auto accu doet het niet naar behoren.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

stijnDC

auto accu doet het niet naar behoren.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-13 11:28

Voor mijn schrikdraadapparaat heb ik een 12V autobatterij gehaald.

Deze heeft er welgeteld 3 dagen aangehangen voor het apparaat aangaf dat ik bijna moest gaan wisselen.

Accu aan de lader gehangen (1dag) en terug aangesloten.
Nu gaf mijn apparaat direct aan dat ik moet gaan vervangen.

Wat is hier mis gegaan?

Ik weet dat je met autoaccu's niet zo lang doet als met een deep-cycle accu, maar dit is toch niet normaal denk ik?

unihorses

Re: auto accu doet het niet naar behoren.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 11:29

heb je de polen perongelijk niet verkeerd om aangesloten?

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 11:31

Of er lekt ergens stroom weg waardoor hij gelijk leeg trekt of hij is gewoon kapot ...

Je kunt een accu ook door ( laten ) meten, opladen heeft geen zin als hij kapot is -O-

Dav

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 11:32

Een auto accu herlaadt zichzelf doordat de motor loopt.
Als hij jou draden van stroom voorziet krijgt hij geen stroom terug en zal dus leeg gaan want er is niks wat hem herlaadt.

Althans zo denk ik even heel logisch.... Geen idee hoelang een auto accu het gemiddeld doet op een stroomapparaat maar het is niet voor niets een ''auto'' accu.

stijnDC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-13 11:54

De polen zijn niet verkeerd aangesloten, want dan zou mijn apparaat het niet doen.

Stroom weglekken: zou kunnen, hoe controleer ik dat? Waardoor lekt stroom weg?

Ja, een auto accu herlaadt zichzelf, maar met een oplader aan het net kan je hem terug volladen. Zo werkt een echte weide accu ook.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 11:58

stijnDC schreef:

.

De heining helemaal nalopen of er niets tegenaan groeit of hangt, de isolatoren controleren en kijken of je draden / lint nergens tegen een paaltje komen.

En ook hiervoor bestaan metertjes, die kun je tegen de draad / lint houden op verschillende plekken om te kijken of er stroom op staat :)

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 12:34

stijnDC schreef:
De polen zijn niet verkeerd aangesloten, want dan zou mijn apparaat het niet doen.

Ja, een auto accu herlaadt zichzelf, maar met een oplader aan het net kan je hem terug volladen. Zo werkt een echte weide accu ook.

hier houd het 3 weken, met vrij veel draad... dus gok dat er ergens iets mis gaat inderdaad. zelf gok ik op gras aan de draden ;) dat vreeeeeeeeeet stroom

stijnDC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-13 12:51

Net alles afgelopen.
Nergens begroeiing tegen de draad.

Aan het einde had ik het draad wel
Niet in een isolator maar rond de paal gebonden.

Dat heb ik nu veranderd.
Neemt wel niet weg dat mijn accu na een dag laden nog steeds leeg is

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 13:08

De afsluiting van onze vorige weide (+/- 5000 m2) heeft drie jaar op een auto batterij gewerkt.
Ik moest ongeveer 1 keer per maand de batterij terug opladen, dus er is iets niet in orde bij jouw installatie.
Als het stroomtoestel werkt op de geladen batterij, tikt het dan op een rustig tempo of tikt het snel of niet ?
Als het snel tikt heb een ergens stroomverlies zonder kortsluiting, als het niet tikt heb je een kortsluiting.
Bij een rustig tempo werkt je systeem goed maar als je batterij nog steeds snel leeg is is je batterij stuk of de lader die je gebruikt hebt.
Als de batterij stuk is kan je best bij een vrachtwagen garage gaan vragen naar een tweedehands batterij van een vrachtwagen.
Vrachtwagens hebben twee batterijen en als er een defect is vervangen ze ze alle twee de goeie kan je dan misschien krijgen.
Wij hebben dit het laatste jaar ook gedaan en zo een batterij moet je nog veel minder opladen, alleen wegen ze behoorlijk zwaar.

stijnDC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-13 14:43

De klok tikt gewoon, dus zal het misschien toch aan de batterij liggen.

Overigens was de 9v batterij die ik bij het apparaat kreeg na 3 weken leeg.

Ik heb echt geen idee waar er verlies kan zijn.
Draden raken echt niks anders aan dan isolatoren en de plastic gallagher prikpalen.
Ze raakten wel 1 houten paal aan, maar zou dit zoveel verlies kunnen zijn?

