Weidegang in de winter op pensionstallingen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Poowniee

Weidegang in de winter op pensionstallingen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-13 16:22

Hallo allemaal,

Ondertussen is het alweer midden augustus en dat betekend ook dat de wintermaanden weer in het voorruit zicht zijn aan het komen.
Op het moment ben ik op zoek naar een andere stal omdat het anders helaas gaat betekenen dat mijn paard vrijwel niet buiten komt in de winter.

Nu heb ik een vraagje aan mensen op een pensionstal, hoe is het naar buiten gaan in de winter maanden bij jullie geregeld?
Mogen ze op de weide? Is deze een winterweide of lopen ze ook weer op deze zelfde weide in de zomer? Hoelang? Wordt dit een ontzettende modderbende? Op welke grond zitten jullie?
Gaan ze op paddocks? In groepjes en hoelang?
En bij extreme kou/snee/hagel/ijzel hoe is het dan geregeld?

Achterom

Re: Weidegang in de winter op pensionstallingen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 16:24

Bij ons gaan de paarden in de winter niet op de wei, maar op de paddock. Daar staan ze de hele dag in groepjes, met hooi.
Ook in extreme omstandigheden, tenzij een eigenaar aangeeft dat hij dat niet wil.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 16:25

Mijn paard staat het hele jaar door 24/7 buiten met grote schuilcontainers. :)
Soms staan ze op de wei, maar meestal gewoon in de paddocks.
Als het heel lang achter elkaar regent, wordt het wel modderig, dat valt bijna niet te voorkomen.
Maar de paddock van Kim heeft een hoger gedeelte, dus ze kunnen altijd droog staan met de beentjes.

Edit: Wat Wendy zegt is bij ons ook het geval; als je als eigenaar wilt dat je paard op stal gaat, kun je dat aangeven. :j

orion456

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 16:26

Onze paarden staan 24/7 het hele jaar door buiten op een (kale) wei. Worden bijgevoerd met kuil 2x per dag. Wij staan op de veluwe, dus zandgrond. Weides zijn meestal goed droog (voor het grootste deel), ook in de winter. Ze staan in een groepje van 4 paarden. Ze hebben geen schuilstal oid, zijn wel allemaal sobere rassen (groninger, haflinger, fjord) die hele goede wintervacht krijgen of flinke dekens op. Met voldoende voer hebben ze geen last van de kou (ook niet als het -20 is). Ze verplaatsen meestal naar een andere wei als de wei echt heel kaal wordt en te lang kaal blijft, dus meestal 2 maanden per wei, gaan ze naar een volgende en dat schuift zo het hele jaar op.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 16:26

In welke regio zit je? Dat maakt nogal wat uit qua mogelijkheden :)

othelloster

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 16:27

Bij ons op de stalling gaan ze gewoon naar buiten op een weide van 5 hectare ongeachte het weer in de winter en snachts op stal en als het weer weer goed is lopen ze 24/7 buiten (voornamelijk in de zomer).
Alleen met ijzel staan ze binnen want dat is te gevaarlijk want ze lopen op een steile heuvelweide,
ze gaan van 9 uur sochtends tot 4 a 6 uur na buiten en dan komen ze weer naar binnen,
er dan krijgen ze onbeperkt hooi.
ze kunnen schuilen onder een brug in de weide

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 16:27

Die van mij staat op zandgrond en die gaat op een winterwei :) Van 's ochtends 08:00 tot het donker wordt. Dit ligt dus een beetje aan de maand. Het is dus wel zo dat er geen gras op staat want dat gaat stuk. Modderboel is het alleen bij extreme regenval. Zandgrond is wat dat soort dingen betreft ideaal :)

Phrono

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 16:29

Dit wordt ook de eerste winter op onze stalling, dus het is even afwachten. Voorheen stond mijn merrie in een paddock paradise en dat werd toch wel erg nat in de winter, helaas.
Nu staan we op hooggelegen zandgrond en de paardjes blijven 24/7 buiten lopen op de weide. Ik ben heel benieuwd hoe het zal gaan. :)

Poowniee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-13 16:30

Wendy schreef:
Bij ons gaan de paarden in de winter niet op de wei, maar op de paddock. Daar staan ze de hele dag in groepjes, met hooi.
Ook in extreme omstandigheden, tenzij een eigenaar aangeeft dat hij dat niet wil.

Mag ik vragen hoeveel paarden er dan op stal staan en hoeveel paddocks er zijn? Dit lijkt me ideaal maar vaak zijn er niet genoeg paddocks voor handen.

