wij hebben een appelboom bij het huis en nu vallen er best veel appels op de grond. gooi ze steeds maar weg maar vroeg me eigenlijk ook af als je die onrijpe appels ook aan je paard kan voeren?
dát zou ik dus weer niet doen. Tenzij je het lang en grof hebt afgemaaid met bijv. een bosmaaier. Maar gewoon 'gemaaid' gras met een huis-tuin-keuken grasmachine: niet doen! Of je wil je paard heel graag met slokdarmverstopping zien staan.............................
onrijpe appels is geen punt, kan geen kwaad. Mijn Welsh merrie krijgt ook wel eens onrijpe appels of peren. Ook de overrijpe, zolang ze maar niet echt beschimmeld zijn.
Anoeska27
Geplaatst: 21-08-13 03:38
Alja schreef:
en hoe zit het eigenlijk met gemaaid gras
Niet geven, de tuinman van de buren had dat wel gedaan met hun pony. Dier stond de volgende dag gelijk met lichte koliek. Of het moet heel grof gemaaid zijn.
Mijne eet altijd appels die in zijn weiland zijn gevallen. Kan geen kwaad
JoyCiej007
Geplaatst: 21-08-13 23:38
Sabinee__ schreef:
Alleen zeer overrijpe appels zijn niet goed toch? (Iets met gisten dacht ik?)
Dan vormt er zich alcohol ja. Maar ténzij je je paard kisten vol met overrijpe, gistende appels/fruit laat eten, zal hij (en jij) daar écht niets van merken hoor.
Mijn 200 en 300 kg. wegende pony's worden ook niet dronken van 1, of zelfs 2 biertjes oud bruin over hun voer heen. Wil je dat bereiken, moet je er toch minstens een kratje (of 2, of 3) in gooien. Dus qua gisting, nee, zou ik ook niet bang voor zijn. Ik zou alleen oppassen met schimmels.