Speelweide in weide maken?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Speelweide in weide maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 17:16

Zijn er mensen die dit al gedaan hebben? En hoe bevalt dat?
Ik zit hierover te denken (je moet wat als je niet veel kan door maag- en darmklachten :Y) ), moet eerst toestemming vragen van de pensioneigenaar aangezien het niet mijn weide is, maar ik mag er in theorie wel mee doen wat ik wil (binnen grenzen natuurlijk :+ ) dus ik verwacht weinig problemen. Ben eens nieuwsgierig of er mensen dit al gedaan hebben.

Ik heb momenteel 2 weides die tegen elkaar aan liggen. Het is totaal niet mijn bedoeling om gras te hebben, hoe minder hoe beter :Y) (pony's worden ook in de zomer gewoon bijgevoerd en doen het beter dan ooit). Dus vandaar dat ik eraan zit te denken om een stuk "op te offeren". De weides zijn elk 15x100 meter, dit is echt puur het "grasgedeelte" (er is dan ook nog een uitloop, een verhard uitloopje en de schuilstal). Dus daar kan ik wel wat fijns mee ...

De reden dat ik dit wil doen is omdat ik merk dat ik regelmatig in de weide speel, en dit veel voordelen heeft tov de piste die driekwart van het jaar niet fijn genoeg is. Of te zwaar, of te stoffig, vaak zelfs beiden (zeker met zo'n zomer als nu :+ ) etc. Merk dat ik ook vaker naar de "menweide" trek die naast de piste ligt, maar daar lopen soms ook paarden in dus die is niet altijd beschikbaar. Vandaar dat ik zoiets heb van "waarom niet gewoon in mijn eigen weide". Elke keer dat ik dit heb gedaan deden de pony's het super. En ik vind het wel fijn zo in mijn eigen stukje mijn eigen ding doen, ben niet zo'n publieksmens :Y) :)) Verder is 1 van de pony's blind en merk ik dat die veel relaxter is in de weide (gelukkig maar) en aangezien er nog wel werk aan is qua bepaalde dingen is het wel zo fijn als ik dit in de weide kan doen.

Ik heb eigen hindernis- en speelmateriaal wat nu naast de piste ligt. Dit moet ik steeds de piste inhalen en weer opruimen, en ik merk dat dit mij beperkt in het dingen doen, ik gebruik het materiaal niet zoveel als ik zou willen. Als ik mijn eigen speelweide heb kan ik het gewoon laten liggen, en af en toe eens verplaatsen.. En dan ligt het in mijn weide, waar anderen zich vast niet geroepen voelen om het ook te gaan gebruiken, zoals nu wel gebeurd.

Dus voor mij eigenlijk veel voordelen ... maar zijn er ook nadelen?
De grond van de weide is zandgrond en het stuk dat ik zou opofferen is achteraan. De hele weide blijft eigenlijk altijd heel fijn droog, ook na langere periodes van regen (in tegenstelling tot de uitloop :P ). Ik denk ook niet dat ik zoveel of zo intensief op dat stukje ga bezig zijn dat ik de grond helemaal stuk maak en het een baggerbende wordt .. Of wel?

De breedte is dus sowieso 30m, dat is het makkelijkste. Maar de lengte? Ook 30m, een vierkant dus? Of zijn er andere, meer handige, opties? Neem aan hoe groter, hoe minder kans op die baggerbende .. Zou 30 op 30 daarvoor genoeg zijn? Bedoeling is dus enkel erin te spelen, niet dat de pony's er ook zo in lopen overdag, want dan heb ik geen speelmateriaal meer :P

Ben benieuwd naar meningen en ervaringen :)
Moet het niet duidelijk zijn dan wil ik ook nog wel een poging doen om een tekening te maken ;)

Femek2902

Re: Speelweide in weide maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 17:23

Klinkt als een goed plan, waar je over na hebt gedacht, ik kan maar 1 nadeel bedenken en dat is wat als de mensen die nu jou spul gebruiken dan maar gewoon in jouw speelweide komen trainen? Of zou dat niet gebeuren?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 17:27

Ik mag hopen van niet, want dan hebben ze wel een serieus probleem :Y)
Neen, in principe zouden ze dat niet doen, de weides zijn allemaal privéstukjes zeg maar, er komt nooit iemand anders in de weide (tenzij je betaalt om te laten voeren of mesten ofzo, maar ik doe alles zelf). Dus ik ga er vanuit dat dit nu ook niet gaat gebeuren..

Weet je, nu liggen de spullen gewoon langs de piste (in tegenstelling tot de algemene spullen die in het midden liggen, maar blijkbaar is die hint niet duidelijk genoeg, ook niet na meermaals zeggen dat het niet de bedoeling is dat mijn spul gebruikt wordt..) dus dat is lekker makkelijk om even te nemen. Als ze daarvoor naar mijn weide moeten, of zelfs met het paard naar mijn weide .. denk niet dat ze dat zo snel zullen doen..

Femek2902

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 17:29

In dat geval lijkt het me een goed plan!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 17:35

Fijn :) Heb je ook een idee qua afmetingen? De breedte kan ik niet veel mee, die is 30m (de 2 weides samen), maar de lengte kan ik kiezen natuurlijk ...

