Ik zit een beetje met een dilemma. Paard staat op een heerlijke stal, vlak bij mijn huis en werk, waar hij de hele dag volop weidegang heeft en bovendien ook nog midden in het bos. Maar..ik kan mijn paard niet goed doorrijden (hij is nog jong), want de bak is ontzettend zwaar en mul. Ik wil de benen van mijn paard niet kapot rijden en tja, echt netjes dressuurmatig aan de slag zit er dus sowieso ook niet in. En het belemmert me steeds meer, want ik wil graag verder met mijn paard. Ik heb het nooit geambieerd, maar zou bijv. ook weleens willen starten als dat er in zit. Het ziet er niet naar uit dat de bak op de huidige stal zal verbeteren, daar is verder niet echt vraag naar en de eigenaar ziet de noodzaak er niet zo van in.
Nu overweeg ik om toch te zoeken naar een andere stal, maar doe ik daar goed aan? Ik vind het lastig. Het meeste in de buurt voldoet niet helemaal aan mijn wensen, dus dan zal het waarschijnlijk een plek verder van huis en werk worden. Dat lijkt me wel omschakelen. Ik vraag me af wat jullie zouden doen of jullie overwegingen zouden zijn? Ik kan wel wat meedenkers gebruiken!
Als het jou en je paard helpt, dan is het het overwegen waard, zeker als het het welzijn van je dier verder niet in de weg zit. De vraag is of het voor jou het omrijden waard is
bertine37
Geplaatst: 21-08-13 16:56
Advertentie zetten met je wensen, wie weet is er een stal waar je het bestaan nog niet van weet. Wachten tot er iets voorbij komt waar je je happy bij voelt en voor jezelf nagaan wat jij het belangrijkste vind. Plussen en minnen lijstje maken
Shirley
Geplaatst: 21-08-13 16:59
Als je paard het de gehele dag super naar zijn zin heeft, zou het jammer zijn om voor die paar uurtjes rijden in de week hem dat te ontnemen ...
Is er geen mogelijkheid om ergens in de buurt gebruik te maken van een bak ?
xxCYNNxx
Geplaatst: 21-08-13 16:59
Kun je niet gewoon kijken of je in de buurt van je stal een bak met goede bodem mag gebruiken/huren? Hoef je niet te verhuizen en kun je toch dressuurmatig bezig zijn. Zal misschien in het begin lastig zijn; je hebt het over doorrijden dus neem even aan dat er te paard heen rijden er eerst nog niet in zit? Correct me if I'm wrong. Maar eenmaal vertrouwd buiten zou je dan gewoon te paard heen kunnen rijden.
edit; Shirley was me al voor
Boetjewoor
Geplaatst: 21-08-13 17:00
Ik heb hetzelfde probleem (gehad). Ik heb het geluk dat een vriendin van de middelbare school in de zelfde straat woont als waar mn paard staat, daar een keer gevraagd (met meerdere stalgenoten) of we daar mochten rijden, zij hebben namelijk wel een goede bak. En dat mocht! dus dat doe ik nu sinds kort. Bijkomend voordeel: staleigenaar schrikt van het feit dat iedereen naar een andere plek moet rijden om te kunnen rijden en is sinds kort de bak fanatiek aan het sproeien en slepen
De bak wordt bij ons nooit gesproeid, wel af en toe gesleept. Ik rijd wel buiten met mijn paard, maar ik wil juist dat dressuurmatige stuk in de bak goed kunnen oppakken. Ik heb weleens bij een manege in de buurt geïnformeerd of de bak daar te gebruiken valt, maar dit is nog vrij prijzig en bovendien ben je dan afhankelijk van lestijden. Verder zijn er dicht in de buurt geen bakken helaas, dus wel een goede tip van jullie, maar volgens mij kan ik wat dat betreft niets meer doen.
