Manen (wild ) knippen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

femkeonneke

Manen (wild ) knippen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-13 08:47

Hoi bokkers.
Mijn pony heeft lange manen (tot haar knieën) en die zitten (bijna) altijd in een hengstenvlecht.
Maar ik zou ze graag een beetje wild willen, aan allebei de kanten (nu alleen links).
Met deze manen is moeilijk te rijden of mennen, omdat ze altijd in de teugels vast zitten als je ze los doet...
Weet iemand hoe je dat moet doen? Door knippen ofzo?
(niet helemaal afknippen, dat wil ik liever niet!

Groetjes! /3

MarliesV

Re: Manen (wild ) knippen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 08:53

Beide kanten is genetisch bepaald en niet iets wat je kan knippen.

Gewoon kortwieken naar een haalbare lengte (bv hele hals nog bedekt) en dan het laatste snijden ipv knippen zodat het niet 'recht' is zeg maar.

JustMyZtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 08:54

Als je ze aan bijde kante wild, is het een tip om ze in te vlechten aan bijde kanten, zo groeien ze dus ook allebij de kanten op.

femkeonneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-13 08:57

En als ik ze los laat dan gaat ze schuren, dan krijg je dus ook een ongelijk gedoetje, maar ik weet echt niet wat ik moet doen! Ik ben bang dat het er dan lelijk uit ziet als ik ze een heel stuk korter moet knippen (heel recht enzo)

JustMyZtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 09:24

Maar je moet ook niet knippen, maar trekken, toch?

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 09:55

Trekken gaat bij hele lange manen bijna niet dus kun je ze beter knippen en indd voor het natuurlijke effect is snijden beter maar daar moet je wel goed bij uitkijken (dat je niet uitschiet of je paard ineens op jou wilt gaan staan enz..) Wat ik wel eens doe ter vervanging van snijden is de punten strak draaien en dan met de schaar een snijdende beweging maak ook dit vraagt enige oefening maar dat kun je goed oefenen op stro touwtjes en geeft ook een natuurlijker effect. Je kan ook de puntjes van onder af knippen dus met de schaar verticaal en dan kleine stukjes ietsjes schuin afknippen.

Ekeif96

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 10:02

Je zou ook eerst een groot deel met een gewone schaar kunnen knippen.
Om vervolgens met een uitdunschaar nog het laaste deel te knippen.
Zo zorg je ervoor dat de manen dan er niet helemaal recht geknipt eruit zien.
Ik doe het ook altijd op deze manier en vind dat het er altijd goed uitziet.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 10:05

ik doe het ook op de manier van ekeig96, eerst knippen op de lengte die ik wil en dan met de schaar met aan 1 kant kammetje wat ongelijker maken

jasz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 10:12

Ik knip het altijd eerst op de normale manier, dus schaar horizontaal, daarna knip ik het van onderaf met de schaar verticaal en dan dun ik het nog wat uit met een uitdunschaar. Dat ziet er ook heel natuurlijk uit.
je kan ook de manen omhoog doen en ze dan knippen, dan vallen ze al gelijk heel natuurlijk, of je kan ze even naar de andere kant van de hals doen en dan knippen, dat is ook heel natuurlijk. Veel opties dus.

SayaJones

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 10:16

Om de manen naar beide kanten te laten groeien inderdaad aan 2 kanten vlechten. Een oude methode helpt ook nog wel eens, om kleine gewichtjes in de vlechten te hangen zodat sneller ze naar die kant op gaan groeien en ook blijven hangen

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 14:57

Als je bv 20 cm van het haar wilt overhouden, dan snijd je het eerst als op 30cm met een kappersmes(waar ze ook altijd de nek van mannen mee scheren bij de kapper!!).
Daarna pak je een ijzeren kammetje en trek je de manen zo krijgt het een hele natuurlijke look.
Ik vind knippen echt verschrikkelijk..

femkeonneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-13 08:07

Ik wil geen natuurlijke look, ik wil de manen aan bij de kanten....