Poowniee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-13 16:31

ruitje schreef:
In welke regio zit je? Dat maakt nogal wat uit qua mogelijkheden :)

Wij zitten op een kleigrond, een ramp dus wat dat betreft...

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 16:33

Ja, klinkt allemaal heel leuk dat 24/7, maar in sommige delen van NL is dat gewoon geen optie :)

tandlozemum

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 16:34

bij ons gaan ze de hele dag de wei op. de weilanden zijn best groot, en ze staan met groepjes van max. 6 paarden bij elkaar. er staat amper gras op, maar krijgen hooi en kuil gevoerd op het land. de wei zelf blijft droog, alleen bij de ingang is het met veel regen wat blubberig.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 16:38

Poowniee schreef:
Wendy schreef:

Mag ik vragen hoeveel paarden er dan op stal staan en hoeveel paddocks er zijn? Dit lijkt me ideaal maar vaak zijn er niet genoeg paddocks voor handen.

10 paarden die in de winter naar buiten gaan, verdeeld over 3 paddocks.

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 16:40

Mijn paard gaat op de paddock als ik haar daar zet, of dit met iemand regel. Op de weide gaat ze niet omdat die dan stuk gaat :)

Pally

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 16:41

Bij ons gaan ze ook gewoon de hele winter naar buiten, je moet zelf binnen en buiten zetten dus je bepaalt ook zelf hoe lang je paard buiten staat.
Bij ons staan er gemiddeld 2 paarden per wei en vaak word het alleen voor bij het hek wat modderig.
Als je vind dat er te weinig gras staat ben je vrij om bij te voeren.

Roweentje89Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 16:42

Ik verhuis eind Augustus naar een fokkerij/dressuurstal. Paarden die 's nachts op stal gaan komen heel het jaar door van 's morgens tot 's avonds buiten, ook in de winter. Die van mij komt in een klein groepje paarden te staan die altijd buiten blijven met een schuilstal. :)

liberia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 16:46

Op onze stal blijven de paarden in het najaar zo lang mogelijk overdag buiten. Tot en met november is geen uitzondering. Een gedeelte van de paarden (vooral de oudjes en ponies) komen ook in de winter de hele dag op de weide. De andere paarden gaan minimaal vijf uur in de paddocks. Daar krijgen ze ook hooi/kuil gevoerd. In totaal hebben wij zes grote paddocks.
Totaal aantal paarden op stal is twintig.

Gee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 16:53

Bij ons (randstad) zijn er zowel paddocks (voor paarden die om wat voor redenen dan ook niet in de groep kunnen) en is er een groot stuk zandvlakte, waar de kudde in de winter overdag op mag. In de zomer staan ze 24/7 in de wei, maar hebben ze ook toegang tot die zandvlakte.
En ja, bij hevige en aanhoudende regen verandert die vlakte in een modderboel, maar omdat de paarden in de winter op stal gezet worden, is dat geen probleem (wat hoefproblemen betreft)

Er zijn genoeg pensionstallen waar de paarden in de winter dus wel naar buiten mogen, maar echt goede weidegrond in de winter zal schaars te vinden zijn.
Wil je je paard persé in de winter op de wei? In welke regio zoek je iets?

Samblabla

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 16:55

Op mijn stal zijn maar 2 winter weides en 1 paddock. ;( en de meeste paarden staan met z'n 2en of alleen. Want de zomer weides zijn heel snel kapot maar dan zorg ik zelf wel dat ze veel buiten de stal komt.

mommy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 16:59

Eigenlijk ongelooflijk dat paarden in veel gevallen s'winters niet naar buiten kunnen..in veel gevallen hoogstens 1 a 2 uurtjes..vaak alleen :( Jammer! Excuses ..te nat...geen geschikte grond..worden gebruikt, alsof het dan niet erg is dat paarden de grotse deel van de dag binnen moeten blijven in een hok, eenzame opsluiting! Er bestaan ook echt nog stallen waar zelfs geen contact mogelijk is tussen de buren, zijwanden dicht en zelfs het hoofd kan niet om een hoekje kijken. Triest! Ben mij er zeer zeker van bewust dat het een hoop geld kost om droge Paddocks aan te leggen, maar als je als eigenaar voor het runnen van een pensionstal kiest, ben je dan ook niet verplicht tegenover de paarden om hen het beste te bieden.... :j

Gelukkig worden veel paarden eigenaren zich bewust, hoe zij hun paard willen huisvesten..hierdoor zullen veel stallen mee moeten in de verandering die er gaande is.

