tips voor de eerste keer rijden met trailer

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

leviria

tips voor de eerste keer rijden met trailer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-13 10:09

hallo,

ik heb vorige week mijn E rijbewijs gehaald. nu ga ik volgende week mijn paard van stalling verhuizen. dit word dus mijn eerste keer dat ik met een trailer ga rijden.
hebben jullie nog tips voor mij.
Want als ik zo ga rijden zoals ik dat met mijn examen deed komt het niet goed. dat weet ik. ik had mijn rij instructeur nog gevraagd of hij tips had, maar die kon mij niks nuttigs vertellen.
dus brand los. waar moet ik op letten. het is een stukje van 8 kilometer waar ik max 60km/uur mag rijden

Pattyy_

Re: tips voor de eerste keer rijden met trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 10:12

ga eerst met eigen auto en een lege trailer rijden, stuurt heel anders dan je les-auto met aanhanger
als je je paard gaat vervoeren trek dan voorzichtig op, neem bochtjes rustig, schakel rustig zodat je paard er zo min mogelijk last van heeft

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 10:15

Ga eerst een keer leeg rijden, zodat je de combinatie een beetje kent. Controleer of je auto technisch de trailer mag trekken (gewicht, kogeldruk)

Drie tips voor met paard er in:
na een bocht pas gas geven als de trailer weer recht achter de auto hangt. Controleer dat in je spiegels.
Haakse bochten en eventuele rotondes: stapvoets (is zo'n beetje stationair - dus zonder gas te geven - in z'n 2)
Opschakelen bij zo'n 10 km/u meer dan je normaal zou doen - als je niet harder dan 60 mag, kun je 'm nét in z'n 4 zetten vermoedelijk, afhankelijk van je auto.

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 10:16

huh hoe heb je dan je examen gehaald als dat niet goed komt

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 10:22

E-rijbewijzen examineren niet op rijden met levende have. Je kunt prima je E halen met 40 km/u door een rotonde. Je kunt ook prima een noodstop maken met een aanhanger met inerte inhoud. Je wordt zelfs geacht door te rijden en het verkeer niet te hinderen. Dat staat redelijk haaks op met een paard in een trailer rijden.

leviria

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-13 11:17

thanx voor de tips, de auto mag de trailer trekken, ik heb een landrover freelander, die 2000 mag trekken, en er komt maar een 1,5 paards trailer achter. hij mag een kogeldruk hebben van 140 kilo, dus dat zit wel goed. Verder heeft mijn auto een automaat. dus opschakelen en terugschakelen regelt hij zelf.

en inderdaad wat ibbel zegt. met je examen wordt je geacht om meer door te rijden en dus ook met 30 over drempels heen, waarvan ik weet dat als ik dat met mijn paard doet, hij dit niet leuk gaat vinden.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 11:20

Heb je niet iemand die veel ervaring heeft om met trailer te rijden die een keer mee wil als je met de lege trailer rijdt? Mijn lesmeneer zei dat als je met paard achterin wil rijden je een glas water op je desbord moet zetten en dan moet rijden zonder te knoeien. Zelf rijd ik rustiger met mijn trailer, laat eerder het gas los en rem geleidelijker. Optrekken ook niet in een keer een dot gas geven, maar rustig optrekken. Niet te hard door de bochten en goed afstand houden. Je paard schiet naar voren als je een noodstop moet maken omdat je te dicht op je voorganger zit.

Oliebollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 11:22

Toen ik afreed voor mijn E rijbewijs hebben ze toch echt gevraagd waarom ik graag het rijbewijs wilde. Ze leerde mij dus ook rijden zoals ik zou moeten rijden met een trailer.
Verder rijd ik echt gewoon heeeeel rustig. Rotondes bijna stapvoets en extreem veel afstand houden zodat je niet zo hard hoeft te remmen

lindar1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 11:44

rijdt vooral als een bejaarde...

Super rustig! optijd het gas los, rustig remmen, en op het eind de rem weer loslaten, zodat je niet echt helemaal stil staat, en het een beetje vloeiender gaat
laat je niet opjagen als je een hele file achter je verzameld hebt! 60km is je maximum snelheid, en lang niet je minimum, houdt dat in je hoofd!

neem drempels bijna vanuit stilstand. rotondes ook heeellll rustig

ben je er de hele tijd van bewust dat je er een trailer achter hebt hangen (ik wil nog wel eens als ik bij de zelfde oprit de snelweg op rij als naar mn werk, goed doortrekken totdat ik een keer in mn spiegel kijk en denk, "oeh !@#$ heb een trailer er achter :) ik mag maar 90 ..."

En ga inderdaad gewoon eerst lekker met een lege trailer een avondje rondjes rijden, oefen je verrichtingen nog een keer, zodat je lekker zelfverzekerd in de auto zit.

oh ja en test of de remmen het doen voor dat je paard er in zit, en dus niet als hij er al in zit.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 11:47

leviria schreef:
Verder heeft mijn auto een automaat. dus opschakelen en terugschakelen regelt hij zelf.

