Nieuwe stal bouwen - waaraan denken?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

jessje

Nieuwe stal bouwen - waaraan denken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-13 11:39

De titel is misschien een beetje vreemd, maar binnenkort gaan we een aanvraag doen voor stallen aan onze nieuwe woning.
Wij zijn al bij stedenbouw langs geweest en kunnen 9 stallen + opslag bouwen. Dit komt neer op een oppervlakte van maximaal 270m²
Het is niet direct de bedoeling om stallen aan derden te verhuren dus daar hoeft geen rekening mee gehouden te worden.

Natuurlijk hebben we wel enkele ideeën, ben ik al in veel stallen geweest enz, maar zo helemaal blanco beginnen is niet zo evident vind ik!
Ben dan ook bang om dingen te vergeten of later te denken "had ik maar..." dus graag een beetje input naar wat jullie heel handig of net niet vinden op stal.
Het is een stalling voor sportpaarden. Bedoeling is dat ze allen een raampje naar buiten hebben en een deur die uitkomt op de gang.

Hoe breed moet een opzadelruimte minimum zijn bijvoorbeeld? (2m50?)
En de zadelkamer, hoeveel plaats zou ik voorzien? (ik wil niets meer in huis van de paarden, bedoeling is dat alles in de stal kan opgeslagen worden) De concrete indeling hiervan kan nog wachten natuurlijk, maar de plaats moet wel voorzien worden

Hebben jullie verder nog ideetjes of tips die ik zeker niet mag vergeten bij de indeling van de stal?
Bedankt!!

joyce B

Re: Nieuwe stal bouwen - waaraan denken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 12:41

ik zou de stallen ruim doen. 4 bij 4 is een lekkere ruimte voor grote sportpaarden.
Misschien handig niet alleen een luik naar buiten te doen, maar een dubbele staldeur. Dan kun je de paarden ook makkelijk via de buitenkant uit hun stal laten als het nodig is (brand bijv.) of je kunt er per stal een uitloop aan vast maken als je daar met het plaatsen van de stal rekening mee houd (voldoende ruimte om de stal heen). Denk aan een zo ruim mogelijk dakoverstek tegen inregenen of sneeuwen en schaduw bij heet weer.

Isolatie? ventilerende nok? laat je goed informeren over de voor en nadelen en meerkosten.

Vorstbestendige drinkwatervoorziening binnen en buiten. Niet alleen de drinkbakjes, maar ook de kraan en denk aan de wasplaats, hoe wil je dat hebben in de winter?

Mijn zadelkamer van 3 bij 3,5 vind ik te klein. Had helaas maar beperkte ruimte. Dat is met 5/6 paarden/kasten en voertonnen onder de kasten en een dekenrek echt vol.

Gesloten hooi/strozolder (dus dat er geen stof naar beneden komt in de stallen) is een grote ruimte winnaar.
Denk aan een trap en evt. binnen een luik met trap (droog naar beneden gooien van hooi/stro) en openslaande deuren in de buitenmuur zodat je van buiten met machines de zolder kunt bevoorraden

Een kleine kantine (voor als je met meerderen de paarden traint en verzorgt) maar vooral een toilet is altijd fijn in de stal. Ook zonder pensionklanten. Dan kun je makkelijk en snel even naar de wc tijdens het doen/trainen van de paarden en hoef je niet naar huis, laarzen/chaps uit en weer helemaal terug te lopen.

Toegankelijkheid van de stallen en vooral de opslagruimte met shovel en trekker. Denk aan brede deuren en draaicirkels.

Krachtstroom of niet? Doorstroomboilers vragen soms krachtstroom en solarium ook.
wegwerken leidingen van stroom en water.

Veiligheid poetsplaats. bijvoorbeeld geen wasbak in de poets/wasplaats zelf . Ze kunnen gaan hangen en draaien en dan de boel mollen of zichzelf bezeren.

En inderdaad vooral op veel plaatsen kijken hoe mensen hun stal ingericht hebben en vragen waar ze tegenaan lopen en waar ze blij mee zijn.