Ja Shirley, ja het is al meerdere malen besproken, met zowel de eigenaar als andere klanten. Er zijn al meerdere klanten vertrokken vanwege de conditie van de bak. Er zijn er nu een paar die er ook wel moeite mee hebben, maar die ondernemen niet echt actie ofzo. En in mijn eentje red ik dat gewoon niet.
De meeste klanten staan er al lang met hun paard en zij zien ook de noodzaak van verandering aan de bak niet zo, omdat ze er niet veel in rijden. In die zin denk ik dat de staleigenaar verandering ook niet zo nodig. Mensen met paarden zoals ik trekken dus aan het kortste eind...
ik zou toch aan mijn paard denken en een andere stal zoeken waar je wel vooruit kunt. Ik sta ook wat verder weg maar vind het helemaal niet erg heb liever dat mijn paard fijn en fatsoenlijk staat dan dat het dichtbij is.
Dank je voor je reactie Wendy. Hoe ver staat jouw paard bij je vandaan en hoe ervaar je de afstand? Ga je ook dagelijks of soms ook niet? Ben benieuwd.
Ik rij ongeveer 20 min. Naar stal. Ik ga bijna iedere dag naar stal. Ik heb het er graag voor over. Als mijn paard maar goed staat, en de sfeer goed is dan vind ik het prima.
20 minuten is ook nog wel te doen vind ik. Kohtje, zelf trekken is geen optie, alhoewel we dit al wel eerder hebben voorgesteld aan de eigenaar, maar dit wil hij niet. Bovendien, als je de bakt sleept, dan is dat nog niet eens voldoende om een fijner te maken, het is gewoon veel te mul.
Zo lang je nog niet een andere bak tot beschikking heb, kan je misschien tijdens je buitenrit ook dressuurmatig aan de slag. Er zijn best wel wat oefeningetjes die je onderweg kunt doen, of op een veldje wat je tegenkomt.
Ja Edith, dat probeer ik ook, maar op een gegeven moment wil ik wel méér met mijn jonge paard. Buiten rijden is goed en leuk, maar in de bak kun je wel concreter aan de slag met dingen die buiten minder goed lukken. Het punt is dat het me nu begint te frustreren dat ik de bak dus niet kan gebruiken.
Melvern
Geplaatst: 23-08-13 08:32
Op de stal waar ik stond was de bak ook verschrikkelijk mul en zwaar. Nou sleepte ze hem vaak maar na 2 rondjes was het al weer een drama, ook liep er een fries kruising die flinke kuilen maakte doordat het zo mul was. Mijn paardje heb ik daar ingereden en toen het even kon ben ik naar de weide verkast. Daar heb ik haar verder gereden. Ik ben ondertussen verhuisd met haar en heb nu een prima bak ter beschikking en dat is wel echt een verrijking.
Hilli
Geplaatst: 23-08-13 08:33
Als de makkelijkste optie (ergens in de buurt een bak gebruiken) niet mogelijk is én de pensionstalhouder zal niet snel iets veranderen aan de huidige conditie van de bak, dan wordt het verhuizen. Voordeel is dat je paard verder wel goed staat (een paar maanden extra zonder goede bak overleef je ook wel), dus je kan rustig rondkijken naar iets anders.
edith2
Geplaatst: 23-08-13 08:36
Ja, zou je niet af en toe in het weiland mogen rijden? Met prikpaaltjes heb je zo dat zo geregeld. Niet alles is dressuurmatig buiten haalbaar, dat is ook zo maar ze leren zo wel lekker op hun eigen benen lopen (ipv steun aan de bakrand). Al in de buurt gevraagd?
Ik heb al vaker geïnformeerd in de buurt voor bakken, maar daar is helaas niets uitgekomen (wel een aantal beschikbaar, maar het tarief en de rit erheen is het niet waard). In het weiland rijden ga ik niet doen, dat vind ik link ivm onregelmatigheid van de grond en eventuele gladheid. Ik vrees ook dat ik op zoek moet naar wat anders...