Paarden bij elkaar in box

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Darkless

Paarden bij elkaar in box

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-13 21:31

Hallo,

Ik heb een shetlander moeder en veulen in een grote box, hier wil ik graag mijn tinker bij zetten. De moeder en veulen zijn qua karakter super lief, en Lizzie de tinker is dat ook. Ze hebben al vaker elkaar besnuffeld en geneusd met een hek er dan tussen voor de zekerheid. Maar ik weet niet hoe ik dit verder moet aanpakken of moet ik ze gewoon wen keer bij elkaar gooien en kijken hoe gaat?

Alles qua tips en ervaringen zijn welkom

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 21:32

ED --> VSW

lovehome

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 21:33

hoe groot is je stal dan ?want die moet wel groot genoeg zijn. en nee ik zal ze niet zomaar bij elkaar zetten. maar waarom wil je ze nu bij elkaar gaan zetten dan ?

Punz

Re: Paarden bij elkaar in box

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 21:35

No way, niet doen!
Veel te gevaarlijk voor het veulen!

AdnerB

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 21:35

waarom staan ze buiten niet bij elkaar?
waarom zou je ze binnen bij elkaar willen zetten?

Darkless

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-13 21:43

Buiten mag ze niet bij elkaar wegens dat ze ontsnapt vind de eigenaar van het pension.
Ik wil ze bij elkaar vanwege dat het veulen icethea over paar maanden haar weide vriendje wordt als ik verhuis. En ze altijd samen wil houden.

De stal waar ze in staat weet ik niet qua afmetingen maar werd gebruikt voor 20 schapen te stallen eerst. Dus aardig groot. Kunnen 3 fjorden van grote maat in

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 21:49

Paarden hebben de ruimte nodig om de rangorde helder te krijgen. Zeker met een merrie met veulen moet er ruim voldoende vluchtmogelijkheid zijn en dat is er simpelweg niet in een stal.

Darkless

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-13 21:51

Maar dan moet ik ze samen in de paddock zetten eerst?

shetties

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 21:52

Ik zou ze niet samen op stal zetten als ze buiten niet bij elkaar staan, want dan gaan ze in stal steeds rangorde bepalen. En een shet veulen is echt klein vergeleken een tinker, dus die kan zo omgelopen worden.

Wiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 21:52

Dat heeft een meisje dat haar paarden bij mij in pension had staan ook eens gedaan.
dat ging altijd goed op haar vorige stal en de box was groot genoeg ervoor zei ze ....
Hele box werd verbouwd inclusief een gesloopte binnenmuur.
Ging niet zo heel goed dus :D

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 21:53

Ik zou het risico niet nemen.

Ik vind het een gevaarlijk en een dom besluit, zeker als het nog vreemden zijn voor elkaar.

Laat ze dan tenminste op een weiland met elkaar kennis maken met voldoende ruimte om te kunnen vluchten en of iets te kunnen ontwijken.

Tinkers kunnen best lomp zijn.

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 21:56

Ieder paard kan lomp zijn.

TS, je zegt dat het veulen weidemaatje van de Tinker wordt of zoiets? Ik snap vrij weinig van die post. Waarom zet je ze niet gewoon in een aparte stal? Dan kunnen ze toch nog steeds samen in de wei?

Darkless

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-13 21:58

Omdat op pension geen stal meer is en ze komen er nu mee dat Lizzie opeens naar binnen moet net onweer. Terwijl ze 24/7 buiten staat altijd

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 21:59

eerst samen buiten zetten. ook al is de stal 4 bij 8..... in een stal kunnen ze nergens heen als ze ruzie krijgen en kunnen ze elkaar dood trappen. Als de paarden elkaar goed kennen kan het soms wel. maar echt niet zomaar doen hoor!

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 21:59

Eerst samen het land op met een draad /hek en een afgescheiden stukje waar merrie met veulen zich in veiligheid kunnen brengen wanneer de tinker ze probeert te pakken.

Ewona

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 22:00

Als de stal toch zo ruim is, zou ik er een verdeling inmaken.
Zo hebben ze allemaal hun rust en staan moeder en veulen toch veilig.
Lijkt me helemaal geen veilig idee om een tinker bij een shetje met veulentje op stal te zetten.
Als de moeder haar veulen wil verdedigen om één of andere reden, dan kan ze geen kant op.
Ik zou in elk geval niet gerust slapen, brrr

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 22:00

Als ze 24 uur buitenstaan en het zijn jouw paarden dan kun je gewoon de verantwoording nemen dat ze buiten blijven bij onweer.

Mirranda

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 22:01

Ik zou het niet doen. Als Tinkerlief 1x het veulen goed raakt (voernijd of andere reden), heb je geen veulen meer.
Maar als die box nou zo groot is, dan moet het toch geen enkel probleem zijn om een tussenschot te plaatsen, zodat je op die manier 2 boxen hebt?! Dat biedt in ieder geval een veilige plek voor de shetties en ze staan dan toch bij de Tinker.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 22:02

waar ik sta stonden 3 shetjes in box van 250 x 500 en nu staan er een tinker van 150 en shet samen in
dat gaat prima ,maar staan wel al jaren samen ,de shet is er als veulen bij gezet.

zelf zou ik het niet durven :n

x_anne23

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 22:04

Het lijkt me echt geen goed idee om ze zo maar bij elkaar te gooien. Als ze weidemaatjes worden waarom zou je ze dan in een stal bij elkaar doen? Maar ik zou ze inderdaad met introduceren in een wei zetten zodat ze ruimte hebben om weg te rennen

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 22:09

Dat zou ik echt niet doen. Mijn paard staat met 11 of 12 anderen in de wei wat goed gaat, maar ik kan haar echt maar met 1 van die andere paarden in een stal zetten... Wat ik dan niet eens doe, want ze hebben ieder een eigen stal (naast elkaar, ze lopen met binnenhalen wel eens samen een stal in, waar we er dan dus weer 1 uit halen)

Of een stevige verdeling maken in de stal, zodat je er 2 stallen van maakt, of niet bij elkaar. Het heeft toch al vaker geonweerd? Nu geven ze niet eens zo'n drastisch onweer aan. Waarom moet je tinker nu dan ineens naar binnen?

Sparks_Fly

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 11:02

Ik zou het niet doen! Zoals hierboven al vermeld is: de rangorde kunnen ze in de stal bepalen. Ik zou ze dan eerst samen in de wei zetten i.p.v. op stal

NaomiJouke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 11:09

tussenschot :j

detos240

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 11:16

zou ik niet doen!

Heb er zelf een nare ervaring mee: 2 pony's stonden altijd bij elkaar in het land en konden uitermate
goed met elkaar overweg................

In de box kreeg de ene van de andere een schop poot kapot!!!! onherstelbaar!! |(

jwl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 15:48

wat je kunt doen is een soort balk bevestigen op 1/3 van de stal. dus de stal zegmaar in 3 stukken opdelen.
als de tinker het niet pikt en achter de ponys aan gaat kunnen de shetten onder de balk door en de tinker niet. dat hebben ze hier ook gedaan ivm de grote ponys die het eten van de shetten pikken