Afspuiten

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

zonnet50

Afspuiten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-13 22:36

HELP! Mijn leasepaard is verschrikkelijk bang om in de wasplaats te staan..
Ze heeft er wel is ingestaan maar dan ziet ze de slang en dan deinst ze net zo hard weer achteruit.
Waar ik haar al wel zo ver in heb gekregen is dat ze ervoor gaat staan en dan zich laat afspuiten.
Maar ook dit gaat met heel veel spanning.
Hoe kan ik het beste dit oplossen of hierin mee oefenen?

wat ik gehoord heb is dat ze vroeger er mishandeld mee is ofzo.. maar ook dit is niet vastgelegd bij de vorige eigenaar.
Heeft iemand tips of mensen die dit ook meegemaakt hebben of meemaken?

NaomiJouke

Re: Afspuiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 22:38

Doe alles in stappen rustig aan laat haar wennen aan de spuit en zorgen dat ze het niet eng gaat vinden en belonen.

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 02:18

Gewoon heel rustig vol blijven houden.
Als al haar ervaringen goed zijn krijgt ze vanzelf wel meer vertrouwen

ElfiL92

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 08:58

Belangrijk is om het zo veel mogelijk te herhalen en daarbij haar absoluut niet straffen als ze iets doet wat niet helemaal correct is, maar juist heel erg belonen als ze iets goed doet!

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 16:28

Bouw het op, verwacht niet dat als ze in de wasplaats geraakt is ze ook nog rustig gaat zijn met afspuiten. Kom je er voorbij zet haar er gewoon eens in en beloon haar. En er weer uit, dat ze leert dat daar staan niet eng is. Wanneer ze dat zonder probleem doet dan begin je eens met haar voetjes afspuiten en weer klaar. Volgende keer weer opnieuw en zo opbouwen tot ze zich helemaal leert afspuiten.
Wordt ook niet kwaad als het te veel wordt voor haar, daar kan zij namelijk niets aan doen. Negeer dat gedrag maar stop wel niet met spuiten. Anders leert ze als ze hevig doet dat de spuit stopt. Doet ze het goed dan stop je even met spuiten en beloon je haar. Zodat ze ook leert als ze braaf is dat ze er sneller vanaf is.
Laat het ook niet langer duren dan nodig, dat kan je achteraf nog uitbreiden.

zonnet50

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-13 20:15

Ik heb vandaag haar eerst voor de wasplaats neergezet, toen eerst op de grond gespoten, en toen op haar benen gespoten en lijf, wel telkens goed beloond, en dan zie je ook aan haar dat het ook goed is :) alleen de wasplaats in dat is hem nog niet.
Dus ze laat zich nu zeg maar wel afspuiten, alleen erin vindt ze nog heel spannend..
Maarja, het nadeel wel is dat als je haar ervoor zet dat wel het hele plein en de stallen nat worden.. Stallen klein stukje) dus daar waren de mensen niet zo blij mee..

Maar ik was allang blij dat ze zich uberhaupt liet afspuiten.

Lottie00

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 20:21

Misschien kan je haar eerst met de slang aaien zegmaar, en dan als ze iets rustiger is de slang zo
zacht mogelijk aan doen, en het naast haar spuiten. Als ze het na een tijdje niet meer eng vind, probeer je of je het op haar hoefjes kan spuiten, en dan steeds meer omhoog :)

Ik ken veel paarden waarbij deze manier heeft geholpen.

daphiena

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 15:28

in stappen eerst iedere keer in de afspuitplaats zetten en dan niets doen en er uit halen tot hij ontspant en dan als hij het niet eng meer vind aaien met de slang en als hij dat niet eng meer vind heel zachtjes aanzetten en dan op zijn benen en dan langzaam omhoog werken.

Zo zou ik het doen hoop dat je er iets aan hebt

Liamssfork

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 15:39

Mijn paard vond het eerst ook eng. Bij mij heeft het geholpen door hem gewoon vast te zetten en hem te laten snuffelen aan de slang. Elke keer als hij niet naar achteren ging en er echt aan snuffelde meteen belonen. Daarna de slang aanzetten en op de grond spuiten, zo dicht bij de grond houden dat je hem niet echt kan horen en tegelijkertijd aaien en snoepjes geven, veel belonen! De mijne geeft nu geen kick meer. Ik hoop dat het helpt!

C10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 15:48

Met veel geduld. Ik zou het inderdaad ook beetje bij beetje uitbreiden. Eerst net zo vaak de wasplaats in en uit tot ze wat meer op haar gemak is, dan alleen haar benen nat maken etc. En vooral veel belonen.

bumblebijtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 15:54

veel geduld veel vertrouwen in jou geven. en niet gelijk alles willeb blij zijn met kleine beetjes die goed gaan soms wil het helpen om eerste te sponzen emmer water vullen en het op die mannier doen gaat dat goed dan zachtjes de slang en en dan eens spons erover halen dan eens de slang er even op en het zo opbouwen. succes

zonnet50

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-13 17:09

Bedankt voor de tips! Zondag ga ik haar eerst erin en eruit zetten :) alleen hoe zet ik haar erin als ze niet wil? En als ze erin staat dan achterwaarts er weer uit?

Liamssfork

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 17:14

elke keer weer een beetje druk geven, en als ze dan een stapje in de goede richting zet meteen weer de druk eraf halen en belonen en als beloning kan je haar er dus ook uithalen. Als je haar er dan weer uit hebt gehaald en ze een beetje bij is gekomen weer opnieuw proberen.

EvaTommie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 19:55

rustig opbouwen. als hij op de wasplek staan belonen en als hij bang is voor de slang en niet het water probeer eens met een spons en een emmer water eerst zijn voetjes je doen (pas op dat de emmer niet word omgetrapt ;) ) beloon hem en zo steeds weer verder en als je heb kan wassen met spons en emmer laat de slang zien zonder hem aan te doen en bouw het zo steeds verder op. laat zien dat je de emmer vult met de slang en veel geduld zou ik zeggen succes! :D

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 19:58

Gewoon eerst naast je paard op de grond spuiten, net zo lang tot hij stilstaat. Kijken mag natuurlijk wel altijd.
Daarna op één been. Gaat hij dansen? Gewoon de straal stilhouden. Staat hij stil? Straal weghalen. Ze leren snel hoor. Is het koud water? Het kan ook zijn dat hij dat gewoon niet fijn vindt en het uitbuit als hij doorheeft dat jij stopt als hij trapt.