Paard zindelijk maken

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ikkebenhier

Paard zindelijk maken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-13 22:01

Ja ik kreeg een tijdje geleden dus het geweldige idee om te proberen mijn paard zindelijk te maken.
Toen ik hem 6 jaar geleden kocht, maakte hij altijd een enorme vuile boel van zijn stal.
Op mijn vorige stal mochten we zelf niet uitmesten. Om te voorkomen dat zijn hele stal een puinhoop was, legde ik altijd de mest achteraan de stal en het (schone) stro vooraan.
Nu mest mijn paard (bijna) altijd aan de buitenzijde van zijn stal en meestal enkel tegen de achterste muur. Lekker handig bij het uitmesten.
Nu dacht ik: laat ik eens proberen om hem in een emmer te doen mesten. dan moet ik enkel de emmer leeggooien en proper stro erop gooien. scheelt veel werk en stro :D .

Nu heb ik sinds 10 dagen een grote plastic kuip in de hoek van zijn stal gezet.
In het begin legde ik er wat mest in, in de hoop dat hij het zou begrijpen :p
De eerste dagen heb ik de kuip enkele keren verplaatst, ik wist niet goed waar hij het beste zou staan. In het begin begreep hij het niet zo goed denk ik. Zijn stal was veel vuiler dan normaal en hij mestte meer in het midden van zijn box.
Enkele dagen geleden had hij 3 keer op elkaar gemest, net voor de kuip :p
De laatste dagen ligt er soms 1 of 2 hoopjes mest in de kuip =-)

Ik weet dat ik eigenlijk erbij moet blijven en hem moet belonen als hij in de kuip mest,
maar ik heb nu eenmaal geen tijd om erbij te blijven dus probeer ik het maar op deze manier :j .

De bedoeling is om hem zo ver te krijgen dat hij zo veel mogelijk in de kuip mest, in plaats van 1 of 2 keer en de rest aan de muur.

Tips, ervaringen enz zijn altijd welkom!

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 22:06

Ik vind het een leuk idee, maar wou wel even opmerken, paarden ZIJN zindelijk. ;)
Alleen is een stal eigenlijk domweg te klein.

Ik ben benieuwd of het je gaat lukken! *\o/*

Bernoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 22:06

Haha wat grappig, ik heb geen tips, geen ervaring mee :P

_Balou

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 22:07

Geniaal als het echt werkt _O-

ikkebenhier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-13 22:08

ja, ik vond het ook wel grappig :p
Nooit gedacht dat hij 'zomaar' in de kuip zou mesten, hihi.

Ben benieuwd of we nog verder geraken dan 1 of 2 keer hihi

ilsetessa

Re: Paard zindelijk maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 22:19

leuk! dit volg ik even, hebben zelf namelijk ook een behoorlijke bendemaker!

Daenerys

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 22:51

Gypsy schreef:
Ik vind het een leuk idee, maar wou wel even opmerken, paarden ZIJN zindelijk. ;)

Goed punt!

Ik ben benieuwd of het je lukt, lijkt me wel super handig!!

Niobe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 22:53

Haha, dit had ik nou noooooit kunnen bedenken, leuk idee!
Ben benieuwd of het werkt :D

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 22:56

dit is zeker mogelijk. je kunt ook speciale matten kopen, en dan leren om op bepaalde punten te plassen.

WildDreams

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 22:56

Haha wat grappig!! Ik volg even :D

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 00:41

Kennis van me had een gat in zijn stal gemaakt in de muur (grote houten stal voor 2 paarden) en dan een soort bak. Aan de achterkant kon hij met een kruiwagen erin rijden, de handvaten staken dan aan de buitenkant uit. De bak dient om de kruiwagen tegen de houden als ze er tegen zouden lopen, of stampen.
Beide paarden mesten in de stal en de merrie mikt om te plassen er ook in, al is dat niet altijd een succes. De ruin die kan er niet in plassen, anatomisch gezien niet mogelijk :+

ikkebenhier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-13 16:19

Vandaag terug maar 1 keer mest in de kuip...
Voor de rest was zijn box wel heel proper :-)

lizzy1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 16:23

Ik denk dat dat bij mijn paardje ook wel zou kunnen werken. Die poept nl. altijd in dezelfde hoek. Nadeel is alleen dat juist in die hoek haar drinknippel hangt. Met als gevolg dat ze die regelmatig vol poept.

