Mijn situatie:
- 2 pony's waarvan 1 met zomereczeem en 1 blinde pony
- ben zelf geen echte ruiter, meer bezig vanaf de grond (horse agility, wil wel richting dressuurmatig werk) en bosruiter. Ga ook aan de slag met 1 pony voor de koets maar moet hierin nog lessen krijgen etc.
Ik heb verschillende opties, met elk uiteraard hun eigen voor- en nadelen. Beslis dan maar eens

Stal 1
- afstand: 20 minuten rijden (vrij rustige weg)
- prijs: € 250 per pony (volpension)
- ontworming wordt door hen gedaan en ook bijgehouden welk paard wat wanneer gehad heeft enzo
- inentingen is ieder voor zich
Voordelen:
- er wordt werkelijk voor alles gezorgd: voeren, mesten, buiten zetten, binnen zetten. Ik hoef me nergens iets van aan te trekken en enkel met mijn pony's bezig te zijn.
- een eigen paddock met schuilstalletje en hooibak waar ze in principe van 's morgens tot 's avonds op mogen lopen
- 3 of 4 (ben de tel kwijtgeraakt

- overdekte piste (denk 20x40 maar misschien ook wel 20x60)
- aparte, grote longeerpiste (niet overdekt)
- verlichting
- bos ligt letterlijk om de hoek en sluit meteen aan op het ruiterroutenetwerk (300+ km ruiter- en menpaden).
- terrein & stallen worden 's avonds afgesloten, ze wonen op het terrein.
Nadelen:
- de prijs

- 's nachts op stal
- vooral dressuurruiters, pas ik daar wel tussen?
Stal 2
- afstand: 20/25 minuten rijden (drukke weg)
- prijs: € 100 (halfpension) of € 220 (volpension)
- halfpension = 's morgens en 's avonds voeren en ze willen de pony's ook 's morgens buiten zetten (weide moet ik bijhuren, is € 50 per maand extra). (Ruw)voer moet je zelf aankopen (kan wel via de stal).
- volpension = hetzelfde maar dan wordt er ook gemest (en binnen gezet) en moet je zelf geen (ruw)voer kopen.
- ontworming is 2x per jaar door hen, je mag zelf wel nog extra ontwormen
- inentingen kan allemaal tegelijk
Voordelen:
- goedkoper (zeker het halfpension)
- 1 binnenpiste, 1 buitenpiste, 1 enorme springpiste en er komt ook nog een aparte longeerpiste
- altijd iemand aanwezig (dus ook wonend op het terrein)
- paarden worden goed in de gaten gehouden (vandaag ging er iemand een paardje longeren en deze liep kreupel, is de staleigenaar meteen gaan kijken wat & hoe en paardje terug op stal)
- eigen weitje (als ik dat betaal, wat ik natuurlijk ga doen)
- allerlei ruiters en mensen (ik zou niet raar bekeken worden met mijn grondwerk volgens de eigenaar)
Nadelen:
- groot, echt een manège
- halfpension betekent nog een gedeelte zelf verzorgen & mesten -> de volpensionstallen vond ik maar niks (is een aparte gang)
- 's nachts op stal
- er zou bos zijn, maar ik verwacht er weinig van (is ook een stukje rijden voor je in het bos bent), geen ruiterroutes in ieder geval
Stal 3
- afstand: 10 minuten rijden (rustige weg)
- prijs: € 110 (kale huur) - € 250 (volpension)
- ontworming & inentingen is volledig je eigen ding
Voordelen:
- pony's hebben elk hun eigen weide met schuilstal (dus 24/7 buiten)
- je doet & voert wat je wil
- buitenpiste 40x40 (met verlichting)
- aparte longeerbak (met verlichting)
- midden in het bos, aansluitend op het ruiterroutenetwerk
- weinig muggen en dazen en ander spul
Nadelen:
- het ziet er niet goed uit (veel rommel, omheiningen stuk, ... )
- twijfel of paarden wel gevoerd worden wanneer dit moet (en hetzelfde met water)
- weinig opslagruimte voor het opslaan van (ruw)voer
- niet altijd toezicht, woont niemand op het terrein
Stal 4
- Afstand: 10 minuten (rustige weg)
- Prijs: moet nog contact opnemen maar zal in categorie van stal 3 zijn (kale huurprijs)
- ontworming & inentingen volledig je eigen ding
Voordelen:
- paarden kunnen 24/7 buiten met schuilstal
- max. 2 personen dus rustig
- buitenpiste
- zowat letterlijk in het bos (ook aansluitend op het ruiterroutenetwerk)
Nadelen:
- heel afgelegen
- geen toezicht
- geen poetsplaats ofzo binnen, alles is buiten
- veel muggen en dergelijke
Ik denk dat dit de grootste punten zijn ..
Mijn voornaamste zorg is bij de eerste 2 stallen: gaan ze het wel leuk vinden om 's nachts op stal te staan? Ze zijn het niet gewend, maar misschien vinden ze het toch wel fijn. Zeker voor de blinde denk ik, als die weet dat die zijn eigen "hokje" heeft waar niks of niemand aan hem kan ..
Verder is het ook maar de vraag (bij stal 1, 2 & 4) of het gaat om hen samen op de weide te zetten. Ze hebben een tijdje samen gelopen maar heb hen terug uit elkaar moeten halen toen de ene pony volledig blind werd (de andere aanvaardde hem niet meer). Maar misschien loopt dit wel los, zeker als het gewoon overdag is .. Misschien als ze samen naar een nieuwe plaats gaan en dus enkel elkaar (en mij) hebben dat eerdere problemen niet meer zo spelen...
Bij stal 1 staat een hooibak in de weide, bij stal 2 zou voldoende gras zijn (al vond ik dat zelf best meevallen

Overal is ruimte voor mijn koets & grondwerkspul, bij stal 2 mag ik ook met de koets te piste in (bij stal 1 moet ik dit nog navragen, bij stal 3 is de piste daar niet geschikt voor en stal 4 twijfel ik ook over of die piste wel geschikt is).
Als er nog vragen zijn ofzo, gerust stellen.
En verder ben ik benieuwd naar de reacties want het is best wel moeilijk

Alvast bedankt voor degene die alles gelezen hebben