Groot dilemma, pony op werk of niet?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

LOLLYYwood

Groot dilemma, pony op werk of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-13 12:04

Dag bokkers!

Vanaf begin september ga ik 3 jaar lang stage lopen op een manege hier in de omtrek. Bij het gesprek met de eigenaar werd mij gevraagt of ik mijn paardje niet op de manege zou zetten, want dit leek in zijn ogen wel zeer makkelijk voor mij (en dat is het ook). Alleen sta ik nu op een superfijne privé stalling met een zeer fijne sfeer en een hart voor dieren..

Ik zit al een aantal dagen de positieve en negatieve punten op een rijtje, in de hoop dat het zo makkelijker voor mij zou zijn om te 'kiezen', maar dat is het niet :')

Misschien kunnen jullie mij helpen?
Ik werk van 8u30 tot 12u - 13u tot 17u
De manege is een half uur fietsen, privé stalling nog geen 15 minuten.

Huidige privé stalling
+ ongeveer 15 paarden
+ super gedraineerde buitenpiste die in alle weders berijdbaar is
+ idem over de longeercirkel
+ privé les
+ staanders, balken, waterbakken, ... alles aanwezig voor springruiter
+ veel weides
+ kudde
+ onbeperkt hooi
+ mooie uitrijmogelijkheden
+ 24/7 toezicht
+ wasplek warm/koud water
+ solarium
+ kast huren/zelf kast aankopen (vind ik een zeer positief punt dat je zelf kunt kiezen)
- geen binnenpiste, ook niet op wandelafstand van stal
- niks overdekt

€150 voor 24/7 weidegang | €300 voor stal met 10 uur weidegang per dag

manege waar ik ga werken
+ ongeveer 200 paarden
+ 2 binnenpistes
+ grote buitenpiste
+ dressuurpiste
+ longeercirkel
+ stapmolen
+ paddocks
+ eigen lesgever mag
+ ik ben daar de ganse dag
+ weidemogelijkheden
+ mooie uitrijmogelijkheden
+ wasplek koud/warm water
+ 24/7 toezicht
+ onbeperkt hooi
- 'manegegevoel'
- drukte tijdens de lessen
- geen eigen zadelkast, maar zo'n kast huren van de manege (1m hoog, 60 diep)

€150 voor 24/7 weidegang | €280 voor stal met paar uur paddock per dag of €0,50/uur weidegang

Wat zouden jullie doen?

paardjes123

Re: Groot dilemma, pony op werk of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 12:08

Laten staan, werk en prive gescheiden houden. Anders ben je straks in op je vrije dagen nog aan het werk als je even voor je pony komt. Tevens komen ze op pension meer buiten

celano

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 12:10

3 jaar lang stage? Lang!

ontopic: kijk het in het begin gewoon even aan en laat hem nog even staan. verhuizen kan altijd nog.

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 12:10

hoi, moet jij stalling betalen als je je pony op de manege zet waar je stage loopt?

meestal is het gebruikelijk dat het stallen van minimaal 1 paard bij een stage je vergoeding is voor je werk ( heb je bv nog een 2e paard staat ie met korting), dus sta je daar gratis
als het stage is voor bv deurne, dan krijg je op de manege ook les op je eigen paard pony om je rijtechnisch op te leiden/ondersteunen
daarbuiten is het gebruikelijk dat je daarbij andere paarden tot je beschikking krijgt om zoveel mogelijk ervaring op te doen.

lijkt mij dat die stap dan snel is gemaakt...

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 12:11

Pony laten staan :)
Privé en werk scheiden ben ik zelf ook voor. Op mijn werk kom ik privé ook, maar dan ben ik in burgerkleding zeg maar :+ dus mensen zien dat ik niet aan het werk ben en spreken mij ook niet over het werk.
Bovendien klinkt de huidige stalling ook beter dan de stageplek.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 12:12

Inderdaad laten staan, het is heel moeilijk om niet met werk dingen bezig gehouden te worden als je er prive bent.

Op je pensionstal is het allemaal super geregeld, paard voelt zich er fijn, jij ook. Bovendien is de weidegang beter geregeld, dus ik zou ook als ik alleen daar naar kijk niet verhuizen.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 12:16

Absoluut werk en prive gescheiden houden. Ik heb vroeger wel mijn paard op het werk gehad maar dat doe ik nooit meer.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 12:16

Makkelijker kan niet: optie 1 uiteraard, blijven staan!

LOLLYYwood

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-13 12:17

@ paardjes123 ; ik ga zelf vooral het buitenzetten/binnenhalen regelen, dus dat ze op pension meer buitenkomen zou ik niet meteen zeggen. Gezien ik daar werk kan ik mijn pony overdag ook in de piste laten lopen voordat hij buitenkomt en nadat hij terug binnen is van de grasweide.

