Veranderen van stal

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Flyskyhigh

Veranderen van stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-13 16:42

Hoelang duurde het voordat jij de stap nam om naar een andere stal te verhuizen met je paard? En wat was hiervan de reden?

NaomiJouke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 16:47

toen ze als eerst eten kreeg tot aan hoor boxrand terwijl ze niet buiten mocht komen(inv. suikerziekte dus de eerste 2 weken binnen) buiten gezet werd en toen de da langs was gekomen dat ze te dik was en dat had uitgelegd aan de staleigenaresse had ze geen eten meer gekregen, dus eigenlijk net aan gered voor de dood..

torgil

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 16:55

Het feit dat je op stallen afspraken maakt voor je komt die dan in de loop van het staan daar eenduidig veranderen. Ik vind dat er duidelijke regelgeving naar pensionstalhouders zouden moeten komen. Nu is de praktijk dat je betaald om je paard te stallen de pensionhouder alles bepaald. Als je aangeeft dat je meer wil in het welzijn van het paard dus het liefste veel buiten en niet op stal kan dat in Zuid- holland bijna nergens. Het is de omgekeerde wereld in de paarden De klant mag betalen maar niets willen je hebtje maar te schikken en daardoor kan ik slecht aarden op een stal. Ik wil zelf voor mijn paard zorgen zonder niet door mij bedachte regfels en zorg die goed is voor mijn paard....zo natuurlijk mogelijk!

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 17:00

torgil schreef:
Als je aangeeft dat je meer wil in het welzijn van het paard dus het liefste veel buiten en niet op stal kan dat in Zuid- holland bijna nergens.

Komt omdat het veengrond is. Ik merk het hier in Friesland ook, mensen zijn panisch om paarden veel buiten te laten lopen. Ze zijn er trouwens wel hoor maar je moet ze met een vergrootglas zoeken :(

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 19:51

ik ga per 1 september mijn paard verhuizen, omdat ik nu dichter bij huis kan staan met t paard...

Ik heb er een jaar over nagedacht. Eigenlijk wil ik niet weg bij mijn huidige stal. Paard staat er prima, ik heb het enorm naar mijn zin, wat wil je nog meer?
Huidige staleigenaar ging meer stalgeld vragen. Voor dit geld kan ik ook dichtbij huis staan, scheelt ook nog eens 50 euro benzinekosten!

PK_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 20:03

Ik heb mijn pony nu bijna 7 jaar en heb haar 2 x verhuisd naar een andere stal, de eerste keer omdat ik zelf ging verhuizen en ponylief dus mee moest. De tweede keer omdat ik een stal had gevonden die nog dichterbij was... en wat dingen waarvan ik achteraf denk: ik had veeeel eerder moeten gaan!
Daar was oa een veel te zware rijbak, toch af en toe hooi voeren ipv voordroog (gevoelige luchtwegen), glas in de wei van naastgelegen kassen, rotzooi in de wei van de bijbehorende seizoensarbeiders en ik kon daar nooit lekker m'n ding doen omdat de staleigenaresse er iedere dag bij kwam staan (echt elke dag!). Wat mij ook stoorde was dat er meer gekeken werd naar de agenda van de staleigenaresse ipv naar de weersinvloeden, stonden ze in de zeikregen tijdens een nat voorjaar in de blub, was het een super mooi najaar stonden ze opgehokt in de paddock (wat ook de rijbak was.. Dus ook niet ideaal) en savonds naar stal.

Ik zag er enorm tegenop om mijn pony te verhuizen, maar ben toch zo blij met het plekje waar ze nu staat. Ik voelde mij vooral schuldig omdat het toen voelde alsof ik haar verhuisde vanwege redenen die alleen op mij van toepassing waren, maar achteraf is ook mijn pony zo opgeknapt! En ja, ik had veel eerder moeten gaan!

