past er een welsh en een shet in 1 box ?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

hielkebro

past er een welsh en een shet in 1 box ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-13 18:02

Hallo,

ik heb een welshje van 1.25 en ik wil er een shetlander bij hebben, voor de vrijheidsdressuur, en in de winter sleeen, en misschien later nog voor de kar, maar ook als gezelschapspony. nu wil ik wel een mini shetlander, dus ik zie wel wat ik er verder mee ga doen, (zowiezo vrijheidsdressuur ). zou de welsh en de shetlander eventueel met zn 2en in 1 stal kunnen staan ?

de maten van de stal zijn 2,75 bij 2,75.

ik hoor graag van jullie ! :P

Kirsha

Re: past er een welsh en een shet in 1 box ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 18:03

Nee. Niet alleen is het aan de krappe kant maar uit je verhaal begrijp ik dat je nog geen minishet op het oog hebt? De pony die je gaat kopen is dus onbekend voor de Welsh, zou ze niet zomaar in 1 stal droppen. Straks slaan ze elkaar de hersens in.

charysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 18:05

alleen voor de Welsh vind ik dit al een te kleine stal. De afmetingen zijn wel heel klein.
Nee niet doen :)

Tammy_

Ik denk dat je stal daar veel te klein voor is, ik zou het niet doen. Misschien nog een ander stalletje bijbouwen? :)

RainbowDance

Ik zou het inderdaad niet doen nee , zelfs als ze elkaar mogen is het een slecht plan ..
Gewoon aan elkaar laten wennen en dan kunnen ze elkaar al lief vinden .

hielkebro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-13 18:10

ten 1e, ik zou de pony's eerst wel aan elkaar laten wennen, en het moet dus wel klikken, anders niet !

ten 2e, de welsh past er makkelijk in, maar als jullie het veel te krab voor 2 vinden, dan gaat het over.

ten 3e, de welsh staat s'winters alleen s'nachts op stal. ELKE DAG BUITEN !

bedankt voor de reacties ! ;)

Annemiekbram

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 18:12

Als het goed klikt waarom niet?
Ik heb een stal van ruim 3x3 en daar staat mijn e-pony van 1.53 in samen met mijn shet van 97 cm.
Het gaat hartstikke goed, ze zijn erg aan elkaar gehecht.
Ligt denk ik puur aan het karakter van de 2.
Mijn e-pony ruin van 13 ken ik al sinds zn 3e, hij is erg sociaal en aanhankelijk. Hij heeft bij veel verschillende paarden gelopen en dat ging altijd goed, vooral met merries.
Ik ben dan ook op zoek gegaan naar een kleine merrie, 3 jaar geboren in een kudde en daar nooit weggeweest. De eerste paar dagen was ze heel bang en zocht veel steun bij mijn ruin, sindsdien zijn ze onafscheidelijk :)

Ik heb ze wel laten wennen in de wei en ze staan grotendeels buiten

charysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 18:13

Dat kan dat hij overdag buiten staat. Maar ik vind het gewoon te klein.
volgens mij moeten de stallen ook 3x3 minimaal zijn.

hielkebro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-13 18:15

oke ! ik heb wel veel kleinere stallen gezien, en bij een manege bij ons in het dorp staan paarden in een stal van 1 meter breed, en dan staan ze daar aan een touwtje. dus ja,, en zoals ik al zei, de welsh staat op t laatste moment op stal, en is vroeg buiten !

liana_shet

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 18:27

daar is de stal echt veeeel te klein voor

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 19:04

Kan prima hoor.

Ze moeten elkaar wel accepteren natuurlijk en eerst tijdje samen wei/paddock staan. En geen enkel dier moet langer dan een paar uurtjes op stal staan, onafhankelijk met hoeveel ze erin staan.
Aan de grote van de stal ligt het niet hoor :)

Mijn stalletje is iets groter denk ik, en ik heb er twee welshjes instaan :) Zijn wel goed aan elkaar gewend en staan er paar uurtjes per nacht in.

charysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 19:07

hielkebro schreef:
oke ! ik heb wel veel kleinere stallen gezien, en bij een manege bij ons in het dorp staan paarden in een stal van 1 meter breed, en dan staan ze daar aan een touwtje. dus ja,, en zoals ik al zei, de welsh staat op t laatste moment op stal, en is vroeg buiten !

