Laag vliegende helikopters

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

dejong_wever

Laag vliegende helikopters

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-13 16:05

Even een vraagje of er meer mensen last van hebben en of dit mag?

Vandaag kwam er weer een laagvliegende helikopter over en de paarden
die schrikken behoorlijk van het geluid van de wieken.
Laat was ik aan het rijden en zelfs dan blijven ze zo laag vliegen! Paard
er vandoor en daar hang je dan!

Mag en kan dit zomaar? Een luchtbalon mag toch ook niet zo laag overvliegen?
Weet iemand of we dit kunnen melden?

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 16:11

Het mag vast wel?
Wij zitten hier vlakbij het Veluwemeer en daar vliegen heel vaak helicopters over, vooral zomers.
Dan komen ze ook vlak over de stal.
Ook van het leger vliegen hier wel eens helicopters (kazerne één dorp verder).
Eén voordeel is dat hier de paarden er ondertussen aan gewend zijn.
Maar er zal vast wel een minimale hoogte zijn dat ze mogen vliegen.
Laatst bijgewerkt door mika11 op 07-08-13 16:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Muronia

Re: Laag vliegende helikopters

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 16:14

Wij zitten midden in een laagvlieg-route voor F16's, Ze vliegen hier rond de 50-70 meter hoogte, je kunt de piloot met gemak zien zitten. En een gigantische herrie dat het maakt! Je hoort ze zelfs niet aankomen, opeens een luid fluitend geluid en dan een knal, gevolgd door gigantisch lawaai dus. Ik heb er wel eens achteraan gebeld, maar er is niks aan te doen. De paarden zijn het inmiddels gelukkig gewend.

Zammie

Hier komen ook weleens helicopters laag overvliegen, maar mijn paarden doen er niets op. Paar jaar terug een luchtballon die landde achter onze weide en zo laag, dat ik normaal met de mensen kon praten..Was net met een paard in de bak en die bekeek de luchtballon met veel aandacht, maar vond het niet eng of zo..
Straaljagerpiloten kan ik gewoon zien zitten als ze hier overkomen..Woon blijkbaar in een gebied waar dat mag..Ik heb in ieder geval nog nooit bange paarden hierdoor gehad..

Anoniem

Denk dat het politiehelikopters zijn die de mais controleren, hier iig wel.
Denk dat het een kwestie is van wennen voor je paarden, je kunt er denk ik weinig aan oefenen.

jacquelinee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 17:42

Mijn paard staat naast vliegveld teugen dus er vliegen in de zomer altijd vliegtuigen laag over en parachute die uit de lucht komen dit mag omdat wij in de vlieg route zitten ze mogen nooit lager komen dan een bepaalde hoogte wat dat presies is moet je me niet vragen hoor kun je vast vinden op internet. Ze gaan echt geen rekening met jou houden omdat je toevallig op dat moment aan het rijden bent.

romyver

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 17:47

wij wonen idd ook dicht bij de vliegbasis
hier vliegen ze ook heel laag
het is wennen voor de paarden maar als dat vaak gebeurd
zal dat best snel gaan

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 17:48

Ja ik heb ze wel; politiehelikopter, trauma heli, controle leidingen oid :+ (volgt een bepaalde leiding) en nee, paarden hebben er geen last van en ik ook niet.
Kwestie van gewenning en je er als ruiter geen bal van aantrekken. Paarden wennen er snel aan :j

dejong_wever

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-13 18:32

Hmmm...

Ben nog even op google aan het zoeken geweest en heb contact op genomen met
de provincie. Ben benieuwd wat die zeggen.

