Voor welke stalling zouden jullie kiezen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Poowniee

Voor welke stalling zouden jullie kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-13 17:16

Ik sta op het moment voor een nogal lastige keuze. Ik heb de keuze uit twee stallen in de buurt, allebei spreken ze mij aan maar hebben net allebei hun eigen voor en nadelen wat nogal tegen elkaar opwegen.

Stal 1.

15 km van huis.
Zomer hele dagen buiten van 9 tot 6/7 op een kale wei van ongeveer 3000m2 met vriendje.
Winter zelf buiten zetten en binnen haal service, mogen wel het hele jaar door de wei op. Hierdoor zijn de weien redelijk kaal in het voorjaar.
Mogen na 10 uur naar buiten in de winter.
Zondag altijd zelf buiten zetten en binnen halen.

Twee keer per dag pavo brok naar wens.
In de winter twee keer per dag voordroog.
Zomer alleen als het nodig is, maand juni,juli,augustus eigenlijk niet omdat paarden lang buiten staan en van het stro bij binnenkomst kunnen knabbelen in de nacht.

Stallen 3x3.
Twee keer per week mesten, iedere dag opstrooien.

Kleine niet een hele fijne binnenpoetsplaats, wel mooie buitenpoetsplekken.

20x60 binnenbak. Perfecte bak.
20x40 zware buitenbak en longeerbak.

Ongeveer 35 paarden.

Stal 2.

5 km van huis.

Van april tot en met oktober in een kudde van 7 paarden, 1,3 hectare. Van 's morgens tot ongeveer 6/7 uur.
Winter zolang het weer het toelaat op een kleiner stuk weide dat kapot gelopen mag worden. Ongeveer 6 uurtjes. (ligt aan weer/tempratuur, bij regen natuurlijk wat korter op goede dagen langer etc)
Hele strenge winterdagen enkele uren in de buitenbak.

Weekend zelf buiten zet en binnen haal service.

Twee keer per dag subli brok naar wens.
Twee keer per dag hooi, zomer en winter.

Stallen 3x2,5.
Twee keer per week mesten, iedere dag opstrooien.

Drie mooie binnen poetsplaatsen met solarium.

20x40 binnenbak, super bodem.
20x40 redelijke buitenbak en longeerbak.

Ongeveer 15 pensionklanten, en stuk of 8 eigen pony's.
Laatst bijgewerkt door Poowniee op 10-08-13 17:25, in het totaal 3 keer bewerkt

Glitter_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 17:19

Ik zou dan kiezen voor optie twee. Maar stallen van 3 bij 2,5 zijn niet heel groot maar het is te doen.

Poowniee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-13 17:21

Glitter_ schreef:
Ik zou dan kiezen voor optie twee. Maar stallen van 3 bij 2,5 zijn niet heel groot maar het is te doen.

Zou je me ook kunnen vertellen welke voordelen tegen welke nadelen je hebt laten opwegen?

Mies1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 17:22

Optie 2, uit je manier van schrijven lijkt het er ook op dat dit jouw voorkeur heeft. Klopt dit?

_Femkeeex

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 17:22

Glitter_ schreef:

Ik zou ook voor optie twee gaan

Poowniee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-13 17:24

Mies1997 schreef:
Optie 2, uit je manier van schrijven lijkt het er ook op dat dit jouw voorkeur heeft. Klopt dit?

Haha heb het zo proberen te schrijven dat mijn mening niet naar voren zou komen. Vind bij stal 2 het erg jammer dat de stallen kleiner zijn, niet zelf binnen halen en buiten zetten in de winter is daarentegen wel een heeel groot voordeel.

Poowniee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-13 17:24

Paardjes45 schreef:
Glitter_ schreef:

Ik zou ook voor optie twee gaan

Zou je kunnen vertellen waarom?

Mies1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 17:25

Poowniee schreef:
Mies1997 schreef:

Haha heb het zo proberen te schrijven dat mijn mening niet naar voren zou komen. Vind bij stal 2 het erg jammer dat de stallen kleiner zijn, niet zelf binnen halen en buiten zetten in de winter is daarentegen wel een heeel groot voordeel.

Ook vindt ik de voeding regeling bij stal 2 beter.
Edit: Mag ik vragen hoe groot je paard/pony is?

Poowniee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-13 17:26

Poowniee schreef:

Mies1997 schreef:

Dit klopt! Ook het hooi is een voordeel mijn paard reageert niet heel prettig op voordroog.

1,65, redelijk aan de maat dus.... Nadeel....
Pavo brok staat me wel weer meer aan als Subli...
Pff troubles..

denisewinter

Re: Voor welke stalling zouden jullie kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 17:28

Optie 2 zou ik voor gaan. Succes met je beslissing.

Poowniee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-13 17:29

denisewinter schreef:
Optie 2 zou ik voor gaan. Succes met je beslissing.

Dankjewel, kun je vertellen waarom?

Irrica

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 17:30

Ik zou ook voor optie twee gaan. Zoals jij het beschrijft is de kwaliteit van hun weilanden beter en zij zetten ook in de winter de paarden buiten. Als je zelf 15 km moet reizen om je paard binnen en buiten te zetten én dat mag niet voor 10 uur zou ik me afvragen hoeveel je paard in de winter echt buiten komt. Daarnaast heeft stal 1 een zware buitenbak. Dat zou ik ook een nadeel vinden. De overige punten vind ik redelijk gelijkwaardig. Alleen de kleinere stal is een nadeel, maar ik weet niet hoe groot de stal is waar je paard nu in staat en of je er dus op vooruit of achteruit gaat.

