Is je paard ECHT gezond?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132059
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-03 17:18

Mijn paard heeft ook nog nooit grote mankementen gehad.
Ik heb hem nu bijna 7 jaar, en afgezien van een paar kleinigheidjes mogen we toch wel stellen dat ie goed gezond is.
Zijn hoeven zijn altijd een punt van aandacht, daar moeten we echt goed op letten want anders gaat het mis.
Zolang we dat doen is er niets aan de hand.

Mijn paard is overigens ook een "buitenknol" *LOL*
Sinds hij met een ander paard op de wei staat heeft hij weleens wat schrammetjes, maar gelukkig niets ernstigs.

Sando
Berichten: 4312
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: Waalre

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-03 17:34

Peru loopt stok kreupel als zijn ijzer er onderuit ligt en hij is geopereerd aan OCD.
Maar afgezien daarvan,.... nope... helemaal niets ! gelukkig !

Sando heeft nu artrose, maar is al die jaren dat ik hem heb...ongeveer 11.... een heel makkelijk paard geweest.......

casanova

Berichten: 10939
Geregistreerd: 04-11-03
Woonplaats: maassluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-03 17:58

*eerste haflinger deed kribbebijten en had achteraf een zwak hart.
(4 jaar gehad)
*mijn tweede haflinger 1 x in een spijker gestaan en droes gehad voor 3 maanden.(2 jaar gehad)
*mijn derde haflinger was een klophengst en daardoor geopereerd,1 week koorts gehad terwijl droes heerste.(heb ik nu 1 1/2 jaar)
* mijn ezel 2 x kreupel en 1x een oedeem onder zijn buik gehad en door een ander hoefbevangen geweest.(heb ik nu 15 jaar)
*mijn pony had een haakje aan zijn straalbeen maar is daarvoor behandeld.(heb ik nu 2 1/2 jaar)
*mijn shetlander heeft 1x een tand moeten laten trekken en heeft droes gehad(heb ik nu 7 jaar)
*mijn paard loopt onregelmatig nu.

en zo kan ik uren doorgaan.(ik heb 31 ponys gehad)

echt zieke dieren behalve door de droes heb ik nooit gehad.
ik heb nooit een pony in hebben moeten slapen.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-03 18:13

Van mijn merrie wordt de DA ook niet rijk...
Geen dag kreupel geweest, heeft een schimmelinfectie gehad dat ik haar net had, en een keer een lichte koliekaanval. Ik heb haar nu 5 jaar.

Lennon

Berichten: 4342
Geregistreerd: 01-09-01
Woonplaats: Belgisch Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-03 18:20

Buiten het feit dat Lennon HKO heeft, kan ik hem toch een gezond paard noemen *klopt bij deze af*

1.HKO: speciaal beslag gehad (wat niet veel duurder uitkwam dan vierkant beslaan) en nu bekapt op de methode Dr.Strasser waar hij het heel goed op doet

2.mok, de eerste herfst/winter dat hij in de wei stond... (niet echt ziek te noemen dus)

3.in de wintermaanden de aanleg wat magerder te worden, ook al voer je goed bij (niet echt een mankementje dus...iets waar ik extra rekening mee hou door toch dat extra te voeren en evt.vitamientjes)

Hoesten, verkouden, ... nog nooit last van gehad... Ik denk ook dat dit mede komt doordat hij 24/24 in de wei staat en z'n stal in kan wanneer hij wil. Hij kan dus volgens mij wel tegen een stootje

Joyce

Berichten: 6371
Geregistreerd: 02-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-03 18:23

Ik heb mijn pony bijna een jaar en ze heeft nog nooit iets gehad, gelukkig. Ook zij staat het hele jaar buiten.
Mijn vorige pony mankeerde altijd wel iets. Al was het geen ziekte dan bv iets van een ontstoken oog oid. (Bijna) altijd..
Ik ben ook van mening dat veel weidegang erg bevoordelijk voor de gezondheid is..

Ik ben iig blij dat Veerle een sterke pony is, en ik hoop dat ze zo sterk zal blijven OK dan!

Zip

Berichten: 1697
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Elburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-03 18:27

IK heb twee shetjes die altijd buiten staan.

Foxy is echt 'hard' zou je kunnen zeggen, die heeft alleen hele gevoelige hoeven, en wil nog weleens wat kreupelen als hij op steentjes moet lopen of als hij net bekapt is.