_Alarm_wlkp

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 18:35

Dit mag... :)
Hier veel C 130'ers, F16's en zelfs Chinooks vliegen over :D
Ook vaak zo laag dat men schaduw kan zien of de piloten ;)
Maar goed ik woon aan Militair domein en vind het wel leuk!
Ik ga ook gerust met paard naar de plaatsen in het bos of de heide om ze te kunnen zien!
Mijn paard is hier op getraind, geen miep dat alleen maar in de piste hobbelt of amper buiten staat.

dejong_wever

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-13 20:52

Onze paarden staan veel buiten, echter is het een heel vervelend geluid als het zo tussen
de loodsen klapperd.

Tja en dat één van de paarden wat angstig is er de andere er in mee neemt kunnen wij
ook niks aan doen hè..

merelj93

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 20:59

Mijn ezel en pony staan vlakbij vliegbasis Gilze-Rijen. De route die de helicopters enzo vliegen is niet over de wei, maar ik geloof dat als de route boven je huis is dat je dan een vergoeding ervoor krijgt.

sylviel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 10:12

Ik woon in België, kweet niet of dat een verschil maakt, maar hier mag het niet!

Ik heb zelf 2 laagvliegende helikopters over mijn wei gehad, met als gevolg dat mijn jong paard helemaal begon te flippen ,is uitgebroken en lang verhaal... maar ik heb ze moeten laten inslapen. ;(
Heb direct politie gebeld en die hebben een heel onderzoek opgesteld. Helikopters moeten op een bepaalde hoogte vliegen, komen ze eronder, zijn ze strafbaar.
We zitten hier ook vlakbij een militair domein met vliegveld en daarom mogen helikopters hier in de buurt niet vliegen, tenzij ze toestemming hebben gevraagd, maar dan nog niet zo laag.
Ik moet wel zeggen dat ze heel laag vlogen, kdacht eerst dat ze gingen neerstorten, maakte een hels kabaal..

Dus ik zou zeker provincie of politie op de hoogte brengen als je paarden er hinder van ondervinden, hetzelfde ook voor een luchtballon...

_Alarm_wlkp

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 10:19

sylviel schreef:
Ik woon in België, kweet niet of dat een verschil maakt, maar hier mag het niet!

Ik heb zelf 2 laagvliegende helikopters over mijn wei gehad, met als gevolg dat mijn jong paard helemaal begon te flippen ,is uitgebroken en lang verhaal... maar ik heb ze moeten laten inslapen. ;(
Heb direct politie gebeld en die hebben een heel onderzoek opgesteld. Helikopters moeten op een bepaalde hoogte vliegen, komen ze eronder, zijn ze strafbaar.
We zitten hier ook vlakbij een militair domein met vliegveld en daarom mogen helikopters hier in de buurt niet vliegen, tenzij ze toestemming hebben gevraagd, maar dan nog niet zo laag.
Ik moet wel zeggen dat ze heel laag vlogen, kdacht eerst dat ze gingen neerstorten, maakte een hels kabaal..

Dus ik zou zeker provincie of politie op de hoogte brengen als je paarden er hinder van ondervinden, hetzelfde ook voor een luchtballon...

Ik woon ook in België hoor :)
Hangt misschien welk deel, hier mag het gewoon...
Hier hebben ze planning wanneer er overgevlogen word en dat het laag zal zijn.
Nooit problemen gehad van klachten hoor :)

sylviel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 14:06

dan zal het bij ons te maken hebben met het militair domein met vliegveld.
in ieder geval, ze vlogen te laag of ze nu wel mogen vliegen of niet er zijn nog wel regels waar ze zich aan moeten houden.
Ik heb direct politie opgebeld en klacht ingediend en dat heeft wel geholpen. Ik heb er helaas mijn paard niet mee terug maar het zal hopelijk geen tweede keer gebeuren..

__Maartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 14:15

Ik weet niet of je er wat tegen kan doen, maar je kan het in ieder geval even navragen bij de politie o.i.d. Zelf heb ik hier geen ervaring mee, maar het lijkt me knap vervelend. Wel zou je denken dat paarden er aan wennen, maar je hebt altijd uitzonderingen ;)