Zou het trouwens ook iets zijn als dressuurmenweide-achtig iets? De bedoeling is dat 1 van de pony's voor de koets gaat, heb ook een koetsje enzo, en wil voornamelijk de bos in, maar denk dat het ook wel fijn is (zeker in het begin) om wat dressuurdingen te kunnen doen, of gewoon met een omheining te werken. Ik krijg uiteraard wel les, maar in de piste gaat het niet gaan lukken want als die al te zwaar is om gewoon in te werken... Ik wil het mijn pony niet aan doen, die wordt sowieso al niet vrolijk van die piste, laat staan als die ook nog een koets moet trekken ;)

En zo ja, moet ik daar dan misschien met bepaalde afmetingen werken? Misschien 30x40 doen dan? Is wat mee ruimte dan een 20x40 piste ...

Femek2902

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 18:40

Volgens mij is de bak bij de gehandicaptenmanege waar ik vrijwilliger was 30x30. Daar kun je best leuk in rondsturen. Maar ik denk dat 30x40 dan wel fijner is, dan heb je nog iets meer ruimte en kan je ook beter middendraf oefenen enzo. Maar als dat niet haalbaar of fijn is dan kan 30x30 ook prima.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 23:11

Ik heb toestemming *\o/* En ik moet vooral ook zeker alles laten staan wat ik gebruikt heb want dat ziet er voor de mensen veel leuker uit :Y) (dat was mijn enige zorg, dat ik nog steeds moest opruimen en het langs de kant zetten omdat het anders rommelig zou ogen voor de wandelaars enzo, maar pensioneigenaar zei dat ik het zeker moest laten staan want dat was veel leuker .. Prima hoor :+ :)) ).

Dus dan is het even kijken hoe we het qua afmetingen ga doen .. Ik ga toch kijken voor de 30x40, even zien hoe het uit komt met de palen enzo.. In de week eens werk van maken. Als het haalbaar is is iets groter natuurlijk altijd leuker :j En geeft weer minder kans op een "modderbende" :)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 14:34

Heb je de paddock-paradise indeling niet meer dan :?

Gewoon een pad om je wei heen maken en het middenstuk dan gebruiken als "bak" :)

Hebben we hier in principe ook, wei van grofweg 30x160 meter met rondom een pad, en in het midden 3 stukken wei waarvan de grootste zo'n 20x60 meter is. Daar kunnen we dus ook prima in rijden en hindernissen opbouwen enzo :j

Voor los wat spelen is een kortere lange zijde wel fijner :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 14:51

Die heb ik al lang niet meer :+
Ik ben op dezelfde stalling van weides verhuist maar omdat dit meer in het zicht ligt vonden ze dat paddock-paradise-idee maar niks. Ze wilden dan wel dat ik de weide gewoon weide hield, zoals iedereen. Sowieso waren ze achteraf gezien toch niet heel blij met het PP omdat je dan dat pad krijgt, en daar dus "geen" gras meer op groeit .. Dus zagen ze liever alles open, vandaar dat ik het nu niet meer heb ;) Moet nu met de speelweide ook kijken dat het geen zand/modderpoel wordt, maar als ik de oppervlakte voldoende groot hou moet dat wel lukken .. het is niet dat ik er elke dag een uur intensief in ga longeren ofzo :+

Wat bedoel je met dat laatste?

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 13:11

Is de weide echt in jouw eigendom of huur je het? Want ik kan me ergens zo voorstellen dat de eigenaar niet zit te wachten op een speelweide waar alles op blijft staan. Het geeft toch een rommelig gezicht (maar goed, misschien wordt daar niet om gegeven).
Daarnaast denk ik dat onder de weersinvloeden je spullen hard achteruit zullen gaan en ik zou dat zelf zonde vinden eigenlijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 20:51

Ik huur het, maar is wel mijn stukje (komt niemand anders op ofzo, staan ook enkel mijn pony's). Heb toestemming van de eigenaar, die vond het alleen maar super, moest ook zeker de spullen laten staan :Y)

De spullen liggen nu ook buiten in weer en wind, ik koop ook alles op dat oog omdat niet iedereen de mogelijkheid heeft om alles fijn binnen te zetten natuurlijk. Dus daar heb ik niet zo'n schrik voor. Enige wat misschien kan zijn als het echt gaat stormen dat er wat dingen verplaatsen, maar dan kan ik nog zien dat ik het dan ergens aan de kant zet ofzo, in principe voorspellen ze het wel als het echt slecht weer gaat zijn..

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 20:53

Wat moet ik onder speelweide verstaan? Wat zet je er in om te laten staan? Ben wel nieuwsgierig...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 21:00

Allerlei obstakels :) Zeg maar een Horse Agility parcours ..
Gewoon balken & blokken, maar ook pionnen, een zeil, een boog waar ze onderdoor moeten etc. etc. (niet dat alles gaat blijven staan, zeil bv. moet ik toch wel opruimen of vast leggen, maar voor het idee ;) ).