Ik heb mijn paarden aan huis staan, een 18-jarige ruin en een 7-jarige merrie. Nu hebben wij meer dan genoeg ruimte en gras en staat er sinds 1,5 maand het paard van een vriendin (een 12- jarige merrie) bij. Nu zijn de merries vanaf het begin al niet zo vriendelijk tegen elkaar, maar dat is wel vaker zo. Mijn merrie is niet zo dominant, maar ook niet heel onderdanig. Punt is nu dat mijn paard steeds gebeten wordt. Ze vlucht dus niet, omdat ze niet onderdanig is, maar doet ook niks terug. Oftewel mijn paard heeft op dit moment ongeveer 15 wondjes en littekens. Wel zo dat er gewoon weer haar op gaat groeien, maar wel steeds tot bloedens toe en ik vind het heel vervelend voor mijn paard. Nu was ik gisteren er helemaal klaar mee en staat de merrie van die vriendin alleen. Ze staan naast elkaar dus zien elkaar wel, maar als mijn paarden besluiten naar de andere kant te lopen, staat ze wel echt alleen. Dit is dus geen blijvende oplossing, omdat ze in de winter ook samen de schuilstal moeten delen ('s nachts wel hun eigen stal). Maar wat kan ik doen om deze merries elkaar te leren verdragen? Ik heb al informatie gezocht over muilkorf, zijn vele voors en tegens. Lijkt mij dat het effectief kan zijn, omdat haar actie geen effect meer heeft. Gestresst is ze nu overigens niet. Is puur de strijd om de ruin.
Ze later weer bij elkaar laten lopen zonder maatregelen is ook een optie, omdat ze vanaf het moment dat ze kwam, direct samen de wei in zijn gegaan. Ze hebben dus geen strijd gehad met een draad ertussen. Misschien dat dit eerst voor wat rust zorgt?
Graag hoor ik jullie tips en advies.