nou ga ik die wel ergens anders stallen en ik vroeg me af hoelang je een paard moet laten wennen aan jou en de omgeving.
ook vroeg ik me af hoelang je je paard moet kennen voor je een buitenrit op een kan maken?
Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
edith2 schreef:Zou het gewoon even rustig aankijken. Geen paard is hetzelfde. Mijn paard was nergens van onder de indruk maar ik ken er die na een maand een andere bak nog niet vertrouwden. Probeer jezelf geen doel te stellen en gebruik je gezond verstand dan komt die buitenrit misschien eerder dan je denkt!
MarZarascha schreef:Edit; Eerste zin niet meer van toepassing..![]()
Ik liet mijn pony eerst een weekje op de wei, bijkomen, wennen aan de nieuwe omgeving en paarden. In die week deed ik wel poetsen enzo. Lekker vertroetelen met wat snoepjes ( zou er wel mee opassen als je pony te dik is ) een beetje grondwerk. Na een week heb ik er een zadeltje op gelegd. ( Ze was toen nog onbeleerd ) en ben ik er rustig mee begonnen. Als ik jou was zou ik het gewoon opbouwen. Maar sowieso niet buiten beginnen. Eerst lekker in de bak en een rondje buiten uitstappen misschien?
Hermienlover schreef:MarZarascha schreef:Edit; Eerste zin niet meer van toepassing..![]()
Ik liet mijn pony eerst een weekje op de wei, bijkomen, wennen aan de nieuwe omgeving en paarden. In die week deed ik wel poetsen enzo. Lekker vertroetelen met wat snoepjes ( zou er wel mee opassen als je pony te dik is ) een beetje grondwerk. Na een week heb ik er een zadeltje op gelegd. ( Ze was toen nog onbeleerd ) en ben ik er rustig mee begonnen. Als ik jou was zou ik het gewoon opbouwen. Maar sowieso niet buiten beginnen. Eerst lekker in de bak en een rondje buiten uitstappen misschien?
hier heb ik nou wat aan
heel erg bedankt
MarZarascha schreef:Edit; Eerste zin niet meer van toepassing..![]()
MarZarascha schreef:Veel plezier! En wel opassen, misschien is er een vriendin of je ouders of instructrice die er de eerste keren bij wilt zijn? Als je het paard niet kent zou het zomaar kunnen dat er iets gebeurt wat je niet alleen op kunt lossen. Zo maakte ik ooit een paard mee wat vroeger vrijheidsdressuur had gedaan en opeens begon te steigeren. Bleek dus dat ik onbewust de hulp voor steigeren had gegeven..
Cassidy schreef:Eh....bedoel je nu echt wat ik denk dat je bedoelt? Dus een paard een half jaar vrij geven in de hoop dat hij gaat wennen? In mijn ogen groeit de band het snelst als je met een paard aan het werk gaat.
fuego3 schreef:MarZarascha schreef:Edit; Eerste zin niet meer van toepassing..![]()
a wat gemeen je hebt je tekst aangepast![]()
jij bent 16 en hebt heul veul ervaring ?![]()
toch vind ik dat je het best goed hebt aangepakt met je pony !
al is dit natuurlijk niet de enige manier om iets goed te laten werken.
zoals eerder gezegt, lekker aankijken hoe je paard reageerd op zijn omgeving , en doe wat je hart je ingeeft.
ik zou niet alleen de straat op gaan de eerste keren.
Cassidy schreef:MarZarascha schreef:Veel plezier! En wel opassen, misschien is er een vriendin of je ouders of instructrice die er de eerste keren bij wilt zijn? Als je het paard niet kent zou het zomaar kunnen dat er iets gebeurt wat je niet alleen op kunt lossen. Zo maakte ik ooit een paard mee wat vroeger vrijheidsdressuur had gedaan en opeens begon te steigeren. Bleek dus dat ik onbewust de hulp voor steigeren had gegeven..
Ziedaar het gevaar van het steigeren en een paard aankopen die dat geleerd heeft. Helaas gaan gedurende het leven van een paard maar al te vaak de gebruiksaanwijzing verloren en niet iedereen is even secuur bij aanleren van grondwerk en steigeren.