Als er een S-stand oid op zit (kijk even in het manual), zet 'm daar dan op. Dan schakelt-ie met meer toeren op.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 15:17

nog iets als je een bocht door rijd geen gas geven maar eerst zorgen dat de combi weer recht is.
Rij eens met het idee dat er een glas water op je dashbord. Zo moet je ook rijden met een paard in de trailer.

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 15:21

Ik ben ook eerst met een lege trailer gaan rondrijden! Stuurt heel anders met eigen combinatie als met de lesauto en -aanhanger.

Ik rijd inderdaad als een bejaarde met mijn paard rond. Het kan me niet schelen dat de rest van de wereld zich opjaagt, ik heb maar één Willow! Heel rustig en traag dus, rotondes stapvoets zoals al gezegd en wat ik moeilijk vond: wachten tot de trailer helemaal recht hangt alvorens weer (rustig) gas te geven. Fijn dat je een automaat hebt, dat vind ik veel makkelijker rijden met aanhanger.

Succes!

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 15:25

Ik volg hier even mee :) Moet in september voor de eerste keer zo'n 150km met de trailer rijden en heb het nog nooit gedaan :)

Ik heb wel al aan mijn man gevraagd om enkele keren met een lege trailer te gaan rondrijden zodat ik dat een beetje onder de knie krijg.

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 15:27

Ik vond de eerste keer ongelooflijk eng... Het was voor mij de eerste keer met trailer én paard, én de eerste keer met dat paard op wedstrijd. Dubbel stress ;-) Vriendin meegenomen om onderweg tegen te kleppen, hielp ook wel ... Die dag nog eerste en vierde geworden dus viel al bij al wel mee haha...

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 15:32

Je hoeft zeker niet de hele weg als een bejaarde te rijden, dat is echt zwaar overtrokken. Op rechte stukken van voldoende lengte kun je rustig de aangegeven snelheid aanhouden, voor een bocht laat je je dan weer 10/20 km terug zakken en daarna trek je weer op. Rotondes rijd je met circa 10 km per uur, op de wat grotere kun je ook de 15 km wel halen zonder dat je paard uit balans raakt, maar dat is aftasten. Drempels in een 60 km zone doe ik meestal met circa 25 km.

Het is ook erg afhankelijk van de combinatie die je rijd en de balans van je paard, het ene paard staat nu eenmaal stabieler dan het andere.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 15:51

Dat klopt, op de snelweg rijd ik wel gewoon door, zodat het overige verkeer zo min mogelijk last heeft. Ga soms ook wel iets harder dan 90 moet ik eerlijk zeggen. Maar de bochten, drempels, optrekken en afremmen doe ik zo rustig/geleidelijk mogelijk.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 16:14

Nou inderdaad capopjekop (hihi, kom er nu achter dat ik je naam al jaren lees al ca popje kopje), je ziet ook wel mensen (nouja, 98% dames) rijden die met 60 over een provinciale 80 km weg kruipen, dat slaat gewoon nergens meer op.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 16:31

Om zo min mogelijk schokkerig te rijden kun je het beste met schakelen eerst koppeling rustig aan indrukken en in de goede versnelling zetten, even wachten (auto komt wat terug natuurlijk door het intrappen van de koppeling), en dan rustig laten opkomen. Dan schokt het veel minder voor het paard.
Verder moet je nog veel verder voor je uit kijken dan gewoonlijk, omdat je minder hard kunt remmen

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 17:21

Hang je trailer eens achter je wagen en kijk wat je ziet in je buiten achteruitkijk spiegels.
Als je niet kan zien of er wagens achter je trailer rijden is het misschien nodig om extra tijdelijke spiegels te plaatsen.

leviria

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-13 23:39

ik ga donderdag eerst met een gewone aanhanger rijden, en ik moet de bewuste dag de trailer eerst nog ophalen (ik heb nog geen eigen) dus dan rij ik er leeg mee, en dan met paard naar mijn nieuwe stalling. mijn paard heeft gelukkig al wel vaker op een trailer gestaan en is mooi rustig dus daar zie ik geen problemen in. mijn vriend gaat ook mee, dus ik ben in elk geval niet alleen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 22:40

lindar1985 schreef:
rijdt vooral als een bejaarde...

Super rustig! optijd het gas los, rustig remmen, en op het eind de rem weer loslaten, zodat je niet echt helemaal stil staat, en het een beetje vloeiender gaat
laat je niet opjagen als je een hele file achter je verzameld hebt! 60km is je maximum snelheid, en lang niet je minimum, houdt dat in je hoofd!

neem drempels bijna vanuit stilstand. rotondes ook heeellll rustig

ben je er de hele tijd van bewust dat je er een trailer achter hebt hangen (ik wil nog wel eens als ik bij de zelfde oprit de snelweg op rij als naar mn werk, goed doortrekken totdat ik een keer in mn spiegel kijk en denk, "oeh !@#$ heb een trailer er achter :) ik mag maar 90 ..."

