Kale wei

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

appeltje93

Kale wei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-13 19:51

Hallo iedereen,

Voor mijn paard en shetlander huur ik al jaren een stukje land in het dorp. Het land is onderverdeeld in drie weitjes, waaromheen een hek met slot staat. Ook is er een schuilstal en een balkje waar ik mijn paard aan kan vastzetten voor het opzadelen. Het is dus eigenlijk heel ideaal en ik breng mijn paard er al jaren sochtends met plezier heen.
Er is alleen 1 probleem: de weitjes zijn te klein om het gras goed te houden. Ik probeer ze regelmatig in een andere wei te zetten, maar het mag niet baten. Vooral de grootste wei, waar ze het meest instaan, is voor de helft een stof/zandbak. Ik wil graag meer doen aan onderhoud, maar ben daarin financieel afhankelijk van mijn vader omdat ik nog student ben. Hij zegt echter dat het geen nut heeft om de weitjes te bemesten/besproeien en dergelijke, omdat ze toch te klein zijn. Mijn vriend zegt dat het de schuld is van de shetlander, omdat die er dag en nacht staat. Maar ik wil de shetlander niet wegdoen omdat ik het belangrijk vind dat mijn paard een maatje heeft.
Zijn er meer mensen die last hebben van dit probleem en hebben jullie evt. tips voor het in ieder geval zo goed mogelijk houden van de wei?
Ik voel me ook schuldig tegenover de mensen die de wei aan mij verhuren. hun huis grenst aan het land en hun kijken uit op die stofzooi...

Bedankt voor het lezen! Xxx

xlaurax

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 19:54

Ik zou een paddock maken en hooi bijvoeren.
De wei zou ik zien als "snoepwei"

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 19:55

bemesten heeft wel degelijk zin, en inzaaien ook hoor ;) misschien een stukje wat zand blijft? waar ze op kunnen als de rest bemest is?

Ibbel

Re: Kale wei

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 20:46

Simpele vraag: hoeveel vierkante meter is het? Onder de 5000 heeft het geen zin in te zaaien of te bemesten, dan is het gewoon te weinig voor 2 paarden en moet je bijvoeren.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 20:48

Hier staan de paarden ook in een redelijk kale wei.
's Ochtends krijgen ze er een meter gras bij.
En 's middags een kruiwagen kuil.
's Nachts op stal met kuil of weer een meter gras erbij als ze 's nachts buiten blijven.
Dit gebeurt ook omdat anders het gras te snel op is.

appeltje93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-13 21:38

Ik weet niet precies hoeveel m2, maar zeker minder dan 5000 (en dan spreek ik over alledrie de weitjes bij elkaar). Ik voer ze dagelijks ruim voldoende hooi bij maar het weerhoudt ze er niet van om toch dat kleine beetje gras dat er staat op te eten. Ik vind het gewoon zo'n armoedig gezicht, en denk dan dat als andere mensen het zien dat ze denken dat ik mijn paarden niet goed verzorg. terwijl ik dat wel doe, en elke dag minstens een half uur bezig ben om de wei uit te mesten en onkruid weg te plukken!

appeltje93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-13 21:39

Sorry hoor net van vriend dat niet 1000 maar 10.000 een hectare is, dus in dat geval is alles bij elkaar wel een halve hectare :P

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 21:41

Ik denk dat het dan een betere optie is om een paddock te maken en daar je shet 's nachts op zetten met onbeperkt hooi. En dan alleen overdag in de weide beide paarden.

appeltje93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-13 21:48

@ Tigra_ shetlander en onbeperkt hooi gaat niet echt samen :P in ieder geval niet met die van mij

Sprintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 21:48

Je kan beginnen om de paarden kortere tijd op de wei te laten. Wat goed kan werken is een soort loop gang aan de buiten rand en dan de binnenkant mesten en zaaien. Zo kunnen ze toch de benen strekken terwijl het binnenstuk bijtrekt. En dan slechts een paar uur per dag op de wei laten. net zo kort/lang dat er dus nog wel gras genoeg blijft staan naar je zin. Ze hoeven er niet van te leven, maar ik snap dat je het fijn vind als het er wel netjes uitziet.

damien82

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 23:03

Ibbel schreef:
Simpele vraag: hoeveel vierkante meter is het? Onder de 5000 heeft het geen zin in te zaaien of te bemesten, dan is het gewoon te weinig voor 2 paarden en moet je bijvoeren.

hier ben ik het niet helemaal mee eens mijn wei is 2000 m2 20 x 100 en mijn paard en shetlander staan hier 24/7 op en leven van het gras het is wel paardengras. dus onder de 5000M2 BEMEsten en zaaien is echt niet onbegonnen werk gewoon goed blijven beregenen keer handje kunstmest als ze van het ene stuk afkomen en in het voorjaar en najaar goeie tank gier erop natuurlijk wel met nattere periodes er af zodat het niet kapot gelopen word

weet niet hoe situatie bij ts is of paarden alleen op wei kunnen of ook stukje padd
ock ofao voor nattere periodes

nannele

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 09:46

hoi,
ik heb precies het zelfde als jij,ook paard en shetty als gezelschap ,zelfde aantal vierkante meters,ook zandbodem! maar wij hebben een stuk daarvan paddock,daar komt s nachts de shetty alleen in met wat hooi,ook zomers ,paard komt met een meter meer bij in de wei,s sochtends weer samen en allebei een meter wei bij,voordeel paard heeft weer super figuur gekregen en niet zo n weidebuik als hij had, en shettybuik blijft ook beperkt!!!allebei de zelfde hoeveelheid eten geven vind de shet wel niet erg maar is echt niet goed!! met de wei komen we net aan uit ook al moeten we nu wat bijvoeren,niet om dat er geen gras meer is maar omdat ik duidelijk merk dat er niet meer genoeg voedingsstoffen in het gras zit. ook als overgang gras hooi super om nu alvast hooi bij te voeren is straks de overgang arm gras tot rijk hooi niet zo groot en kent de maag het al!!! als de ene wei op is wordt die dicht gemaakt en de mesthoop(alleen drollen) erover heen gestrooid, nu in de herfst ga ik dan iets bijzaaien en daarna nog s bemesten evt kunnen ze dan op droge dagen daar ook staan in de winter!!
succes met je paardjes
gr /3 /3