Eigen weide maar wat als je niet kan gaan verzorgen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Blondie_

Eigen weide maar wat als je niet kan gaan verzorgen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-13 21:33

Ik vraag me af hoe jullie dit doen:
Je paard staat niet op een pensionstalling maar op een eigen/gehuurde weide zonder paarden van andere mensen.
Wat als je ziek bent of in het ziekenhuis komt te liggen? en niemand in de buurt die het van je over kan nemen?

julius_juut

Re: Eigen weide maar wat als je niet kan gaan verzorgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 21:36

Er is eigenlijk altijd wel iemand die als de nood aan de man komt kan helpen. Degene van wie je de wei huurt, paardenkennissen, familie. :)

De meeste mensen die het kunnen/durven zullen heus wel een paar dagen een paardje willen voeren, misschien niet precies zoals je het zelf zou doen, maar dat heb je als baasje dan gewoon maar te accepteren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 21:38

Dan moet je daar dus niet aan beginnen.
Maar wie heeft er nou écht niemand...

Andreeaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 21:38

Ik heb mijn man, mensen van de wei die wonen erbij en anders verzorgster van mijn kleine pony of een vriendin. Altijd wel iemand eigenlijk.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 21:40

Zelfs mijn buren die niks van paarden weten hebben ooit wel eens voor me gevoerd. Dan hadden ze in elk geval voer en water.

flitzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 21:42

Inderdaad als je niemand hebt om op terug te vallen moet je geen paarden houden op basis van zelfverzorging.
Ik heb zelf een stukje wei met stalling, ik kan terug vallen op mijn man, 1 van mijn kinderen, en een aantal vriendinnen die zelfs (in geval van nood) een sleutel hebben van mijn stal.

LovingTweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 21:43

Als ik ziek ben moet ik er alsnog heen. Al heb ik 40 graden. In geval van nood kan ik altijd verzorgsters bellen. Een groot voordeel van verzorgsters hebben.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 21:46

Sonja schreef:
Dan moet je daar dus niet aan beginnen.
Maar wie heeft er nou écht niemand...

Er zijn genoeg mensen die niemand hebben.

Urielle schreef:
Zelfs mijn buren die niks van paarden weten hebben ooit wel eens voor me gevoerd. Dan hadden ze in elk geval voer en water.

Voor geval van nood prima oplossing.
Ook al weten ze niets van paarden.

En ik dacht ook altijd me altijd wel naar mijn paarden te slepen, maar toen ik zo'n koorts had dat ik in huis niet eens meer wist wat ik aan het doen was (mis nog steeds stukken van toen), leek het mij totaal onverantwoord om in een auto te gaan zitten en naar de paarden te gaan.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 21:51

verzorgsters, man en in nood mijn ouders en anders kunnen 2 vriendinnen bij echte nood ook een keer uithelpen

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 21:53

Mocht ik de paarden aan huis kunnen krijgen (dat zou de enige reden zijn dat ik ze weg haal van waar ze nu staan) gaat ik vriend, ouders, schone moeder, en schone zussen instrueren.
Dit voor het geval dat .
Eerst zou vriend de zorg overnemen en daarna vrienden van me daarna familie ed.
Desnoods gaan ze tijdelijk terug naar de stal waar ze nu staan dat is 1 telefoontje en het is geregeld.

Persoonlijk zou ik voor dat je kiest voor de paarden aan huis en of op een eigen weide een plan achter de hand regelen.
Zodat mocht er iets gebeuren moet je dit geregeld hebben.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 21:55

Ik heb op mijn stallen met krijt geschreven staan wat de paarden eten, voor het geval ik een dodelijk ongeluk krijg oid. Misschien ook handig om bijv. op een wei in het voerhok een briefje op te hangen met het voerbeleid, andere aanwijzingen en noodnummers van DA, smid etc.
Je weet nooit wat er gebeurt dat je anderen niet eens meer kunt instrueren.

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 00:53

Urielle schreef:
Ik heb op mijn stallen met krijt geschreven staan wat de paarden eten, voor het geval ik een dodelijk ongeluk krijg oid. Misschien ook handig om bijv. op een wei in het voerhok een briefje op te hangen met het voerbeleid, andere aanwijzingen en noodnummers van DA, smid etc.

Wow dat is doordacht! Zou ik nooit bedacht hebben maar wel slim. Al denk ik dat het ook zonder zo n maatregel wel goed zou komen. Tuurlijk is het niet heel gezond om ineens heel anders te voeren, maar als paarden verkocht worden gebeurd dat vaak ook wel. Komen ze wel weer overheen.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 08:08

Urielle schreef:

Dat heb ik met een whiteboard

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 08:20

Wij hebben ook een eigen weide waar mijn haflinger opstaat en een pony van iemand anders.
In nood (of toen ik zoals 2 jaar geleden een driedubbele enkelbreuk had en dus door gips en operatie 2 maanden niet met de auto kon rijden) gaat mijn man voeren of eventueel de eigenaars van de pony.
In nood vind ik altijd wel oplossingen. Als het echt een noodsituatie is, kan het gewoon niet anders.

