Luchtzuiger

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Luchtzuiger

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 21:16

Ik heb geleken naar rijpaarden, maar een van de rijpaarden is een luchtzuiger, wat houd dit in? En is het te helpen?

Irisx

Re: Luchtzuiger

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 21:24

Een luchtzuiger is een luchtzuiger ofwel door stress, ofwel door een te lage zuurgraad in de maag. Dit is te helpen (stress factor weghalen of maagzuur neutaliseren door bijv ander voer oid), maar is heel erg lastig te verhelpen.

Ik heb ook een luchtzuiger, heb er geen last van. Echt niet, andere mensen kunnen niet leven met een lucthzuiger, ik heb er mee leren leven. Hij ka er niets aan doen, en hebben ook geprobeerd om van alles te veranderen, maar bij hem is het niet te verhelpen. Jammer, maar ik hou echt niet minder van hem!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 21:25

Okee weet ik dat weer! Dankjewel (:

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 21:29

Het schijnt bij veel luchtzuigers te helpen om ze 24/7 buiten te zetten, mocht je serieus geïnteresseerd zijn in dit paard.

Luchtzuigbanden (strakke banden om de nek van het paard die de stalondeugd zouden stoppen) lijken een mooie snelle oplossing, maar helaas maken ze de stress voor het dier alleen maar erger.

dodyg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 21:31

Gypsy schreef:
Het schijnt bij veel luchtzuigers te helpen om ze 24/7 buiten te zetten, mocht je serieus geïnteresseerd zijn in dit paard.

Luchtzuigbanden (strakke banden om de nek van het paard die de stalondeugd zouden stoppen) lijken een mooie snelle oplossing, maar helaas maken ze de stress voor het dier alleen maar erger.

Jammer genoeg bij de mijne niet.. staat 24/24 buiten met schuilstal maar zuigt de palen krom..
is volledig nagekeken door de da maar niks te vinden ook krachtvoer weglaten en alleen ruwvoer helpt ook niet..

Volgens da een echte verslaving net als roken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 21:32

Hmm, ze kunnen bij mij. 24/7 buiten staan, maar ik denk dat het dan indd maar net ligt aan hoe erg het paard het heeft. Ik ben wel serieus geïnteresseerd erin.

SmartBH

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 21:34

dodyg schreef:
Gypsy schreef:

Jammer genoeg bij de mijne niet.. staat 24/24 buiten met schuilstal maar zuigt de palen krom..
is volledig nagekeken door de da maar niks te vinden ook krachtvoer weglaten en alleen ruwvoer helpt ook niet..

Volgens da een echte verslaving net als roken

Ik had ook dit probleem, paard had geen problemen is volledig nagekeken door de DA ook qua voeding verschillende dingen geprobeerd. Inderdaad het is een verslaving voor stress, maar ook verveling. Omdat hij genoeg bezigheden had, volle wei en een leuk maatje hebben wij besloten om de weide af te zetten zodat hij niet meer kan luchtzuigen op de palen. Hij kan wel nog luchtzuigen op zijn waterbak, maar zijn vriendje jaagt hem regelmatig daar weg. Misschien kun je dit ook overwegen?

esmee1233

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 21:34

Mijn pony luchtzuigt ook en die staat ook 24/7 buiten, ze doet het op het houten hek, maar als ze straks naar een andere wei gaat moet ik even kijken of ze het ook doet op de palen! Ik laat het maar, ze heeft nog nooit iets ervan overgehouden dus ik laat het maar zo!!! :)

Irisx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 21:36

Bij die van mij helpt buiten zetten een dag of twee, drie, daarna ontdekt hij wel weer plekjes om te zuigen xD
Als ze willen, dan doen ze het echt wel. Ze verzinnen er wel iets op!

Die banden die onderdrukken het luchtzuigen, maar niet de reden waarom ze luchtzuigen. Vaak wordt het luchtzuigen alleen maar erger als je de banden er weer vanaf haalt. Ik ben er iig geen voorstander van. Daarbij moet je oppassen met het velletje van het paard. Ik heb het eventjes geprobeerd nadat hij een keer flinke gaskoliek gekregen heeft, maar alle delen waar de band op zat waren (zelfs MET bont eromheen) kaal geschuurd. Snel maar weer eraf gehaald dus. Hadden er dus al extra bont omheen gedaan om het zachter te maken voor knollie. Weten hoe een dun huidje meneer heeft.

Meiden hiervoor; is jullie paard ooit op maagzweren gecontroleerd?

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 21:37

dodyg, ik geloof dat hoor, het schijnt in sommige gevallen geholpen te hebben, ik heb er ooit een topic met poll over gehad.
Maar als het komt door maagklachten (bv maagklachten door slecht ontwormd te zijn als jong paard) dan is het inderdaad niet te genezen.