Maar ik denk zeker dat je na iedere verhuizing een grotere wensenlijst krijgt, mocht ik van mijn huidige stal ooit weg willen krijg ik het enorm lastig om iets beters te vinden denk ik!

mika11

Re: Veranderen van stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 20:07

Drie jaar geleden was de stap heel snel gemaakt. :)
Van een grote stalling (25 paarden) naar een kleine stalling (8 paarden).
Voordeel nu is dat het particulier is en je helemaal vrij bent.
Paarden staan veel meer buiten, veel meer rust voor de paarden.
Die stap heb ik toen binnen een week gemaakt en was m'n paard ook verhuisd.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 11:07

dat wisselde. Soms na een half jaar al, of een aantal maanden, omdat het tegenviel ten opzichte van beloftes/verwachtingen en de accomodatie in de praktijk (en dat er in overleg geen oplossing mogelijk is)

Ook wel na jaren, toen ik graag een binnenbak wilde (later weer terug gekomen op die stal vanwege gezondheid pony) en toen we paarden aan huis konden gaan houden.

amber_steph

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 19:51

Ik heb de beslissing gemaakt omdat ik particulier stond en de verzorgster van de staleigenaar spullen van mij jatte en hij haar gelijk gaf.. en dat zij mijn pony onnodig sloeg
. Ook tevens dat de bak prut was heel ongelijk en na een jaar er nog niets aan gedaan was

Nu sta ik op een grote stal met meerdere binnebakken en super naar me zin

xxpaaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 20:38

ik heb net geen jaar op me vorigen stal gestaan. Maar de reden van verhuizing was. Omdat me paard telkens geslagen werd door zoon kind en mocht niets van zeggen van die moeder. Ik moest allen maal maar goed vinden. En ze nog jong en erg nieuwegierig dus kwam ze met der hoofd over der stal heen en dan beet ze volgens dat kind. Met gevolg dat ze veranderde met rijden als kind kwam kijken. En met het gevolg dat nog amper een hoofstel of halster om kreeg. En me paardje stond altijd achter in der stal als dat kind langs liep. En ik en me moeder werden beschuldigt van dingen die we niet gedaan gedaan hadden. En me paard had niet naar der zin meer daar. En dat vinden we toch belangrijk dat ze het naar der zin heeft. En mega veel gezeik dar over of goed reed of niet. Te wel ze zelf niet goed konden rijden. En der op elke stal wel wat maar zo erg als op mij oude stal is gewoon te erg. En op me nieuwe stal nog niet eens ruzie gehad en sta daar sins mei . En toen was me moeder het zat en toen ging ze gelijk vragen op ander stal en toevallig hadden die plek en toen zijn we zo snel mogelijk me spullen gepakt en die van paard. En toen zijn we zo snel mogelijk weg gegaan toen we toestemming hadden.

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 14:17

Flyskyhigh schreef:
Hoelang duurde het voordat jij de stap nam om naar een andere stal te verhuizen met je paard? En wat was hiervan de reden?

Ik ben om financiele redenen op zoek gegaan naar een andere plek voor mijn paarden. Voorwaarde voor mij was dat de paarden er op vooruit moesten gaan, of in ieder geval minimaal het zelfde. Mijn paarden zijn er enorm op vooruit gegaan. Ik lever behoorlijk wat in (geen rijbak meer, geen verlichting, geen stromend water) maar voor mijn paarden is het een paradijs. Ik had geen betere keuze kunnen maken.

Toen ik ben gaan zoeken naar een andere stalling had ik binnen 6 weken wat gevonden, dus ik had gewoon echt veel geluk.

Is er een speciale reden waarom je dit vraagt?

Angeliquee18

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 14:19

Ik heb er heeeel lang over na moeten denken.. maar uiteindelijk toch de stap genomen, en geen moment spijt gehad!
We zijn er alleen maar ontzettend op voorruit gegaan :)

Siers83

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 14:51

Bij mij werd de keuze eigenlijk voor me gemaakt, de boerderij waar ik stond werd verkocht en we moesten dus weg. Ik heb er denk ik een maand overgedaan voor ik besloten had waar ik heen ging, had namelijk 2 opties. Ik ben dan ook ruim voor de echte vertrekdatum vertrokken, alles was er klaar voor. Ik sta nu op een andere boerderij als enigste, en bevalt me prima. Geen gezeur en niemand die zich met me bemoeid.

