Dekens, bekappen of beslaan, weides en andere kosten!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nala

Dekens, bekappen of beslaan, weides en andere kosten!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-13 22:10

Hallo allemaal,
Ik heb dit topic even van het verzorgpaarden verplaatst naar dit onderwerp, ik had namelijk even niet door op welk onderwerp ik zat. :+

Ik ben van plan over een paar jaar een tinker(grotere categorie) te gaan kopen! (Dit idee is al eerder een topic geweest, maar dan shire versie. Hier ben ik toch een beetje vanaf gestapt omdat ik graag toch wel eens in de zoveel tijd een sprongetje maak/cross door de velden, en mij dit niet gezond lijkt voor een shire.)

Sorry als het hier nog steeds verkeerd staat!

Nou, mijn vragen aan alle tinker-eigenaren zijn, kort samengevat:

-Welke maat heeft jullie tinker gemiddeld in dekens? Hoeveel dekens verslijt je in een jaar? En hoeveel kost een (zomer/winter/zweet/vliegen)deken?

-Wat is beter voor een tinker, waarmee ik grotendeels alleen buitenritten door (zachte grond) velden of in de bak mee zou rijden, en heel soms een sprongetje? Bekappen of beslaan?

-Wat betaal je gemiddeld voor een weide/stalling met veel weidegang? En is het een probleem voor een tinker met waarschijnlijk veel behang om buiten te staan, ook in de winter met regen? Ik denk hierbij vooral aan het risico op het oplopen/verergeren van mok. Hoeveel weide heeft een (grote) tinker gemiddeld nodig?

-Hoeveel kost een verzekering voor een tinker(of paard in het algemeen) ongeveer? De tandarts?

Alvast bedankt!

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 22:24

ik schat zelf dekenmaat 175 tot 195 afhankelijk van de stokmaat en hoe breed die is
heb je al die dekens nodig bij het paard, wat wil je doen, scheren, niet scheren? allemaal afhankelijk van welke dekens

Ijzers of ijzerloos ook afhankelijk van de hoeven, als ik zo lees wat je van plan bent is bekappen vaak genoeg

stalgeld varieert ook van zeg een 150 tot 300 euro in het zuiden

tandarts betaal ik rond de 50- per keer voor, verzekering heb ik niet

maar je wilt over een paar jaar gaan rondkijken, kijk dan wat je koopt, of die nu op ijzers staat of niet, onder dekens staat of niet, verzekert is en je die evt overneemt, kijk om je heen naar stallingen wat je zoekt en wat de kosten zijn
heeft nu weinig nut om nu al dingen te regelen en bedenken die voor de verre toekomst zijn

Nala

Re: Dekens, bekappen of beslaan, weides en andere kosten!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-13 22:29

Het nu al regelen ben ik in principe ook helemaal niet van plan.
Ik zou het liefst graag gewoon een beetje een algemeen kostenplaatje willen hebben, zodat ik nu al weet hoeveel geld ik per maand weg zou moeten leggen, wil ik over pak m beet 10 jaar een eigen paard gaan kopen.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 22:30

momopaws schreef:
Hallo allemaal,
Ik heb dit topic even van het verzorgpaarden verplaatst naar dit onderwerp, ik had namelijk even niet door op welk onderwerp ik zat. :+

Ik ben van plan over een paar jaar een tinker(grotere categorie) te gaan kopen! (Dit idee is al eerder een topic geweest, maar dan shire versie. Hier ben ik toch een beetje vanaf gestapt omdat ik graag toch wel eens in de zoveel tijd een sprongetje maak/cross door de velden, en mij dit niet gezond lijkt voor een shire.)

Sorry als het hier nog steeds verkeerd staat!

Nou, mijn vragen aan alle tinker-eigenaren zijn, kort samengevat:

-Welke maat heeft jullie tinker gemiddeld in dekens? Hoeveel dekens verslijt je in een jaar? En hoeveel kost een (zomer/winter/zweet/vliegen)deken?

Hoeveel dekens een paard verslijt ligt aan de vernielzucht van het paard en zijn vrienden en aan de modegevoeligheid van zijn baasje.
Een maat voor de gemiddelde tinker bestaat niet, de een is langer, de ander korter, de een breder de ander smaller
en naast maten moet je ook op de pasvorm letten. (maat ergens tussen de 1.85 en grote tinker? 2.05? Mijn fjord van 1.47 heeft al maat 1.95) Bovendien hoeft een paard niet perse onder dekens.
In de zomer een vliegen deken kan wel lekker zijn, kosten ca 80 euro. Fleece of wollen dekentje voor geval je hem hebt gewassen en hij moet staan drogen, kosten ca 40 euro (dat vind ik al een dure). Winterdeken al dan niet water dicht varierend van 50 tot 300 euro is maar net wat je er zelf voor over hebt.

