paddock en slowfeed vraag

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

fjordlinka

paddock en slowfeed vraag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-13 19:34

Hoi allemaal,

Ik sta op een kleinschalige stal waar 5 paarden staan. 'S winters staan de paarden overdag buiten en 's nachts op stal. Hierbij stonden de paarden overdag in een bak van 20 bij 40. Vanaf deze winter mogen ze de paarden van de stal eigenaar niet meer in de bak staan en wordt er nu daarom een paddock bij gemaakt. Deze wordt 12 bij 20meter, alleen ik en mijn stalgenootjes vinden dit eigenlijk wel aardig klein voor 5 paarden.
Ik zou graag van andere hun mening hierover willen horen. En ik zou graag willen weten hoe groot een paddock minimaal zou moeten zijn voor 5 paarden.

Verder zijn wij bezig met het maken van slowfeeders, en zijn we op zoek naar dunne plastic platen of hout waarin we gaten kunnen maken. zeg maar het idee wat je in de ze link kunt zien: http://horseandman.com/handy-tips/slow- ... s-sort-of/

We waren al naar de gamma geweest, daar hadden ze wel houten platen alleen waren die 30 euro per stuk. En wij zijn op zoek naar een wat goedkopere oplossing. Dus vroegen we ons af of je ergens anders voor een redelijke prijs plastic of houten platen (liefst plastic) kunt vinden. Uiteraard wat geschikt is om als slowfeeder te gebruiken.

Alvast bedankt!

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 20:44

ik had eerst een paddock van een kleine 400m2 voor 4 paarden.
Dat was een schuilstal van 3 bij 6, ongeveer 110/120m2 klinkers met slowfeeders en de rest zand.
Dat kon wel, maar vond ik wel aan de kleine kant en liet ze ook geregeld los in de bak of een paar uurtjes in de wei als het land het toe liet.
Afbeelding

Daarna heb ik de paddock laten vergroten tot het zanddeel 20 bij 20 was. In totaal dus ongeveer 520m2. Dat paste veel beter, vooral omdat ze nu een rondje konden galoperen. Meer speelruimte. Ook nu af en toe de bak open zodat ze lekker kunnen rennen en spelen. Dan zie je hoeveel meer vaart ze kunnen maken in de 20 bij 60 bak en zich echt even uitleven. Toch konden ze prima langere tijd in de paddock blijven zonder druk of vervelend te worden.
Afbeelding
Afbeelding

Nu heb ik een nieuwe stal en paddock gebouwd en voor maximaal 6 paarden heb ik nu een zandpaddock van 15 bij 30 met aansluitend de stal en verharde paddock op eveneens een oppervlakte van 15 bij 30.
Totale oppervlak als 1 geheel is dus ongeveer 900m2.
De stal is ongeveer 120m2 groot waarvan een (inloop)stal van 43m2, een (inloop)stal van ongeveer 22m2 en een overkapping van ongeveer 1,60 diep over 7,20 meter breedte op de kopse kant van de stal. Dit is echt ruim zat als leefruimte voor de 6 paarden om er dag en nacht rond te lopen. Ze kunnen samen staan of ze kunnen op een plekje uit het zicht staan, binnen of buiten, in de zon of in de schaduw, in de wind of in de luwte. Ze kunnen echt rondom de stal lopen en altijd droog staan met droge voeten en aan de kopse kanten is de verharding breder zodat ze daar elkaar makkelijker kunnen passeren.
foto's stal en paddock

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 21:04

Knap gedaan, is het een dikke laag zand dat je daar liggen hebt?
Hier is het elk jaar zo'n modderpoel dat ik beschaamd ben als we bezoek hebben. Als het vriest is het 1 ellende om je enkels niet te verzwikken :o

Lukt dat aardig dan bij regen/vries weer?

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 21:36

de eerdere paddocks waren gedraineerd. Wel eens plassen, maar snel weer droog. De bestrating zorgde er voor dat ze ook met veel water droge voeten hielden.
Het zand was deels omgezet (zwarte grond er af, 60cm zand er uit gehaald, zwarte grond er eerst in en dan het zand er over. Het deel wat er bij kwam was zwarte grond losgegraven en wat opgehoogd met de grond uit de drainagesleuven en toen 20 a 25 cm zand eroverheen. Er zat een stuk in waar ze door het zand het zwarte omhoog liepen maar dat viel wel mee. Door de drainage (sleuven gevuld met drainagezand) en het schuin leggen richting greppel stroomde het water redelijk snel weg.