Oscar heeft vaker last van kwaaltjes. Zo heeft hij heel gauw diaree en met voeren moet ik daar heel goed rekening mee houden. Verder had hij van de zomer last van zijn oogjes, en hij hoest ook weleens. Verder is hij ook weleens verkouden. Gelukkig heeft hij er nooit lang last van, een paar daagjes en is verder een leuke en vrolijke pony.

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-03 19:38

Par heeft 1 keer 3 dagen gehoest, beetje fenegriek bij het voer en het was weg.

Verder nog nooit problemen mee gehad.

Vindt het ook leuk dat de gezonde paarden dat ook echt uitstralen, glanzen je tegemoet, mooie heldere ogen en lekker actief.

MacavityL

Berichten: 3995
Geregistreerd: 10-03-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-03 19:48

Het hang natuurlijk wel af wat je onder gezond verstaat.. hoesten heb je Magic nog nooit horen doen.. Ze heeft vrije bewegingen (wordt ook losgegooid) en heeft daar nooit iets aan overgehouden (misschien 1x in 6 jaar beetje verstapt, niet ernstig).
Maar verder... tsjee wat een 'ongelukspaardje' (helemaal in vergelijking met een oersterke pony).. Maar voornamelijk allemaal dingetjes wat je 'overkomt' en zelf niet echt in de hand hebt..

Mist

Berichten: 9492
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-03 20:15

Mijn arabiertje! heb ik nu 19 jaar en heeft nog nooit iets gehad, geen verkoudheid, koliek, helemaal niets, en heeft, behalve toen een ander paard door een trap haar griffelbeentje brak, nog nooit kreupel gelopen, ondanks het feit dat ik veel met haar gesprongen heb.
Het enige dat ze mankeert zit "tussen haar oren" want ze heeft standaard veel te veel energie, en dat is soms om helemaal gek van te worden.

Diplodocus

Berichten: 160
Geregistreerd: 24-10-03
Woonplaats: borssele

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-03 20:30

Ik heb diablo nu bijna elf jaar. Het eerste jaar heeft 'ie soms kreupel gelopen,maar daarna nooit meer. Ong. 4 jaar geleden was hij echt ziek,hij was zich eigen aan het vergiftigen maar dat is goed afgelopen Voor de rest mankeert 'ie nooit iets gelukkig. Hij staat nu al 6 jaar in een buitenbox en daarvoor liep hij altijd buiten.

BounceBabe

Berichten: 6664
Geregistreerd: 02-04-03
Woonplaats: Horseland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-03 14:28

mijn pony was echt een stress merrie, ze was ook makkelijk vatbaar voor verkoudheidjes, of als springen iets mis ging dat ze dan weer een dagje niet echt lekker liep:S Maar ik heb nu mijn nieuwe paard, ze had schimmel toen ik haar kocht. Direct in de was gezet, en ze is helemaal gezond, weer mooi haren erop. Ze krijgt mooie spieren, en glanst echt zo enorm. Terweil ze gewoon brok krijgt en hooi, en af en toe was muesli! Ze is nog nooit kreupel geweest, en is ook niet verkouden ofzo! Ze was eerst otnztetend vies op stal, maar tegenwoordig hartstikke schoon Lachen

doegg !

Mijn paardje is super gezond, want ze is vrolijk, en glanst onwijs:D

Marije_jiplover

Berichten: 25322
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-03 19:27

Duvel is in de twee jaar dat we hem hebben 1 keer echt flink uit de running geweest, maar toen had hij droes. TOen heeft hij 3 weken alleen maar gestapt en daarna weer rustig opgebouwd .
Verder heeft hij 1 keer gaskoliek gehad en een keertje een heel lichte verstoppingskoliek.
Maar daar was hij slechts 1 dag van uit de running, dus niet echt schokkend.
Jip is ook ijzersterk. Is alleen een jaar of drie (of langer?) geleden een poos kreupel geweest vanuit zijn schouder als gevolg van een niet (meer) passend zadel. Na een hele poos stappen zonder zadel of aan de hand en uiteraard een ander zadel is hij daar ook weer bovenop gekomen.
Ja, pas had hij even een minder dagje, beetje slappe mest, halverwege de springles, had zich waarschijnlijk wat te druk gemaakt.
Maar verder heeft ie eigenlijk nooit wat.
*klopt gauw af onder de tafel (die is ongeverfd)*