2e snee hooi

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

2e snee hooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 10:38

Kopen jullie ook 2e snee hooi?

Ik heb nog 2e snee van vorig jaar, is donker geworden, ruikt niet fris en paarden willen het niet eten...

Is het normaal dat 2e snee zo is? Heb nl altijd 1e snee gehad...

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 10:39

weet niet. Koop dit jaar voor het eerst mijn eigen hooi.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 10:40

nee, ik heb nog 2e snee van vorig jaar, dat is juist lichter geworden en iets stoffiger maar ze eten het nog graag

jwl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 10:42

ik laat t altijd per maand komen, die van mij eet ook alleen vers.
dus 2e snee maakt verder niet uit alleen als het al zo lang ligt word het muf en dat wil die van mij niet eten.
weet je zeker dat het niet is gaan schimmelen door de hitte ofzo ?

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 10:42

Dan is er bij het winnen ( of bij het opslaan ;) ) toch echt iets misgegaan :n

Ik heb tweede snee van twee jaar terug liggen, dat is nog even lekker als toen het net thuis kwam !

SabM

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 10:43

Wij hebben ook nog 2e snee van vorig jaar. Is wel stoffiger en af en toe schimmelplek erin. Maar als we die plekken er goed uithalen eten de paarden de rest wel smakkelijk op. En mijn merrie is een muts wat dat betreft.
Donker worden lijkt mij dat t zuur wordt (dus niet meer goed)

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 10:44

Nee, we hebben dit jaar zowel een eerste als een 2e snit van eigen land. Beiden zien er super uit. Momenteel voer ik ook nog 2e snit van vorig jaar. Ik denk niet dat het aan de snit ligt dat jouw hooi slecht is geworden maar dat er iets van een schimmel oid in is gaan zitten.

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 10:46

TS , is het in een baal of meerdere/alles ?

fjordnina schreef:
Nee, we hebben dit jaar zowel een eerste als een 2e snit van eigen land. Beiden zien er super uit. Momenteel voer ik ook nog 2e snit van vorig jaar. Ik denk niet dat het aan de snit ligt dat jouw hooi slecht is geworden maar dat er iets van een schimmel oid in is gaan zitten.

Snit :') _O-

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 10:46

Ik heb 2de snit van dit jaar liggen, prachtig hooi :j
Net zo mooi en fris als de eerste snit!

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 10:47

hooi wordt normaal gesproken bleker/geler onder invloed van licht en zuurstof. Hoe groter de voorraad en de stapel en hoe donkerder de opslag hoe langer het groen blijft, maar groener of donkerder dan het was bij oogsten heb ik nog nooit meegemaakt. Wel bruin worden, en daar wordt het niet smakelijker van.

Maar dat ligt niet aan 1e of 2e snee maar aan hoe goed het het pak in is gegaan en hoe het bewaard is.. Mijn 2e snee van vorig jaar is prima. Nog mooi groen en niet stoffig. Mijn 2e snee van dit jaar is bleker het pak in gegaan omdat het vanwege enkele motregenbuitjes tussendoor langer moest blijven liggen. Dat is nog even afwachten hoe die kwaliteit straks is.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 10:51

Nee dat is niet normaal voor een 2e snee hooi.
Is er misschien regen bijgekomen?
Zijn het balen hooi?
Of heb je alles in plastic?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 10:52

Ok, want ik heb 2 e snee besteld, de 1e snee is nl perfect..dus even afwachten...

Het zijn balen hooi...kan het zijn dat het te snel gedroogd is vorig jaar?

kyara1989

Re: 2e snee hooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 10:54

Wij hebben ook altijd anders maar 2 de snee moet ook goed zijn eigenlijk kan indd liggen aan welk land enzo maar ook aan de droog snelheid waarschijnlijk hebben deze regen gehad terwijl het droogde dan krijg je dat erg snel

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 10:54

Ok, dan houd ik dat in de gaten...

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 10:56

SabM schreef:
Wij hebben ook nog 2e snee van vorig jaar. Is wel stoffiger en af en toe schimmelplek erin. Maar als we die plekken er goed uithalen eten de paarden de rest wel smakkelijk op. En mijn merrie is een muts wat dat betreft.
Donker worden lijkt mij dat t zuur wordt (dus niet meer goed)

Een schimmelplek in hooi is nooit goed! Dan is het niet droog genoeg naar binnen gehaald,niet gezond en ook nog eens levensgevaarlijk ivm hooibroei.

