En wat je absoluut niet zoekt in een stal. En dan kijken welke stal het beste overeenkomt op beide vlakken.

Maar om je toch even mijn visie te delen.
Stal 1 vind ik goed. Acceptabele prijs voor wat ze aanbieden. Lekkere uitrijmogelijkheden. Overdekte piste.
De sluitingsuren vind ik minder fijn, maar goed, ergens moet water bij de wijn gedaan worden. 's Nachts op stal vind ik goed wanneer het een ruime, lichte stal is met veel knabbels. Hokje van 3 x 3 met 1 plak hooi hoort daar niet bij.

Stal 2 is lekker goedkoop. 3 pistes, super. Eigen wei vind ik leuk klinken, tenzij het een heel klein stukje is. Dat er geen leuke buitenrijmogelijkheden zijn en dat het een manege is vind ik echt een nadeel. Grote pensionstallen vind ik al niet echt iets, maar een manege (dus met lessen, joelende kinderen, ponykampen en andere evenementen) is voor mij echt helemaal een no go. Alleen om die laatste reden valt voor mij stal 2 dus toch wel af.

Stal 3 ligt dichterbij dan de vorige twee, dat vind ik een pluspunt. Het feit dat je alles regelt en doet hoe jij het wilt is voor mij een zeer groot voordeel. De nadelen zijn echter wel erg aanwezig. Kapotte omheining, rommel op het terrein, het niet nakomen van afspraken (niet voeren), weinig opslag, tja, dat zijn toch allemaal dingen die mij ook zouden doen afknappen.

Stal 4 klinkt op het eerste zicht leuk, maar je hebt wel weinig faciliteiten. Ik ben nu juist op zoek naar een plekje op een pensionstal omdat ik het beu ben dat ik (voornamelijk in de winter) alles in de buitenlucht moet doen. Ik wil eindelijk eens naar stal kunnen zonder groene rubberlaarzen aan. ;) Het alles is buiten-principe steekt mij dus heel erg tegen.Je wilt je paard echt wel eens borstelen zonder met je voeten in de nattigheid te staan. Ook met DA en hoefsmid is het gewoon fijn als je ergens binnen kunt. Geen toezicht en afgelegen geeft dan voor mij de doodsteek aan deze stal.

Ik trek dus vooral naar stal 1. Vanuit mijn situatie en mijn wensen bekeken.

Zou ik in pb de naam van de eerste stalling mogen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 14:45

Dank je voor je reactie :)
Als alles gedaan wordt is dat op zich een pluspunt, puur omdat ik nu alles zelf moet doen & regelen en dat is ergens fijn omdat je je paard geeft wat & hoeveel je wilt, maar toch brengt het ook erg veel stress mee .. Ik heb rondgekeken op stal 1 en ook nog via e-mail contact gehad en ik denk dat ze wel kan voldoen aan mijn wensen op dat gebied (voordroog en onbeperkt .. staan ook op stro in de stal dus dat is ook fijn). Ze gaf zelfs aan dat ze 's morgens buiten konden en dat dan de bak vol voordroog gedaan werd en als die dan leeg was dat die dan bijgevuld werd .. Dus ik denk dat ik ga moeten opletten dat ze niet (weer) te dik worden :Y) :))

Sluitingsuren bedoel ik gewoon mee dat als zij gaan slapen dat het dan afgesloten wordt, maar dat is dus echt 's nachts zeg maar, zal niet voor 23u zijn .. En ik ben ook niet van plan om dan nog daar te zijn :+ Verder is ze 's morgens om 6u alweer op en bezig, dus dat zijn wel ruime openingsuren als je het zo bekijkt ;)

De prijs is op zich heel netjes wat zij aanbiedt :j Maar het is een stuk meer dan ik nu betaal en inderdaad voor 2 simpele pony's (eentje zelfs helemaal "onbruikbaar". Ik hou enorm van het beest maar het is toch anders als dat je 2 sportpaarden hebt staan bij wijze van ;) ).

Ik denk verder ongeveer hetzelfde als jou :j Dus neig ook naar stal 1, alleen de prijs houdt me dan nog tegen, maar volgens mij als ik daar éénmaal sta en het gaat echt zoals zij zegt en zoals ik het voor ogen heb dan ga ik iets hebben van "had ik maar eerder... " :+

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 14:52

Ik kan niet beoordelen of jij het bedrag kan missen. Als je het niet hebt dan houdt het op. Maar als je het wel kan missen zou ik het wel over hebben voor een fijne stalling. Misschien helpt het als je weet dat hier in regio Amsterdam het totaalbedrag gemakkelijk gerekend wordt voor 1 paard. En dan staat ie gewoon de hele dag in een hok van 3x3 m. |(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 17:23

Dat is inderdaad wel een verschil :=
Op zich kan ik het bedrag wel missen, maar het zijn gewoon extra vaste kosten waardoor je toch minder mogelijkheden hebt naar de toekomst toe (denk aan sparen, of op mezelf gaan wonen.. niet dat dit nu zou gaan, maar dan helemaal niet meer :+ ). Maar langs de andere kant heb ik iets: je krijgt er veel luxe voor in de plaats en ik denk dat de blinde pony misschien toch net wat meer rust vindt als die 's nachts op stal kan. Ben wel eens in het donker nog naar de weide gegaan en ondanks dat hij mijn stem kent schrok hij toch het eerste moment .. En dan denk ik maar: ik heb me voorgenomen om zo goed mogelijk voor hem te zorgen ... en hij is ook niet meer van de jongste .. Ok, misschien gaat hij nog 10 jaar mee, maar misschien ook niet .. Als ik echt in de problemen kom (maar dan moet er al veel gebeuren) dan kan ik dan nog zien wat ik doe..