@ celano ; ja inderdaad, vind ik ook, haha :+ dat kan ik inderdaad doen ja. Maar reken erop dat ik met de fiets zeker een halfuur onderweg ben naar de manege vanaf mijn huis, en als ik dan nog eens naar mijn pony moet ga ik daar moe toekomen en moet ik hem nog rijden/longeren.. het is vooral ook voor mijn eigen gemak, ik ben er echt nog niet uit :')

@ Speurneusc ; ik moet inderdaad stalling betalen, maar ik 'mag' wel meer. Zoals ik bij paardjes123 zei, ik mag mijn paard langer buitenzetten als de voorgeschreven regel, ik mag hem in de piste zetten terwijl dat eigenlijk 'niet mag', ik mag .... Ook heb ik er zicht op wat er gebeurd met hem, en dat vind ik ook wel een positief punt!

@ vuurneon ; daar heb ik ook al aan gedacht, maar in de winter moet ik toch wel een paar weken een winterstop houden, want hoe goed de piste ook gedraineerd mag zijn, als het zand bevroren is het toch te laat en aangezien het dit jaar tot maart/april nog ver onder het vriespunt zat wil ik niet weer ellelang wachten om weer aan het werk te kunnen. Als we dan net even goed aan het werk zijn moet ik hem weer stilzetten en dan weer bij 0 beginnen en zo gaan we natuurlijk nooit vooruit...

@ cowgirl ; mag ik vragen waarom niet? :)

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 12:22

Ik zeg ook lekker laten staan waar die nu staat. En je werk/stage gescheiden houden van je hobby. Als jij ook nog in je vrije tijd rondloopt op de manege kun je weleens hebben dat je nog van alles gaat doen en dan blijft het ook niet leuk.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 12:23

Juist omdat je meer mag als anders zou ik het niet doen. De kans op boze blikken is groot, waarom jij wel en een ander niet? En daardoor de kans groot dat die extra dingen weer snel terug gedraaid worden, en je er dus helemaal niet op vooruit gaat, maar juist achteruit.

Aprils_joke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 12:27

mag je je paard daar niet gratis stallen dan ? je werkt er immers op 40 uur in de week ?

LOLLYYwood

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-13 12:28

Tigra_ schreef:
Ik zeg ook lekker laten staan waar die nu staat. En je werk/stage gescheiden houden van je hobby. Als jij ook nog in je vrije tijd rondloopt op de manege kun je weleens hebben dat je nog van alles gaat doen en dan blijft het ook niet leuk.

Als ik in mijn vrije tijd zou rondlopen daar denk ik niet dat ik uit mijzelf een borstel en ga nemen en zomaar de gang ga vegen hoor :o

@ Angela ; alles gebeurd tijdens de schooluren, dus niemand die er iets van gaat weten :)

Ik snap jullie wel, maar reken er ook op dat je ruim 2/3u nodig hebt voor je paard (naar daar gaan > van de wei halen > poetsen > tuig halen > opzadelen > rijden > afzadelen > tuig opbergen > paard nog eens napoetsen / zweetdeken opleggen bij koud weer | afspoelen bij warm weer > vliegen- of winterdeken opleggen > naar de wei brengen > nog even napraten met stalgenoten > naar huis gaan)

Als ik dat dan nog zou moeten doen nà mijn werkuren (heb om 5u gedaan dus tegen kwart voor 6 ben ik op stal) haal ik nooit het einde van de week...

@ Aprils_joke ; in het totaal ben ik daar 30u/w aan het werk. Maandag naar school, dinsdag stage, woensdag stage, donderdag school of thuis, vrijdag stage, zaterdag stage, zondag thuis

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 12:30

hmmm.. ik weet uit ervaring dat ik na 5 dagen in de week stage lopen op een manege/stal vaak de puf niet meer had mijn eigen paard helemaal te doen. als je al 5 paarden op een dag hebt gereden.. wordt de 6e minder interessant.. ook al is het je eigen paardje.
ik zou dus zeggen.. meenemen, dan kun je hem misschien tussendoor rijden .

aan de andere kant vind ik het wel vreemd dat je dan de hele mep moet betalen.. of krijg je wel stagevergoeding? dat je wat extra mag.. tsja..op de huidige stal heeft je paardje het prima.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 12:31

ik zou hem naar die manege halen,waarom?? omdat paarden verzorgen op 2 plekken heel onhandig is,zeker als het voor zo'n lange periode is.

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 12:33

speurneusc schreef:
hoi, moet jij stalling betalen als je je pony op de manege zet waar je stage loopt?

meestal is het gebruikelijk dat het stallen van minimaal 1 paard bij een stage je vergoeding is voor je werk ( heb je bv nog een 2e paard staat ie met korting), dus sta je daar gratis
als het stage is voor bv deurne, dan krijg je op de manege ook les op je eigen paard pony om je rijtechnisch op te leiden/ondersteunen
daarbuiten is het gebruikelijk dat je daarbij andere paarden tot je beschikking krijgt om zoveel mogelijk ervaring op te doen.

lijkt mij dat die stap dan snel is gemaakt...

