Geluidswerende wanden in stal, wie heeft tips??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

JoCo

Geluidswerende wanden in stal, wie heeft tips??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-13 22:34

Wij gaan volgend jaar verhuizen en hebben de luxe aan huis 4 paardenboxen te kunnen bouwen met bijbehorende paddock,
en dit voor onze 4 paardjes: 3 arabieren en een ponietje.

Onze paarden staan 24/7 buiten (weide) zo lang de weergoden dit toelaten. Enkel gedurende de erg natte maanden (meestal dec - april) komen ze
's nachts op stal, en staan ze overdag in de paddock met onbeperkt hooi.

Echter, 1 van onze merries heeft nogal wat "gedragsproblemen", waarvan ik denk dat ze 1) voortvloeien uit het feit dat ze pas op 6-jarige leeftijd
gespeend werd (ze kan bijgevolg absoluut niet tegen alleen zijn) en helaas de volgende 7 jaar van haar leven vaak in een stand stond (vastgebonden
tussen 2 schotten). Hier heeft ze volgens mij, uit verveling, onderstaand gedrag aangeleerd. Dit was voor ik haar over kocht.

Deze merrie kan extreem nerveus worden, en als ze in een stal staat, schopt ze heel erg vaak tegen de wand.
Ze heeft zich nog nooit bezeerd, maar maakt behoorlijk veel lawaai op deze manier. Aangezien wij links en rechts buren hebben, zou ik de wanden
van de stal graag willen bekleden met iets dat het geluid dempt, om problemen te vermijden. Het zijn overigens houten stallen.

De eenvoudigste oplossing is natuurlijk "laat haar buiten", maar helaas gaat dat niet. Ook voor haar gezondheid moet ze 's nachts op stal van de
DA (ze heeft een zeer zware longontsteking gehad, die ze maar net overleefd heeft).
Gelijk ik het kan inschatten, schopt ze vnl als een reactie op de andere paarden (een soort van hengstengedrag, want ze gilt er ook telkens bij).

Heeft er iemand misschien tips wat ik als wandbekleding zou kunnen gebruiken? Ook op stal probeer ik het haar trouwens zo aangenaam mogelijk
te maken, ze krijgt onbeperkt hooi, en ze ziet altijd minstens 1 ander paard. Ook doe ik de bovenklep nooit dicht, en laat haar zo lang mogelijk buiten.

Alvast bedankt voor het meedenken!

Lianne86

Re: Geluidswerende wanden in stal, wie heeft tips??

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 22:37

Rubberen matten, gewoon van die dikke rubberen matten (dicht of met gewone rondjes erin, maakt niet uit, zolang ie maar goed dik is).... Gaatjes inboren eventueel en met een stevig touw om de tralies maken (soort rijgen)... Dat dempt geluid en zorgt dat ze zich ook niet kan bezeren..

JoCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-13 22:39

@Lianne86: Thanx Lianne, bezeerd heeft ze zich gelukkig nog nooit... weet jij soms waar ik dergelijke matten kan kopen?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 22:41

bosrubber.nl

Maak de matten wel aan een balkje, zodat ze vrij hangen, geluidsisolatie komt van de luchtlaag achter de mat.

_Silke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 22:42

JoCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-13 22:43

Ok bedankt voor de tip van het balkje (had ik zelf niet aan gedacht) en de link naar de website!

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 22:45

Hier zit zelfs nog een laag isolatiemateriaal tussen de wand en de rubber matten
Dan hoor je helemaal niet dat ze trappen (en het paard bezeert zich minder snel).
De stal heeft hier stenen wanden en de matten zijn in de wanden geboord.

JoCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-13 22:47

@mika11: welk isolatiemateriaal bedoel je dan? Van die blauwe soort van schuimplaten?

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 22:49

Ja, zoiets zal het wel zijn, weet niet meer precies hoe het eruit zag.
Van dat zachte spul, je kon het gewoon op maat knippen.
Bij de gamma gekocht, wat je normaal gebruikt in een huis.
Die dingen zijn ook niet echt duur maar het werkt heel goed.
Laatst bijgewerkt door mika11 op 25-08-13 22:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 22:50

Balkje is wel handig, maar hoe doe je dat dan met de onderkant? Gewoon los of de matten gewoon "spannen"?