Dat vind ik al helemaal schandalig.
MAargoed jou keus TS ;)

hielkebro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-13 22:42

er zijn ook paarden die bijna de hele winter op stal staan, dat vind ik schandalig ! #mijnmening

Daenerys

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 11:03

Wij hadden vroeger twee Welsh A'tjes in een stal van 3 bij 2.75m. Overdag stonden ze buiten, en 's avonds gingen ze op stal. Het was een beetje krap, maar ze wilden met geen mogelijkheid in een aparte stal dus dan maar zo.

Wel eerst goed aan elkaar laten wennen :)

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 15:32

Ik zou ze niet samen in een stal zetten. Het had gekund als de stal wat ruimer was en de pony's het echt goed met elkaar kunnen vinden. De paarden hier staan al jaren samen gaat heel goed maar ik zou ze niet zo gauw opsluiten met elkaar, voor even kan wel maar ik zou toch bang wezen dat ze een keer onenigheid krijgen en de een dus geen kant op kan. Want dat is het probleem ze kunnen elkaar gewoon niet ontwijken.

hielkebro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-13 17:48

Bedankt voor de reacties en tips allemaal !

ja of we zouden de shet buiten kunnen laten.... alleen dan vind ik het ook zo sneu, de ene op stal, en de andere moet achterblijven ...

of eventueel een klein schuilstalletje bouwen van dakplaten, voor wat beschutting en dat ie dan mooi droog blijft ! ;)

iloveponygek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 22:02

nee beetje te klein

MissDonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 07:12

op mn oude manege werden een fries en een grote maat shet altijd samen gezet, waren dan wel vriendjes voor het leven. in een stal van 3 bij 3.

fossil86

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 09:12

wou ik niet doen! vind het toch erg krap hoor..

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 09:17

Er staan heel veel paarden in een stal van 3x3, deze stal lijkt mij een prima formaat voor een pony. Eentje erbij zetten zou ik alleen doen als ze het echt heel goed met elkaar kunnen vinden.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 17:18

Natuurlijk kan het :j

Maar of het verstandig is... :=

Kun je de stal niet open laten staan en een paddock er omheen maken, of pad naar de wei afzetten zodat ze zelf naar binnen en naar buiten kunnen?

Ik zou echt geen 2 ponies bij elkaar opsluiten in de stal, veels te link als ze een keer ruzie krijgen en er 1 aan gort gemept wordt terwijl die niet weg kan :(:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 18:06

Ik denk ook dat dit prima past, als ze maar goed aan elkaar gewend zijn zodat ze niet elkaar wat aandoen.

Gerritt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 21:12

Mijn paard stond samen met een shet in een stal van 5 bij 3, kijk dan kan het nog. In het begin dan, later begonnen ze elkaar te irriteren. Mijn paard houd van quality time, even lekker rustig alleen staan en de shet liep vaak onder haar door of zat haar hooi op te eten (ookal maakten we 2 grote bulten). Shet heeft paar keer rake klappen gehad (niet geheel onbegrijpelijk) en dus besloten om de shet zsm in een eigen hok (was even noodoplossing om hem bij mij in het hok te doen).

Hollyleaves

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 18:49

Mijn Welsh van 1.47 en shet van 1.07 hebben deze winter ook noodgedwongen in de nachten de stal gedeeld. Zijn onafscheidelijk, dus dat lukte makkelijk hoor. Daarnaast hadden ze ruimte zat. De box was 3,5 bij 3,5. Als t hele dagen was had ik het niet gedaan, maar voor de nachten vonden ze t beide prima. De ene brulde nog harder als de andere als ze niet samen waren :')