Inrichting van de stal en wei!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Inrichting van de stal en wei!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 15:22

Dus, rond de winter krijg ik weer een paardje, maar dit keer een rijpaard. Ik ben er hartstikke blij mee, maar aangezien mijn andere 3 pony's al een tijd weg zijn, heeft mijn vader de stal en de wei omgebouwd. Ik had een bak:
Afbeelding

Nu dus een weiland geworden, maar ik denk dat als ik veel rijdt, dat het zand weer boven water komt, en anders spit ik het om.
Hebben jullie leuke ideeën om bij het weiland te zetten?
De omheining moet nog worden aangebracht, een dazenval en een liksteen leg/zet ik neer, een hooiruif komt er te staan. Hebben jullie nog dingen wat het paard kan amuseren?

De stal word dit:
Afbeelding

Sinds mijn pony's weg zijn, is het een rommelschuur I know. De staldeur moet worden vervangen, en de stalen palen moeten worden geschuurd en geverfd. ook moet alle oneffenheden worden weggewerkt. Weer dezelfde vraag, wat kan ik nog meer in mijn stal neerzetten? Een automatische drinkbak word nog geïnstalleerd. De voerbak zit vast aan de staldeur, kijk mijn filmpje.

De zadelkamer:
Afbeelding

Die moet dus nog worden gebouwd haha. De plek waar de stenen liggen, wil ik een beetje goedkoop houten schuurtje waar het spul allemaal inligt.
Wat hebben jullie allemaal in de zadelkamer liggen?

Schuil plekje:
Afbeelding

In mijn filmpje zie je wel waar dat zit, maar dit word dus een schuilplekje

En tot slot mijn filmpje (Ik ben altijd nerveus voor dingen waarbij ik praat, let dus niet op m'n zenuwachtige lach haha)
http://www.youtube.com/watch?v=6Q4OyEF7SOk

Alleen de mensen met de link kunnen dit filmpje zien.

En tot slot, kunnen jullie eens foto's of beter nog een filmpje plaatsen om te laten zien wat jij allemaal in je stal of weiland hebt staan

(:

selyna

Re: Inrichting van de stal en wei!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 15:40

super zeg

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 15:43

Als je paard een maatje heeft (dus een paard/pony en geen schaap), dan hoeft je hem niet te amuseren. Leuk dat je weer een paard krijgt aan huis :D Overigens neem ik aan dat die traktors enz weg gaan als je pony daar kan schuilen of dat je het iig afzet?

In dit topic kun je veel inspiratie opdoen: [VSW] Show de huisvesting van je paard!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 15:49

capopjekop schreef:
Als je paard een maatje heeft (dus een paard/pony en geen schaap), dan hoeft je hem niet te amuseren. Leuk dat je weer een paard krijgt aan huis :D Overigens neem ik aan dat die traktors enz weg gaan als je pony daar kan schuilen of dat je het iig afzet?

In dit topic kun je veel inspiratie opdoen: [VSW] Show de huisvesting van je paard!

Een maatje daar moet ik nog even naar kijken.. jaa die gaan zeker weg, wel wil ik een paard die er tegen kan, wantja ik woon in een fries boerendorpje haha. Ik zal eens even kijken, dankje!

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 15:50

Dat zou ik zeker aanraden dat maatje. Ik weet zeker dat je toekomstige paardje je daar dankbaar voor zal zijn.

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 15:50

Wat een leuk project, wat is het plan precies? Een paardje, of een paardje + pony, 2 paarden, eventueel pension klantje,...? Persoonlijk zou ik geen paard alleen houden. Maar je hebt al een zeer mooie start.
Zie ik het goed dat er nu 6 kleine stallen zijn en 2 grote?
Wat ik persoonlijk zou doen is een stal, bij je poetsplaats ombouwen tot zadelkamer. Eventueel een dak erop waar je dan nog hooi oid kunt opleggen. Je hebt veel ruimte, dus dan zou het stom zijn om een schuurtje bij te bouwen voor een zadelkamer. Of gewoon een kast kopen, eventueel een tweedehands keuken waar je dan in de kasten je materiaal kwijt kan en dat in een stal zetten. Dan heb je je materiaal dicht bij je, maar ook goed beschut.

