Hallo allemaal,
Ik heb dit topic even van het verzorgpaarden verplaatst naar dit onderwerp, ik had namelijk even niet door op welk onderwerp ik zat.
Ik ben van plan over een paar jaar een tinker(grotere categorie) te gaan kopen! (Dit idee is al eerder een topic geweest, maar dan shire versie. Hier ben ik toch een beetje vanaf gestapt omdat ik graag toch wel eens in de zoveel tijd een sprongetje maak/cross door de velden, en mij dit niet gezond lijkt voor een shire.)
Sorry als het hier nog steeds verkeerd staat!
Nou, mijn vragen aan alle tinker-eigenaren zijn, kort samengevat:
-Welke maat heeft jullie tinker gemiddeld in dekens? Hoeveel dekens verslijt je in een jaar? En hoeveel kost een (zomer/winter/zweet/vliegen)deken?
Hoeveel dekens een paard verslijt ligt aan de vernielzucht van het paard en zijn vrienden en aan de modegevoeligheid van zijn baasje.
Een maat voor de gemiddelde tinker bestaat niet, de een is langer, de ander korter, de een breder de ander smaller
en naast maten moet je ook op de pasvorm letten. (maat ergens tussen de 1.85 en grote tinker? 2.05? Mijn fjord van 1.47 heeft al maat 1.95) Bovendien hoeft een paard niet perse onder dekens.
In de zomer een vliegen deken kan wel lekker zijn, kosten ca 80 euro. Fleece of wollen dekentje voor geval je hem hebt gewassen en hij moet staan drogen, kosten ca 40 euro (dat vind ik al een dure). Winterdeken al dan niet water dicht varierend van 50 tot 300 euro is maar net wat je er zelf voor over hebt. -Wat is beter voor een tinker, waarmee ik grotendeels alleen buitenritten door (zachte grond) velden of in de bak mee zou rijden, en heel soms een sprongetje? Bekappen of beslaan?
Als je paard wordt beslagen wordt hij ook altijd bekapt
. Wat voor jouw paard nodig of handig is ligt aan de voeten van je paard (kwaliteit) en wat je er allicht mee gaat doen. Bekappen kost je minder geld. Bekappen kost hier in de buurt ca 35 euro, beslaan rondom met stiftgaten denk ik nu zo'n 100? (maar al paar jaar geen ijzers meer onder mijn paard) -Wat betaal je gemiddeld voor een weide/stalling met veel weidegang? En is het een probleem voor een tinker met waarschijnlijk veel behang om buiten te staan, ook in de winter met regen? Ik denk hierbij vooral aan het risico op het oplopen/verergeren van mok. Hoeveel weide heeft een (grote) tinker gemiddeld nodig?
Ligt aan de regio wat je kwijt bent aan stalling al dan niet met weidegang. Tinker net zoveel wei nodig als ander ras paard. In de winter kan een tinker ook buiten staan. En dit is natuurlijk vloeken in tinkerland, maar die sokken kunnen er ook af als het zou moeten
.
Overigens ook per regio verschillend of je in de winter überhaupt wel weidegang kunt hebben voor je paard. Ik zit in de randstad betaal 200 p.m. krachtvoer zelf kopen, geen rijbak ter beschikking (ben lid bij vereniging betaal daar voor om in een bak te kunnen rijden). Daarvoor stond ik ergens waar ze nu 340 p.m. vragen daar is geen weidegang, wel 2 bakken.-Hoeveel kost een verzekering voor een tinker(of paard in het algemeen) ongeveer? De tandarts?
Verzekering voor tinker kost net zoveel als verzekering van ander ras paard, ligt aan hoe je je wilt verzekeren en voor hoeveel geld.
(Je kan verzekeren alleen voor de dood, maar ook voor ongeschikt voor de sport, ziektekosten in allerlei variaties. En hoe duurder je hem verzekerd hoe meer premie je betaald).
Tandarts.. ligt aan je tandarts, die die hier komt komt vaak voor de hele stal, dus dat scheelt ons weer zijn dan 50 euro kwijt meen ik als er niet veel moet gebeuren. Alvast bedankt!