Je zou kunnen kijken naar de huidige stalling, als je denkt dat de leefomstandigheden (veel op stal, weinig licht, weinig buiten spelen, weinig contact met soortgenoten, niet genoeg ruwvoer of voederbeurten) de oorzaak zijn, zou je de gok kunnen nemen en het dier op proef nemen en kijken of het te verminderen valt. Hoewel de stress van een verhuizing ook weer invloed heeft.

SmartBH

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 21:37

Door de weide aan te passen heeft hij minder snel de wil om te luchtzuigen dan wanneer hij dit constant vrij is om te doen. Er zijn nog plaatsen waar hij kan luchtzuigen zoals de bak of zijn stal, maar ik merk toch een verschil op. In een weide die niet aangepast is, zal hij bij het binnenkomen in de stal of de bak onmiddelijk luchtzuigen. Als hij in een weide staat dat wel aangepast is zal hij minder snel beginnen luchtzuigen. Het helpt voor hem dus een klein beetje...ik moet hem vooral véél bezigheid geven :p

esmee1233

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 21:38

xIirtJj schreef:
Bij die van mij helpt buiten zetten een dag of twee, drie, daarna ontdekt hij wel weer plekjes om te zuigen xD

Die banden die onderdrukken het luchtzuigen, maar niet de reden waarom ze luchtzuigen. Vaak wordt het luchtzuigen alleen maar erger als je de banden er weer vanaf haalt. Ik ben er iig geen voorstander van. Daarbij moet je oppassen met het velletje van het paard. Ik heb het eventjes geprobeerd nadat hij een keer flinke gaskoliek gekregen heeft, maar alle delen waar de band op zat waren (zelfs MET bont eromheen) kaal geschuurd. Snel maar weer eraf gehaald dus. Hadden er dus al extra bont omheen gedaan om het zachter te maken voor knollie. Weten hoe een dun huidje meneer heeft.

Nee mijn pony is daar nooit op gecontroleerd..... Kunnen ze daar ook van gaan luchtzuigen dan?

SmartBH

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 21:38

xIirtJj schreef:

Ja, maar niks gevonden dus het was pure verslaving!

SmartBH

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 21:40

xIirtJj schreef:

Ik laat ook regelmatig bloed prikken,, blijkbaar kunnen ze daar ook uit afleiden of er een mogelijkheid tot maagzweren zijn. Er zijn dan bepaalde waardes die verhoogt zijn. EDIT: het is geen zekerheid maar kan een indicatie zijn

dodyg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 21:43

xIirtJj schreef:

Hier is paardlief ook volledig gecontroleerd..

Paard lief doet het ook zonder ergens op vast te pakken.. kan het in de lucht of draait zijn Hoef er niet voor om om weidemaatjes ervoor in te zetten.. ( wordt niet als fijn gevonden door de weide maatjes dus haalt het ook niet meer in zijn hoofd gelukkig..)

Irisx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 07:58

Esmee; Ja, van maagzweren kunnen ze ook gaan luchtzuigen. Een maagzweer zorgt voor een hogere zuurgraad in de maag. Als brandend maagzuur zeg maar. Door het luchtzuigen maakt een paard speeksel aan, wat hij doorslikt en daardoor in de maag terecht komt. Het speeksel neutraliseert het maagzuur waardoor het paard dus een hogere zuurgraad krijgt in de maag. (minder brandend maagzuur).

Zodra je die van mij eten geeft als in krachtvoer, dan is het luchtzuigen een stuk erger als dat hij ruwvoer eet. Bij ruwvoer moeten ze veel meer kauwen en maken ze dus meet speeksel aan. Krachtvoer hoeven ze niet heel veel op te kauwen. Dat bijten ze voorin door en kunnen ze doorslikken, ruwvoer moeten ze met hun achterste kiezen nog vermalen.

Wat ik doe als ik mijn pony te eten geef, is een beetje stro in zijn voerbak gooien en dat door de brokken mengen. Stro is vergelijkbaar met ruwvoer en zorgt er dus voor dat hij meer moet kauwen voor hij zijn eten doorslikt.

salamaleque

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 09:33

Mijn paard zuigt lucht na het eten van brok/peen. Ik heb het laten nakijken door de DA ivm mogelijke maagzweer maar alles was in orde. Het is een vervelende gewoonte zoals nagelbijten bij mensen, een paard hoeft ook niet perse verveeld of ongelukkig te zijn. Ze krijgen er ook geen koliek van, je moet alleen de tanden in de gaten houden ....

Irisx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 11:06

Das echt een fabeltje dat ze er geen koliek van krijgen. Mijne heeft toch echt twee keer gaskoliek gekregen door het luchtzuigen hoor. De kans is klein, maarhet kan wel.

MissDonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 21:31

Friesiszwart heeft een luchtzuiger. En doet het heel goed zonder band. als er geen draad boven het hek is zuigt ie geloof ik. anders niet.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 21:32