Ik had mijn vorige paard geleerd om op de hondenuitlaatstrook te plassen als ik thuis kwam van de manege en mijn huidige paard kan ik ook redelijk op commando laten plassen. Ze weet dat ze een snoepje krijgt als ze in de berm plast en dat is toch handig aangezien ze het anders meteen in haar schone stal doet!

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 16:26

Vroeger had ik een merrie die niet op stal plaste.
Vaak was ze 's ochtends nog droog, maar als we dan op concours moesten was het niet handig dat ze een volle blaas had, want op de trailer en onder het zadel ging ze ook niet plassen.
We zijn toen voor het voeren haar staldeur open gaan zetten, dan ging ze naar buiten om te plassen en daarna kwam ze zelf weer teug om te eten. Bij slecht weer deden we dat een paar keer per dag en ze had nooit een natte stal. Alleen als ze drachtig was wel, dan kon ze het niet zo lang volhouden.
Mesten deed ze ook altijd netjes op 1 bult. Ideaal paard was dat. :)

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 16:28

Gypsy schreef:

Meen je dat!? Hier maken mijn 2 pony's er echt een bende van -O- . Ze poepen overal en lopende weg, in de stal, in de paddock, op het looppad buiten en in de wei. Ik merk hier totaal niets van een vaste poepplek o.i.d.
Ze lopen hier 24/7 buiten op een ruim looppad en hebben altijd toegang tot de stal en paddock en ze lopen verschillende uren per dag op de wei.

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 16:30

Eigenlijk best goed idee. Ben benieuwd!

leestmee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 16:35

Delphi schreef:
Gypsy schreef:

Meen je dat!? Hier maken mijn 2 pony's er echt een bende van -O- . Ze poepen overal en lopende weg, in de stal, in de paddock, op het looppad buiten en in de wei. Ik merk hier totaal niets van een vaste poepplek o.i.d.
Ze lopen hier 24/7 buiten op een ruim looppad en hebben altijd toegang tot de stal en paddock en ze lopen verschillende uren per dag op de wei.

hier nog 1 die het laat vallen waar hij op dat moment staat.
om de dag haal ik de mest uit het land en ik kan de hele wei door. Overal ligt wel een hoopje.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 16:36

Delphi schreef:
Gypsy schreef:

Haha, ja hier ook hoor, ze zijn wel zo zindelijk om netjes in de stal te gaan plassen en poepen om daarna weer naar buiten te gaan... :D ze hebben buiten wel redelijk vaste plaatsen maar netjes op één plek doen ze echt niet.
En de kleine poept altijd midden in de stal en de andere, (een schimmel) :Y) l, ligt er dan lekker in te slapen. :')
Paarden lopen van nature hele afstanden, blijven niet op dezelfde plek dus zindelijkheid lijkt mij niet zo heel natuurlijk...in het wild is het nl. niet nodig.
Ik ken wel paarden die het heel netjes op één hoop doen, juist die 24/7 op stal staan. :j

Uberpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 16:37

Wat een leuk idee zeg! Ben benieuwd of het gaat werken. Ik volg.

Die van mij is heel erg met mesten. Hij doet het door heel zijn stal en als je dan even een kijkje komt nemen, zit heerlijk over heel zn lichaam geplamuurd :Y). Heerlijk zo'n duitse schijtpony

dejong_wever

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 16:56

Haha, ik volg ook, heb het 10 jaar geleden ook eens geprobeerd met mijn merrie maar die begreep
er toen niks van. Zusje heeft wel 2 pony's die op 1 plek poepen en plassen. Die maflinger van mij
moet dit ook maar een gaan leren, haha, dat is me toch een zwijntje!!

Wel een goed idee om de mest op één plek te gooien in de stal!

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 18:46

Ik ken een paard die poepte steeds in zijn drinkbak. Toen hebben we er een speciekuip voor gezet en nu poept hij daar dus in :)

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 19:32

hier hebben ze ook vaste poepplekken, meestal ligt alles bij elkaar op 3 vaste plekken in de wei, ook handig met schoonmaken

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 19:34

ik volg even gewoon omdat ik wel benieuwd ben of t je gaat lukken :D

aniquegraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 19:43

Delphi schreef:
Gypsy schreef:

Ik moets echt even lachen om jouw reactie :+

dejong_wever

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 20:27

Hmm... misschien met mekaar eens proberen?
Ik wil het best nog eens proberen :j