In de stal waar bij ons rubberen matten hingen was het vooral dat het paard niets kapot trapte (zichzelf of de stal ;)) maar ook qua geluid werd het al veel minder... Dus vandaar even die vraag... Heb wel ooit gehoord dat iemand van die goedkope matten (je weet we. soort matras? en de ene kant glad, andere kant bobbels?) Want dat is ook weer makkelijk te vervangen omdat je niets "vast erin spuiten"

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 23:01

ruitje schreef:
@ TS , wij gebruiken kunstgrasmatten. Deze zijn erg zwaar, we hangen ze dan omgekruld op waardoor er een afstand tussen de deur en de mat ontstaat. Als ze dan schoppen komt hij amper van zijn plek en je hebt bijna geen geluid omdat ze de wand niet raken. Ziet er van opzij zo uit: http://img594.imageshack.us/img594/4244 ... 121233.jpg

JoCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-13 23:02

Ja heb even gekeken op die site, van die "paardenmatten" zijn alles behalve goedkoop :o
Misschien echte beddenmatrassen gebruiken, dat zal je ook niet horen als ze daar in trapt :D (grapje natuurlijk)

Kunstgrasmatten? Ook wel een goede tip, bedankt!

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 23:05

Aan de onderkant hangen de matten gewoon los. De meeste mensen gebruiken oude transportbanden in de stallen. Deze zijn niet kapot te krijgen en slijten ook niet.

Voor de beste geluidsisolatie is het idd het beste om op de muur een balkje te maken en daar de mat op te bevestigen. Dit kan gewoon met stevige schroeven met van die ringen tussen schroef en mat.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 23:06

Op marktplaats vind je soms ook wel een partij rubber matten.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 23:19

Kunstgras werkt super en het is goedkoop ook ;) . Wij hebben een paar rollen van een veld wat vernieuwd moest worden, ze gooien het toch weg. Gewoon een aantal verenigingen aanschrijven en huppa :)

_Silke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 08:41

Gaan ze dat dat niet opeten? :?

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 09:18

_Silke schreef:
Gaan ze dat dat niet opeten? :?

welnee. kunstgras smaakt niet bepaald lekker en is een totaal andere structuur als gewoon gras.

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 19:24

heb er ook eentje die dit doet helaas krijgt de onze hier wel piephakken van ..ze vond het geluid blijkbaar erg leuk
we hebben deze matten ( speciaal voor paarden die tegen de wand stampen )
belmondo rodeo ( als je googled zal je er wel op terechtkomen )

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 19:46

Ja, mijn merrie helaas ook, gelukkig nog geen piephakken.
Wel heeft ze een keer met haar achterbeen in de voerbak vastgezeten en een flinke wond gehad.
Voerbak is er nu uit en verder is alles met rubber matten.
Ook de tralies met haar buurvrouw zijn dichtgemaakt zodat dat ook geen prikkels geeft.
En ze heeft een een buitenstal met halve deur, aan de buitenkant van een rijtje van 3 paarden.
Nu gaat het goed, heel af en toe heeft ze nog wel eens dat ze flink kan trappen, maar we weten dan nooit wat de reden is.

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 07:37

Ik zou kijken naar een goede houtenplaat die al een isolerende werking heeft en om de wand te verstevigen. Vervolgens dus met balkjes een raamwerk maken waartegen je de rubberen matten doet..

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 07:47

Ik zou ook kiezen voor rubber matten, zijn vaak bij boeren gratis op te halen, zijn wel zwaar overigens, maar gaan nooit meer kapot.

AmberB_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 08:21

Werken die matten ook op een staldeur? Mijn tinker heeft al jaren dat hij met voertijd hij tegen (hetliefste metale gedeelte van) de staldeur begint te trappen met zijn voorbeen. Soms begint hij al als t licht word buiten. Dan wilt hij eten en naar buiten. Zomers dus soms al om zes uur. :') Op de vorige stalling hielp zijn buitenluik dicht doen. Op de nieuwe stalling is het al minder erg en doet hij het alleen als hij je hoort aankomen met de voerkar. Maar het blijft nogal een lawaai :+

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 19:28

_Marinke_ schreef:
Ik zou kijken naar een goede houtenplaat die al een isolerende werking heeft en om de wand te verstevigen. Vervolgens dus met balkjes een raamwerk maken waartegen je de rubberen matten doet..

Die matten moeten vrij hangen, dus enkel vastmaken aan de bovenkant. Zet je ze rondom vast krijg je een trommeleffect ...