Dreamable

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 11:26

Bij mij kwam de beslissing voort uit dat ik zelf naar een ander deel van Nederland ging verhuizen (van de Randstad naar Brabant), dus paardje moest mee natuurlijk. Achteraf zie ik dat mijn paard veel gelukkiger is dan op zijn vorige stal, en ik zelf ook trouwens. Weidegang, perfecte uitrijdmogelijkheden, gezellige mensen waarbij je aansluiting hebt gevonden. Dat is toch heel anders dan in de Randstad. Met mijn kennis van nu zou ik in de Randstad eigenlijk ook eerder op zoek hebben moeten gaan naar een andere stal.

fjordie333

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 11:28

toen ik er achter kwam dat mede stal genoten niet zo lief voor mijn paard waren !
En in je gezicht lief en aardig doen.
Binnen een week was ik weg en mijn paard is zo veranderd.

Sastaic

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 16:25

ik denk dat er op elke stal wel wat te vinden is, bij ons liepen ze een tijdje terug ook allemaal achter elkaar weg met allemaal domme smoesjes (paard kreeg kuil ipv hooi/ stal was niet schoon genoeg/ dingen zouden niet goed genoeg geregeld worden/ 2 uur per dag op de wei zou niet genoeg zijn) maar ik denk dat vooral financiele redenen vaak de das om doen voor grotere stallen met veel mogelijkheden zoals meerdere binnenbakken, goede uitrijmogelijkheden en weidegang.

_PatriciaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 16:29

Toen er een plekje vrij kwam op een stal waar ze dag en nacht buiten staan, zomer en winter. Dat is hier bijna niet te vinden door de kleigrond en ze op de andere stallen teveel binnen stonden.
Paarden zijn super veel veranderd!

mie123gie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 16:58

ik ben weg gegaan toen ik merkte dat mijn paard die eerst 24/7 buiten stond gek werd van maar 5 uurtjes buiten staan zonder soort genootjes (hij was "gevaarlijk" volgens de stal eigenaren) toen ben ik na 2 maanden daar naar een stal gegaan waar hij min.12 uur buiten stond in kudde verband (hij moest helaas daar ook uit de kudde omdat hij een

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 17:00

Sastaic schreef:
domme smoesjes (paard kreeg kuil ipv hooi/ stal was niet schoon genoeg/ dingen zouden niet goed genoeg geregeld worden/ 2 uur per dag op de wei zou niet genoeg zijn)

Het is maar net wat je domme smoesjes noemt....als mijn paard nog maar 2 uur per dag op de wei zou staan (en de rest binnen in zijn hok) dan was ik voor het eind van de week nog weg. De een tilt nou eenmaal zwaarder aan een bepaald iets dan een ander :)

Ik ben na 15 jaar van stal verhuisd, omdat ik naar de andere kant van NL ging verhuizen :+ Later nog een keer omdat paard niet geschikt bleek voor de stal waar ik stond, met 12 paarden 24/7 op 20x40 paddock trok ze niet. Ik had die beslissing véél eerder moeten maken (zeg maar gerust een jaar eerder), dat had paard veel pijn en ellende van het in elkaar getrapt worden door de rest gescheeld :(:) Ik heb nu dan ook veel duidelijker voor ogen wat ik wel en niet wil bij een stal.

Stal waar ik nu sta is paard erg happy (behalve dan dat ze stiekem steeds minder buiten komen de laatste tijd, iig veel minder dan de afspraak was) en ik op zich ook wel. Maar dat neemt niet weg dat ik de plusjes en minnetjes heel goed in de gaten hou en ook om me heen blijf kijken. Ik ga echt never nooit meer tegen beter weten in blijven staan op een stal, om welke reden dan ook. Overal is wel iets, maar er zijn wel grenzen.