Mies1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 17:31

Poowniee schreef:
Poowniee schreef:

Mies1997 schreef:

Dit klopt! Ook het hooi is een voordeel mijn paard reageert niet heel prettig op voordroog.

1,65, redelijk aan de maat dus.... Nadeel....
Pavo brok staat me wel weer meer aan als Subli...
Pff troubles..

Haha, luxe probleem! Het is belangrijk dat je prioriteiten stelt op de punten die jij het verstandigst vindt, voor mij zou dit optie 2 zijn. Succes met je beslissing.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 17:32

Waarom staat pavo jou meer aan dan subli?
Ik weet zelf niet wat ik zou kiezen hoor.

Vind weidegang wel heel belangrijk.

Poowniee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-13 17:34

Mies1997 schreef:
Haha, luxe probleem! Het is belangrijk dat je prioriteiten stelt op de punten die jij het verstandigst vindt, voor mij zou dit optie 2 zijn. Succes met je beslissing.

Klopt aan de brok is een mouw te passen. Maat van de stal vind ik wel heel belangrijk, en dat de paarden veeeeel buiten komen. Dit is in principe bij allebei de stallen mogelijk, al bij stal 1 wel een stuk lastiger.

Voor welke punten staat jou stal 2 meer aan?

Poowniee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-13 17:37

daantjuhhh schreef:
Waarom staat pavo jou meer aan dan subli?
Ik weet zelf niet wat ik zou kiezen hoor.

Vind weidegang wel heel belangrijk.

Subli is zo klein haha!

Ja vind ik inderdaad ook heel belangrijk!!

Poowniee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-13 17:39

Irrica schreef:
Ik zou ook voor optie twee gaan. Zoals jij het beschrijft is de kwaliteit van hun weilanden beter en zij zetten ook in de winter de paarden buiten. Als je zelf 15 km moet reizen om je paard binnen en buiten te zetten én dat mag niet voor 10 uur zou ik me afvragen hoeveel je paard in de winter echt buiten komt. Daarnaast heeft stal 1 een zware buitenbak. Dat zou ik ook een nadeel vinden. De overige punten vind ik redelijk gelijkwaardig. Alleen de kleinere stal is een nadeel, maar ik weet niet hoe groot de stal is waar je paard nu in staat en of je er dus op vooruit of achteruit gaat.

Wat jij beschrijft is ook mijn gedachtegang, thanks!

Mijn paard staat nu in een stal van 3x3 gaat dus iets erop achteruit.
Weide is bij stal 2 inderdaad super in de zomer, lekker grote weide in een kleine kudde!

De afstand van stal 2 is natuurlijk erg fijn, 5 km lekker op de fiets!

Kermis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 17:52

Ik zou gaan voor stal 2, maar ik vind 2 voerbeurten per dag erg weing mijn voorkeur zou zijn minstens 3x hooi of eigelijk 4x. Daar zou ik gerust meer voor willen betalen.

Sanniej_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 17:58

Ik zou ook voor stal twee kiezen.
Voornamelijk omdat er minder mensen staan dus meer rust.
Ook het binnen/buiten zetten.
En dat de buitenbak/longeerbak redelijk zijn weegt ook wel mee op.
Verder is de afstand 5 km ook erg fijn en zou je kunnen fietsen even snel.
Scheelt weer in de benzine kosten.

denisewinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 18:01

Waarom? Omdat het ten eerste dichterbij is. Ten 2de heeft optie 2 een grotere kudde. Leuker voor het paard. Als je met ze 2e staat en er 1 gaat rijden blijft de ander alleen staan. En meerdere paarden is toch leuker kan je pAardje zelf zijn vriendje kiezen. Ten 3 minder zelf buiten zetten. Ten 4de genoeg eten op het land van de zomer. Geen kaal land. Ten 5de mooiere poets plaatsen en solarium. Ook wel lekker als het erg rot weer is dat je paardje eerder binnen word gehaald. Hele dag in de regen of strom maakt een paard ook niet gelukkiger. Ga zo maar door. Maar is jou keus zo denk ik erover. Je moet doen waar jij je het beste bij voelt. Succes

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 18:03

Vind stallen optie twee te klein, optie 1 klinkt goed, maar ik zou wel willen dat ze hooi bij voeren op het land als het zo schraal is.

Annelove16x

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 18:05

Ik zou 2 doen

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 18:32

Allebei niet. Ik vind 3*3 ook te klein, tenzij je er een pony in wil zetten. Maar in beide gevallen kleine stallen dus.
En maar 2x per week mesten? Dat is ook veel te weinig, of is het de bedoeling dat je die andere dagen dan zelf gaat doen?

Dropneus95

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 18:40

persoonlijk zou ik voor stal 2 gaan.
mijn argumenten? in principe staat je paar daar veel buiten en dan vind ik dat een iets kleiner stalletje niet zo veel uit maakt. daarnaast is de wei veel voller en heeft hij meer grasjes om te eten. het is natuurlijk ook veel leuker als je in een kudde staat ipv alleen met een vriendje :D

het is natuurlijk ook waar jij je lekker bij voelt.. wil je graag een lekkere poetstplaats of wil je toch alleen maar bij wijze van buiten poetsen.. hecht je je meer aan een grote van een stal of denk je voor die paar uurtjes op stal maakt het niet uit...

eigenlijk moet je de voor en nadelen tegen elkaar zetten en degene met de meeste nadelen valt af? :P

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 18:50

Optie 2.
Gebaseerd op de kortere afstand en de grotere wei.
De kleinere stal vind ik wel een echt nadeel en zou voor mij een reden zijn om naar een optie 3,4,5,.... te zoeken.