Ik zit al meer in de stress voor als we volgend jaar nog eens op vakantie willen. Dan zijn mijn ouders ook weg, stiefbroer en zus zijn ook mee.
Aangezien ik een lichte zomereczemer heb met een deken op moeten ze wel iets of wat van paarden afweten. Als het zo bloedheet is als in juli mag de deken overdag af, dan moet er extra drinkwater voorzien worden. Kan je niet in de volle zon gras bijgeven ( ik werk met strookbegrazing). Dus dat wordt nog een uitdaging om daarvoor iemand te vinden die ook niet net op vakantie gaat.
Anders zit ik een hele vakantie in de stress :)

Het idee van Urielle met een papier hangen van voerschema's etc wil ik ook nog uitwerken met een prikbord of whiteboard in de zadelkamer.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 08:24

Wij hebben een huurwei op 500 meter van ons huis en doen ook alles zelf. Als ik zelf niet kan neemt mijn vader of vriend het over. Als zij niet kunnen heb ik zeker een stuk of 10 paardenvriendinnen in de buurt die zeker zouden willen inspringen. Moesten zij niet kunnen, heb ik nog goede niet-paardenvriendinnen die ook willen inspringen :) (wat soms grappige situaties oplevert, mijn paard was onder de draad doorgesukkeld en toen hebben zij hem binnengelokt met een wortel _O- )

Sowieso hangt er aan de wei een papier met noodnrs en aan de zadelkast nog eens de noodnrs en voerschema + bijzonderheden over mijn COPD-paard.

Yontheke: deze vakantie konden we ook niemand vinden voor de hele periode, in totaal hebben er vijf verschillende mensen voor de paarden gezorgd, elk één dag, twee dagen of drie dagen, zodat uiteindelijk toch de hele periode er iemand was. Leverde op voorhand de nodige stress op maar het is eigenlijk heel vlot gegaan, alle babysitters hadden ook elkaar nummer.
Laatst bijgewerkt door Solleke_Noah op 23-08-13 08:27, in het totaal 1 keer bewerkt

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 08:25

Als je een keer niet zo lekker voelt niet zeuren en toch zelf voeren.
Ja dat is vervelend maar dat overleef je ook wel weer :)
Dus een beetje doorzet mentaliteit hoort er wel bij.

Lig je in het ziekenhuis heb je vast wel mensen die je willen helpen.

Zelf heb ik ook gevoerd na schouderoperaties.
Ja dat betelend alles met 1 arm, maar dat gaat ook.
En de paarden waren zo lief, die paste zich helemaal aan, hoofd omlaag en zelf de neus in een halster steken :)
De stal uitdoen kon ik niet zelf, maar vegen en voeren gaat prima met 1 hand.

Amigo_stan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 08:27

Blondie_ schreef:
Ik vraag me af hoe jullie dit doen:
Je paard staat niet op een pensionstalling maar op een eigen/gehuurde weide zonder paarden van andere mensen.
Wat als je ziek bent of in het ziekenhuis komt te liggen? en niemand in de buurt die het van je over kan nemen?

En wat dacht je dan van je vakantie's? Ik heb het zelf ook overwogen maar het uiteindelijk niet gedaan omdat het veel te veel werk is..

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 08:30

Ondanks dat ik toen mijn paard in pension had staan kwam ik ook voor de situatie staan zelf langdurig door een ongeluk niet voor mijn paard te kunnen zorgen. Gelukkig had ik 3 vriendinnen die voor hem zorgen zodat hij elke dag wel een schone stal had en zijn portie aandacht en beweging. Nu heb ik ze aan huis staan, mijn man kan wel het een en ander doen en anders heb ik mijn vriendinnen nog die graag voor ze willen zorgen, ook als we met vakantie gaan. De vakantievraag wordt vaak gesteld, wanneer gaan jullie nu eens weg, dan kan ik in jullie huis...

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 08:32

Hier paardje aan huis, heb ook diverse mensen die me kunnen uithelpen, veel hoeven ze niet te doen op die momenten als het maar voor een dag is. Ik zorg dat vooraf alles klaar staat en ze hoeven alleen maar binnen zetten en voer te geven.
Toen we naar buitenland op vakantie waren hebben mijn ouders verzorgd en heb ik telefoonnummer gegeven van vriendin met paarden die ze konden bellen als er iets zou zijn.