In dat geval zou ik het ook wel weten inderdaad, maar TS schets toch een heel andere situatie....

Ik snap je punt dat het allemaal makkelijker is als je pony op je werk staat. Zelf denk ik ook wel eens dat het nou wel erg makkelijk geweest als mijn eigen paard op dezelfde stal stond als de andere paarden die ik doe... Helemaal in de winter als ik om 9 uur a half 10 's avonds nog mijn eigen moet doen..

Maar dan kijk ik direct weer naar de voordelen ervan dat ik mijn paard lekker privé heb staan. Soms is het wel fijn dat je niet constant op je werk / stage bent hoor! Ik ben er iig blij mee dat ik het aardig gescheiden heb en houd.. :-)

Gewoon even afwachten nog, eerst bekijken hoe het je met die stage vergaat en het reilen en zeilen op dat bedrijf. Voor hetzelfde geld blijken dingen heel anders te gaan dan hoe je het nu voor ogen hebt.. En verhuizen kan altijd nog! ;-)
Laatst bijgewerkt door _Marinke_ op 24-08-13 12:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Horsier

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 12:33

Ik heb ook mijn pony op het werk gehad.
Doe ik nooit meer.
Als ik in mijn vrije tijd daar was voor mijn pony werd er altijd gevraagd of ik nog even kon helpen.
Even dit even dat en zo was ik weer een uur verder.
Mijn pony is heel schoon in de stal en er was een pension klant die vond dat ik mijn pony zijn stal beter deed dan die van hun, wat absoluut niet zo was.
Ook moest ik rekening houden dat als de paarden door weersomstandigheden naar binnen gehaald werden dat ik de mijne als laatste pakte.
Anders kreeg ik weer commentaar, ja die van jou staat natuurlijk wel al binnen _-:(
Op het terras zitten in mijn vrije tijd was er ook niet bij.
Blijkbaar mag je als personeel niet zitten.
Nu had ik het daar ook wel erg getroffen met de pensionklanten :+

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 12:35

Citaat:
@ cowgirl ; mag ik vragen waarom niet?

Wat als je ziek bent? Dan MOET je dus thuis blijven want ja als je naar je paard kan kun je ook werken.

Krijg je betaald voor je stage? Zo nee zou ik het echt belachelijk vinden dat je nog moet betalen voor je paard ook.
Dat je meer mag zoals langer buiten en los in de piste staat in mijn ogen niet in verhouding.

Ik wou het vooral niet meer omdat ik een werkgever had die mij niet meer betaalde. Sta je daar met je paard.
Bij arbeidsconflicten zou ik mijn paard absoluut niet op de werkplek willen hebben.

Citaat:
Ik snap jullie wel, maar reken er ook op dat je ruim 2/3u nodig hebt voor je paard (naar daar gaan > van de wei halen > poetsen > tuig halen > opzadelen > rijden > afzadelen > tuig opbergen > paard nog eens napoetsen / zweetdeken opleggen bij koud weer | afspoelen bij warm weer > vliegen- of winterdeken opleggen > naar de wei brengen > nog even napraten met stalgenoten > naar huis gaan

Hoe denk je dat het gaat bij mensen die 40 uur werken op kantoor en een paard hebben?.

Als je na je paarden werk geen zin meer hebt in je eigen paard (wat ik mij voor kan stellen) kun je je misschien ook afvragen of dit wel de juiste job voor je is of dat je beter iets anders kunt gaan doen.

Met paarden werken is geen baan dat is een manier van leven en er zijn maar weinig mensen die dat kunnen en willen.

NoekAa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 12:37

Ik zou m voorlopig laten staan, je gaat een lange periode stagelopen en je kunt hem altijd nog verhuizen.

LOLLYYwood

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-13 12:41

Joltsje schreef:
hmmm.. ik weet uit ervaring dat ik na 5 dagen in de week stage lopen op een manege/stal vaak de puf niet meer had mijn eigen paard helemaal te doen. als je al 5 paarden op een dag hebt gereden.. wordt de 6e minder interessant.. ook al is het je eigen paardje.
ik zou dus zeggen.. meenemen, dan kun je hem misschien tussendoor rijden .

aan de andere kant vind ik het wel vreemd dat je dan de hele mep moet betalen.. of krijg je wel stagevergoeding? dat je wat extra mag.. tsja..op de huidige stal heeft je paardje het prima.

Het is niet de bedoeling dat ik rijd, toch niet het eerste jaar. Ik ga vooral de paarden moeten binnen/buiten zetten, gangen vegen, pistes slepen en sproeien, manegepaarden klaarzetten voor de lessen, ...