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 15:16

stijnDC schreef:
De klok tikt gewoon, dus zal het misschien toch aan de batterij liggen.

Overigens was de 9v batterij die ik bij het apparaat kreeg na 3 weken leeg.

Ik heb echt geen idee waar er verlies kan zijn.
Draden raken echt niks anders aan dan isolatoren en de plastic gallagher prikpalen.
Ze raakten wel 1 houten paal aan, maar zou dit zoveel verlies kunnen zijn?

Je kreeg een 9 volt batterij ? is het toestel dan wel geschikt voor de 12 volt batterij uit een auto ?

De houten paal kan voldoende zijn, zeker als het bijvoorbeeld eens regent, dan heb je kortsluiting en is je batterij snel leeg.

stijnDC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-13 15:42

Hallo,

Ja hoor, het apparaat is geschikt, er zit een omvormer in als je 12V batterijen aansluit, dus dat is geen probleem.

Als de draden op een isolator aangesloten zijn en de paal wordt nat gaat er dus geen stroom verloren?

justdiesel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 15:52

Ik zou voor de houten paal ook isolatoren gaan gebruiken.
Mijn auto accu deed er ongeveer ook een maand over voordat hij leeg was, al merkte je wel dat hij steeds iets minder hard tikte hoe langer de accu stond.
Koop een klein zonnepaneel wat je in de zon hangt en aansluit op je accu, als je een beetje een goed zonnepaneel hebt dan laad die je accu overdag continu bij.

stijnDC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-13 16:00

justdiesel schreef:
Ik zou voor de houten paal ook isolatoren gaan gebruiken.
Mijn auto accu deed er ongeveer ook een maand over voordat hij leeg was, al merkte je wel dat hij steeds iets minder hard tikte hoe langer de accu stond.
Koop een klein zonnepaneel wat je in de zon hangt en aansluit op je accu, als je een beetje een goed zonnepaneel hebt dan laad die je accu overdag continu bij.

Dat is ondertussen gebeurd.
Ik heb de uiteindes van de draad nu in isolator ringen bevestigd.

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 17:47

feit blijft... het snel leeg gaan is te verklaren, het leeg blijven dat is niet te verklaren :n of lader of accu is stuk

justdiesel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 09:55

Heb je ook al een zonnepaneel er aan zitten?
Als dat zo is dan is je accu echt stuk....

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 11:05

Dat is erg vlug idd, ook met de 9 volts batterij, 3 weken is echt kort voor een batterij. Dan zou ik eerder denken dat iet sbij d eomheining/ aansluiting niet klopt dan dat het aan de accu/ batteirj ligt
ik zou met een metertje nagaan of overal hetzelfde voltage opstaan en of er nergens wat aan de grond hangt als er nu overal isolatoren gebruikt worden moet er ergens anders wat mis zijn

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 12:20

Lynn_Nikita schreef:
Dat is erg vlug idd, ook met de 9 volts batterij, 3 weken is echt kort voor een batterij. Dan zou ik eerder denken dat iet sbij d eomheining/ aansluiting niet klopt dan dat het aan de accu/ batteirj ligt
ik zou met een metertje nagaan of overal hetzelfde voltage opstaan en of er nergens wat aan de grond hangt als er nu overal isolatoren gebruikt worden moet er ergens anders wat mis zijn

hier hebben de batterijen standaard 3 weken... maar wel met 4 laags draad en nog weer kruizen door de draden.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 22:50

unihorses schreef:
Lynn_Nikita schreef:

hier hebben de batterijen standaard 3 weken... maar wel met 4 laags draad en nog weer kruizen door de draden.

Ik lever je accu's die het 6 weken volhouden (en langer). Niet dat jij daar blij van wordt, maar dat is een ander verhaal.

TS: welke capaciteit heeft de accu? een 75Ah accu moet het normaal gesproken wel enige tijd uithouden maar zo'n frummel van 40Ah zal vrij vlot de geest geven.
Heb je een nieuwe accu gekocht of er ergens eentje van de sloop getrokken?

Om te controleren wat er stuk is zul je er wat meetapparatuur op los moeten laten. Accu aan de lader koppelen en meten; dit moet ongeveer 14V zijn.
Een losse volledig geladen accu zit ergens op ong 13,5V en een lege accu zou minimaal 11V moeten geven (lagere waardes verkorten de levensduur van de accu fors!)
Zonder meetinformatie is er vanaf een afstand niks te zeggen over mogelijke oorzaken.