Denk eraan bij de voerbakken als je meerdere paarden wil houden dat het makkelijk is als ze van aan de deur gevuld kunnen worden, dus dat je niet alle deuren moet openen. Maar ze moeten ook niet in de weg zitten met naar buiten gaan.
Ik weet niet hoe het zit met de vloer, en of er een afwatering is. Dat zou wel praktisch zijn voor de plas, en als ze dan de stallen eens wil uitspuiten dan kan dat ook zonder probleem. Vooral bij de wasplaats is dat wel noodzakelijk. De schuilplek lijkt me echt wel luxe, maar is dat enkel toegankelijk vanaf 1 weide? Eventueel kan je bv een pad maken zodat je naar een andere weide kan en dat je gewoon de weide moet openzetten waar ze in mag en dan moet je ze gewoon maar aan de schuil lossen en dan kan ze zelf de weide op. Dan is het ook praktisch voor water als je een automatische drinkbak ook onder de schuil kan zetten, dan moet je geen water op de weide zelf brengen.

En ik denk dat de rommel best wel meevalt, die kan je nog in een stal zetten tot er een vaste plaats voor gevonden is. Het is vooral veel verspreid lijkt me.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 16:01

Leen_ schreef:
Wat een leuk project, wat is het plan precies? Een paardje, of een paardje + pony, 2 paarden, eventueel pension klantje,...? Persoonlijk zou ik geen paard alleen houden. Maar je hebt al een zeer mooie start.
Zie ik het goed dat er nu 6 kleine stallen zijn en 2 grote?
Wat ik persoonlijk zou doen is een stal, bij je poetsplaats ombouwen tot zadelkamer. Eventueel een dak erop waar je dan nog hooi oid kunt opleggen. Je hebt veel ruimte, dus dan zou het stom zijn om een schuurtje bij te bouwen voor een zadelkamer. Of gewoon een kast kopen, eventueel een tweedehands keuken waar je dan in de kasten je materiaal kwijt kan en dat in een stal zetten. Dan heb je je materiaal dicht bij je, maar ook goed beschut.

Denk eraan bij de voerbakken als je meerdere paarden wil houden dat het makkelijk is als ze van aan de deur gevuld kunnen worden, dus dat je niet alle deuren moet openen. Maar ze moeten ook niet in de weg zitten met naar buiten gaan.
Ik weet niet hoe het zit met de vloer, en of er een afwatering is. Dat zou wel praktisch zijn voor de plas, en als ze dan de stallen eens wil uitspuiten dan kan dat ook zonder probleem. Vooral bij de wasplaats is dat wel noodzakelijk. De schuilplek lijkt me echt wel luxe, maar is dat enkel toegankelijk vanaf 1 weide? Eventueel kan je bv een pad maken zodat je naar een andere weide kan en dat je gewoon de weide moet openzetten waar ze in mag en dan moet je ze gewoon maar aan de schuil lossen en dan kan ze zelf de weide op. Dan is het ook praktisch voor water als je een automatische drinkbak ook onder de schuil kan zetten, dan moet je geen water op de weide zelf brengen.

En ik denk dat de rommel best wel meevalt, die kan je nog in een stal zetten tot er een vaste plaats voor gevonden is. Het is vooral veel verspreid lijkt me.

Alleen een paard en het paard gaat wel alleen staan.. ik weet dat dat niet een goede keuze is. Maarja ik zal 't nog even bekijken. Hmm met die zadelkamer heb je inderdaad wel gelijk, en ja er staan 6 kleine en 2 grote stallen.

Er is geen afwatering, maar ik heb altijd een laag zaagsel onder het stro, zodat het absorbeert, maar ik wil het wel graag aanleggen.

En de schuil plek kunnen ze van de bak, naar het andere weiland lopen, en het weiland ernaast, waar het stuk van de schuilplek zit, dus ze kunnen er altijd komen!
Maar het is indd wel slim van dat water haha.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 16:01

capopjekop schreef:
Dat zou ik zeker aanraden dat maatje. Ik weet zeker dat je toekomstige paardje je daar dankbaar voor zal zijn.

Ja da's waar.. Maar dan word het sowieso een oud shetlandertje haha.

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 16:05

Als maatje is een shetlander, of gewoon een pony goed genoeg. Wie weet vind je in de buurt wel een iemand wat nog wil helpen met verzorgen met de pony en dan heb je ook nog iemand om eens mee samen te rijden. Of ken je niemand die een stal zoekt, dat je dan 1 pensionstalletje hebt. Dan heb je zelf geen veearts, hoefsmid,... kosten, maar wel een maatje voor je paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 17:36

Leen_ schreef:
Als maatje is een shetlander, of gewoon een pony goed genoeg. Wie weet vind je in de buurt wel een iemand wat nog wil helpen met verzorgen met de pony en dan heb je ook nog iemand om eens mee samen te rijden. Of ken je niemand die een stal zoekt, dat je dan 1 pensionstalletje hebt. Dan heb je zelf geen veearts, hoefsmid,... kosten, maar wel een maatje voor je paard.

Dat is wel een goed idee ja!