Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
MarliesV schreef:Aan je laatste zin te lezen heeft ze dus ook op stal contact met andere paarden?
Haal je haar als eerste of als laatste naar binnen? En is daar wat in veranderd de laatste tijd?
Net als je voerbeleid, heb je daar wat in gewijzigd?
Wat gebeurd er als ze een half uur op stal staat, wordt ze dan wel rustiger?
Geen idee wat de oorzaak kan zijn maar is het mogelijk om haar (tijdelijk) 24/7 met een maatje naar buiten te doen?
MarliesV schreef:Je verhaal is enorm slecht te volgen. Weet niet waar je op typt maar probeer het even rustig door te lezen want dit is bijna een puzzel.
Begrijp dus dat ze met 4 paarden meer binnen staat en per 2 wordt meegenomen van het land.
Ze vertoont dit gedrag dus constant als ze iemand hoort. Tenminste dat is wat ik er van maak.
Naar buiten is ook tijdelijk een optie, dan kan je de stal even helemaal leeg halen en reinigen en controleren op bv een marter of een rat wat Sonja aangeeft.
Plus dat je misschien de cirkel doorbreekt op deze manier.
Een paard een half uur laten galopperen aan de longeerlijn en dan op stal gooien lost echt niets op hoor. Daarnaast is dat niet erg best voor een 4 jarige en zou ik dat absoluut niet doen. Daar worden ze lichamelijk misschien wat vermoeid van maar mentaal totaal niet en dus heeft ze nog geen rust.
ingvdh schreef:Mag ik een tip geven, lees je stukje eens terug voordat je op plaatsen drukt, want er is geen touw aan vast te knopen. Je mist hier en daar woorden, je zet de woorden niet in de juiste volgorde naast de nodige spellingsfouten wat het moeilijk leesbaar maakt en er dus lastig hulp gegeven kan worden.
on topic, misschien bij het binnenhalen zorgen dat er voer (hooi) ligt zodat ze wat te doen heeft?
russel schreef:Jouw paard wil bij de paarden op het land blijven, is haar kudde instinct.. Het gedrag zal blijven, bij de een meer als bij de andere.
Kijk of ze bij de weidepaarden kan blijven, dat scheelt haar stress, stress zal op den duur niet goed voor de gezondheid van je paard zijn.
Sabienhtje schreef:russel schreef:Jouw paard wil bij de paarden op het land blijven, is haar kudde instinct.. Het gedrag zal blijven, bij de een meer als bij de andere.
Kijk of ze bij de weidepaarden kan blijven, dat scheelt haar stress, stress zal op den duur niet goed voor de gezondheid van je paard zijn.
Elke paard heb zijn eigen stuk land! Ze kunnen niet bij elkaar komen.
Maar dat IS altijd zo geweest.
tabaflab schreef:Ja ze staat binnen met 4 anderen paarden. Buiten staan er nog 4. Op land kan ze naar alle paarden kijken, ook naar die van de buren, die hebben vuur Shetlander en nog 5 grote paarden daar staan.
[Ze wordt elkeen 2 of 3 uitgehaald loop vaak ook met ze 2 binnen tehalen????]. 2 andere doet de eigenaar zelf van de boerderij, die staan dan altijd nog buiten.
Op donderdag staat de ene binnen, en de andere hebben les.
Heb gisteren nog gelongeerd, alleen maar laten galopperen. Ze wou helemaal niet, maar na half uur dacht ik dat ze wel moe zal zijn. Maar was ze nog niet, haar gedrag bleef hetzelfde.
De boer heeft gisteren nog gekeken, maar als ze een stem hoort dan begint ze weer. 'S morens vroeg gaat de boer melken, en dan loop hij door. Hij hoeft alleen langs de stal. Ze hoorde alleen de voetstappen, maar dan wordt ze ook al onrustig. Met hetzelfde gedrag.
Enige wat is verandert, is dat de boer het aan ze rug heeft, dat dan iemand anders de paarden buiten zet, maar dat was al zo vanaf 3 augustus.
En dit weekend gingen 2 paarden weg, en kwam een dag later 2 nieuwe voor terug.
24 uur buiten zal kunnen maar dan los ik het probleem niet op. Want dan staat ze tot 2 weken voor september [nog samen dan ook alleen.????]
Ik heb het duidelijk proberen te maken, als je dit ziet [nog samen dan ook alleen????]
of deze [Ze word elkeen 2 of 3 uitgehaald loop vaak ook met ze 2 binnen tehhalen????]
Dan kan ik daar geen soep van maken.
Calanddra schreef:Ik begrijp dus dat t paardje altijd alleen staat en enkel naar andere paarden kan kijken? Ik denk dat daar t probleem kan zitten. Zo'n jong dier hoort in een kudde te staan
MarcR schreef:Uit je verhaal en gezien de leeftijd van je paard vermoed ik dat je paard aan het puberen is zoals jongeren kunnen puberen.
Ze stelt alles in vraag : haar plaats in de kudde met de andere paarden en jouw leiderschap.
Ze wil haar eigen wil opdringen en daarom protesteert ze tegen bijna alles wat ze moet doen.
Als je dit niet grondig en gestructureerd aanpakt zal het alleen nog maar erger worden omdat ze ondervindt dat ze wegkomt met haar gedrag.
Je zal je moeten verdiepen in de denk- en leefwereld van paarden en van daaruit haar gaan opvoeden zodat ze jou terug erkent als haar leider.
De plaats in de kudde met de andere paarden zal ze zelf moeten uitvechten, daar kan je weinig aan doen.
Als je Engels goed genoeg is ga dan eens kijken op de website http://www.thinklikeahorse.org daar kan je heel wat info vinden over de paardenwereld.