Bij heel slecht weer en verzopen paddock gingen ze voor de nacht op stal zodat ze daar allemaal droog konden eten en liggen.
Dan liepen ze overdag in de paddock op de stenen en als ze zin hadden gingen ze vrijwillig even het zand op.

De nieuwe paddock is nog niet gedraineerd. Deze ligt lager dan de vorige dus heb slootje met vijvertje moeten laten graven als waterbuffer anders liep het water uit de wei de paddock in richting stal. Het water uit de sloot pompen we met veel regen over naar de greppel om de bak die vanzelf afstroomt naar een schouwsloot. Er staan wel eens flinke plassen in, maar ze hebben zoveel verharde bodem en stalruimte dat ze zelf kunnen bepalen of ze wel of geen natte voeten willen en ook voldoende stalruimte om allemaal tegelijk binnen te kunnen staan. Is de paddock erg nat dan strooien we op in de inloopstal en ik wil graag paardenmatrassen (zachte matten geschikt om op te liggen)
Ook hier is de grond omgezet. ongeveer 80 cm zand.
Met opbrengen en ophogen is 30 voldoende, mits de onderlaag goed doorlatend is. Dus zonder storende bodemlagen of graszode. Drainage aanleggen in sleuven met drainagezand is verstandig. En omhoog bouwen in plaats van de grond in.

Bij vorst na regen kan er wel een ijsbaan ontstaan als het water niet op tijd weg is. De bestrating wordt gestrooid met veevoederzout en met sneeuw eerst geschoven en daarna evt. gestrooid als het toch wat glad is onder de sneeuw. Op die manier hadden ze altijd op zijn minst de verhardding om veilig op rond te lopen. Was er droog weer voor vorst dan sleepte ik hem en de bak zo vlak mogelijk zodat ze op een vlakke harde ondergrond konden lopen. De bak wordt evt gesleept en gestrooid zodat de bovenlaag los blijft. Maar een natte bak bevriest. Helaas.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 23:03

fjordlinka schreef:
Verder zijn wij bezig met het maken van slowfeeders, en zijn we op zoek naar dunne plastic platen of hout waarin we gaten kunnen maken. zeg maar het idee wat je in de ze link kunt zien: http://horseandman.com/handy-tips/slow- ... s-sort-of/

We waren al naar de gamma geweest, daar hadden ze wel houten platen alleen waren die 30 euro per stuk. En wij zijn op zoek naar een wat goedkopere oplossing. Dus vroegen we ons af of je ergens anders voor een redelijke prijs plastic of houten platen (liefst plastic) kunt vinden. Uiteraard wat geschikt is om als slowfeeder te gebruiken.

Alvast bedankt!

Hout bij paarden is hier knaagstok en dat zou ik zeker niet willen op het hooi ivm splinters. Goedkoop staat ook gelijk aan snel kapot en zeker bij paarden moeten dingen sloopproof zijn wil je geen bakken met geld uitgeven aan het repareren/vervangen van je goedkope oplossingen. Op korte termijn iets veiligs! knutselen kan best, maar spaar en zoek rap naar solide vervanging. Plaat met gaten als rooster op je hooi heeft me nooit echt wat geleken, of de gaten zijn zo klein dat ze aan de randjes gaan knagen, of de neus past er in en er blijft niet veel slow over. Verwarmingsbuis tot rechthoek/vierkant gebogen/gekoppeld met een fijnmazig net er in gespannen werkt een stuk veiliger en is (vaak tijdelijk helaas) een stuk meer slow.

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 23:09

knap aangepakt joyce B, wij moeten het hier ook op die manier gaan doen. Goed idee!

We laten nu een stuk van de wei open zodat ze niet te krap bij elkaar zitten en dan kunnen ze ook drogere stukken opzoeken.
's nachts gaan ze altijd op stal om elk hun eigen hooi en krachtvoer rustig te eten.

fjordlinka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-13 20:56

Echt super mooie paddock! Erg jaloers op!

@ramary bedankt voor je mening. Ik denk dat hout idd ook geen goede oplossing zal zijn. We gaan idd ook 2 slowfeeders namaken zoals hoe het echte slowfeed systeem werkt. We hadden alleen nog 2 grote voerbakken over, die we ook graag om wilde toveren naar slowfeeders.

Nog iemand mening hoe groot de paddock minimaal zou moeten zijn?