-Wat is beter voor een tinker, waarmee ik grotendeels alleen buitenritten door (zachte grond) velden of in de bak mee zou rijden, en heel soms een sprongetje? Bekappen of beslaan?
Als je paard wordt beslagen wordt hij ook altijd bekapt ;) . Wat voor jouw paard nodig of handig is ligt aan de voeten van je paard (kwaliteit) en wat je er allicht mee gaat doen. Bekappen kost je minder geld. Bekappen kost hier in de buurt ca 35 euro, beslaan rondom met stiftgaten denk ik nu zo'n 100? (maar al paar jaar geen ijzers meer onder mijn paard)

-Wat betaal je gemiddeld voor een weide/stalling met veel weidegang? En is het een probleem voor een tinker met waarschijnlijk veel behang om buiten te staan, ook in de winter met regen? Ik denk hierbij vooral aan het risico op het oplopen/verergeren van mok. Hoeveel weide heeft een (grote) tinker gemiddeld nodig?

Ligt aan de regio wat je kwijt bent aan stalling al dan niet met weidegang. Tinker net zoveel wei nodig als ander ras paard. In de winter kan een tinker ook buiten staan. En dit is natuurlijk vloeken in tinkerland, maar die sokken kunnen er ook af als het zou moeten :o .
Overigens ook per regio verschillend of je in de winter überhaupt wel weidegang kunt hebben voor je paard. Ik zit in de randstad betaal 200 p.m. krachtvoer zelf kopen, geen rijbak ter beschikking (ben lid bij vereniging betaal daar voor om in een bak te kunnen rijden). Daarvoor stond ik ergens waar ze nu 340 p.m. vragen daar is geen weidegang, wel 2 bakken.

-Hoeveel kost een verzekering voor een tinker(of paard in het algemeen) ongeveer? De tandarts?
Verzekering voor tinker kost net zoveel als verzekering van ander ras paard, ligt aan hoe je je wilt verzekeren en voor hoeveel geld.
(Je kan verzekeren alleen voor de dood, maar ook voor ongeschikt voor de sport, ziektekosten in allerlei variaties. En hoe duurder je hem verzekerd hoe meer premie je betaald).
Tandarts.. ligt aan je tandarts, die die hier komt komt vaak voor de hele stal, dus dat scheelt ons weer zijn dan 50 euro kwijt meen ik als er niet veel moet gebeuren.

Alvast bedankt!

Kortom zolang je nog niet precies weet hoe groot je paard is, hoeveel hij sloopt en waar je hem gaat stallen zijn heel veel kosten best onduidelijk. En over paar jaar kan het wel weer anders zijn.

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-13 22:35

Dankjewel voor de informatie! Ik heb nu een bedrag van 10500 euro in mijn hoofd om het paard, het tuig en het eerste jaar van te betalen... Hopen dat paarden niet opeens peperduur zijn tegen de tijd dat ik 24/25 ben haha.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 22:36

Ik heb geen tinker, wel eigen land en jaren een paard :)

Wij hebben alleen 3 keer per jaar de hoefsmid (30 euro per keer). in de winter komt de hoefsmid helemaal niet omdat wij een stuk op de wei hebben betegeld. Dat voorkomt ook mok bij 1 van de paarden die er gevoelig voor is :)
Wij betalen voor stalling waarbij we alles zelf doen 500 euro per jaar, paarden staan altijd buiten maar wel met stal open om te schuilen. Hooi en stro komt er bovenop; kosten zijn afhankelijk van hoeveel van ons eigen land komt :)
Wij hebben een 1 hectare, in de winter is het een formaat paddock omdat er anders geen land overblijft.

Ik heb nog nooit tandartskosten gehad! Dierenarts controleert elk jaar tijdens de controle en is nooit iets op aan te merken :) dus betaal alleen visite en inenting.
Verzekering doe ik ook niet aan (alleen voor de dood à 20 euro per jaar), heb wel een potje apart.

Ik heb dekens op voorraad liggen; ligt wel voor 350 euro aan dekens thuis voor nood. Eens in de 2 jaar vervang ik de vliegendeken (koop het in de aanbieding).

Al met al zit ik rond 1000 euro per jaar voor alles. (Uitgezonderd spontane medische kosten, die zijn zeldzaam gelukkig) maar moet er ook alles zelf voor doen!

DagmarHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 22:41

Het ligt meestal aan het paardje zelf is het een sloddervos of niet. Hoe staat ie op zijn hoefjes enzo. Maakt meestal ook wel wat uit ;)

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-13 22:42

Ja de precieze details komen natuurlijk op het paard aan, maar een algemeen idee krijgen door hier een paar vragen te stellen leek mij een goed voorbeeld van: baat het niet schaad het niet.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 07:52

De hoefsmid vind ik heel belangrijk en deze komt bij mij om de 6/7 weken. Bij de paarden die beslagen zijn om de 8/9 weken.
Dekens gebruik ik niet, behalve dan een zweetdeken, indien nodig.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 08:14

Het is zo duur als je het zelf maakt...