Daarbij heb ik een paar buren die in geval van nood, of als ze zien dat het gaat onweren en er is niemand thuis toch even binnen zetten ondanks dat ze bang zijn voor paarden. En dat niet eens gevraagd maar omdat ze weten dat ik bij onweer liever niks in de wei heb staan.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 08:35

Ik heb mijn paarden inmiddels al een 14 jaar op mijzelf, eerder een 13 km van huis en ja terugval op anderen is (was) niet mogelijk. Voerbeurten zijn toch ook altijd op spits en slaaptijden van anderen. Hoe ziek ook was ik ging. Inmiddels staan de paarden aan huis heb ik een partner en is alles een stuk eenvoudiger geworden. Maar samen weggaan langer dan een nacht zit er niet in. Eerder in pension (ik had toen een paard) had ik twee zusjes die mijn paard deden als ik niet kon. Ideaal en bij hen had ik een goed gevoel mijn paard aan hun zorgen achter te laten.

flitzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 08:59

Nu ik nog maar 2 paarden heb heb ik geen bord meer met wie wat krijgt. Ze krijgen allebei ongeveer hetzelfde dus als de een een beetje meer of minder krijgt is dat niet gelijk een ramp. Maar een aantal jaar geleden toen ik mijn stal nog vol had staan (7 paarden) had ik net zoals Urielle een bord waarop stond wie wat kreeg. Maar ook de telefoonnummers van de da en de hoefsmid. Mijn man heb ik de telefoonnummers van mijn vriendinnen gegeven en mijn vriendinnen het telefoonnummer van mijn man zodat als er iets zou zijn dat ze altijd konden bellen en overleggen.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 09:04

Echt niemand hebben lijkt me erg rot. Dan ben je erg eenzaam lijkt me? Zelf heb ik gelukkig genoeg mensen om op terug te vallen. Mijn ouders, broertje, vriendinnen, buurtgenoten, mensen van bokt die in de buurt onen. Kijk in geval van nood kunnen zelfs mijn moeder of broertje of buren die niks met paarden hebben voeren. Als ze maar hooi en water hebben, dat is toch het belangrijkst. Ze lopen verder lekker buiten met hun schuilstal en ze hebben elkaar. Dus dan is eten en water voldoende. Dat kan iedereen bijna wel geven.

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 09:08

Solleke_Noah schreef:
Wij hebben een huurwei op 500 meter van ons huis en doen ook alles zelf. Als ik zelf niet kan neemt mijn vader of vriend het over. Als zij niet kunnen heb ik zeker een stuk of 10 paardenvriendinnen in de buurt die zeker zouden willen inspringen. Moesten zij niet kunnen, heb ik nog goede niet-paardenvriendinnen die ook willen inspringen :) (wat soms grappige situaties oplevert, mijn paard was onder de draad doorgesukkeld en toen hebben zij hem binnengelokt met een wortel _O- )

Sowieso hangt er aan de wei een papier met noodnrs en aan de zadelkast nog eens de noodnrs en voerschema + bijzonderheden over mijn COPD-paard.

Yontheke: deze vakantie konden we ook niemand vinden voor de hele periode, in totaal hebben er vijf verschillende mensen voor de paarden gezorgd, elk één dag, twee dagen of drie dagen, zodat uiteindelijk toch de hele periode er iemand was. Leverde op voorhand de nodige stress op maar het is eigenlijk heel vlot gegaan, alle babysitters hadden ook elkaar nummer.

Ik heb wel wat vriendinnen maar geen van hen heeft iets met paarden en zijn dus niet bepaald mensen aan wie ik dit moet vragen. Zij durven net van achter de draad een aai over zijn neus geven :D
De mensen aan wie ik het kan vragen zijn dus ook mee op vakantie.
Maar het is nog een jaar weg. Tegen dan zal het zichzelf wel oplossen :D

sphinxie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 10:12

Mijn paarden staan sinds een jaar aan huis en wij gaan zelfs op vakantie terwijl de paarden hier achter blijven. Camerasysteem hangt sinds kort, papier klaarleggen met telefoonnummers en voerhoeveelheden en een meisje uit de buurt (heeft zelf paarden thuis en snapt prima hoe het werkt) komt 2 of 3 x per dag om te voeren, mesten, longeren, controleren etc. Via via heb ik haar gevonden. Ik betaal haar per keer een klein bedrag. Zij vindt het erg leuk en kan een zakcentje verdienen en ik ben super blij met haar. Ze doet de paarden ook als we een keer een hele dag en avond weg moeten oid. Als zij niet kan (komt bijna nooit voor) zijn er ook anderen die het willen doen. Het helpt ook wel dat ik alles zo probeer in te richten dat het heel makkelijk is om paarden binnen te halen/buiten te zetten en te voeren. In nood kan ook bijv. mijn moeder het doen, die niet bepaald heldhaftig is met paarden...