En ga inderdaad gewoon eerst lekker met een lege trailer een avondje rondjes rijden, oefen je verrichtingen nog een keer, zodat je lekker zelfverzekerd in de auto zit.

oh ja en test of de remmen het doen voor dat je paard er in zit, en dus niet als hij er al in zit.

Waarom zou een bejaarde het gas niet in durven trappen?

Het probleem is helemaal niet de snelheid; het probleem zit 'm in snelheidsveranderingen en richtingsveranderingen. DAAR gaat het gros de mist in. Vanuit het comfort van het paard (NIET vanuit verkeersveiligheid!) kun je probleemloos 140km/h op een kaarsrechte weg rijden. Het probleem ontstaat als je vanaf die 140km/h moet gaan remmen.

Rijdt dus op rechte wegen gewoon goed door maar zorg dat je bochten rustig benaderd; op tijd gas loslaten, bijremmen en een goede bochttechniek (heb je vast geleerd bij je rijlessen) en trek weer rustig op als je combi recht is. Kijk ver voor je uit, maak een inschatting van het te verwachten verkeersgedrag en pas daar je eigen weggedrag op aan. Zorg dat je ALTIJD voldoende ruimte voor je hebt om je combi beheerst tot stilstand te kunnen brengen. Die ruimte is meer dan wat je op je examen aan moest houden!

lindar1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 07:44

@ ikke, en alle andere die het niet eens zijn om als een bejaarde te rijden: ik bedoel meer dus dat je niet met 120 de snel weg op gast, je mag er immers maar 90. Dat je drempels en rotondes met een slakkengangetje neemt, en dat je ver voor dat je moet afslaan, een stoplicht o.i.d al gaat remmen.
En tja ik kan er niets aan doen, ik voel me altijd wel een bejaarde, in vergelijking met de rijstijl die ik normaal heb..

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 08:11

lindar1985 schreef:
@ ikke, en alle andere die het niet eens zijn om als een bejaarde te rijden: ik bedoel meer dus dat je niet met 120 de snel weg op gast, je mag er immers maar 90. Dat je drempels en rotondes met een slakkengangetje neemt, en dat je ver voor dat je moet afslaan, een stoplicht o.i.d al gaat remmen.
En tja ik kan er niets aan doen, ik voel me altijd wel een bejaarde, in vergelijking met de rijstijl die ik normaal heb..

Als de verkeersdoorstroming ermee gebaat is, is het toch verstandiger om met een wat hogere snelheid in te voegen en je daarna rustig af te laten zakken naar meer toegestane snelheden. Hoe vloeiender je invoegactie, hoe soepeler het overige verkeer ermee om kan gaan.
Het is aan het inzicht van de chauffeur om de juiste plek en het juiste moment van invoegen te bepalen, aan een snelheid die past bij die actie.

Enne, goed beschouwd is remmen voor sukkels en noodgevallen. Als je zo voorzichtig en vooral zo lang remt, heb je een groot risico op verglazing van je remmen. Dan heb je niks meer te remmen. Beter is het om op tijd het gas eraf te halen en korte remacties te doen in plaats van het hele lieve eind op de rem te gaan hangen. Let er hierbij op hoe het overige verkeer (vooral achter je!) hiermee omgaat.

hutch84

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 08:18

ik kan niet anders zeggen als de andere. ga eerste oefenen

wegens examen stress en 2 keer zakken een aantal jaren geleden . had ik op dit moment geen puf om opnieuw te gaan lessen en weer examen te doen.
in mijn geval kwam de nieuwe regel er goed uit ( lichtere auto die wel flink mag trekken )

ik ben dus eerst weer leeg gaan rijden vervolgens ben ik opnieuw gaan oefenen met bochten omdat iedere aanhanger anders draait

en de eerste keer met paard er in was met klotsende armen handen en zweet op het voorhoofd maar het is gelukt
rustig rijden is inderdaad alles wat je moet doen

lindar1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 08:30

@ ikke
Wat is er mis met jou, hoe kom jij in zo'n boze afzeik bui...
Je kunt ook remmen op de motor, door terug te schakelen ( helaas heeft de topic starter een automaat, dus gaat dit niet) of gewoon je gas loslaten.
In de delen waar ik rij in Nederland lukt het prima om met 90 in te voegen.
Ennuh 90 is toch echt je max snelheid met de trailer, zou niemand adviseren om harder te rijden, vooral niet je eerste keer, waar het hier om gaat...
Behalve in een echt noodgeval.