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 15:09

Je zal een architect nodig hebben
Plannen van gebouwen, groter dan 40 vierkante meter, moeten gemaakt worden door een architect en hun prijzen lopen sterk uiteen en zijn niet van de poes.
Sommige eisen zelfs dat zij bepalen wie het materiaal mag leveren, procentje ?

Voorzie een voldoende ruim afdak voor de stallen, zo kan het niet in de stallen regenen en kan je droog naar je stallen.
Wij hebben vorig jaar een stal met zadelkamer en berging gebouwd bij mijn dochter, als je wil mag je eens komen kijken, ze woont in de buurt van Geel.

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 15:13

JoyceB geeft al een heel aantal nuttige tips.

Het klinkt misschien heel vervelend, maar zorg voor genoeg ruimte voor de boxen om een eventueel dood paard te kunnen verwijderen. Dat is het enige waar wij geen rekening mee hebben gehouden, als er hier iets gebeurt dan moet ik de halve stal afbreken.

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 15:20

MarcR schreef:
Plannen van gebouwen, groter dan 40 vierkante meter, moeten gemaakt worden door een architect
.

Is dat altijd en overal zo? Of kan dat ook afhankelijk zijn van gemeentebeleid?

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 15:30

Klein detail: zorg dat je waterbakjes 's winters niet kunnen bevriezen.

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 17:43

FlyAway schreef:
MarcR schreef:
Plannen van gebouwen, groter dan 40 vierkante meter, moeten gemaakt worden door een architect
.

Is dat altijd en overal zo? Of kan dat ook afhankelijk zijn van gemeentebeleid?

In Vlaanderen is dat voor alle gebouwen die je wil zetten is een Vlaams reglement.
Bij mijn dochter wilde we twee stallen met zadelkamer en bergruimte zetten maar dan zaten we boven de 40 m2.
We hebben bijna een jaar gezocht achter een architect die de plannen wou tekenen voor een redelijke prijs maar ten slotte hebben we onder de 40m2 moeten blijven.

jessje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-13 18:13

Ja architect weten we, huis is ook nieuwbouw en onze architect wil de plannen voor de stallen ook indienen maar wij moeten wel een plattegrond maken. De architect regelt alles wbt regels rond afwatering, hemelwater enzo.

Bedankt voor de tips al! Ga ze morgen eens rustig doornemen!

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 18:50

lichte en luchtige stallen (zonder tocht), vorstvrij, wasplaats met warm en koud water, zadelkamer mijn zadelkamer is 3 bij zeven en nog te klein (:(). eerder had ik een zadelkamer van 3 bij 3,5 en die was praktischer ingedeeld en ruim genoeg
Deur die aan de windvrije kant is, dan hoeft deze maar enkele dagen in het jaar dicht.

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 12:17

Opletten met zomaar alles aan de architect te laten.

Wij (m'n vader al jaren en ik ben sinds 2 maanden er aan het inrollen) doen bouwaanvraag- en regularisatiedossiers opstellen als job en moeten spijtig genoeg heel veel dossiers, die niet goed aangepakt zijn door architecten, toch ingediend en dan geweigerd zijn, recht trekken. En dat jaagt de klant alleen maar op kosten en kost tijd.

Wij werken samen met enkele architecten, maar stellen zelf de plannen op, doen alle papierwerk zeg maar.

Dus zorg dat alle details in orde zijn, dat je een goede beschrijvende nota hebt met alle info erin etc etc...

Ik wil helemaal geen reclame maken ofzo, maar als je meer wilt weten, pb maar.

Oa de dossiers ivm de infrastructuur van Dirk Demeersman, Raf Kooremans, Jef Desmedt etc is door m'n vader gedaan.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 12:27

Laat je elektrische installatie zo aanleggen dat je vanuit huis met één knop de hele stal stroomvrij kunt maken. Dat slaapt een stuk rustiger ;)
Als je wilt bezuiningen op aan en afvoer van stro (of welke bedding dan ook) kun je investeren in HIT-matrassen (softbed). Dit scheelt aanzienlijk in verbruik.
Misschien dat zelfs een automatisch hooi- en krachtvoer systeem rendabel is voor als je vaak weg bent op wedstrijd en je toch meerdere malen per dag voer wilt verstrekken.