Meenemen is geen optie jammer genoeg

@ kimmie261 ; dat denk ik ook, maar aan de andere kant dan weer niet := er zijn beide positieve en negatieve dingen aan beide stalplekken.. Maar als je dan denkt dat ik uiteraard ook nog naar school ga en ik dus tijdens examenperiodes onmogelijk van hier naar daar en terug kan fietsen..

@ _Marinke_ ; in de winter moet ik zoiezo altijd een winterstop houden en in de zomer moet ik dan weer opbouwen waar ik op het einde van de zomer ben gestopt, en tegendan is het weer winter en mag ik weer vanaf 0 beginnen... Ik wil eens vooruitgang ipv altijd opnieuw en opnieuw te moeten beginnen...

Ook ken ik een aantal mensen die daar hun (lease)paard hebben staan, dus vanaf de moment dat zij er zijn heb ik gedaan met werken en heb ik dus voldoende ontspanning. :)

@ Cowgril ; dat vind ik ook, als ik ziek ben maar ik kan wel nog naar mijn paard dan ga ik ook gewoon naar school/werken. Zo denken mijn ouders er ook over, dus daarvoor ga ik mij niet 'inhouden' om te verhuizen..

Ik krijg een kleine vergoeding voor de stage en het werk die ik lever ja :) En dat is verplicht vanuit het leerplan dus ik ga nooit meemaken dat ik plots niet meer betaald krijg.

Ik werk geen 40u op kantoor en ik ken ook niemand die dit doet dus daar spreek ik mijzelf niet over uit. Ook ben ik niet iemand die 40u op kantoor zou kunnen zitten, dus zo 'eindigen' zou ik al helemaal niet willen. ALS ik later 40u/w aan een bureau zit stop ik ook met rijden, dat is gewoon niet haalbaar. Maar nogmaals: ik werk van 8u30 tot 12 - 13u tot 17u. Mooie uren vind ik zelf.

Ook heb ik gekozen voor deze richting omdat ik geen 5/7 op een schoolbank kan zitten, ik verveel me dan steendood en het interesseert mij niet, nu ga ik dag in dag uit bezig zijn met iets waar ik al mijn hele leven gek van ben en waar ik ook hoop mijn verdere leven mee te vullen.

Naranga

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 12:42

Hoeveel dagen per week ga je stage lopen dan?
Ik zou m voorlopig laten staan, als het een slechte winter is of als het echt te veel tijd kost kun je je pony altijd nog verhuizen. Ik zou eerst eens kijken hoe de manege bevalt als je er een tijdje rondloopt.

Aprils_joke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 12:43

weet je wat ik wel had ts tijdens mijn stages ? dat ik na mijn stage geen zin meer had om naar mijn eigen paard te gaan omdat ik dan al de hele dag met paarden bezig was gewweest.
ik vind het wel heel fijn dat mijn pony toen op mijn stage adres een tijdje heeft gestaan.
kon ik na het werk haar mooi nog even rijden (en ook vaak gewoon tijden werk tijd als het even rustig was )
of ff longeren in de grote pauze.

als ik daarna nog naar een andere stalling zou moeten om daar weer mijn paard te gaan doen was ik vaak al veel te moe
maar als je toch al op stal bent , is de keuze vaak makkelijker gemaakt om toch nog even te gaan rijden
en al helemaal als je een binnenbak ter beschikking hebt.

LOLLYYwood

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-13 12:44

Naranga schreef:
Hoeveel dagen per week ga je stage lopen dan?
Ik zou m voorlopig laten staan, als het een slechte winter is of als het echt te veel tijd kost kun je je pony altijd nog verhuizen. Ik zou eerst eens kijken hoe de manege bevalt als je er een tijdje rondloopt.

Ik loop 4 dagen per week stage. :)

Op mijn huidige privé stal beschik ik niet over een stal. Er is er momenteel nog geen vrij, dus als ik ervoor kies om te blijven staan, staat ponylief 24/7 buiten met uiteraard een schuilstal en voldoende hooi en eten :)

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 12:49

Angela schreef:
Juist omdat je meer mag als anders zou ik het niet doen. De kans op boze blikken is groot, waarom jij wel en een ander niet? En daardoor de kans groot dat die extra dingen weer snel terug gedraaid worden, en je er dus helemaal niet op vooruit gaat, maar juist achteruit.

Dit zou zeker gebeuren.. als ik het paard van de baas al in de piste longeer omdat dat moet krijg ik al scheve gezichten..

Naranga

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 12:50

En je moet 3 jaar lang het hele jaar door op het zelfde bedrijf stage lopen?
Lijkt mij dat je veel meer ervaring op doet als je elk jaar naar een ander bedrijf gaat.