Kwaliteit stro na regen.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ylana

Kwaliteit stro na regen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-13 15:41

Wat is er te verwachten van de kwaliteit van stro nadat het gemaaid op de grond ligt en er (flinke) regen overheen gegaan is...?
Waar ik mijn stro van verwacht is vrijdag begonnen met maaien en persen maar moet stoppen in verband met de regen van vrijdag en vannacht/vanochtend. De grote balen die al wel geperst waren staan nu onafgedekt op het land....
Zou dit stro (op de balen misschien na) na drogen nog gewoon van goede kwaliteit zijn...?

xSlvna

Re: Kwaliteit stro na regen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 15:45

Als het niet gaat schimmelen, volgens mij gaat het drogen beter als het los ligt en af en toe 'opgeschud' wordt, maar dit weet ik niet zeker.

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 15:46

Er kan schimmel in komen.

BBolluijt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 20:46

een buitje regen is echt geen enkel probleem, als het stro maar goed droog in het pak komt. Het weerbericht voor deze komende week is goed, dus gewoon wachten tot het lekker droog is. Om te bepalen of het droog genoeg is om te persen, neem je een flinke pluk stro en draai je het tot een knoop als het stro breekt is het droog genoeg.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 16:28

Ze zeggen toch dat stro wat nat geweest is beter vocht opneemt omdat de waslaag er af is

tweebelgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 13:42

Altijd zorgen dat het stro goed droog is vooraleer te persen. Als het stro te vochtig is kan je de broei erin krijgen. Het stro kan dan uit zichzelf gaan branden. Elk jaar hoor je dat er ergens brand ontstaat door stro of hooi dat niet droog genoeg was. Wat ga je doen met de natte strobalen?

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 13:47

Als het stro op het land goed droog in de pers gaat niks aan de hand maar die balen die onafgedekt staan zou ik niet willen hebben of los gooien, drogen en opnieuw persen.

CMB

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 13:59

Als er een bui regen in komt is juist beter. Het stro neemt daardoor meer vocht op. Zorg wel dat het daarna droog in pak komt anders krijg je erg harde pakjes met kans op schimmel.
Door de bui regen word het stro wel grauw qua kleur en niet meer zo goudgeel als het was.
T is dus grauw stro wat veel vocht op neemt of mooi goudgeel stro in de stal wat niks geen vocht op neemt ;)

eldie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 11:36

Wat een onzin: regen is nooit goed voor stro. Als het is natgeregend neemt het later ongeveer 30% minder vocht op. Als een regenbui goed voor stro zou zijn, zou iedereen eerst een regenbui afwachten. Natuurlijk kun je het altijd blijven gebruiken als strooisel, het wordt alleen iets minder smakelijk en wellicht heb je dus iets meer nodig. Wel belangrijk dat het goed droog geperst wordt, zo voorkom je schimmel en broeit de baal niet aan elkaar.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 12:02

Ik heb me laten vertellen dat het niet erg is als stro nat is geweest dit omdat het dan beter de nattigheid in de stal opneemt.Dan is het stro ook donkerder gekleurd nml.
Schimmel erin is natuurlijk absoluut onbruikbaar dat zou ik niet nemen maar dat verkleurde stro schijnt beter te zijn tegen het vocht van de stal.

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 14:46

Ik ben heel gevoelig op luchtjes en ruik dingen sneller dan andere mensen het misschien zouden ruiken. Wij hadden op mijn vorige stal ook een baal stro dat door een bui onderweg naar stal toe een beetje nat was geregend. Is in de baal goed opgedroogd, maar toen we het in de stallen gooide stonk het me toch! En het was niet beschimmeld. Andere mensen roken het ook niet of maar een beetje, maar ik vond de lucht niet te harden.

Ylana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-13 19:03

Ik ben erg in twijfel of ik bij deze boer mijn stro durf af te nemen...
Momenteel ligt het nog steeds op het land en is er vandaag weer een uur of 5 regen overheen gegaan.
Dit is al de 3e keer nu sinds het gemaaid is.

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 19:06

Nee dat zou ik niet doen ... :n

Skip_Bo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 19:23

eldie schreef:
Wat een onzin: regen is nooit goed voor stro. Als het is natgeregend neemt het later ongeveer 30% minder vocht op. Als een regenbui goed voor stro zou zijn, zou iedereen eerst een regenbui afwachten. Natuurlijk kun je het altijd blijven gebruiken als strooisel, het wordt alleen iets minder smakelijk en wellicht heb je dus iets meer nodig. Wel belangrijk dat het goed droog geperst wordt, zo voorkom je schimmel en broeit de baal niet aan elkaar.

Ben ik niet met je eens.
Wij hadden vorige zomer 4 wagens met stro naar huis gehaald, 2 wagens die nat geregend waren en daarna droog in de pakken is gegaan, en 2 wagens waarbij het stro gelijk in de pakken ging.
Verschil van vochtopname kan je duidelijk merken, het stro wat een keer nat geregend was nam het vocht veel beter op.

En dat ze nu allemaal een regenbui afwachten is totale onzin, ze persen het liever gelijk, zodat het gelijk van land kan. Elke keer als het nat regent moet het eerst weer droog zijn voordat het geperst kan worden, dit duurt voor hun veel te lang, en tijd is geld.

CMB

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 11:24

eldie schreef:

Als er een bui regen in komt en daarna droog in pak is juist wel goed en neemt ook zeker meer vocht op dan stro waar geen bui regen in is geweest.
En het hoeft nou niet zo te zijn dat alle boeren daar anders wel op zouden wachten want die willen juist het liefst hun land leeg hebben dus persen het meteen of verhakselen het.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 16:37

vanmorgen bij ons een lading stro bezorgd en toevallig had ik het er met de chauffeur over, die zei ook dat als er wat regen overheen is geweest het wasachtige laagje er af is en het dus beter vocht opneemt, maar inderdaad ook vaak iets minder mooi van kleur is...

paddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 11:20

karev schreef:
Ze zeggen toch dat stro wat nat geweest is beter vocht opneemt omdat de waslaag er af is

ja dat klopt idd.