Namens alle paarden, Bedankt! /3

Succes met het vinden van een juiste stal?

keshia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 17:06

hier loopt mijn paard het hele jaar rond buiten, ook met sneeuw, hagel of storm.. als ik wil kan ze wel naar binnen, maar mijn paard en ik vinden het beide prima zo!
ik weet niet in welke regio je zit, maar soms kan 10-15 km de andere richting uit al heel veel betekenen qua grond..

hier loopt mijn paard in een kudde van 6 op een weide, zomer en winter dezelfde weide.. als de wei groot genoeg is lopen ze het niet helemaal aan gort, maar wel is het kaal natuurlijk omdat het gras niet bijgroeit..
hier staat mijn paard altijd met een grote baal hooi in de weide, alles wat ze niet van de weide halen krijgen ze daar wel.. geen slowfeeder, maar gewoon zoveel te eten als je lust..
moet zeggen dat ze eerst tonnetje rond werd door het bunkeren, maar nu ze weet dat het hooi er altijd blijft liggen eet ze een stuk rustiger.. ideaal!

een stal waar mijn paard heel de winter (toch gauw 5 maanden) niet tot nauwelijks buiten komt is echt een no go voor mij.. 4 uur per dag op de weide klinkt leuk, maar is toch 20 uur op stal..

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 17:36

Hier, veen op zand of leem, is de wei na een bepaalde hoeveelheid regen verzadigd. Dan kunnen ze er niet meer op. Na een natte zomer kan dat al in september zijn, met een droog najaar kan het december of januari zijn. In het najaar worden de uren weidegang afgebouwd naar 2 tot 4 uurtjes afhankelijk van de bodemgesteldheid tot het niet meer kan omdat ze diep wegakken en de zode kapotlopen. Zodra het land dan weer op begint te drogen, of keihard bevroren is bouwen we het langzaam weer op van 2 naar 4 uur, dan naar een uur of 6, 8 tot zo'n 12 tot 14 uur in de zomer (of dag en nacht indien gewenst)

De paarden, max. 6 nu 5, lopen in 1 groep of 2 groepjes in en om de stal. Ze hebben een ruim deel verharding rondom de (inloop)stal (ong. 450m2 - de staldelen waar ze niet vrij in en uit kunnen lopen) met aansluitend een ruime zandpaddock (450m2) die opgesplitst kan worden en aansluitend doorgangen naar een zandpad richting wei en de 20 bij 60 buitenbak die weer aansluit op de graspaden naar de wei.

Als er paarden 's nacht op stal moeten voor een periode kunnen er halfhoge tussenschotten geplaatst worden in de inloopstal(len), maar op dit moment willen de huidige eigenaren hun paarden vrij in en uit laten lopen 24/7. Staan er wel een paar op stal voor de nacht dan lopen ze minimaal van 9 tot 21 uur buiten, of de eigenaren moeten ze eerder op stal willen.

Met ijzel wordt gestrooid. Met sneeuw geschoven.

maaaikkee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 17:43

Mijn paard staat 24/7 buiten voor zover dat mogelijk is, in de winter staat ze in een stal met uitloop samen met twee andere paarden, ze hebben een stuk met betonplaten en ze hebben een gedeelte zand waar ze in kunnen.

De paarden gaan zodra het na de winter lekker weer word weer naar buiten, is het in maart al mooi weer gaan ze in maart al maar blijft het langer koud dan kunnen ze ook later pas de wei op gaan april/mei. De paarden gaan ook pas terug naar stal als het weer hier niet goed meer is en het koud word. Dan gaan ze vaak eerst alleen 's nachts op stal en overdag op de wei.

We hebben zelfs een jaar gehad dat de paarden in maart/april al buiten liepen en pas in december weer naar stal gaan. We staan bij een boer en we zijn met zn 3e.

Wat voor grond we hebben weet ik niet eigenlijk. De wei word pas echt drassig als het een dag of wat flink heeft geregend.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 17:47

Hier staat alles dag en nacht buiten. Niet altijd op het land (maar zomers ook niet ivm te dik worden), maar in een paddock die voor een groot deel bestraat is zodat ze niet in de blubber hoeven te staan.
Nu staan ze aan huis. Maar ook pension pony's die ik in het verleden op stal gehad had ook (van jonge merrie tot volwassen dekhengst en alles wat er tussen zat, ook de gene die in de sport lopen).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 17:50

Hier gaan ze net zo veel naar buiten in de winter als in de zomer.

Wij zitten op zand grond. En is in de winter behoorlijk droog (in vergelijking met andere stukken land in de omgeving). De weilanden worden wel kapot gelopen. Maargoed ik vind naar buiten gaan toch belangrijker dan zomers super veel gras.