SabM

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 11:01

ja wij openen het pak helemaal, dat het niet gaat broeien. Zit er een grote plek in dan kan de baal terug naar de boer. Krijgen we geld terug. Maar een klein plekje in de hoek bv halen we goed weg...De rest is dan schoon en goed. Anders krijgen ze het echt niet meer hoor van mij!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 11:02

Voer jij nog met deze hitte die voordroog balen?

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 11:07

SabM schreef:
ja wij openen het pak helemaal, dat het niet gaat broeien. Zit er een grote plek in dan kan de baal terug naar de boer. Krijgen we geld terug. Maar een klein plekje in de hoek bv halen we goed weg...De rest is dan schoon en goed. Anders krijgen ze het echt niet meer hoor van mij!

Wij hebben het over hooi, jij over voordroog, dat is toch wel een verschil...

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 11:09

Sjors schreef:
Snit :') _O-

Wat is er mis met dat woord? >;)

ZzzeiN

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 11:14

Van hooibroei heb je alleen last als het van het land af komt en in de opslag gaat, dan de eerste periode.

Onze tweede snee van vorig jaar is idd nog gewoon groen en ruikt ook nog gewoon kruidig. Misschien is het te nat het pak in gegaan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 11:26

Ik denk dat ik gewoon pech had, vond het toen ook al niet zo best, maar die boer riep dat het uitsteken spul was...ga ook niet meer daar heen, nadat we de trailer vol hadden moesten we ineens een dubbeltje per pak meer betalen.....houd sowieso niet van dar soort dingen.

Nu heb ik een late 2e snee, rond de 20e hoop dat het weer mee zit....

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 11:34

Dat roepen die verkopers altijd, russel :j

Je ziet ook nooit eens een advertentie staan van: "troep te koop", al zou dat soms wel eerlijker zijn -O-

Ik snijd bij twijfel altijd een pak open om het terplekke uit elkaar te trekken, want de ellende zit altijd IN de plak ...

En bij afrekenen ineens meer betalen ?
Dat is helemaal niet netjes :n

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 11:36

Nee dat vond ik ook. Heb3 keer bij hem gehaald en dan verwacht je dat niet, maar ik heb meer die ervarignen, 1e keer goed en de keer daarna heb je wat...

Nu bij een particulier besproken, die hooit zelf en zijn 2e paardjes is onlangs overleden, dus hij heeft over....de prijs was ook een stuk gunstiger...ben dus benieuwd...

Sprintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 11:40

1e of 2e snee maakt natuurlijk niets uit. Is allebei gedroogd gras :D

Ik denk dat er wat mis is gegaan met de opslag Russel. Als het te strak gestapeld is of vochtig is geworden (kan bijvoorbeeld condens vorming tegen een metalen dak aan zijn) gaat de kwaliteit achteruit. Sowieso loopt hooi van een jaar oud toch wel snel terug in kwaliteit. Ook al ziet het er misschien wel nog mooi uit, de voedingsstoffen en smaak lopen terug. Uiteraard is het ook van belang dat het goed droog genoeg in de pakken is gegaan, en ook niet te strak geperst in die kleine pakjes. Ik neem aan dat je zware baaltjes al laat staan. Zware baaltjes laden betekend meestal ellende: Of te strak geperst, of nog te veel vocht erin. In ieder geval meestal niet meer waar voor je geld ;-)

jwl schreef:
ik laat t altijd per maand komen, die van mij eet ook alleen vers.
dus 2e snee maakt verder niet uit alleen als het al zo lang ligt word het muf en dat wil die van mij niet eten.
weet je zeker dat het niet is gaan schimmelen door de hitte ofzo ?

_O- Dus voor jouw paard wordt het hele jaar door iedere maand vers hooi / kuilgras van het land af gehaald? _O-

Sprintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 11:44

Shirley schreef:
Dat roepen die verkopers altijd, russel :j

Je ziet ook nooit eens een advertentie staan van: "troep te koop", al zou dat soms wel eerlijker zijn -O-

Ik snijd bij twijfel altijd een pak open om het terplekke uit elkaar te trekken, want de ellende zit altijd IN de plak ...

En bij afrekenen ineens meer betalen ?
Dat is helemaal niet netjes :n

In plastic of kleine droge 20 kg baaltje is natuurlijk ook een heel verschil.
Wij hooien zelf en hebben ook wel eens een schimmelplek terwijl we echt mooi spul de pakken in hebben gedaan. Dat kan gewoon gebeuren en heeft niets met kwade opzet te maken (haha zou ik mezelf een oor aannaaien :') )
Wat mooi spul is met het hooien kan gewoon niet meer mooi te zijn na een jaar. Zeker bij balen in het plastic. 1x de kat erover heen.... en je hebt een schimmel baal... Het is gewoon echt wel lastig om je spul een jaar lang super mooi te houden.