jaarling kopen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mar_M

jaarling kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-13 18:34

Hallo,

Mijn ouders zijn vorig jaar verhuist en hebben nu genoeg ruimte om een paardenstal te bouwen. Ook hebben we een weiland tot onze beschikking.
Hierdoor heb ik de mogelijkheid om een eigen paard te kopen. Deze zal samen komen te staan met mijn verzorghaflinger, 13 jaar oud.
Nu is mijn oog gevallen op een anderhalf jarige haflinger. Maar ik twijfel of het een goed idee is om die samen met de andere haflinger te zetten.
Ik ken een aantal mensen die een veulen/jaarling ook bij een volwassen paard hebben staan, wat ook erg goed gaat. Mijn verzorgpony houd nog wel van een spelletje dus ik denk dat hij wel een goed speelkameraadje zal zijn, maar toch is het anders dan een andere jonge pony.

Wat denken jullie, is deze combinatie een goed idee of beter van niet?

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 18:36

Als jou paard lekker sociaal is dan komt dat zeker goed.
Mijn fjord en haf zijn opgegroeid bij een 18 jarige hengst, de eerste twee jaar en daarna in een kudde met 10 andere paarden van verschillende leeftijden. En ze zijn beide erg sociaal en goed opgevoed.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 18:37

Het kan wel, maar het is voor de jaarling wel leuker om bij jongere pony's te staan. Mijn shetlanderhengst heeft toen bij mijn pony's gelopen die toen 4 en 5 waren. Die speelden af en toe wel met hem, maar ik zag wel dat hij zelf meer wilde spelen. Dus als je de mogelijkheid hebt zou ik toch een wat ouder paard nemen. Jonkies spelen gewoon erg graag en dan is het wel leuk als ze een passend maatje hebben. Overigens is mijn shet opgegroeid tot een vrolijke sociale pony dus echt geleden heeft hij niet. Maar hij had een jonkie vast leuker gevonden achteraf gezien.

Pacific

Re: jaarling kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 18:39

Nu kan het eventueel nog wel, maar als je verzorgpaard straks ouder is wil deze lang niet meer zo veel spelen als een volwassen pony, van een jaar of 8. Houd daar ook rekening mee.

matasja

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 19:01

ik heb 2 oudere merries en 2 jaarlingen, de ene jaarling staat bij mijn fries de hele dag en de andere jaarling bij mijn new forest.. een even oud maatje is het belangrijkste dus niet zolang het andere paard maar open staat voor een andere pony komt alles wel goed.

Mar_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-13 20:27

Bedankt voor jullie reacties.

Een wat ouder paard kan natuurlijk ook, maar het lijkt me erg leuk om een jong paard te zien opgroeien en zelf alles te leren.
Heb ook gedacht aan hem eerst nog een jaartje in de opfok te doen, maar vind het erg lastig om een goede te vinden voor een normale prijs.
En het liefst ook niet te ver weg omdat ik hem wel vaak wil zien.
Vaak is het ook zo dat je hem dan niet uit de groep mag halen en je er dus zelf niet veel mee kan doen.

Volgend probleem is dan ook dat de volwassen haflinger dan alleen komt te staan en dat vind ik geen goed idee.

Lastig hoor...

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 21:28

Wat ik uit jouw laatste post proef is dat je het veulen aan de ene kant wel alle goeds wil proberen te geven, maar niet ten koste van jouw plezier. Als jij bereid bent om een aantal belangen opzij te zetten ten bate van het veulen zou je aan een veulen kunnen beginnen (mits de andere voorwaarden ook in orde zijn natuurlijk), anders zou ik je aanraden om een 3 jarige te kopen, daar nog een jaartje mee om te tutten en die dan volgend jaar te beleren. Wel de lol van een jong paard en minder de nadelen.

xjuulsz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 21:32

Kan wel!

Mar_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-13 18:14

fjordnina schreef:
Wat ik uit jouw laatste post proef is dat je het veulen aan de ene kant wel alle goeds wil proberen te geven, maar niet ten koste van jouw plezier. Als jij bereid bent om een aantal belangen opzij te zetten ten bate van het veulen zou je aan een veulen kunnen beginnen (mits de andere voorwaarden ook in orde zijn natuurlijk), anders zou ik je aanraden om een 3 jarige te kopen, daar nog een jaartje mee om te tutten en die dan volgend jaar te beleren. Wel de lol van een jong paard en minder de nadelen.

op welke belangen doel je precies?

Annelove16x

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 18:19

Ja dat kan wel. Als de jaarling kan spelen met je verzorgpaard kan het gewoon samen

x_xena

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 18:25

Ja hoor, dat kan wel, over een paar jaar is die jaarling ook weer volwassen en ik denk niet dat je een 15 jarige haf sloom, saai, niet speels kan noemen. Dat ligt aan t paard

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 18:30

Als je verzorgpaard een ruin is dan gewoon doen, ruinen blijven vaak tot hoge leeftijd speels in tegenstelling tot merries.

Mar_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-13 20:29

x_xena schreef:
Ja hoor, dat kan wel, over een paar jaar is die jaarling ook weer volwassen en ik denk niet dat je een 15 jarige haf sloom, saai, niet speels kan noemen. Dat ligt aan t paard

Sloom en saai is hij zeker niet ;)

Bigone: mijn verzorghaf is inderdaad een ruin.

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 20:40

Mijn pony was 1,5 jaar toen ik haar kocht :D Ook een haflingertje.

Zij was/is behoorlijk brutaal en wil overal bij zijn. Gelukkig is ze door een aantal paarden in de kudde op haar plaats gezet.
Als je de middelen hebt, waarom niet? :D

Zelf zou ik het niet anders hebben willen doen, hartstikke leuk zo'n jong paard!
(Soms ook niet :=)
En eerlijk gezegd mis ik het rijden ook niet echt, dat staat in het vooruitzicht, ook leuk!