Kunststof watertank

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Cambiar

Kunststof watertank

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-13 10:20

Ik heb het internet afgezocht naar een oplossing die betaalbaar is om een grotere waterbak te zetten in de weide. Ik zocht naar oude badkuipen (enkel nieuwe gevonden) of een kuntstofbak zonder kraantje aan. Zou zo'n 1000 liter in moeten kunnen.
Kan iemand me tips of benamingen geven aub?

Shirley

Re: Kunststof watertank

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 10:24

Een oude badkuip heb ik wel voor je staan ;)

Die vierkante voorraadvaten heten hier gewoon 1000 liter vat of een 1000 liter tank ( op de MP staan er genoeg )

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-13 11:37

Ik ben van België ;-), maar heel erg bedankt voor je aanbod. Ik zocht oude badkuipen, maar zag enkel nog gebruikte baden te koop staan (ga nu voor 15 euro zo'n bad kopen). Heb advertentie gezet, maar is tegen zondag omdat we dan op verlof vertrekken, zou graag twee grote bakken plaatsen, 1 in de gang van de paddock/schuilstal en 1 in de weide
Ik zag in de overbuur z'n weide zo'n witte plastiek bak staan, die ze precies open gesneden hebben. Daar kan super veel water in en ziet er niet duur uit, vandaar dat ik wat aan het zoeken was....
Ik denk dat de voorraadvaten die jij bedoelt met zo'n kraantje onderaan en traliewerk errond. Ik vroeg me af of de vaten ook zonder traliewerk te koop zijn.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 11:42

Die zijn er ook zonder :j
Maar of ze ook in België zo gemakkelijk te verkrijgen zijn als in Nederland ?

Ik woon overigens niet zo heel ver van de grens ( Essen/Roosendaal ) ;)

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 11:49

Ja die zijn ook zonder dat traliewerk te koop. Heten IBC vaten/tanks. Maar worden op MP veel onder de naam 1000 litervat verkocht. Let wel zonder dat traliewerk en met de kop eraf worden ze wel een stuk instabieler. En heb je kans dat het zich gaat vervormen onder het gewicht van het water. Ik heb zelf een IBC die iets verder naar beneden is afgesneden, maar water erin gaat niet.

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-13 11:56

Ok, thx voor de tip! Ga gewoon eens vragen hoe zij dat dan doen, misschien is het nog iets anders.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 11:59

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-13 12:11

Thx! maar is met traliewerk aan...zag deze ook al staan. Ik vul altijd de waterbakken met de tuinslang.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 12:14

Ze zullen ze ook vast wel zonder hebben en anders haal je 'm eraf ;)

dito

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 12:14

ik denk dat des te groter de bak het ook lastiger is. met name in de zomer met zon erop kan het water snel vies worden en komen er van de besies in/alg tegen de wanden. Is ook een klus met schoonmaken zo'n grote bak lijkt mij

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 12:29

Wat dito zegt. Ieta met een goede stop of kraantje, want je moet hem regelmatig leeg laten lopen en schoonmaken. 1000liter keer je niet even om e als je dat te lang laat staan is het niet zo fris meer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 17:11

Je kan ook gewoon bij de xenos bijvoorbeeld grote opbergboxen kopen.

BBolluijt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 00:15

De vierkante 1000 liter vaten met een metalen raster heten IBC containers.
Als je ze 2e hands koopt moet je wel garantie vragen dat ze goed gereinigd zijn. vaak worden deze tanks nl gebruikt voor chemicaliën etc. .
Er zijn diverse uitvoeringen, allemaal voorzien van een kraan met een S60 schroefdraad.
Als je hier een drinkbak aan wil maken moet je wel een lage druk drinkbak nemen. De gewone drinkbakken werken nl niet goed met alleen de druk van het water in het vat. Lister heeft verschillende goede lagedruk drinkbakken die op deze vaten passen en voorzien zijn van een aansluitset voor op het kraantje van de container. http://deweidewinkel.nl/drinkwater-en-b ... vaten.html

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 00:24

vivianxkuss schreef:
Je kan ook gewoon bij de xenos bijvoorbeeld grote opbergboxen kopen.

Wuuuuuut?? Dat is een grapje? Als ze tonnen als oplossing wilt kan ze beter specie kuipen aanschaffen.

Ts, je kunt het ijzeren hekwerk ook intwee doen, dan houdt je de stevigheid.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 00:33

Cambiar schreef:
Thx! maar is met traliewerk aan...zag deze ook al staan. Ik vul altijd de waterbakken met de tuinslang.

Die dingen hebben een grote schroefdop bovenaan om te vullen. En zoals al verderop in een link staat, er zijn ook drinkbakken voor te krijgen.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 00:35

Even een waarschuwing: als je vaten zoekt voor drinkwater van kunststof, let er dan vooral op dat de kunststof waar de vaten van gemaakt zijn, geschikt is (geweest) voor voeding of vloeistoffen bestemd voor consumptie! Er zal talloze kunstoffen die niet geschikt zijn om met stoffen ( bv water) in aanraking te komen die voor consumptie bedoeld zijn.
Hiereen link die nogal verontrustend is en waarin je kunt lezen hoe kunststoffen een nare impact kunnen hebben op je gezondheid ( of in dit geval die van je paard): http://www.warenwelenwee.nl/toevoeginge ... offen.html

Denk niet dat dit bangmakerij is maar ik moet je wel zéér afraden om van die grote 1000 liter bakken aan te schaffen, zeker die voor chemische stoffen gebruikt zijn. Je doet er verstandig aan om je zoektocht naar een oude badkuip voor te zetten; de emaille coating van zo'n kuip levert tenminste geen gevaar op.

rejov

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 07:13

Wij hebben op stal ook 1000 liter vaten staan (4 stuks) bevalt ons uitstekend. Wij hebben daar met een tuinslang een kunststof kuip (ton, specie kuip) bevestigd, in de ton zit een vlotter zodat het water automatisch bij gevuld wordt. Om de 2 dagen maken we de tonnen schoon. Uiteraard goed opletten dat je wel schone 1000 litervaten koopt (geen vaten waarin chemisch spul in heeft gezeten) Ook wij zijn begonnen met een bad maar dat beviel ons niet en dan met name het schoonmaken daarvan. En aan de 1000 litervaten kun je meerdere kunstof tonnen bevestigen zodat je op meerdere plaatsen van je wei watervoorzieningen hebt voor de paarden.

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-13 23:36

Is een heel mooi, ovalen bad geworden :D , water wordt wel snel groen. De grote zwarte kuipen zijn nog altijd het beste, maar bad is goed voor als we een dagje langer weg zijn.