Ik heb zelf een koudbloed, bekappen doe ik zelf (beslaan is een "noodzakelijk" kwaad, maar men vraagt zich tegenwoordig steeds vaker af hoe noodzakelijk het nou eigenlijk echt is) dekens doe ik niet aan, zijn imo ook niet nodig tenzij je keihard moet trainen met een paard met een wel erg dikke vacht, of je paard oud of ziek is. Zelfs een zweetdeken is bij een ongeschoren paard niet nodig.

Veel spullen worden je tegenwoordig aangepraat door de commercie. Iedereen moet een hip setje met bijpassende peeskappen/bandages, maar dat je peeskappen/bandages alleen moet gebruiken als het echt nodig is, en dat ze door het oververhitten de pezen kunnen beschadigen/verzwakken, nee dat verteld de fabrikant er niet bij!

jaime_andrea

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 08:32

Ben van mening dat je nu geen kostenplaatje kan maken voor over een jaar of 10 maar goed en daar komt bij...je begon met info of Shire,nu Tinker...straks NF en dan Shetlander?..

Kostenplaatje is toch zo wie zo verschillend qua paard...ik heb hier een tinker staan die gaat 3x pj naar hoefsmid maar heb er ook 1 staan die elke 8 wkn naar hoefsmid word..
Het enige waar je aan moet denken is dat een paard vaak meer kost dan je in 1ste instantie berekend zou hebben...dierenartskosten kunnen in no time giga oplopen maar kan ook zijn dat je 20 jaar geen kosten hebt...

Sweet dreams en hoop dat je over 10 jaar je droompaard vind

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 08:43

momopaws schreef:

Alvast bedankt!

Dekens 215 en dan alleen nog bepaalde merken. Heb een aantal waterdichte dekens, helaas nodig ivm zijn gezondheid. Een gezonde tinker redt zich in principe wel zonder. Maar de kosten. Veel te veel de buitendekens houden het in het gunstigste geval 2 seizoenen vol. Maar eerder binnen 2 maanden stuk. Koop ook bijna alleen 2 e hands of afdankdekens bij een stoppende winkel oid. Hoge kostenpost hier dus.

Goede hoeven hoeven geen ijzers, alleen je merkt vanzelf wanneer het wel nodig is. Als de hoefkwaliteit achteruit gaat of ze slijten hard zjn ijzers of hoefschoenen wel nodig.

Stal weide ed net zoveel als ieder ander paard. Je kunt het zo duur of goedkoop maken als je wilt. Hangt ook af van de plek waar je woont. Hoeveel gras is per dier afhankelijk. De een heeft veel gras en wei nodig de andere minder. Ik kan af met ongeveer 5000 m2 met een stink en een b ponietje. Continue buiten. Maar de wintermaanden op een ander perceel.

Tandarts net als ieder dier, ik betaal 75 euro als er iets moet gebeuren. Bij meer mensen op stal gaat die prijs naar beneden. Verzekering wat wil je verzekeren, hoeveel is je dier waard? Daar hangt het van af niet van het ras.

Maar veel springen met een toch zwaar gebouwde tinker, het zou niet mijn keuze zijn.

O ja de dierenarts kosten, dat kan heel hoog oplopen. Onze man is een zorgenkindje deels veroorzaakt door jkk in zijn jeugd in engeland. Dat maakt het een heel dure dierenartsklant. Ook nu is de rekening weer oplopend omdat hij nu op de kliniek staat ivm een tumorverwijdering. Kosten afgelopen 3 jaar nu 1500 en 500 en 1600 en 200 en een nu nog onbekende rekening. Deels zo hoog ivm hogere dosering medicatie door zijn gewicht, Niet grappig dus. Helaas buiten de verzekering omdat de eerste hoge rekening door een fout van de verzekering er niet keer onderviel. Ze hadden zonder onze toestemming de verzekering beeindigt door een administratieve fout. :(
Laatst bijgewerkt door karuna op 08-08-13 08:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 08:45

Voor over 10 jaar een kosten plaatje maken is niet realistisch.

Wel eens aan gedacht dat je over 10 jaar wellicht getrouwd bent en kinderen hebt. Of een baan in het buitenland. Of helemaal geen baan, ben je nog aan het studeren. Of doodleuk : paarden zijn geen hobby meer.

Meid blijf lekker op de manege rijden of je verzorgpaard en bekijk het gewoon tegen die tijd.

Martine

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 15:16